1. The Mighty Quest For Epic Loot Preview

The Mighty Quest For Epic Loot Preview

Met games als Assassin’s Creed en Far Cry op hun naam is The Mighty Quest for Epic Loot een opvallende titel voor Ubisoft Montreal. De game richt zich dan ook op een heel andere doelgroep: één waar een high-end opgepimpte PC geen vereiste is. Bovendien is de game een free-to-play hack-and-slash game waarin je kastelen van andere spelers berooft.

Weliswaar free-to-play met de optie om voor sommigen dingen te betalen: namelijk voor bepaalde wapens, uitrusting en versiersels voor je kasteel. Dat betekent niet per se dat je betaalt om te winnen. Doordat hetgene wat je koopt vaak gekoppeld is aan een bepaald level moet je nog steeds de nodige uurtjes spelen wil je het punt bereiken om hetgeen dat je gekocht hebt te kunnen gebruiken. Bovendien is alles wat je kan kopen ook met in-game geld (diamanten en goud) te koop. De beste gear is evenzeer alleen te krijgen door het verslaan van eindbazen.

Opvallend is de luchtige humoristische stijl waarvoor men gekozen heeft. Deze is zowel terug te vinden in het verhaal en de vormgeving. De keuze hiervoor is volgens script schrijver Matthew Zagurak ontstaan doordat games de laatste tijd steeds meer een high fantasy setting, gekenmerkt door epische verhalen en een serieuze toon, als subgenre kiezen. Bovendien leent deze luchtige stijl zich, volgens hem, perfect voor een game die zich richt op het beroven van je buren.

Looten die hap

The Mighty Quest for Epic Loot speelt zich af in een koninkrijk in de wolken dat bevolkt is met kastelen om te beroven. Deze zijn per levels verdeeld. Je begint met de kastelen van level 1 tot en met 10 en na het verslaan van een eindbaas kun je verder. Naast de kastelen die gemaakt zijn door de ontwikkelaar staat de wereld ook vol met kastelen van andere spelers. Jouw doel is om terecht te komen in de schatkamers hiervan en daar het goud van je tegenstanders te stelen. Dit gebeurt allemaal asynchronisch, waardoor je dus altijd terecht kunt in het kasteel van iemand anders en andersom.

De gameplay tijdens het beroven van het kasteel bestaat uit een simpel hack-and-slash systeem. Als Archer, Knight of Mage ga je een kasteel binnen om daar de vijanden en vallen te ontwijken. Naast normale vijanden kun je vooraf skills, potions en aanvallen kopen. Hiervan zijn er vijf te gebruiken, deze plaats je onder de 1 tot en met 5-knoppen en deze zijn bovendien te upgraden. Door de skills en aanvallen te combineren speelt iedereen anders en moet je bij elk kasteel bedenken welke combo het beste te gebruiken is. Door bijvoorbeeld met de Archer de gevaarlijkste vijand van afstand te versuffen en vervolgens een head-shot te geven, kun je je daarna richten op het afslachten van een groot beest. Terwijl het tegen tientallen kleine monsters veel handiger is om een gigantische zwaai te maken met je zwaard spelend als de Knight. Op weg naar de schatkamer is het altijd weer een verrassing wat je op je pad treft en welke keuzes de ontwerper van het kasteel heeft genomen. Belangrijk hierbij is dat de potjes vrij kort zijn (maximaal 6 minuten). Hierdoor verveelt een kasteel nooit en ben je geneigd snel nog een kasteel te beroven.

A man’s home is his castle

Naast het aanvallen en leeghalen van andermans kastelen kun je je ook helemaal uitleven op je eigen kasteel. In deze ‘Defend’-modus zie je jouw kasteel vanuit een top-down perspectief, waarbij je kunt in en uitzoomen op de ruimtes van je kasteel. Met het geld dat je geroofd hebt richt je je kasteel in zoals je wil. Hiervoor kun je acht verschillende ruimtes plaatsen om een dodelijke doolhof te vormen met behulp van creatures en traps. Deze komen in alle vormen en maten: van kleine spinnen en springplanken tot reusachtige cyclopen en duivelse standbeelden. Hierbij is het belangrijk dat je de ideale balans vindt tussen beide en bovendien een keuze maakt om te wisselen tussen zwakkere en sterkere vijanden. Dit moet je doen omdat er een limiet is van het aantal creatures en traps die je kunt plaatsen in een bepaalde radius. Met de juiste combinatie een clustereffect veroorzaken is eigenlijk het meest ideaal en moet de meest getrainde spelers buiten de deur houden. Mocht iemand het wél lukken je schat te stelen dan is er een replay-optie aanwezig waarin je kan zien hoe iemand je kasteel is doorlopen en dus ook waar zwakke (en sterke) punten liggen.

Naast het buitenhouden en het beschermen van je schat is er ook een cosmetisch aspect aanwezig. Zo kun je je kasteel volstoppen met angstaanjagende standbeelden, eeuwenoude schilden of doeken aan de muur en tal van andere versieringen. Volgens de ontwikkelaar komen er naast de gewoonlijke decoratie ook thematische pakketten. Waardoor je bijvoorbeeld een Egyptisch kasteel maakt vol met mummies of een duister kasteel waarin voor de schatkamer een bloeddorstige vampier op je ligt te wachten.

Hoe hoger jouw level, hoe beter het kasteel dat je kunt maken en dus hoe vetter je deze eruit kan laten zien. Elke speler die in jouw kasteel terecht is gekomen kan tevens een beoordeling hiervan geven. De hoogstgewaardeerde kastelen verschijnen daardoor eerder bij andere spelers op het scherm. Hierdoor hoopt men een degelijke community op te bouwen waarin spelers praten over de kastelen van elkaar, filmpjes ervan uploaden en iedereen het probeert om dat ene kasteel te beroven. Dankzij de korte potjes, simpele hack-and-slash gameplay en luchtige stijl kan The Mighty Quest for Epic Loot dan ook mening speler verslaafd maken. Het inrichten en bezoeken van kastelen biedt ook voldoende perspectief. Of de simpele gameplay echter ook diepgang weet te bieden en het customizen van kastelen voor voldoende variatie zorgt is nog even de vraag.

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.