1. Battlefield 4 Preview

Battlefield 4 Preview

Battlefield 4 wordt dramatischer, menselijker en geloofwaardiger. Tenminste, dat is wat DICE predikt. De Zweedse ontwikkelaar boekt al jaren succes met de multiplayermodus, maar wil nu ook definitief doorbreken op singleplayer-vlak. En daarvoor wordt alles uit de kast getrokken.

Frostbite 3

Battlefield 4 draait op de Frostbite 3-engine, een zwaar verbeterde versie van de engine waar diens voorganger op draaide. De engine moet het maximale halen uit de huidige generatie consoles, maar ook uit de high end multicore PC, iets wat de PlayStation 4 qua architectuur ook is. Beloftes over op welke platformen Battlefield 4 moet verschijnen, worden overigens niet gemaakt. Het enige vrij zekere platform is de PC, aangezien de demonstratie die we te zien kregen op een PC liep. (Kleine update: inmiddels is de game voor Xbox 360, PS3, PC en PS4 aangekondigd.)

De Frostbite 3-engine is beduidend krachtiger dan zijn voorganger. We willen voorzichtig zijn met termen als ‘fotorealistisch’, maar Battlefield 4 komt akelig dichtbij. Het detail in de gezichten, maar ook in iets simpels als een afgebladderde deur of een wiebelende gordel in een gecrashte auto, is fenomenaal. Om nog maar te zwijgen over de belichting en de schrikbarend realistische animaties.

Tot slot is Frostbite natuurlijk onlosmakelijk verbonden met vernietiging. Frostbite 3 laat destructie zien van een schaal die ongekend is. Muren brokkelen belachelijk gedetailleerd af of worden met een welgemikte granaat volledig weggevaagd. En wanneer er een compleet gebouw van meerdere verdiepingen in elkaar zakt, is het onmogelijk om alle kleine details waar te nemen.

Wel moet er gezegd worden dat de in-game demonstratie liep op een PC. En dat zal geen kinderachtig exemplaar zijn geweest. Battlefield 3 bewees al dat er een behoorlijk verschil tussen de (huidige generatie) consoles en een high end PC zit, dus het is even afwachten hoe de game zich staande houdt op het platform van jouw keus.

Multiplayer-achtige vrijheid

Om de game geloofwaardiger te maken, stapt DICE ook van de gescripte paden af. Deels, althans. Er zijn bepaalde ‘sandboxes’, zoals de ontwikkelaar het zelf noemt, waarin je vrij bent om te bepalen hoe je de vijand verslaat. Zo krijgen we een scène te zien waarin er een jeep voor handen is, waarmee je de vijand kunt flanken. Er wordt echter gekozen voor een andere aanpak.

De teamgenoten worden aangestuurd met een commando dat verdacht veel weg heeft van het spotten uit de multiplayer. En dat klopt ook, want DICE wil juist de vrijheid die we kennen uit de multiplayer, vertalen naar de singleplayer. Zodoende zijn er inderdaad enkele elementen overgezet. Alsof we ineens in Brothers in Arms zijn beland, nemen de teamgenoten de gespotte vijanden onder vuur, waarna hij ze van achteren besluipt en een shotgun in hun rug duwt. Toch betwijfelen we of Battlefield 4 echt ‘vrijheid’ biedt. Nog geen minuut later volgt namelijk een tot in de puntjes gescripte scène waarin een helikopter een gebouw volledig aan gort schiet, dat vervolgens met speler en al in elkaar stort.

Intens, niet geloofwaardig

Deze scène haalt ook gelijk het derde statement van DICE onderuit, want geloofwaardig is Battlefield 4 allerminst. Als een gebouw door een helikopter gebombardeerd wordt, in elkaar stort en er tegelijkertijd een andere helikopter dreigt neer te storten en de speler snel moet wegkruipen om niet in de wieken te belanden, is dat niet heel geloofwaardig. Als even later het hele gebouw in elkaar sodemietert en de speler op miraculeuze wijze niets gespietst wordt door een stuk metaal of geplet door het beton, maar doodleuk een aantal (instortende) verdiepingen naar beneden glijdt, is dat ook verre van realistisch. Nog geen minuut verder en hangt hij uit het portier van een rijdende auto, die hij nota bene zelf bestuurt, om met een granaatwerper de boosdoenende helikopter neer te halen. Het is spectaculair en dankzij de verbluffende graphics vele malen intenser dan ooit tevoren, maar geloofwaardig? Nee.

Multiplayer

Ja en de multiplayer dan? Juist de trekpleister van de Battlefield-serie schitterde in afwezigheid bij de onthulling van deze game. Waar bij veel games juist de multiplayermodus naar voren wordt geduwd, bewandelt DICE de omgekeerde weg. Hieruit spreekt de ambitie van de Zweedse ontwikkelaar om eindelijk eens een episch singleplayeravontuur neer te zetten. Mogelijk blijkt uit deze focus ook de zelfverzekerdheid dat de multiplayerformule van de serie nog altijd als een huis staat. Of misschien dat er op dit vlak weinig veranderd is. Wat betreft de multiplayer tasten we vooralsnog helaas dus volledig in het duister.

Vragen, vragen

Met een demonstratie van nog geen twintig minuten en na afloop enkele presentaties, heeft DICE ons wat wijzer gemaakt. Zo kregen we mee dat de game zich richt op een conflict tussen de V.S. en China. Maar we zitten ook met een hoop vragen. Zo is het onduidelijk in hoeverre de kracht van de Frostbite 3-engine nog tot zijn recht komt op de huidige consoles. Bovendien hebben we nog niets van de multiplayer gezien, toch dé trekpleister van de serie. We kunnen alleen maar hopen dat deze vragen snel worden beantwoord. De singleplayer zag er in ieder geval fantastisch uit. En dan zal het ons een rotzorg zijn of die game dramatisch of geloofwaardig is. Als het inderdaad maar een geweldige ervaring oplevert.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.