1. Nightsky Review

Nightsky Review

NightSky is één van de nieuwste aanwinsten van de Nintendo 3DS eShop. De game, die je sinds 21 februari voor een tientje kan downloaden, werd oorspronkelijk ontwikkeld voor WiiWare. Vanwege uitstel aan ontwikkelaar Nicalis’ kant en aankondigingen aan Nintendo’s kan is het spel uiteindelijk omgetoverd tot een 3DS game. Een aardige titel met een tweetal bijzondere kenmerken: de gameplay en de graphics.

De gameplay van NightSky is het beste te omschrijven als een 2D behendigheidsspelletje met tal van verschillende puzzelelementen. De speler dient een bal door de vele levels te rollen. Natuurlijk zijn er de nodige obstakels aanwezig die op meerdere manieren te overbruggen zijn. Door middel van de A, B en Y-knoppen zijn namelijk per level verschillende acties uit te voeren. Zo rol je de ene keer extra snel met je bal, terwijl je de andere keer met een druk op de knop de zwaartekracht omdraait. Er zijn zelfs levels waarin je alleen maar flippers kan gebruiken en de bal het level door moet schieten.

NightSky kent geen vijanden. Het gaat in deze game alleen om het puzzelen en de behendigheid. Omdat de levels een stuk of drie schermen beslaan rol, schiet en flipper je zeer snel door het spel. Dit zorgt aan de ene kant voor lekkere, vlotte gameplay, maar aan de andere kant ook voor eentonige speelsessies waarbij het ene na het andere zwart-witte level je blik passeert. Na een uurtje spelen ben je wel even klaar met dat balletje.

Zoals je in bovenstaande trailer ziet is NightSky qua graphics een redelijk vreemde eend in de bijt. Nou ja, voor zover we zwart-witte nachtluchtgrahpics nog vreemd kunnen noemen. Na Limbo, World of Goo, Shift, Thomas was Alone, en zelfs bepaalde levels uit Donkey Kong Country Returns kijken wij niet meer zo op van games waarin schaduwspel de boventoon voert.

Met deze grafische stijl zet men, net zoals in de eerder genoemde titels, een mysterieuze sfeer neer. Toch ontbreekt er iets in de atmosfeer van deze game. Dit heeft voornamelijk te maken met het flinterdunne verhaaltje omtrent het geheel en de ogenschijnlijke doelloosheid van het spel. Bij een spel als Limbo, dat met dezelfde stijl een knaller van een atmosfeer neer wist te zetten, spraken we nog over “een mooi, ontroerend en uitdagend avontuur”. NightSky komt niet verder dan een interessante puzzelgame met statische zwart-wit graphics.

Ondanks het commentaar op de ietwat geforceerde mysterieuze stijl is NightSky nog steeds een prima game. Het spel biedt tien verschillende werelden met talloze levels die op verschillende manieren opgelost dienen te worden. Een goede combinatie van puzzels en behendigheid.
7,5
75
Score: 75