1. Scribblenauts: Unlimited Review

Scribblenauts: Unlimited Review

Wat zou jij doen als je een magisch notitieboekje krijgt dat elk woord dat je opschrijft als een soort magische 3D-printer werkelijkheid maakt? In Scribblenauts: Unlimited beschik je over precies zo'n notitieboekje en is het aan jou om de meest bizarre dingen te bedenken. Typ iets in en poef, het verschijnt in beeld! Zoals een zombie-alien met vleugeltjes en een elektrische katana op de rug van een vlammende eenhoorn, om iets willekeurigs te noemen.

De wijde wereld in

Als je over zo'n magisch notitieboekje beschikt, is de kans groot dat je, nadat je jezelf hebt verwend met elke denkbare gadget, deze kracht gaat misbruiken om andere mensen te plagen. Zo zit de mensheid nou eenmaal in elkaar, wij zijn rot van binnen. Dit is ook wat Maxwell doet. Zijn ouders vinden hem en zijn zusje maar verwende nesten (vanwege alle gadgets die hij heeft gemaakt) en sturen het duo daarom de wijde wereld in. Als een zwerver dan komt bietsen om een appel, geeft Maxwell 'm een rot exemplaar. Lachen natuurlijk, totdat die zwerver een magiër blijkt te zijn en zijn zusje langzaam laat verstenen. Dat is minder leuk en dus moet Maxwell nu 'Starites' verzamelen, sterren die ontstaan uit vreugde. Tijd voor Maxwell om zijn krachten voor het goede te gebruiken en alle Starites in de wereld te verzamelen.

De manier waarop je deze Starites verzamelt, is heel anders dan in de vorige Scribblenauts-games. Dit keer is er een complete wereld te verkennen, onderverdeeld in verschillende omgevingen. Zo is er een stad, een brandweerkazerne, piratenschip en zelfs een dino-park waar allemaal problemen op te lossen zijn. Zo komt de brandweerkazerne een auto tekort, heeft het piratenschip een bemanning nodig en hebben de velociraptors in het dino-park wel trek in een lekker hapje. In welke volgorde je de problemen oplost, maakt bijna niet uit. Je speelt steeds een handvol nieuwe omgevingen vrij en hoeft bovendien lang niet alles te hebben voltooid om verder te komen. Bovendien kun je iedere keer zoveel objecten creeëren als je zelf wil. Daardoor heb je lekker veel vrijheid en zit je niet snel vast, maar de game is door deze vrije opzet helemaal niet uitdagend.

Wees creatief

Vrijwel elke puzzel is heel eenvoudig op te lossen, maar dan is Scribblenauts: Unlimited vrij saai. Als een boer een trekdier voor zijn kar nodig heeft, kun je natuurlijk heel eenvoudig ‘paard’ intypen. Met een beetje fantasie kun je echter ook op een paarse vliegende aap komen, of op een zombiecthulu. En hoewel Maxwell vreugde moet brengen om aan Starites te komen, hoef je echt niet met iedereen rekening te houden. Dat bleek wel toen wat kinderen mot hadden met een chagrijnige oude vent, omdat hun bal op zijn grasveldje lag. De man in kwestie was binnen een handomdraai blind of zelfs dood gemaakt en de kids konden hun bal pakken. Probleem opgelost!

Scribblenauts op de Wii U

Bij Scribblenauts: Unlimited op de Wii U wordt de GamePad vanzelfsprekend gebruikt als toetsenbord, waardoor woorden invoeren bijna net zo makkelijk is als op de PC. Daarnaast vervult het tweede scherm een belangrijke rol bij ‘Starite Vision’, een soort filter over het beeld waaruit blijkt waar opdrachten te vinden zijn. Starite Vision werkt enkel op het tweede scherm terwijl op de tv het gewone beeld zichtbaar blijft. Dit voorkomt dat je soms door het blauwe kleurenfilter van Starite Vision gedesoriënteerd raakt en dat is wel zo fijn!

Ook leuk is wanneer iets juist volledig uit de hand loopt omdat soms net niet gebeurt wat je had bedoeld. Zo moesten we op een gegeven moment een ambulancebroeder helpen bij het reanimeren van een testpop. Dus wij kiezen ervoor om een bijvoeglijk naamwoord aan de testpop toe te voegen. ‘Testpop’ werd ‘Levende testpop’ en ja hoor, de pop staat op en loopt weg. Niet goed genoeg, vond de game, dus geven we de ambulancebroeder een defibrillator. Bwadoem, 220 volt op de borstkast van de levende crashdummy... die daarna niet meer leefde natuurlijk! De opdracht hadden we wel voltooid.

Hoe leuk iets onbedoeld kan uitpakken, bovenstaande scenario is tevens illustrerend voor een van de minpunten van Scribblenauts: Unlimited. Sommige puzzels geven je alle creatieve vrijheid, maar er zijn ook puzzels die je juist bijna geen vrijheid geven. Vaak is een opdracht te voltooien met één simpel object. Dat terwijl Scribblenauts een gigantische woordenlijst heeft en je eigenlijk bij elke opdracht meerdere objecten wilt combineren tot knotsgekken Frankenstein-creaties. Je wil de game zelf uitdagend maken door je fantasie flink aan het werk te zetten, maar op bepaalde momenten werkt de game dit juist tegen en wordt Scribblenauts onnodig klein en simpel gehouden. Behoorlijk gelimiteerd, voor een game met als subtitel ‘Unlimited’.

Er zijn wel opdrachten waarin je juist meerdere objecten moet combineren, maar de resultaten hiervan zijn wisselend. Onze raketaangedreven brandweerwagen werd precies wat we voor ogen hadden. Maar toen we een vlammenwerper, elektrisch schild en wat schroot combineerden om een mech te bouwen om zo een zombiehorde te verslaan, kregen we toch een ‘gewone’ mech voorgeschoteld. Wederom bleek de wispelturigheid van Scribblenauts en werd onze creativiteit zonder pardon in de prullenbak gegooid.

Iets anders dat de creatieve mogelijkheden ondermijnt, is de Nederlandse lokalisatie. Scribblenauts: Unlimited is volledig in het Nederlands te spelen en dat is zeker voor jongere spelers natuurlijk heel fijn. De vertaling laat alleen vrij veel te wensen over. Sommige woorden zijn te letterlijk uit het Engels vertaald en er gaat ook nog wel eens wat mis bij synoniemen en homoniemen. ‘Insectenverdelger’ wordt bijvoorbeeld niet herkend, maar ‘uitroeier’ (letterlijk ‘exterminator’) wel. En typ je ‘kartonnen doos’ in en hoop je zo een gevangene op zijn Solid Snake’s te laten ontsnappen, verschijnt er ineens een melkpak in beeld. Wacht, wat? Ja het is karton en ja het is een doos (soort van), maar dat is niet wat we bedoelen! Veel bijvoeglijke naamwoorden zijn bovendien verkeerd vertaald en er schort grammaticaal ook het een en ander. Soms zorgt de brakke Nederlandse vertaling enkel voor ergernissen bij een taalpurist, op andere momenten sloopt het de game doordat er dus hele andere dingen op het scherm verschijnen dan jij voor ogen had of verschijnt er juist niets, omdat sommige woorden niet herkend worden. Als je de Engelse taal goed genoeg beheerst, is het daarom absoluut aan te raden Scribblenauts: Unlimited in het Engels te spelen. Dat scheelt een minpunt.

Lekker rondklooien

Gelukkig kun je nog altijd op elk moment besluiten gewoon voor de nodige chaos te zorgen en eigenlijk is dat nog wel het leukste om te doen. Laat een Cthulu en een reuze-aap tegen elkaar vechten en laat halverwege de strijd wat zombies los, of wat soldaten met vlammenwerpers en raketwerpers. Nee, je verdient hier geen Starites mee en schiet er dus geen steek mee op, maar op dit soort rondklooimomenten wordt wel de ware potentie van Scribblenauts getoond. Alleen op dit soort momenten is de voorwerpeditor ook interessant, die het mogelijk maakt zelf volledig nieuwe objecten samen te stellen. De mogelijkheden zijn inderdaad ‘Unlimited’, maar de opdrachten vragen helaas zelden om een zombie-alien met vleugeltjes en een elektrische katana op de rug van een vlammende eenhoorn.

Deze game is getest op de PC en Wii U.

Scribblenauts: Unlimited is een erg tegenstrijdige game. Door de nieuwe opzet is uitdaging ver te zoeken, maar daar zou je creatieve vrijheid voor terug moeten krijgen. En hoewel je een aantal opdrachten inderdaad op de meest bizarre manieren kunt oplossen, zijn er ook genoeg opdrachten te vinden waarin je creativiteit weer net zo hard beteugeld wordt. De zeer matige Nederlandse vertaling helpt hierin ook niet. Scribblenauts: Unlimited verdwijnt daardoor met een 6 in ons magische notitieboekje, met de belangrijke kanttekening dat de game een stuk beter wordt wanneer je ‘m in het Engels speelt.
6
60
Score: 60
  • Zelf in vrijheid de wereld verkennen
  • Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken
  • Rondklooien buiten de opdrachten om
  • Niet elke gekke oplossing is de juiste
  • Uitdaging is heel ver te zoeken
  • Brakke Nederlandse vertaling verpest soms de game

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.