1. Meer dan Games: The Legend of Zelda: Hyrule Historia - Recensie

Meer dan Games: The Legend of Zelda: Hyrule Historia - Recensie

Het blijft feest voor Zelda-fans. The Legend of Zelda viert zijn (of haar?) 25ste verjaardag en Nintendo pakt dit groots uit. Liefhebbers van de serie zijn getrakteerd op een werkelijk episch symphonieconcert, een heruitgave van Ocarina of Time in 3D en een gratis digitaal exemplaar van Four Swords. Maar Nintendo's laatste cadeautje is misschien wel het meest bijzonder. Voor het eerst mag het grote publiek namelijk een kijkje achter de schermen nemen bij de productie van deze serie en wordt eindelijk, na jaren speculeren, de samenhang tussen alle games uit de doeken gedaan. Dit alles, en meer, is gebundeld in een boek: The Legend of Zelda: Hyrule Historia. Misschien hadden ze het beter gewoon "De Zelda Bijbel" kunnen noemen.

Superieure uitgave

The Legend of Zelda: Hyrule Historia is een reusachtig hardcover boek van rond de 350 pagina's. De cover, van zowel de standaard als de gelimiteerde versie, is prachtig geïllustreerd met symbolen die elke Zelda-fanatiekeling zal herkennen. Het is meteen duidelijk dat dit een product is dat met aandacht is ontworpen voor de echte fan. Dit komt onder andere naar voren in de manier waarop het boek vanuit het Japans is vertaald. Zelfs de meest pietluttige Japanse krabbeltjes zijn naar het Engels vertaald. In het land van de rijzende zon mochten de mensen dan wel eerder aan de slag met het boek, maar de westerse uitgave is door zijn algehele vorm - én vormgeving - duidelijk superieur.

Maar genoeg over het uiterlijk. Bij een boek gaat het er uiteraard om wat er in staat. En ook op dit punt stelt Hyrule Historia niet teleur. Het boek begint met een groot hoofdstuk dat compleet is gewijd aan Skyward Sword. Diverse productieschetsen en verschillende ontwerpen voor de voltallige personages uit de game komen naar voren, de meesten vergezeld van een kleine anekdote of notitie van de mensen die eraan gewerkt hebben. Veel interessante kleine details passeren de revue, waardoor dit gedeelte van het boek zich uitermate goed leent voor het bijspijkeren van je Zelda-trivia. Was het jou bijvoorbeeld al opgevallen dat de Ocarina of Time verdomd veel lijkt op de Timeshift Stones uit Skyward Sword?

Zelda-tijdlijn

Vervolgens neemt het boek ons mee op een reis door de geschiedenis van Zelda en daarbij worden we gelijk begroet door het pronkstuk van dit boekwerk: de veel besproken Zelda-tijdlijn. In simpele lijnen worden de gebeurtenissen uit de Zelda-games nu op chronologische wijze vertelt, waardoor het makkelijk wordt om de verschillende games verhaalsgewijs aan elkaar te verbinden. Fans hebben jarenlang over de tijdlijn gespeculeerd, maar zodra je aan het einde van dit hoofdstuk bent aangekomen lijkt alles logisch in elkaar te passen. Een werkelijk magisch momentje.

Limited Collector's Edition

Hyrule Historia is uitgegeven in twee versies. Naast de gewone versie, met de groene kaft, bestaat er namelijk ook een gelimiteerde uitgave. Deze Limited Collector's Edition kent maar een oplage van 4000 exemplaren wereldwijd, en is daardoor al zeer zeldzaam en waardevol geworden. Daarnaast is de kaft van nepleer en zijn de zijkanten van de pagina's met goud verguld.

Na deze openbaring schakelt het boek over op een compilatie van tekeningen om onze ogen wat rust te geven. Van de originele The Legend of Zelda tot Spirit Tracks: alle games komen aan bod en bieden prachtige illustraties. Het is wel duidelijk te merken dat er van de meer recente games meer materiaal te vinden was dan van de games uit het NES- en SNES-tijdperk, wat jammer, maar begrijpelijk is. De balans is na een tijdje echter wel erg ver te zoeken, want hoewel de DS-titels wel 'vermakelijk' waren, gaat het misschien wat ver om ruim 30 pagina's hieraan te besteden, terwijl The Wind Waker, die bij menig fan favoriet is, maar tien pagina's heeft.

Manga

Als aperitief mogen we nog even smullen van een korte manga, die verzorgd is door Zelda-mangaveteranen Akira Himekawa. Deze vertelt, zonder iets te verklappen, een verhaal dat zich voor de gebeurtenissen in Skyward Sword afspeelt. Vooral de eerste acht pagina's, die exclusief in kleur zijn, zijn erg fraai, maar ook wanneer de manga overgaat in traditioneel zwart-wit blijft deze Japanse comic een feest voor het oog. Geheel in stijl met de rest van The Legend of Zelda: Hyrule Historia dus.

Conclusie

Al met al is The Legend of Zelda: Hyrule Historia een waanzinnig boek die absoluut in de boekenkast van ieder zelf-respecterende Zelda-fan hoort te liggen. De hoeveelheid aan informatie, content en illustraties is ontelbaar en eigenlijk niet samen te vatten in deze recensie. Als we echt kritisch moeten zijn, dan had het boek misschien nog wat beter gebalanceerd kunnen zijn, maar nergens wordt het echt oninteressant. Hyrule Historia is, simpel gezegd, een feest in boekvorm. Een groots, majestueus jubileumsfeest. Een betere manier om 25 jaar The Legend of Zelda te vieren kunnen wij in ieder geval niet verzinnen.

Deze recensie is oorspronkelijk verschenen op Meer dan Games en werd geschreven door Alicia Tai. Meer dan Games is opgericht door IG-redacteur Lars Cornelis en draait helemaal om boeken, comics en films gebaseerd op games.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.