1. Injustice: Gods Among Us Hands On

Injustice: Gods Among Us Hands On

Injustice: Gods Among Us toont ons een wereld waarin Superman pissed off is en op de vuist gaat met Batman. Deze epische setting in het DC-universum is het toneel voor de nieuwste beat’em up van ontwikkelaar NetherRealm Studios. Deze werkte eerder al aan de reboot van Mortal Kombat en ook aan Mortal Kombat vs. DC Universe. Nu ligt de focus volledig op de helden en schurken van DC.

Verhaal

Om te kunnen rechtvaardigen waarom de vele personages met elkaar op de vuist gaan heeft men een uitgebreid scenario geschreven voor de Story-modus. Dit verhaal is zo goed ontvangen door de comicschrijvers van DC dat er ook daadwerkelijk een comic van is verschenen (de eerste drie delen zitten bij de Collector’s Edition). Aan de hand van meer dan drie uur aan cinematics afgewisseld met gevechten wordt dit in de game uit de doeken gedaan. Zo is Metropolis vernietigd en zien we bekende en minder bekende personages met elkaar in gevecht. Voor deze gelegenheid heeft men een behoorlijk aantal van huis gehaald: zo zijn naast Superman en Batman onder andere The Green Arrow, Aquaman, Nightwing, The Joker, Deathstroke en vele anderen speelbaar.

Injustice: Gods Amongs Us is gebouwd op de Mortal Kombat-engine. Dit is aan de visuele stijl goed te merken, maar er is ook het een en ander veranderd. De knoppen zijn op de schop gegaan, waardoor er geen speciale block-knop is en er drie aanvalsknoppen (licht, middel, zwaar) zijn. Daarnaast is er een speciale knop voor ieder personage. Door deze te activeren zorg je ervoor dat je tijdelijk langere combo’s maakt en meer schade doet. Visueel wordt dit weergegeven doordat bijvoorbeeld Batman zwevende batarangs en Aquaman water om zich heen heeft zitten. De individuele iconische krachten van elke superheld en superschurk komen ook terug in ‘supermoves’. Deze ‘supermoves’ zijn een soort van fatalities: minder bloederig, maar niet minder episch. Zo slaat Superman zijn vijand de ruimte in om er vervolgens heen te vliegen en hem weer keihard terug de Aarde op te slaan. Een andere toevoeging is het ‘Wager’-systeem, waarmee er een face-off ontstaat tussen twee spelers. Dit systeem dient als het ware als de vervanging van ‘combobreakers’ en is maar één keer te gebruiken. Tijdens een gevecht is het mogelijk een combo van de tegenstander te onderbreken (pijltje naar voren en RB) en met een gedeelte van je speciale krachtbalk gokken. De gene die het meest gokt of het beste bluft krijgt tijdens de rest van het gevecht een voordeel zoals dubbele schade of een health bonus. Hierbij is het dus belangrijk een afweging te maken: behoud je je krachtbalk voor speciale aanvallen of kies je voor een ander voordeel.

Interactieve levels

Iets anders dat ook bijdraagt aan de episch belevenis is dat alle levels interactief zijn gemaakt. Sta je naast iets wat je kunt gebruiken dan licht de RB-knop op naast je levensbalk. Zo zijn bijvoorbeeld lasers, raketten, auto’s en personages in de achtergrond te gebruiken om het gevecht naar jouw hand te zetten. Daarnaast bevat elk level meerdere lagen, waar je tegenstanders naar toe slaat. Dit zorgt niet alleen voor de nodige afwisseling tijdens gevechten, maar doet ook behoorlijk wat schade en zorgt ervoor dat je het gevoel hebt bezig te zijn met een echt groots ‘super’ gevecht.

Om deze gevechten zo goed mogelijk te laten verlopen is er feedback van de community en professionele spelers gebruikt om een betere game te maken. Een van de belangrijke punten hiervan is het verlagen van de instapdrempel, daar er verwacht wordt dat ook veel ‘casual’ spelers met de game aan de slag gaan. Volgens producer Hector Sanchez zijn Batman en Superman de personages die het meest gebruikt gaan worden, en daarom ook het makkelijkst om mee te spelen. Daarnaast zijn er ook personages die lastiger zijn om te spelen en meer gekozen zullen worden door ‘hardcore’ spelers. Zoals zombie superschurk Solomon Grundy, die over veel ‘throws’ beschikt, waarmee de tegenstander ge-‘juggled’ kan worden en je als speler vele combo’s maakt. Door veelvuldig met die professionele spelers te praten is er nog meer toegevoegd. Zo is het mogelijk om het aantal frames per seconde te checken, kun je in elke modi een moves-list op het scherm weergeven, is er een online trainingsmodus en heeft men de balans bijgeschaafd.

Geheel in de stijl van de ontwikkelaar bevat de game ook een gigantische ‘challenge’-modus. Deze was in Mortal Kombat ook aanwezig in de vorm van de Challenge Tower, maar gaat dit keer gesluierd als de S.T.A.R.S. Labs. In totaal bevat deze 240 missies, verdeeld per personage, waarin je bepaalde doelen moet voltooien. Deze verschillen van het bijvoorbeeld drie keer gebruiken van je superkracht, tijdsgeboden uitdagingen en mini-games. In een van de Catwoman-levels moet je bijvoorbeeld in een museum langs bewakers en laserstralen sluipen.

De S.T.A.R.S. Labs wordt ook gebruikt om andere korte verhalen te vertellen. Zo bevat de Collector’s Edition van de game Superman: Red Son missies. In dit alternatieve universum kijkt men wat er gebeurd zou zijn als Superman was opgegroeid in de Sovjetunie. Hiervoor krijg je ook de beschikking over de Sovjet-versie van Superman, Wonder Woman en Solomon Grundy. Daarnaast is de ontwikkelaar volgens de producer “bezig met meer downloadable content (DLC) in de vorm van andere DC-verhalen, extra outfits en personages”. Ook Wii U-bezitters krijgen de DLC, waardoor Injustice: Gods Amongs Us één van de eerste Wii U-games is die DLC bevat.

Na enige tijd met Injustice: Gods Among Us aan de slag te zijn geweest is het duidelijk dat men de game toegankelijk heeft gemaakt. Hoezeer dit ten kostte gaat van de diepere gameplay moet op termijn nog blijken. Wel is duidelijk dat men het DC-universum perfect in een beat’em up heeft weten te verwerken. Dit komt zowel in de Story-modus, de epische ‘supermoves’ en de algehele aankleding perfect naar voren. De titanenstrijd tussen Superman en Batman en de rest barst over een maand los op 19 april.

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • grappig
    superman vs batman
    wie gaat er winnen

  • Wat is hier grappig aan? :P

  • Easy….Batman



    en ga niet zeggen ''maar superman kan niet verslagen worden''



    WRONG!
    Batman draagt ALTIJD kryptonite bij zich.

  • vind het grappig omdat ik nog nooit zo'n game heb gezien en vind het een leuk thema

  • That's because he is batman!!!

  • Helaas, wonderwoman wint. Dat komt omdat ze een vrouw is en vrouwen hebben mannen uiteindelijk altijd onder de duim (en dan zegt een man :P)

  • Kijk er naar uit kan zomaar de beste fighter worden van het jaar!

  • Titanenstrijd? Batman wint altijd.



    Zie Tower of Babel en Batman The Dark Knight Returns

  • Deze game interesseert mij niet zoveel. Misschien pak ik deze op als die in de budgetbak ligt.



    Het moet wel gezegd worden dat de Collector's Edition van deze game echt gruwelijk vet is!

  • NetherRealm werkte niet aan MK vs. DC.



    Dit is echt een vette game! Kan niet wachten

  • Dat deden ze wel maar dan onder de naam Midway…

  • WB komt hard terug



    Batman AA , Batman AC en nu Injustice: Gods Among Us

  • Voor een Beat'em up game lijkt me deze best bruut

  • Voor een Beat'em up game lijkt me deze best bruut

  • Chuck Norris zou gehakt maken van allemaal….



    Hoe dan ook, het klinkt erg goed.
    Met name benieuwd naar de Story Modus want over het algemeen is dat in vechtgames jammer genoeg zeer beroerd uitgewerkt.
    Het lijkt erop dat dat deze keer niet het geval is :)

  • Chuck Norris maakt gehakt van iedereen.



    Zie: The Expendables 2

  • Chuck Norris zou gehakt maken van allemaal….

  • Ik ben echt benieuwd naar deze game

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren