1. Dragon’s Dogma: Dark Arisen - Preview (Hands-on)

Dragon’s Dogma: Dark Arisen - Preview (Hands-on)

Dragon’s Dogma, Capcom’s nieuwste fantasy-serie, viel vorig jaar misschien niet bij iedereen even goed in de smaak, maar toch wist de game in het thuisland Japan en in mindere mate in het westen, redelijk te scoren. Vooral wie de magische wereld vol quests en avontuur in Skyrim wel kon waarderen, maar niet zo gecharmeerd was van het gevechtsysteem is Dragon’s Dogma ideaal. De game mag dan wel uit Japan afkomstig zijn, er is duidelijk gekeken naar wat er in andere delen van de wereld in soortgelijke games gebeurt. In veel opzichten is Dragon’s Dogma daarom het beste van twee werelden.

De uitbreiding voor Dragon’s Dogma met de subtitel Dark Arisen geeft je in dat opzicht meer van hetzelfde. 26 april verschijnt deze uitbreiding op PSN, maar ook in de winkelschappen voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Spelers die het hoofdverhaal vorig jaar al hebben doorlopen beginnen direct aan de grootse nieuwe quest terwijl nieuwe spelers het verhaal vanaf het begin kunnen spelen om eerst flink wat levels te stijgen voordat ze de nieuwe uitdaging aangaan.

Bittere plek

Het nieuwe gedeelte in Dark Arisen, Bitterblack Isle, is namelijk geen plek voor noobs. Als uitverkoren Arisen kun je deze plek alleen bereiken door ’s nachts op de pier van Cassardis de mysterieuze dame Olra aan te spreken. Zij brengt je naar deze nieuwe plek waar een behoorlijk aantal quests te wachten staat. Je verkent de diepste krochten en ruines van deze plek en ondertussen ontrafel je ook het mysterie van de op het eiland aanwezige personen.

Tof aan Bitterblack Isle is het feit dat de plek je uitdaagt om veel te verkennen. Half ingestorte gangentjes, kleine openingen in muren, wie zijn ogen goed openhoudt in deze plek kan zo op een schatkist vol waardevolle items stuiten. Het maakt dat deze omgevingen iets meer is dan alleen een kerker gevuld met de sterkste monsters.

De vijanden die je op Bitterblack tegenkomt zijn namelijk behoorlijk sterk. Zonder twijfel één van de gevaarlijkste figuren die je tegenkomt is de Magere Hein ook wel bekend als Death. Deze personificatie van de dood duikt zo nu en dan op tijdens gevechten om het je nog even wat moeilijker te maken. Legt hij je Pawns, je hulpjes, om, dan zijn ze niet weer tot leven te wekken. Ietsje minder hoog op de piramide van moord en doodslag staat de Gore Cyclop die ook op Bitterblack Isle is te vinden. Deze vastgeketende en enorme cyclopen dragen puntige stukken pantser waardoor hun zwakke plekken minder goed klimmend te bereiken zijn.

Het vastgrijpen en beklimmen van vijanden is namelijk nog steeds één van de sterkere punten van de gevechten in Dragon’s Dogma. Met name de grotere monsters kunnen zoals in Shadow of the Colossus beklommen worden. Vervolgens klauter je beetje bij beetje naar de plek waar je zwaard, dolk of magie het meeste schade aanricht. Het oogt in het spel even vaak knullig als spectaculair en ook in Bitterblack Isle bestijg je behoorlijk wat wezens.

Praatgrage Pawnstars

De delen die Dragon’s Dogma zo goed maken zoals het gevechtsysteem en de lekker diepe RPG-elementen keren in al hun glorie terug, maar ook de mindere kanten van de originele versie van de game maken hun rentree in Dark Arisen. Denk bijvoorbeeld aan je Pawns die met name op de wat rustige momenten hun mond maar niet willen houden. Ook de wat onhandige menuutjes en ietwat knullige technische mankementen zijn gewoon nog aanwezig.

Iedere kleine toevoeging die Capcom wél heeft gemaakt is daarom maar goed nieuws. Zo zijn er in totaal honderd nieuwe skills voor de verschillende soorten personages, zijn er een heleboel nieuwe (vervloekte) items op Bitterblack Isle, heb je veel meer opties in het creëren van jouw Arisen en Pawns (onder andere hoge piepstemmetjes!) en is het voor de Xbox 360-versie van de game mogelijk om de tweede disc, die functioneert als een HD texture pack te installeren op je harde schijf zodat de game sneller laadt en er iets knapper uitziet. Ook fijn: voor de echte Japanofiel is de game nu ook helemaal met Japanse stemmen te spelen.

De nieuwigheden maken Dragon’s Dogma: Dark Arisen misschien net wat meer de moeite waard voor nieuwkomers en met Bitterblack Isle hebben veteranen een nieuwe plek om een uitdaging te vinden. Het is nog wel even afwachten hoeveel uren het eiland echt toevoegt. De previewcode die ik heb kunnen spelen zou ongeveer 25% van deze plek moeten beslaan, maar binnen anderhalf uur was ik al door dat gebied heen. Een vier uur durende quests is misschien iets te gortig voor een game die wel ongeveer 30 euro moet gaan kosten. 26 april weten we ongetwijfeld meer.

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.