1. Persona 4: Arena Preview

Persona 4: Arena Preview

Ondanks de relatief lage populariteit van 2D-vechtgames in het Westen zijn we nu al geruime tijd gewend dat er om de zoveel maanden een paar nieuwe koppen opduiken. Tussen de ‘nieuwe’ gezichten en de PSN/XBLA-remakes in, zijn het voor mij altijd de games van Arc System Works die het beste blijven hangen. Met Blazblue hebben ze een dijk van een franchise neergezet, maar er is een kans dat Persona 4: Arena een grotere aanhang krijgt. En terecht, zo lijkt.

Samenwerking tussen twee ontwikkelaars

Persona 4 Arena komt voort uit een samenwerking tussen Arc System Works aan de ene kant, bekend als grootmeesters in het 2D-vechtgenre met franchises als Guilty Gear en Blazblue, en Atlus, de Japanse reus die al sinds jaar en dag RPG’s maakt aan de andere kant. De naam van de game moet voor velen dan ook gemakkelijk een link weten te leggen met de Persona-franchise van Atlus. Dat de naam enigszins misleidend is blijkt echter wanneer je naar de cast van de game kijkt en ziet dat er tussen de verschillende vechtersbazen ook personages uit Persona 3 zitten. De game is dan ook gebaseerd op het universum van Persona 3 én 4, en speelt zich enige tijd na de gebeurtenissen van het vierde deel af.

Mocht je nu verontwaardigd naar het scherm staren zonder enig idee waar dit allemaal over gaat, hier even kort waar het om draait: In de wereld van Persona 3 en 4 (het blijkt om één en dezelfde wereld te gaan), is iets goed mis. Op de ene plek veranderen mensen ’s nachts in doodskisten tijdens een verborgen uur genaamd “The Dark Hour” terwijl duistere wezens genaamd Shadows zich voeden met de zielen van diegenen die immuun voor het effect zijn, terwijl op de andere plek scholieren op brute wijze worden vermoord in een tv-wereld, die slechts sommige personen kunnen betreden door rechtstreeks een tv in te stappen. In beide gevallen is er sprake van de dreiging van Shadows en dat de lokale helden ze alleen kunnen bestrijden met hun Persona’s. Dit zijn superkrachtige wezens die je ‘tweede ziel’ vormen. Geloof me, je kunt een studie wijden aan hoe complex het gehele verhaal in elkaar steekt, maar dan nog is het maar de vraag of je het helemaal begrijpt.

Of je er nu wat van snapt of niet, in een goede vechtgame dient het verhaal vooral een ondersteunende rol te hebben. Zo ook in Persona 4 Arena, waar de game toch echt gedragen wordt door een ijzersterk vechtsysteem. Net als in de Guilty Gear- en Blazblue-games heb je de mogelijkheid om vele complexe aanvallen op strategische wijze te gebruiken, wat de game zeer geschikt maakt voor Arcadehallen en toernooien. Er is enkel wel een enorm verschil: de instapdrempel is drastisch verlaagd. Door een enkele knop toe te wijzen als “standaard-combo” kan iedereen in de game springen en er enkele flitsende moves achter elkaar uitgooien door simpelweg op die ene knop te blijven drukken. Het knappe is dat een ander zich daar met geen mogelijkheid aan kan ergeren omdat het perfect uitgebalanceerd is.

Instant Kill

De combo-knop is tenslotte maar één van de vier standaard “inputs” die tot je beschikking staat (schouderknoppen en knoppencombinaties dus niet meegeteld). Je hebt daarnaast nog een knop voor zware aanvallen, twee knoppen voor aanvallen met je Persona en knoppencombinaties voor nóg weer andere acties. De game barst dan ook van de mogelijkheden om een gevecht naar jouw hand te zetten en de geboden ingame-lessen lijken dan ook verplichte kost als je het allemaal wil begrijpen. Zo zitten er volledig geanimeerde “Instant Kill”-moves in de game. Dit zijn aanvallen die op spectaculaire wijze in één klap korte metten maken met je vijand en je het gevecht doen winnen. Zo kan een zeker personage de vijand doorboren met een speer, om vervolgens met een reusachtig kanon de genadeklap te geven. Tikkeltje oneerlijk? Nee hoor, je kunt ze namelijk alleen in de beslissende ronde van een gevecht uitvoeren als je aan hele precieze voorwaarden voldoet. Zo wordt misbruik al voorkomen, maar je zult ze ook ongetwijfeld kunnen uitschakelen voor online gevechten. Ze zaten in ieder geval vroeger ook al in de Guilty Gear-games en ze lijken wederom erg vermakelijk.

En dat kan ik ook zeker zeggen over de game in z’n geheel. De game ziet er heerlijk strak uit (bij verre de mooiste 2D-vechtgame tot op heden), de personages zijn net als in Blazblue heerlijk divers en de basis van de gameplay is zo solide als maar kan. Tot dusver heb ik niks te klagen en smul ik alleen maar van Persona 4 Arena. Zo erg zelfs, dat ik watertandend uitkijk naar het mogen schrijven van de uiteindelijke recensie van de game. Want dan heb ik naast de standaardmodi ook de 30 tot 40 uur durende Story Mode (beweert de ontwikkelaar) , de multiplayer-modus en nog wat andere zaken mogen doornemen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik vind het wil jammer dat ze de titel van chie hebben veranderd



  • Wat een klucht dat P4A EU, fuck off met die ouwe shit zonder online community. :lol:

  • Ik vind dat die deze echt op goede game is gespeeld en dat is in de spellen altijd leuk en dat is deze dan ook zeker ja goed spel voor vechten met deze manentjes in de straaf

  • Straat*

  • Jammer dat het 8 maanden te laat komt.

  • Jammer dat het zo lang heeft moeten duren. Still buy though! My HRAP is ready! ^_^

  • Jammer dat het zo lang heeft moeten duren. Still buy though! My HRAP is ready! ^_^

  • Jammer dat het zo lang heeft moeten duren. Still buy though! My HRAP is ready! ^_^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren