1. Resident Evil: Revelations Preview

Resident Evil: Revelations Preview

We nemen het je niet kwalijk als je na Resident Evil 6 de serie vol zombies, mutanten en andere gedrochten het liefste bij het (chemisch) afval wil zetten. Maar er is nog een klein beetje hoop. Hoop in de vorm van een geslaagd uitstapje naar de 3DS die 24 mei ook op consoles en PC wordt uitgebracht. Resident Evil: Revelations is namelijk een kleinschaligere en bovendien griezeligere richting voor de serie.

Zeeslag

In Revelations vlieg je niet de hele wereld over, maar begeef je je voor het merendeel van de game op een cruiseschip met het interieur, dat doet denken aan hetlandhuis uit het eerste deel. Een nieuwe vorm van het T-Virus heeft op dit schip toegeslagen en in plaats van bejaarde toeristen hangen er nu vooral veel kronkelende en stekelige monsters rond op het dek.

Die monsters verlsa je in de stijl van Resident Evil 4 en 5 maar met als twist dat je deze keer niet stil hoeft te staan om te richten en te schieten. Het maakt op de vlucht slaan een aantrekkelijke optie aangezien je, terwijl je achteruit loopt, toch nog wat kogels in je vijanden kunt schieten.

Daarnaast is het ook een goede strategie aangezien kogels en andere wapens niet echt voor het oprapen liggen. Wie echt de moeite neemt om iedere ruimte te scannen met een daarvoor bedoeld apparaat, kan best rondkomen, maar daar is niet altijd tijd voor. Omdat je soms zuinig moet doen met kogels komt Resident Evil met Revelations voor het eerst in jaren weer eens een klein beetje eng uit de hoek. De vele donkere gangentjes dragen hier een aardig steentje aan bij, maar het feit dat je deze plekken nu in HD op een televisie ziet in plaats van op het scherm van een 3DS komt de griezeligheid helemaal ten goede.

Cliché

Echt angstaanjagend wil Resident Evil nooit worden, want het verhaal en de personages zijn weer van ouderwets stompzinnig niveau. Bekenden zoals Chris Redfield en Jill Valentine duiken weer op in het verhaal dat zich tussen de vierde en vijfde Resident Evil afspeelt, maar de show wordt vooral gestolen door nieuwe figuren die zo cliché zijn dat het weer leuk wordt. Vooral de technici Quint, Keith en FBC-agent Raymond Vester, die verdomd veel lijkt op talkshowhost Conan O’Brien, stelen de show.

Op visueel gebied is Resident Evil: Revelations best aardig. Het is wel jammer dat enkele kleine technische delen niet aangepast zijn. Wanneer personages spreken, lopen hun monden nog steeds niet gelijk met hun tekst en de laadtijden zijn opvallend lang. Dat laatste wordt hopelijk nog opgelost in de uiteindelijke versie, maar met iets meer dan een maand tijd is die kans niet gigantisch groot.

Wie Revelations op de 3DS al heeft gespeeld hoeft niet enorm veel nieuws te verwachten. Raid-mode is deze keer aan het begin al vrijgespeeld inclusief wat nieuwe personages en er is een nieuwe, extra moeilijke speelstand, maar echt gigantische toevoegingen zijn er niet. De game is bijvoorbeeld nog steeds in hoofdstukken ingedeeld, met een ‘previously on’ voorstukje voorafgaand aan iedere nieuwe hoofdstuk en dat voelt om heel eerlijk te zijn een beetje overbodig. Je bent namelijk niet meer gebonden aan een handheld waarop je waarschijnlijk minder lang doorspeelt. Dat de game daarnaast voor dezelfde prijs als de handheld-versie in de winkel komt te liggen voelt een beetje vreemd aan. Het gaat hier wel om een heruitgave van een game die weinig noemenswaardige toevoegingen heeft en al bijna anderhalf jaar verkrijgbaar is. Na de mislukte mengelmoes die Resident Evil 6 heet zou een beetje nederigheid van Capcom naar de trouwe schare fans wel gepast zijn. Hoe moeten we anders duidelijk maken dat we de serie weer liever deze richting in zien slaan?

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.