1. FIFA 14 Preview

FIFA 14 Preview

Nou, die 9,5 die we Fifa 13 vorig jaar gaven, die kan dus gelijk de prullenbak in. Bij de onthulling van Fifa 14 weet producer Nick Channon diens voorganger in nog geen anderhalf uur vakkundig de grond in te stampen. Er vallen te vaak goedkope goals, er wordt te weinig gestreden op het middenveld, je teamgenoten denken defensief niet na en de animaties rammelen aan alle kanten. Auw, dat is wel érg harde kritiek op je eigen game. Maar hieruit blijkt wel de ambitie om zichzelf wederom te overtreffen met Fifa 14.

Bal afschermen

EA wil in Fifa 14 mooi, zorgvuldig voetbal bevorderen. “Zoals F.C. Barcelona speelt. We hebben Messi immers niet voor niets op de Fifa 14 cover,” aldus Channon. Zo is sprinten en dribbelen onder handen genomen. Door een combinatie van verbeterde animaties, realistischere physics en nauwkeurigere besturing, zijn spelers veel wendbaarder en oogt een dribbel een stuk realistischer. Als Channon de theorie opsomt klinkt het allemaal wel erg technisch en niet zo boeiend, maar als we daarna beelden van Fifa 14 zien en die vergelijken met Fifa 13, oogt die laatste ineens wat houterig en robotisch.

Iets praktijkgerichter is de toevoeging van het afschermen van de bal. Hoewel, toevoegen is hier niet het juiste woord. Dit is al mogelijk in Fifa 13, maar zoals Channon zelf al aangeeft is dat dusdanig ingewikkeld, dat de kans groot is dat je er nog nooit gebruik van hebt gemaakt. In Fifa 14 wordt het afschermen echter fundamenteel onderdeel van het voetballen. Gewoon door op de linker trigger te drukken, waardoor trucjes op hun beurt verhuizen naar de rechter analoge stick. Met enkele video’s wordt aangetoond hoe afschermen in de realiteit wordt gebruikt en hoe dit is vertaald naar Fifa 14. Met een lichte aanraking van de linker trigger wordt enkel een armpje uitgestoken, terwijl helemaal indrukken ervoor zorgt dat je speler echt zijn lichaam ervoor gooit. Dit is overigens niet alleen bij balbezit te gebruiken, maar ook tijdens een sprintje naar de bal als tegenhanger van het aan de arm/schouder/shirtje trekken wat de verdediger kan. Zo moeten er echte 'middenveldduels' ontstaan die belangrijk zijn bij de opbouw van het spel. Want als wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren!

Dynamic Pressure

Maar niet alleen bij balbezit moeten we straks vernieuwingen tegenkomen, ook bij het verdedigen. Voorheen stond je er redelijk alleen voor om de tegenstander de bal afhandig te maken, maar in Fifa 14 wordt verdedigen echt een teamsport. Bijvoorbeeld door wat EA zelf dynamic pressure noemt. Op het moment dat jij druk begint te zetten, zullen je medeverdedigers ook druk zetten op hun directe tegenstander. Sowieso zullen de verdedigers hun man veel dichter op de huid zitten in dit deel. EA ontving bijvoorbeeld vaak de klacht dat verdedigers na een mislukte aanval nog te lang een beetje laks stonden te suffen en niet omschakelden. Ballen die daarom blind naar voren werden weggewerkt, belandden vrijwel altijd bij teamgenoten. Nu zitten de verdedigers er meteen bovenop en ontstaan direct weer duels.

Scoren zonder te moonwalken

Om de game gebalanceerd te houden, beschikken ook de aanvallers over enkele nieuwe acties. Door de introductie van checked runs, waarbij een spits even een stapje vóór zijn verdediger maakt, zo aangeeft de bal te willen en dan direct de diepte in rent zonder buitenspel te staan, is dit weer een stukje dynamischer en realistischer gemaakt. Ook zullen spitsen vaker langs de buitenspellijn rennen in plaats van deze altijd direct te kruisen. Zo bouw je snelheid op, maar ontspring je de buitenspelval. Het zijn acties die we in het echt vooral zien bij de beste teams van de wereld; en straks ook in Fifa 14.

Global Scouting Network

Waar er vooral aandacht was voor de vernieuwingen in de gameplay, kon EA het niet laten ook alvast een tipje van de sluier over de Career Mode te lichten. Zo zagen we alvast het menu, dat dankzij de Windows Metro-achtige tegels een stuk overzichtelijker en intuïtiever oogt. Belangrijker is echter de toevoeging van het Global Scouting Network. Hierdoor is er ook transferactie buiten de transferwindow om. Je kunt je scout gedurende het hele jaar instructies geven te zoeken naar bijvoorbeeld een grote verdediger, of een snelle flankspeler. Vervolgens zoekt hij er geschikte spelers bij. Dan draait het niet zozeer om de exacte getalletjes, maar vooral om de traits, de specifieke talenten van een speler. Met Global Scouting Network kun je je dus langer voorbereiden op het transferwindow en makkelijker talenten oppikken.

Het vervolgens scoren moet vooral visueel aantrekkelijker worden. Spelers zouden niet langer moeten gaan moonwalken of in een schietanimatie teleporteren, wat nu soms het geval is. Door de toevoeging van nieuwe animaties zet een speler nu realistischer zijn voeten neer en komen daar contextgevoelige schoten uit. Heb je alle tijd en ruimte, dan volgt een perfect schot. Sta je onder druk of ligt de bal niet lekker gecontroleerd, dan volgt een frommelschot. Dat betekent niet dat een bal er wel of niet ingaat of dat de game moeilijker is geworden, want daarin is Fifa 14 niet veranderd. Als je alle tijd hebt kan een schot nog altijd in de derde ring belanden, terwijl een klutsbal na een corner net buiten bereik van de keep kan belanden. Maar doordat de animaties nu veel beter kloppen met de context, krijg je meer visuele feedback waarom een schot er wel of niet ingaat. Bovendien zorgt de diversiteit aan schoten voor meer spektakel.

Een andere animatie die onder handen is genomen om het voetbal spectaculairder te laten lijken, is die van de bal. Met name bij vrije trappen zeilde de leren knikker eerder als een soort loden bal door de lucht. Het effect dat een bal heeft als je ‘m goed op z’n ventiel trapt, ontbrak. Nu zwabberen ballen meer dan ooit tevoren, alsof we weer met een Jabulani (WK 2010) spelen. Dat moet ervoor zorgen dat scoren spectaculairder is en bevredigender aanvoelt

Spektakel

En dat is het belangrijkste: spectaculaire goals. Goals die na zorgvuldige opbouw en mooi teamspel tot stand komen en waarbij de bal onverwachts fraai tegen het net wordt geramd. Zoals deze van Van Persie, of deze van Sneijder . En wat te denken van deze van Roberto Carlos ? Als ballen er op die manier straks ook in Fifa 14 invliegen, zijn wij inderdaad euforisch. Maar eerst zelf zien en spelen, dan bejubelen.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.