1. Gears of War: Judgment Preview - Hands-On

Gears of War: Judgment Preview - Hands-On

Ik ben altijd wat sceptisch over prequels. Verhaaltechnisch lijden prequels namelijk vaak aan wat ik het Lord-of-the-Rings-syndroom noem. Hoe gaaf de Hobbit-films mij ook lijken, in mijn achterhoofd is er altijd de wetenschap dat de gebeurtenissen in de latere films (chronologisch gezien) veel epischer zijn. Hetzelfde geldt voor Gears of War: Judgment. Hoe leuk het ook is om meer te weten te komen over de geschiedenis van Baird en Cole, het wordt waarschijnlijk nooit zo episch als de originele trilogie. Judgment heeft echter meer te bieden dan alleen een blik in het verleden van de COG’s.

Net even anders

Gears of War: Judgment is de eerste game uit de serie die niet intern bij Epic ontwikkeld wordt. People Can Fly (bekend van onder andere Bullet Storm) neemt het stokje over, en hoewel de game overduidelijk als een Gears-game speelt (Epic houdt een stevig oogje in het zeil), zijn er toch kleine aanpassingen doorgevoerd. Zo valt het fans meteen op dat je nog maar twee wapens (in plaats van drie) met je mee draagt, en het wisselen hiertussen gebeurt nu met de Y-knop in plaats van de d-pad. Granaten werpen gebeurt nu met LB, waardoor je ze ook een stuk sneller gooit. Het is allemaal even wennen, maar het doet gelukkig totaal geen afbreuk aan de bekende Gears-ervaring.

Zoals bekend duiken we met Judgment terug in de tijd. Veertien jaar voor de gebeurtenissen van Gears of War 3 om precies te zijn, in een periode vlak na Emergence Day waarin de COG nog maar net ‘kennis heeft gemaakt’ met de bloeddorstige Locust. Het Judgment uit de titel van de game heeft alles te maken met Luitenant Baird en zijn Kilo Squad, die aan het begin van het spel terecht staan voor dan nog onbekende oorlogsmisdaden. Baird doet zijn verhaal aan de hoge raad en de flashbacks vormen de missies van het hoofdverhaal. Het zorgt voor een iets andere vertelstructuur, waarbij je het verhaal vanuit het oogpunt van meerdere personages bekijkt, terwijl je er langzaam maar zeker achterkomt waar Kilo Squad nu precies voor terecht staat.

Leugentje om bestwil

S.M.A.R.T.

Waar die afkorting voor staat? Geen idee, maar zo heet in ieder geval het nieuwe systeem dat People Can Fly heeft ontwikkeld voor de AI van de vijand. In voorgaande Gears-games wist je na verloop van tijd precies wat er ging gebeuren: “Links komt zo een Boomer langslopen, rechts ontploft er iets, na een paar seconden komen er Tickers…” enz. In Judgment zijn de vijanden altijd willekeurig. De ene keer vecht je tegen twee grote Boomers, terwijl je op datzelfde stuk de volgende keer ineens een groep Wretches tegen kan komen. Het maakt de boel wat minder scripted en dat is een pluspunt voor de replayvalue.

Deze opbouw van de campaign brengt ook de Declassified-missies met zich mee. Tijdens het spelen vind je hier en daar Gears-logo’s. Op dat punt kun je er voor kiezen om het verhaal dat Baird aan de hoge raad vertelt te verdraaien. Dat klinkt in eerste instantie als een toffe manier om het verhaal op verschillende manieren te doorlopen, maar in de praktijk blijkt het slechts een systeem om de uitdaging wat te verhogen en zo wat extra punten te scoren. Zo kun je Baird bijvoorbeeld laten vertellen dat ze op een bepaald punt ineens extra sterke Wretches tegenkwamen. Activeer je deze Declassified-challenge, dan is de tegenstand een stuk pittiger, maar daarvoor krijg je aan het einde van het level dan weer extra sterren.

Met die sterren speel je allerlei dingen vrij, maar het belangrijkste is dat je met veertig van die sterren een compleet nieuw gedeelte van de campaign vrijspeelt: Aftermath. Deze extra campaign speelt zich af tijdens de laatste uren van Gears of War 3, maar dan nu vanuit het oogpunt van Baird en Cole. Volgens de ontwikkelaars vormt Aftermath een mooie link tussen het hoofdverhaal van Judgment en de originele trilogie.

De singleplayer lijkt vooral meer van hetzelfde te worden (en of dat erg is laat ik aan jullie over) maar de interessantste vernieuwingen zitten hem in de multiplayer. Nu was er natuurlijk al het één en ander bekend over de nieuwe OverRun-modus, een soort combinatie tussen de Beast- en Horde-modi uit het vorige deel, maar wij gingen aan de slag met het nieuw aangekondigde Survivor. Deze modus lijkt op Horde maar speelt zich over uitgerekte maps, waarin het doel is om de Locust zo lang mogelijk tegen te houden. Met zijn vijven begin je aan de ene kant van de map met het verdedigen van een bepaald doel. Zodra dit doel vernietigd wordt, trek je je terug en verdedig je het volgende punt. Uiteraard is het de bedoeling om het laatste punt overeind te houden.

Teamwork is alles

Net als in de OverRun-modus kun je in Survivor kiezen uit vier verschillende classes. Samenwerking en een goede verdeling van de classes zijn essentieel. De Soldier beschikt bijvoorbeeld over de onmisbare mogelijkheid om ammo neer te leggen voor zijn teammates. Dat zijn rol belangrijk is, werd pijnlijk duidelijk toen één van mijn Franse collega’s dit verzaakte en ik als Engineer slechts hulpeloos kon toekijken hoe ons doel vernietigd werd omdat ik simpelweg geen kogels meer had. Diezelfde Engineer-class is eveneens cruciaal, omdat hij als enige verdedigingen kan repareren. Zijn deze verdedigingen kapot, dan zijn ze voorgoed verdwenen dus is het tijdig repareren ervan erg belangrijk. Gelukkig kan de Engineer een turret neerzetten, en met behulp van de Medic, die van afstand health-granaten kan gooien, kom je al een heel eind.

Nieuwe pistoolski’s

Hoe introduceer je nieuwe wapens in een game die zich vóór de originele trilogie afspeelt? De nieuwe wapens in Judgment zijn afkomstig van de UIR-factie: een leger dat jarenlang oorlog gevoerd heeft met de COG. Dit zijn de Booshka, een granaatwerper die stuiterende granaten vuurt, en de Markza, een semi-automatisch scherpschuttersgeweer.

Het enige nadeel is wel dat elke class vast zit aan zijn eigen set met wapens. Het oppakken van de wapens van vijanden is dus niet mogelijk en ook grote guns zoals de Mortar en de One Shot ben ik in de Survivor-modus niet tegengekomen. Ook jammer is dat wanneer het eerste punt op de map vernietigd wordt, je een korte cutscene te zien krijgt en je simpelweg bij het volgende punt weer spawned. Het had de boel net even wat dynamischer gemaakt als je als speler zelf zo snel mogelijk terug moet vallen wanneer de Locust de overhand krijgen. Nu dient de grootte van de map eigenlijk geen doel, omdat je telkens maar een bepaald gedeelte van het speelveld gebruikt.

Ondanks die paar kleine vraagtekentjes houd ik wel een enthousiast gevoel over aan mijn speelsessie met de Judgment. De singleplayer-campaign doet zijn ding (ondanks het Lord-of-the-Rings-syndroom), maar het is vooral de multiplayer die erg uitgebreid en interessant oogt. Sowieso is de multiplayer-modus van de Gears of War-serie in mijn ogen altijd al een beetje ondergewaardeerd geweest, en heel misschien komt daar met Judgment nu eindelijk eens verandering in.

Rob