1. Metro Last Light Hands On

Metro Last Light Hands On

Metro: Last Light is één van de games die te maken heeft gehad met THQ-faillissement. De game moest een redder gaan worden van het bedrijf en zou in maart uitkomen. Zoals iedereen weet is het niet zo gelopen: THQ ging ten onder en Metro: Last Light heeft onderdak gevonden bij uitgever Deep Silver. In mei verschijnt de game, op PAX East kregen we een voorproefje op de actie die komen gaat.

De toon is gezet

In de demo word je middenin de game gegooid zonder enige vorm van context of uitleg. Het enige dat al snel duidelijk wordt, is dat je jezelf middenin een vijandig gebied bevindt. Zo gaan de alarmbellen af zodra je met hoofdpersonage Artyom door een detectiepoortje loopt. Omdat hij een stapel schietijzers bij zich draagt, maakt dat poortje geluid (héél verrassend!) en kijken de bewakers verschrikt op. Jij twijfelt geen moment, richt je pistool op het hoofd van één van de bewakers en een halve seconde later valt de beste man bloedend achterover. De toon is gezet.

Maar verwacht geen Call of Duty-achtige shooter waarin je als moderne Rambo de kogelwerende kwaliteiten van je mensenhuid test. In tegendeel, je bent enorm kwetsbaar en elke kogel die jou raakt doet pijn. Even schuilen in een hoekje heeft ook weinig zin, want er zijn niet genoeg pijnstillers en medicijnen om als doekje voor het bloeden te dienen. Op papier ben je dan ook eigenlijk kansloos om dit avontuur te overleven en heb je slechts één troef: het verrassingseffect.

Na de korte shoot-out bij het detectiepoortje kom je in een grote ruimte. Bij aankomst passeer je een meterkast, waarmee je alle lichtschakelaars uit kunt schakelen. In de donkere ruimte ben je minder goed te zien en via sneaky sluipwerk kun je met je gedempte wapen de bewakers één voor één naar het hiernamaals sturen. Dat gaat een bewaker of drie goed, maar dan maak ik een klein foutje waardoor er alarm wordt geslagen. Voordat ik het goed door heb, krijg ik te maken met vijf gasten die door het alarm gewaarschuwd zijn en zoals je weet: gewaarschuwde bewakers tellen voor twee.

Kat-en-muis-spel

Toch heb ik in dit kat-en-muis-spel nog een kans, maar dan moet ik wel slim om de eerste twee bewakers sluipen die poolshoogte komen nemen. Via een stapel kratten kom ik uiteindelijk bij het groepje van drie terecht en heb ik de kans om vanuit hun rug snel twee van de drie rakkers af te knallen. De derde ziet kans om een paar kogels op mij af te vuren, maar dat is lang niet genoeg om mijn leven echt in gevaar te brengen en uiteindelijk jakker ik een kogel door zijn kop. Daarmee is het gevaar nog niet geweken. De andere twee bewakers zijn nu op hun hoede, gooien een granaat mijn kant op en rukken langzaam maar zeker op in mijn richting. Opvallend is daarbij dat zij echt slim te werk gaan. In Metro: Last Light tref je geen vijanden die telkens dom om hetzelfde hoekje kijken, dus je moet telkens op zoek naar tactische plekken om de vijanden vanuit hun rug of de zijkant te beschieten. Hierdoor is de game spannend en ontstaat er telkens weer een boeiend gevecht.

Uiteindelijk kom ik daar als winnaar uit en ga ik verder naar de volgende ruimte. In eerste instantie lijkt daar hetzelfde recept te gelden: je zet andermaal het licht uit en hebt ook hier weer voordeel van het verrassingseffect. Ook hier word je uiteindelijk opgemerkt, maar ditmaal reageren de bewakers anders. Naast het grove geweld waarmee ze je standaard bestoken, wordt de gaskraan geopend.

Het giftige gas zorgt er voor dat Artyom snel zijn gasmasker op moet zetten terwijl hij het om zich heen kogels laat regenen. Het gasmasker belemmert een gedeelte van je zicht en dat wordt er niet beter op als je beschoten wordt en het glas van het masker dankzij inslaande kogels barstjes vertoont. Daarnaast heb je slechts een beperkt aantal gasmaskercapsules die je van de broodnodige zuurstof voorzien. Omdat ik niet snel genoeg met alle vijandigheid heb afgerekend, legt Artyom niet door een kogel, maar door een gebrek aan zuurstof het loodje. Einde verhaal, einde speelsessie.

Mijn speelsessie liet zien dat Metro: Last Light je constant de underdog laat voelen. Je moet echt op je hoede zijn om te overleven, omdat je kwetsbaarder bent dan in de gemiddelde shooter. Tegelijkertijd is het jammer dat ik van een hoop andere belangrijke elementen niks heb gezien. Het verhaal schitterde door afwezigheid in de demo en de schaarsheid van kogels zoals in het eerste deel kwam ook niet helemaal goed tot zijn recht in deze korte speelsessie. Het is dus niet zo’n ramp dat door het faillissement van THQ de kogel pas twee maanden later door de kerk, uhm, metro schiet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb Metro 2033 gespeeld op Xbox maar niet uitgespeeld.
    Grafisch heel mooi, maar miste iets om het boeiend te houden.
    Heb ergens ooit in een interview gelezen van THQ dat ze Metro 2033 naar de PS3
    gingen poorten, maar vraag me af of nu Deep Silver dat gaat doen?

  • Ik hoop vooral dat het survival gedeelte van metro 2033 er nog goed in zit.
    Met name het zuinig zijn met je kogels.

  • Die eerste screen ziet er levensecht uit! Maar met zulke textures moet dat wel de PC versie zijn…

  • Werkelijk genoten van Metro 2033. Wat een ondergewaardeerde game (door het publiek) is dat. En als ik dit zo lees, lijkt het een mooi nieuw deel te worden.

  • Damn dit is mijn type game, vooral dat verrassingselement achtig gameplay wordt ik wel warm van. Deze hou ik de komende weken in de gaten, en laat het alstublieft een topper worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren