1. Battlefield 4 interview – Frostbite 3, ambities en multiplayer

Battlefield 4 interview – Frostbite 3, ambities en multiplayer

Bij de onthulling van Battlefield 4 waren er twee dingen die ons het meeste opvielen. Allereerst ziet de game er belachelijk mooi uit, maar er werd tevens alleen gesproken over de singleplayer van de game. Hoe houdt die pracht en praal zich staande op de huidige consoles? En waarom wordt er bij Battlefield 4, van oudsher een serie die draait om de multiplayer, nu alleen gekeken naar de singleplayer? In gesprek met Creative Director Lars Gustavsson gaan we opzoek naar antwoorden.

Frostbite 3, schalen is het sleutelwoord

Battlefield 4 draait op de Frostbite 3-engine, een nieuwe versie van de engine die naam en faam maakte met de vorige delen in de serie. De ongelooflijk mooie plaatjes die we te zien kregen bij de onthulling, werden geproduceerd door een krachtige PC. Battlefield 4 is straks echter ook nog gewoon speelbaar op onze oude PlayStation 3 en Xbox 360, maar de engine moet tegelijkertijd klaar zijn voor de nieuwste generatie consoles. Gustavsson legt uit dat schalen hier het sleutelwoord is.

“Het mooie is dat Frostbite 3 gemaakt is om schaalbaar te zijn. De huidige consoles zijn wat het zijn, maar PC’s worden steeds beter en we willen dat bijbenen.” Even later vervolgt Gustavsson dat DICE constant grenzen wil verleggen. “Door de schaalbaarheid van de engine is het gegarandeerd dat als we de engine op een nieuw platform inzetten, we nog steeds de best mogelijke ervaring bieden.”

De Frostbite 3-engine lijkt dus heel erg gericht op de toekomst en klaar te zijn voor steeds weer betere hardware, maar ook de inmiddels behoorlijk oude techniek uit de huidige generatie consoles is door DICE niet vergeten. “Maar tegelijkertijd moeten we het uiterste halen uit de Xbox 360 en PlayStation 3,” legt de Gustavsson uit. We hebben de game nog niet op de Xbox 360 of PS3 zien draaien, maar als we Gustavsson moeten geloven zijn er toch wel stappen gemaakt ten opzichte van Battlefield 3. “We hebben veel verbeterd. Zo hebben we het menu veranderd. Dat vrat in Battlefield 3 een hoop geheugen en performance. We hebben het herschreven, waardoor het minder geheugen vergt en we zo en betere game kunnen maken. En zo zijn er meer verbeteringen. We gaan slimmer met de mogelijkheden om, waardoor alles toch nog mooier wordt.”

Ambitieus DICE wil laten zien wat het kan

Terwijl tegenwoordig elke ontwikkelaar een multiplayer wil afleveren, zelfs bij typische singleplayer-avonturen als Tomb Raider en God of War, focust DICE zich bij de onthulling alleen maar op de singleplayer. Ironisch, want Battlefield is juist een mutliplayergame pur sang. Als we Gustavsson vragen waarom DICE zo tegen deze trend ingaat, blijkt de ambitie van de Zweedse studio. “De multiplayer is onderdeel van onze cultuur. Dit doen we al sinds onze begindagen en we zijn ontzettend trots op wat we in Battlefield 3 met de multiplayer hebben gedaan. We waren ook wel trots op de singleplayer, die voor ons heel leerzaam was, maar we schoten op een aantal punten tekort. Het was geen Battlefield,” meent Gustavsson. “Dat willen we nu anders doen, door typische Battlefield-elementen toe te voegen en dat wilden we vandaag laten zien. We wilden jullie demonstreren wat we kunnen en laten zien dat we jullie feedback hebben gehoord en er wat mee doen. We hebben op dit punt nog veel te bewijzen en daarom kozen we ervoor juist dit nu tonen.”

DICE maakt ons rondom de onthulling duidelijk dat de singleplayer op meerdere manieren wordt verbeterd. Zo zijn er de ‘Battlefield-elementen’ die we meerdere keren voorbij hebben horen komen. “We hebben het spotten uit de multiplayer, zodat je kameraden je bijstaan. Ze proberen vijanden uit te schakelen of onder druk te zetten. Ook een helikopter kan ondersteuning bieden. Voertuigen zijn nu ook veel vrijer te gebruiken. Voertuigen zaten wel in Battlefield 3, maar daar was het erg lineair. Nu kun je zelf bepalen wat je ermee doet. Jij bent de ster van de game en niet slechts een figurant.” Overigens wordt er niet ontkend dat bepaalde momenten, zoals het instorten van het gebouw of het te water raken met een jeep dat we in de demonstratie zagen, nog weldegelijk grotendeels gescript zijn. “Soms wil je dat een speler iets bepaalds beleeft en dan heb je geen keuzes. Maar je blijft wel in controle. Het is niet alsof God ineens je controller overneemt en jij iets hebt van ‘wat gebeurt hier’. Je speelt nog steeds zelf, maar we hebben gezocht naar een balans. We willen een verhaal vertellen dus het is geen grote, open game, maar een mix.”

Behalve meer vrijheid te bieden en er meer een Battlefield-feeling aan te geven, moet de singleplayer ook emotioneler en menselijker worden. “Dat is een mindset van het team,” legt de Creative Director van de singleplayer uit. “Dus we pakken het van meerdere kanten aan. Technologisch bijvoorbeeld, door alles er realistischer uit te laten zien. Personages gedragen zich ook realistischer. In Battlefield 3 renden computergestuurde personages je nog wel eens voorbij alsof je er niet stond, nu houden ze rekening met je.” Maar met alleen fotorealistische plaatjes vertel je nog geen dramatisch verhaal, zo realiseert ook DICE zich. “Bij de scriptwriting houden we er ook rekening mee. Zo speel je nu met één personage, in plaats van meerdere. Vorige keer redde je de wereld, nu gebeuren er dingen in de wereld en bevind jij je middenin deze gebeurtenissen en probeer je vooral levend weg te komen. Het is iets waar jij en ik ons beter mee kunnen identificeren. Ik red de wereld immers niet dagelijks van een nucleaire ramp. Ik heb het vandaag tenminste nog niet gedaan, maar het is nog vroeg, haha.”

Multiplayer wordt niet vergeten

Genoeg over de singleplayer, we willen nou wel eens wat horen over de multiplayer. Het is immers Battlefield, toch? Lars Gustavsson moet ons helaas teleurstellen en kan nog maar weinig over de multiplayermodus van Battlefield 4 vertellen. “Ik weet niet wanneer we de multiplayer laten zien, maar we weten dat iedereen hier meer over wil horen. Maar geloof me, dit, de multiplayer, is waar wij voor leven en ademen en we zijn dit niet vergeten.” Het campagneplan van DICE en EA lijkt dus eerst te bestaan uit een gezicht creëren met de singleplayer en pas later, geleidelijk aan, de multiplayer te tonen. “Ik neem aan dat dat het plan is, maar dat is niet iets waar ik over ga en iets over kan vertellen. Maar je gaat er snel meer van horen. We leefden eerst toe naar dit evenement en nu is het woord eruit. We zijn blij dat we erover kunnen praten en dat ik mijn kinderen kan vertellen waar ik aan werk. Nu gaan we ons richten op het leveren van goed nieuws en een geweldige game.”

Wie dus reikhalzend uitkijkt naar de eerste info over de multiplayer, moet nog eventjes geduld hebben. We horen er vanzelf meer over en als DICE op multiplayervlak net zo ambitieus is als op singleplayervlak, dan zal het het wachten waard zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Deze staat toch wel erg hoog op mijn verlanglijstje!

  • Voor mij blijft de singleplayer het aller belangrijkst,die moet er op en top uitzien en langer zijn dan 5a6uur,desnoods zetten ze de multiplayer maar op een apparte disc.

  • Screw singleplayer



    BF is een MP game

  • Ik snap niet waarom je de SP van games als BF of CoD wilt spelen, want die zijn enorm saai en scripted. Als je een shooter SP wilt ga je maar BioShock spelen. Van mij mogen ze BF een MP only game maken.

  • Idd, ik heb bij BF3 minstens 10x zoveel tijd gestoken in de MP dan in de SP :P

  • Is toch mooi meegenomen? Als ze een vette singleplayer kunnen maken, waarom dan niet?

  • Sluit me volledig bij JordanMaster aan.



    Uiteindelijk zal ik de game kopen om er zoveel mogelijk fun aan te beleven. Eerst 5 uurtjes een goed verhaal in de SP, en dan de rest van de tijd in een vette MP..



    Als ge enkel MP wilt: speel Counter Strike..

  • Ondanks het magere verhaal vond ik de SP van BF3 heel cool. Als je het vergelijkt qua "realisme" met een COD waar vijanden je tussen kieren zo groot als splinters kunnen zien, dan weet ik wel wat ik liever speel! Zeker de straaljager missie vond ik episch.

  • zelf speel ik de SP voor games als COD BF3 vooral om er weer even in te komen en je skills te trainen en dan te knallen bij de mutiplayer (om haat het als ik het weer helemaal verleert ben en aan het begin helemaal neergeknald word door iedereen).

  • Het beste is als ze een co-op campaign doen, dan heb je er veel meer lol van.

  • 300 uur mp… 30 min sp… Met bf3 dus nee

  • Ok, een SP is leuk, maar om het nou het belangrijkst te noemen gaat wel erg ver. Battlefield is voor mij voornamelijk een MP spel. Als ik iets wil doen waar alleen SP is ga ik wel the Elder Scrolls spelen ofzo ;)

  • BF is altijd een MP game geweest. Sinds Bad Company moest er ineens een SP komen. Totaal overbodig alhoewel die van BF4 potentie heeft

  • Battlefield 2 voor de PC was alleen multiplayer based. En kijk eens hoe hard daarop werd gespeeld! Nog steeds trouwens..

  • Ben ik de enige die het ziet als bf3 .5 :( Jammer dit ze konden beter eerst Badcompany 3 uit brengen en daarna bf4

  • Ik snap het echt niet als mensen dat zeggen. In de graphics ziet het er echt veel beter uit dan BF3. En qua gameplay, had je dan verwacht dat ze nu opeens met laserguns zouden gaan schieten ofzo?

  • Gast je concludeert uit een 5 minuten durende SP filmpje dat het BF3.5 is? haha

  • Uhmm als je Battlefield 3 op ultra vergelijkt met dit is de grafische vooruitgang wel te verwaarlozen.

  • Niet iedereen heeft een redelijk goede game pc van 850/950 euro.

  • Nee en Joris ook niet. Maar het is wel waar wat hij zegt, BF3 op ultra ziet er belachelijk goed uit, dan is de getoonde gameplay niet een hele vooruitgang.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren