1. The Elder Scrolls Online High Level Content Preview

The Elder Scrolls Online High Level Content Preview

In de eerste The Elder Scrolls Online-preview zijn we ingegaan op het begingebied en alle facetten die daarmee te maken hebben. Dat gedeelte hebben we zelf kunnen ontdekken in een speelsessie van zo’n drie uur. Daarnaast hebben we in de studio van Zenimax Online ook een uitgebreide presentatie geregen van alles wat je na dat begingebied van de game mag verwachten.

End Game Content

En laten we daarmee maar gelijk met de End Game Content beginnen. Veel MMORPG’s verliezen hun charme op het moment dat je hoogste level heb gehaald en daarna alleen nog maar wat herhalende dingen kunt doen. Met The Elder Scrolls Online wordt de oplossing gevonden in de mogelijkheid om na jouw hoofdavontuur het verhaal vanuit een ander oogpunt te beleven. The Elder Scrolls Online geeft jou de mogelijkheid om als aanhanger van één van de drie facties op avontuur te gaan. Mocht je daarmee level vijftig hebben behaald en het hoofdavontuur hebben uitgespeeld, dan kun je daarna het verhaal van een andere factie beleven. Daarbij begin je dan gelijk op level vijftig en krijg je de mogelijkheid om alle quests te doen die alleen onder de vlag van die factie uitgevoerd kunnen worden.

Daarbij wordt alles wat je tegenkomt qua moeilijkheidsgraad wel aangepast. Je bent immers al level 50 en hebt al heel wat dingen meegemaakt, dus krijg je alles in de vorm van een soort Heroic-moeilijkheidsgraad voorgeschoteld. Daartegenover staat dan ook wel weer dat de verzamelde loot en goudstukken in deze moeilijkheidsgraad een stuk hoger zijn. Mocht je ook hier aan het einde van de reis komen en aartsvijand Molag Bal voor een tweede keer verslaan, dan rest je nog een tweede reroll. Je gaat dan alle avonturen van de resterende factie beleven, met een nóg hogere moeilijkheidsgraad.

Op deze manier kun je volgens de ontwikkelaar zo’n 360 uur in de PvE content kwijt en dat is een mooie basis. De enige valkuil die we hierbij zien is de leegte. Als jij voor het eerst voor een andere factie gaat vechten, dan kom je in een soort parallellenwereld terecht, waarbij je alleen spelers tegen komt die net als jou voor de tweede factie aan de slag zijn gegaan. Voordeel is dan dat je met gelijken aan je zijde vecht, het nadeel is dat de lat voor het bereiken van dit level erg hoog ligt en jij misschien straks in een half uitgestorven wereld rondrent. Maar dat is slechts een theorie, daar er geen beelden bij deze End Game Content werden getoond.

Wel hadden de ontwikkelaars een live speelsessie van een dungeon voor ons klaarliggen. Daarbij vallen eigenlijk twee dingen op die anders zijn dan bij een MMORPG als World of Warcraft. Het eerste punt is dat je in dungeons geen gebruik hoeft te maken van een vaste groepssetup met een Tank, een Healer en twee DPS-ers. Het is in The Elder Scrolls Online meer ieder voor zich en je moet vooral zorgen dat iedereen in leven blijft.

Tenzij je in aanraking komt met een grote groep vijanden, waarmee we bij het tweede verschil komen. Er is in deze game geen sprake meer van kleine groepjes vijanden die je één voor één naar je toe ‘pullt’. Als jij in een dungeon een bepaalde kamer of vleugel binnenloopt, dan activeer je gelijk alle vijanden die zich daar bevinden. Dat kan dus betekenen dat je op een gegeven met zijn vieren op tien spinnen loopt in te hakken. In dat geval komt er een natuurlijke samenwerking naar voren, waarbij het gebruiken van superspells je kan helpen om de vijanden wat makkelijker te verslaan. Superspells (niet de echte naam overigens) krijg je doordat één iemand een bepaalde spell uitvoert en een ander die versterkt door die spell te boosten. Als voorbeeld zagen we een spreuk die als een soort landmijn op de grond werd gelegd en door er op te klikken werd hij geboost tot een enorme explosie.

Guilds

Net als in andere Elder Scrolls-games als Oblivion en Skyrim, kom je in The Elder Scrolls Online ook in aanraking met de verschillende Guilds. Op dit moment zijn de Mages en Fighting Guilds bevestigd, maar het zou kunnen dat daar later ook andere Guilds bijkomen. De Guild-content is volledig optioneel en hoef je dus niet te doen als je geen zin hebt om nog meer tijd in de game te steken. Doe je het wel, dan word je getrakteerd op een groot aantal extra quests en de mogelijkheid om jouw personage extra te verbeteren.

Hoe meer je doet voor de Guilds, hoe meer reputatie je opbouwt en daarmee speel je een aantal passieve en een aantal actieve skills vrij, wat je in het gevecht met sterkere vijanden net de overhand kan geven. Bovendien levert het opknappen van dit soort klusjes wat extra geld op.

Nu is het alleen wel de vraag wat je met het geld kan. Op dit moment hebben we alleen maar de mogelijkheid gezien om geld uit te geven in winkels om nieuwe items te kopen en te gebruiken om via bepaalde tempels te fast travelen. Zodoende ben je niet onnodig veel tijd kwijt aan reizen, maar kost het je wel wat centjes. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk ook betaald moeten worden om je wapens te repareren en is de kans groot dat je geld kunt verbrassen in de Auction House.

Of je gebruikt het om allemaal grondstoffen te kopen en daarmee je verschillende crafting skills te verbeteren. Qua crafting kun je aan de slag met Alchemy, Cooking, Enchanting, Weapon- en Armor Smithing. In principe kun je alles oppakken, maar dan is het niet mogelijk om je te specialiseren met de verschillende skill points die je aan crafting kunt besteden. En daarmee loop je dus de kans mis om de echte topitems te maken. Het is dus verstandig om je ergens in te specialiseren en de dingen waar je niet in gespecialiseerd bent te kopen van andere spelers, waarbij een Auction House, die nog niet officieel is bevestigd, toch wel een must is.

PvP

Uiteraard is het ook mogelijk om alle verschillende quests te laten voor wat het is en je volledig op de PvP-content te storten. Er kan standaard gevochten worden met andere spelers in de provincies die als ‘niet veilig’ zijn gemarkeerd. Dit zullen de gebieden zijn die je na het begingebied tegen gaat komen. Maar interessanter is het om naar Cyrodill af te reizen.

Dit gebied, dat we kennen uit Oblivion, is eigenlijk het grote PvP-gebied uit deze game. Cyrodill bestaat uit een groot aantal verschillende kastelen en forten, waar om gestreden kan worden. Je bent daarbij òf de verdedigende partij, òf je valt het geheel aan met katapulten en stormrammen. De gevechten voelen daardoor heel groots en spectaculair aan. Bovendien draaide het geheel behoorlijk soepel. In een gevecht met zo’n veertig man waren er nauwelijks framedrops te vinden en had je niet het idee dat het meedoen in de gevechten heel ontoegankelijk werd.

De dag bij de studio werd uiteindelijk afgesloten met een teaser hoe de First Person View er uit zou komen te zien en dat hakte de knoop eigenlijk door: deze game wordt cool. De First Person View laat de game er namelijk als een ‘echte’ Elder Scrolls-game uit zien. Daarbij zie je hoe jouw twee handen verschillende wapens dragen en hoe de vijanden op je af komen. Het blocken van aanvallen werkt vanuit deze view erg goed en de wereld komt er nog wat mooier uit te zien. Helaas is deze view nog wel duidelijk een work in progress, dus hebben we er zelf nog niet mee kunnen stoeien.

Conclusie

The Elder Scrolls Online heeft een goede indruk gegeven. Over het beginstuk was ik al redelijk enthousiast en ik vind de ideeën die de studio voor het Endgame stuk heeft op zijn minst interessant. Bovendien is dit één van de eerste MMORPG’s met een PvP-gedeelte dat mij echt interessant lijkt en valt er daarnaast nog genoeg te doen met craften, ontdekken en het joinen van verschillende Guilds.