1. EA: 'DRM is dood, altijd online geen DRM'

EA: 'DRM is dood, altijd online geen DRM'

Volgens Frank Gibeau van EA is DRM ten dode opgeschreven als strategie tegen illegale downloads.

Meneer houdt echter vol dat SimCity's altijd online-verplichting geen DRM is. Voor de duidelijkheid: DRM staat voor Digital Rights Management en koppelt een digitaal product aan een individu, zodat het niet zomaar verspreid kan worden.

'Dat is niet de realiteit. Ik was betrokken bij alle meetings en DRM is niet één keer genoemd', houdt Gibeau vol. Leuk en aardig natuurlijk, maar een andere naam maakt het niet ineens iets totaal anders.

Dit artikel delen

Over de auteur

Marcel Vroegrijk Eindredacteur van Gamer.nl

Reacties

  • Ik heb niks te zeggen…



    http://hopscotchintheminefield.files….

  • En toen las ik net deze tweet:



    EA takes the first round of the "worst company in America" competition, with 92% of the votes.

  • En toen las ik net deze tweet:



    EA takes the first round of the "worst company in America" competition, with 92% of the votes.

  • En toen las ik net deze tweet:



    EA takes the first round of the "worst company in America" competition, with 92% of the votes.

  • Dus wanneer men een plaatje van een middelvinger post krijgt men 6 nices? rare wereld….

  • Niks is zo veelzeggend dan een goed uitgestoken middelvinger.
    Bovendien is het ook een kunst als je dat echt goed kan, onderschat de moeilijkheid niet!

  • @carci, het vat wel alles samen in 1 afbeelding

  • Alleen omdat het niet genoemt is, is het geen DRM?
    Dus bij die logica, als ze Simcity geen game noemen, is het ook geen game?

  • DRM is net iets anders, dus in wezen heeft hij gelijk. Maar in werkelijkheid is het allebei net zo gebruikersonvriendelijk, dus maakt het voor ons vrij weinig uit. Ik snap sowieso niet dat zo veel mensen Simcity op de eerste dag kochten, vóór de release date was er al vanalles bekend wat me niet aanstond. Dus ik besloot dat ik nog even een paar dagen wilde wachten. Ik het uiteindelijk niet gekocht.

  • als je het wel had gedaan had je gratis kunnen kiezen tussen bf3,dead space 3 need for speed most wanted enz

  • @Brutal. DRM staat voor Digital Rights Management. Het systeem dat SimCity gebruikt doet dit (al is dit volgens EA een "leuke bijkomstigheid" en niet de primaire reden voor de "altijd online" policy). Dat betekent dat, ook al is dit niet de gebruikelijke vorm die we gewend zijn, het nog steeds DRM is.



    Gibeau vermeldt ook heel vaak het woord MMO als excuus. MMO staat voor Massively Multiplayer Online, iets wat SimCity duidelijk niet is. Tenzij met een man of 6 multiplayer spelen een game tot MMO bombardeert.



    Oftewel, meneer Gibeau snapt niet helemaal wat de verschillende termen betekenen. Onomstotelijk is dit DRM, en geen MMO.



    Maakt ook allemaal niet uit, het blijft ontzettend irritant voor de consument.



    Wat ik niet begrijp, net nu de "shitstorm" een beetje is gaan liggen betreffende de waardeloze launch van SimCity, gooit hijzelf nog even wat kolen op het vuur?



    Het lijkt wel alsof ze gewoon WILLEN dat we ze non-stop afzeiken……

  • Ja, het is inderdaad weer een aparte manier van de game in het licht brengen, om er nu opnieuw op terug te komen. Misschien is het wel deel van hun marketing strategie.

  • EA Kennende…

  • Tuurlijk joh. Doe maar lekker Always online. Zelfs met FIFA is het al ruk dat je disconnected word. Zorg eerst maar voor een paar fatsoenlijke servers. En origin is ook al van jullie wat een rukprogramma is dat best vaak offline is, voor iets wat 99% toegankelijk moet zijn. jullie komen misschien net aan 85%..

  • Het is een leuke bijkomstigheid. Altijd online vind ik niet vreemd. Als je een game aanschaft betaal je voor een service, dat is het product, niet wat er op het schijfje staat.

  • Semantics …



    Leuke poging om het zo te verkopen. Altijd online is een verborgen drm. In sommige games totaal normaal en aanvaardbaar, mmo's bijvoorbeeld. In simcity 5 echter, in zijn geheel niet.



    Als je de saga een beetje gevolgd hebt de laatste tijd dan weet je dat de afhankelijkheid van de online servers belachelijk is en totaal niet brengt wat maxis beloofde.



    In het geval van EA weet je dat altijd online drm en microtransacties door de strot van de consumer wil zeggen.



    Wist je dat nog niet? Volgens EA zijn we niet meer customers, neen we zijn nu consumers. We verbruiken nu games tegenwoordig. Meer sequels, meer microtransacties, meer, meer en meer.



    En volgens hen is dat een succesformule en is dat wat de consument wil. Wie had er ook weer ontslag genomen afgelopen week?

  • Des te vervelender als de dienst niet kan worden geleverd door zoiets doms en in veel gevallen onnodigs als een haperende internetverbinding, drukte of storing op, of discontinuering van de gameservers.



    In het geval van Simcity was het volgens mij niet meer dan éxtra risico op een verpeste game-ervaring voor betalende klanten, aangezien er dus maar íets hoeft te gebeuren waardoor je internet verbinding kuren gaat vertonen en je niet meer fatsoenlijk kan spelen.

  • @ Cerandox "Als je een game aanschaft, betaal je voor een service, niet wat er op het schijfje staat".



    Het lijkt inderdaad die kant op te gaan. Maar iedereen die oud genoeg is (of geinteresseerd genoeg) om een generatie of twee geleden nog meegemaakt te hebben, is hier fel tegen.



    Ikzelf speel samen met wat vrienden een dag of twee per maand oude games (oud als in, van NES tot NGC/PS2). dat kunnen zijn games waar we niet aan toegekomen zijn destijds, oude herinneringen ophalen etc. Met dit hele Service-idee gaat dit niet meer. Servers worden niet eeuwig online gehouden, updates en patches komen niet meer uit, backwards compatibility is helemaal een illusie tegenwoordig.



    Ik wil gewoon mijn oude games kunnen blijven spelen. Dat kan nu nog, maar over een paar jaar jammer genoeg niet meer. Dan kan ik wel de HD Remake kopen van ze, van een game die ik al heb, en waar ik al voor betaald heb. Dat vindt ik kwalijk.



    Dat wil zeggen, als ik eens in de zoveel jaar weer eens een klassieker wil spelen, ik evenzoveel keren een nieuwe versie moet aanschaffen (met iets betere graphics hallelujah :S). Nu kan ik gewoon mijn games bewaren en ze spelen wanneer IK dat wil, niet wanneer een publisher het wil.



  • Slechte poging om zand in de ogen te strooien.

  • Dit noemt men ook wel "Affirming the consequent".

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren