1. Special Forces: Team X Review

Special Forces: Team X Review

Een betere titel dan Special Forces: Team X had Zombie Studios niet kunnen bedenken voor hun nieuwste third person shooter. Deze titel dekt de lading namelijk perfect. Net als de naam is de game namelijk in geen enkel opzicht vernieuwend en de moeite niet waard, ondanks dat 'ie eigenlijk niets verkeerd doet.

Gears of Fortress

Special Forces: Team X is nog het beste samen te vatten als een poging om Gears of War en Team Fortress te verenigen. De game draait op de Unreal-engine, maar dat is niet de enige overeenkomst met Epic's succesvolle shooter. Dekking zoeken, sprinten, het lopen en schieten, de snelheid van de game, het is allemaal precies overgenomen van Gears of War. Maar in plaats van de grauwe, brute stijl van Gears of War over te nemen, is er een cartooneske saus overheen gegooid die een beetje doet denken aan Team Fortress. Niet alleen een cel shaded look is present, hoofden ontploffen ook een tikkeltje overdreven na een welgemikte headshot en wanneer je een raketwerper oppikt, wordt al snel duidelijk hoe overdreven de physics zijn.

Nu kan een karikatuur van Gears of War natuurlijk heel leuk uitpakken, maar daarvoor is Special Forces: Team X gewoon niet origineel genoeg. Modi als Team Deathmatch, Capture the Flag en King of the Hill bestaan al zolang als het internet en Zombie Studios heeft niet eens een eigen draai aan dit soort modi gegeven. Ook onder de wapens vinden we weinig origineels. Het lijkt allemaal maar weinig uit te maken of je het ene of het andere machinegeweer selecteert en dat zorgt er ook gelijk voor dat het levelsysteem niet zoveel bestaansrecht heeft. Want wat is het nut van een derde automatische wapen vrijspelen, als je er al twee hebt?

Zelf maps samenstellen

Wel origineel is de manier waarop een volgende map wordt gekozen. Elk strijdveld bestaat uit drie sectoren, 'tegels' genoemd, en voorafgaand aan een nieuwe pot kunnen de spelers zelf kiezen welke drie delen aan elkaar worden geplakt. Zo bestaat de map de ene keer uit allemaal kantoorpanden en even later zit er opeens een olieraffinaderij tussen de gebouwen. Als speler moet je je daarom constant aanpassen aan de steeds weer andere omgeving. Want dat ene gebouw waarin je de vorige keer zo lekker hebt zitten snipen, kan nu wel op een hele andere plek staan of überhaupt niet aanwezig zijn.

Die blokkendoosprincipe heeft echter ook een nadeel. De combinatie van tegels is misschien wel keer op keer origineel (volgens de ontwikkelaar zijn er ruim 100 combinaties mogelijk), maar doordat je toch iedere keer weer diezelfde tegels terugziet, zij het op een andere plek, voelt geen enkele combinatie écht nieuw en origineel aan.

Samenwerken voor bonuspunten

Dan doet Zombie Studios tot slot nog een poging om samenspel te bevorderen en dat is misschien wel het enige echte lichtpuntje in Special Forces: Team X. De manier waarop samenspel wordt bevorderd doet denken aan het Fireteam-systeem van Medal of Honor: Warfighter, maar in Special Forces: Team X is het allemaal wat extremer. Om te beginnen word je niet aan één wapenbroeder gekoppeld, maar kun je met het hele team samenwerken. Je spawnt bijna altijd dicht bij je teamgenoten (ook als zij onder vuur liggen), maar belangrijker is de motiverende multiplier. Blijf je dicht in de buurt van één teamgenoot, dan krijgen jullie beiden twee keer zoveel punten. Voegt een derde wapenbroeder zich bij je vuurteam, krijg je zelfs drie keer zoveel punten, etc. Onder in beeld staat aldoor aangegeven met hoeveel teamgenoten je op een kluitje zit en afgezonderde teamleden worden er automatisch op gewezen waar hun kameraden zich bevinden, waardoor de samenwerkbonus niet te missen is.

In de potjes die wij speelden, bleven spelers door dit systeem veel vaker bij elkaar en werd er veel meer samengewerkt dan in een gemiddelde online shooter. Het systeem werkt dus echt en dat is bewonderenswaardig. Als de hele game bedoeld is als experiment om te kijken of dit teamsysteem goed werkt, verklaren we de test voor geslaagd en zien we graag in de nabije toekomst een échte, volwaardige game die dit systeem overneemt. Special Forces: Team X is namelijk simpelweg te middelmatig en te clichématig om aanspraak te maken op labels als 'origineel' en 'volwaardig'.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Special Forces: Team X weet op een goede manier samenwerken te stimuleren en dat werpt zijn vruchten af, maar dat is dan ook de enige noemenswaardige prestatie van de game. Het idee om maps uit variërende 'tegels' te laten bestaan klinkt leuk, maar heeft in de praktijk net zoveel voor- als nadelen en de rest van de game is een dertien-in-een-dozijn Gears of War-kloon met Team Fortress-uitstraling. Alleen als je naarstig opzoek bent naar een game om met een handvol vrienden te spelen en zo optimaal te kunnen profiteren van de samenwerkbonussen, is Special Forces: Team X nog lichtelijk interessant. Voor de rest van de wereld zijn er heel veel betere, meer originele en leukere shooters te vinden.
6
60
Score: 60
  • Elk speelveld is weer anders...
  • Samenwerken wordt goed bevorderd
  • ... maar lijkt altijd een beetje op de vorige map
  • Weinig variatie in wapens
  • Nergens echt origineel of verrassend

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.