1. Company of Heroes 2 Multiplayer Preview

Company of Heroes 2 Multiplayer Preview

Nog even en dan ligt Company of Heroes 2 in de winkel. Na zeven lange jaren wordt de uitdagende, vernieuwende en uitstekende strategische weg van het klassieke eerste deel voortgezet. De afgelopen maanden hebben we mondjesmaat in demonstraties en speelsessies kunnen proeven van spelmechanieken en gameplay, maar sinds kort zit er geen klok meer op de kennismakingen. Twee weken geleden ging de multiplayerbèta van start en sindsdien spelen journalisten en enthousiaste fans zo veel mogelijk veldslagen uit. Wij zijn gelukkig ook van de partij, want Company of Heroes 2 heeft een erg verleidend karakter. Wie weet klapt de game wel over zijn voorganger heen!

Pap en mam hebben ruzie

In de bèta heb je keuze uit de beste zonen van Vader Duitsland en Moeder Rusland, die veel van elkaar verschillen. Kies je voor de manschappen van ons buurland, dan kies je voor goed uitgeruste soldaten en Duits vernuft. Ze zijn over het algemeen sterker dan hun Russische tegenstanders, maar ze komen in kleinere getalen en worden trager aangevoerd. Het is dan ook echt essentieel een goede bouwvolgorde aan te houden. Goede verdedigende manschappen als mortar squads en engineers met vlammenwerpers zijn handig om een linie op te bouwen, waarachter je kunt werken aan je eerste voertuigen en invasiemacht. Met raketwerpers en goede sterke tanks kan daarna verschrikkelijk veel schade aan je tegenstanders toebedeeld worden.

De Russen moeten het daarentegen meer van kwantiteit dan kwaliteit hebben. Dit komt al terug in de eerste beschikbare manschappen: conscripts. Groepjes conscripts bestaan bijvoorbeeld al uit meer mannen dan welke Duitse soldatensoort dan ook. Ze zijn ook sneller in te zetten op het slagveld. Echter hebben ze het probleem zwakker te zijn. Ditzelfde probleem komt terug in de tanks en andere voertuigen van de Russen. Snel te maken, maar ook snel te verliezen; zoals het in de oorlog destijds ook was. Waar het Russische kamp zich mee onderscheidt en daadwerkelijk sterk maakt, is artillerie. Het beste voorbeeld daarvan is de Katyusha, die van grote afstand meedogenloze rakettenregens kan afvuren. Dergelijk bommenwerpen heeft niet alleen effect op het dodental in de game. De omgevingen mogen er namelijk ook aan geloven.

Vernietiging is iets waar Company of Heroes 2 in uitblinkt. Het draait niet alleen om explosies en lawaai. Goede en realistische verwoesting staat of valt bij impact. Je moet kunnen zien dat jouw duur gekochte wapentuig een echte ravage kan aanrichten. Binnen tien minuten kunnen alle speelvelden in de bèta onherkenbaar vernield zijn. Een stedelijke arena als Kholodny of het bosachtige Pripyat zijn niet bestand tegen barrages van mortieren en raketten, de zware rupsbanden van Tigertanks, of de vlammenwerpers van voetsoldaten. Gebouwen ontploffen prachtig en zakken in elkaar, bomen vallen met de juiste doffe knallen op de grond en vredig groen verwordt tot verkoold zwart. Binnen de kortste keren is een vlak landschap het toneel voor een loopgravenoorlog.

Het is mogelijk dood en destructie te zaaien op zes slagvelden. Deze variëren van een klein bebost level voor twee spelers tot een grote lap grond waar twee teams van vier spelers elkaar kunnen bevechten. Company of Heroes 2 adverteert ijs en sneeuw, en de meeste gevechten vinden dan ook onder de winterse zon plaats. Het verschil is natuurlijk groot. In de warme levels wordt vrij rechttoe rechtaan gevochten, terwijl de levels met Generaal Winter meer een tenniswedstrijd kunnen zijn. Eén metaforische bal kan namelijk het verschil maken. Moet de tegenstander terugtrekken omdat de temperatuur drastisch zakt, dan kan jij of jouw team het tij keren. Met een welgeplaatst mortierschot kan bijvoorbeeld al een legermacht onder het ijs geschoten worden.

De dood of de gladiolen

Afhankelijk van het speltype merk je ook waar de meeste strijd plaatsvindt. In een normale pot Annihilation is het midden van het speelveld vaak de pineut, terwijl in de andere spelmodus die strijdplekken verspreid zijn over drie punten. Het is in deze modus namelijk de bedoeling Victory Points te veroveren en behouden. Er zijn er altijd drie. Je verliest punten als je tegenstander er meer dan jij heeft. Deze punten moeten dan ook ontzettend goed bewaakt worden. De Duitsers hebben hier een licht voordeel bij in het begin, wanneer artillerie en tanks nog geen rol spelen, omdat ze bunkers kunnen bouwen die spervuur, medische zorg of manschappen kunnen verzorgen. Zodra Katyusha’s op het strijdveld verschijnen, maakt dergelijke verdediging niet meer uit; tegenaanvallen zijn dan de enige verdediging.

Hierbij komt een hekel punt van de bèta ten sprake: balans. De Russische en Duitse strijdmachten tasten elkaar gaandeweg een potje aardig af, maar uiteindelijk kunnen de Duitsers de gevreesde Tigertanks produceren. Wanneer er daar meerdere van in het spel zijn, kan het wel eens snel voorbij zijn met de tegenstander. Het is in ieder geval veel lastiger en uitdagender te winnen met de Russen dan met de Duitsers. Hopelijk doet Relic Entertainment nog wat aan deze balans. Gaandeweg de bèta was dit in ieder geval al merkbaar; aanvankelijk was het met Rusland niet te doen en inmiddels komt de overwinning veel meer neer op ervaring en goed teamwerk. Bonussen en ervaringspunten maken gelukkig niet zo’n grote verschillen, al zijn ze natuurlijk wel handig.

Met ervaringspunten worden simpele dingen vrijgespeeld als camouflage voor voertuigen, maar ook speciale informatie over de zwakke punten van tanks. De belangrijkste levelbonussen zijn echter de commandanten. Je begint met drie commandanten die je mee kunt nemen in de strijd. Uiteindelijk kun je uit zeven bevelhebbers kiezen. Deze brengen elk hun eigen unieke dingen mee, zoals voertuigen, manschappen en air support. Je kiest er in elk geval drie uit en tijdens een potje pik je er eentje uit die bij jouw of jullie strategie past. ‘Jullie’ impliceert natuurlijk samenspel, maar daar is nog niet echt sprake van.

Online teamwerk is momenteel nog niet ideaal. In de publieke servers kom je bij willekeurige medestanders en tegenstanders terecht. Waar het slim is samen een verdedigingslinie op te zetten en elke speler specifieke taken toe te kennen, gebeurt het meestal dat iedereen voor zichzelf uitmaakt wat hij of zij doet, onafhankelijk van het groepsbelang. Berichten uit de groepschat vallen niet genoeg op en verdwijnen snel, waardoor in het heetst van de strijd elkaar vaak vergeten wordt. Samen met vrienden spelen over Teamspeak of Skype is dan nog het leukste en het prettigst. De verdeling van de micro- en macrotaken maakt veel uit en met samenspel werkt dat het beste.

Deze bèta stemt ons in ieder geval erg positief. De tactische gameplay staat als een huis en verveelt geen moment. Na elk potje willen we meer spelen. Oneffenheden als de balans of hier en daar een bug of glitch doen niet af aan de uitstekende ervaring en waarschijnlijk worden ze ook mooi aangepakt. Als deze multiplayerbèta iets doet, dan is het ons lekker maken voor de release van de game. We zitten te popelen om aan de slag te gaan met het singleplayeravontuur. Tot het zo ver is, kunnen we gelukkig nog aardig wat uren in de multiplayer stoppen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Kan je wel samen met vrienden spelen? Begrijp niet goed uit de preview als het nou wel of niet kan.

  • ja je kan gewoon je vrienden op steam inviten en dus zo samen tegen de ai of andere mensen spelen

  • Dat kan zeker ja, al wil je niet tegen de AI spelen. Geloof me, die zuigt zo gruwelijk hard.

  • Dankje :) Dan kan ik vanavond deze even downloaden :)

  • dewokkel, op welke manier zuigt de AI? Te makkelijk?

  • Ik vind hem ruk omdat hij zoveel mogelijk units spammed en deze recht op je af stuurt. Dit was in deel 1 ook al, dus ik hoopte dat ze dit hadden aangepakt, maar helaas. Verder bouwt de AI nooit een verdediging, ze kunnen alleen maar aanvallen. Ook komt het vaak voor dat hij een anti-tank kanon gewoon recht op je tank af stuurt. Deze gaat dan lopen draaien rond je tanks waardoor jouw tanks ook dom gaan lopen draaien. Hierdoor ligt je flank van je tank open en ben je de lul. Ik heb het idee dat de AI verder kan schieten met mortieren e.d. en ondervinden ze geen hinder van de fog of war. Dat laatste weet ik niet zeker, maar krijg wel sterk de indruk.
    Vooral het eerst genoemde irriteert me nogal. Als je tegen andere mensen speelt proberen deze tenminste nog een fatsoenlijke verdedigingslinie op te zetten.

  • AI is inderdaad belachelijk. Ik wacht op de Japanners, dan is die AI prima!! Pure banzai rush elke keer.

  • De meeste maps zijn in de sneeuw, 2 maps in de zomer. Het klopt niet wat in de preview staat.
    Overigens zeg je dat wanneer de Duitsers de Tiger hebben het zowat bekeken is voor de Russen. Ben ik het niet mee eens, de Russen hebben nog de IS-2, misschien moet je die eens proberen te bouwen.

  • Klopt, klein foutje van me.



    Wat de Tiger betreft: in mijn ervaring is het voertuig oppermachtig en dominerend op het strijdveld, zodra het dat betreedt. Als Rus ben ik nog niet eens tot het punt gekomen de IS-2 te bouwen, zo snel verloor ik (in mijn eentje en in teamverband; eigenlijk vooral in teamverband).

  • Speelde je dan tegen de AI of tegen menselijke spelers?



    Overigens is de Tiger inderdaad wel heel sterk hoor, daar heb je zeker een punt. Toch, de IS-2 is een stevige jongen.

  • Ik speelde tot level 10 tegen en met menselijke tegenstanders. Daarna een aantal potjes tegen en met de AI op verschillende moeilijkheidsgraden en daarna met collega's via Skype. Dat laatste was het leukste en werkte het beste.



    Overigens heb ik online in willekeurige potjes het vaakst in de zon gespeeld, ondanks er maar twee zonnige maps zijn!

  • Serieus alleen de zon? Dat gebeurt bij mij nou nooit, kom alleen maar in winter maps terecht.
    Ach ja, de balans zal nog wel getweaked worden. Verder ben ik het helemaal met je eens in de preview. Het is zeker geen slechte game.



    Maar voor je volgende potje… Spaar eens door voor die IS-2, je zal versteld staan van wat dat ding nog kan hebben ;)

  • Tiger en IS zijn OP in vergelijking tot de rest. Niet kapot te krijgen. :D
    Leuk, maar overdreven, zo goed waren ze ook niet. Laat de tiger dan in iedergeval om de zoveel meter z'n tracks kapot gaan en de IS wegzakken in de sneeuw, haha.

  • Nou, die Tiger stond meer langs de kant dan dat hij in combat was.
    Gelukkig zijn ze niet zo realistisch bezig, anders zijn de pioneers niet aan te slepen ;)

  • Veel te weinig units en bouwmogelijkheden. Ze hebben het spel bewust ingekort ( ook in vergelijking met CoH1 ) om DLC uit te kunnen brengen of om de balance makkelijker te houden. Veel minder diepgang dan verwacht. Geen enkele evolutie sinds de eerste aflvering dan Line of sight en kou. Nou nou, poe poe, teleurstelling alom! Heb het gevoel dat ze niet eens gekeken hebben naar de mods die het spel rijk is. Daar kunnen ze wat van leren qua realisme en spelgenot en AI…. De engine is ook al weinig veranderd, de units lijken zelfs nog groter dan ze al waren. Hoe kan ik nou zo goed plannen als ik niet goed kan uitzoomen? Zelfde domme beslissingen die ze hebben genomen als bij de laatste warhammer40k. Die was waardeloos in vergelijking met de eerste.



    Leuke game, maar een stap naar beneden op de ladder. Ik wil toch geen spel dat minder kan dan het vorige deel van enkele jaren geleden? Enorm teleurgesteld! Speel 1 en vergelijk maar eens. Als de reviews hier een heel exorbitant scoren, dan zijn ze gewoon omgekocht met 'reclamegeld' ondanks dat het een solide spel is. Mark my words.

  • Je hebt zelfs mods voor 1 waarbij je de russen kan spelen :) Ik ga vanavond kijken, maar als het tegenvalt koop ik het denk ik pas veel later.

  • Guys vergeet niet dat het nog een beta versie is, het is nog niet voor het echie ;)

  • Het is een beta stress test, dus ik verwacht niet dat er heel veel veranderd wordt. Ga er maar niet van uit in ieder geval.

  • Het is een beta dus dat hoeft nog niet te betekenen dat alle units nu al beschikbaar zijn, het zou zomaar kunnen dat ze met de release nog veel meer toevoegen. En wat betreft de engine.. Tsja echt heel veel beter ziet het er niet uit maar zeker niet slechter, en om eerlijk te zijn ziet het spel er voor deze tijd mooi genoeg uit. Ik kijk naar starcraft 2 die ook al dezelfde engine gebruikt voor de laatste 2 en half jaar vind ik dat ook niet erg. En hoe kan dit spel minder dan de vorige? Het is hetzelfde idee maar nu met het hele winter idee toegevoegd. Ik vind dat dit toch echt een stap vooruit is. Of het in de goede richting is moet ik nog zien, maar tot zover wat ik van de beta heb gezien ziet het er erg goed uit.

  • Monsterpost :P



    De toevoeging winter is prima, leuk zelfs, maar als dat alles is en op de rest is een beetje ingeleverd, dan vindt ik het achteruitgang.



    - AI minder goed, alles wat hij doet is rushen en zo dicht mogelijk tegen je aan kruipen met kamikaze attacks. Als je het 20-30 min volhoudt op medium dan geeft ie hetvanzelf op en kan je makkelijk winnen.



    - Unit diversiteit niet echt geweldig. Hopelijk hebben ze niet alles laten zien, maar vrees het ergste. Te veel rock paper scissors model, dwz weinig diepgang. Kijk eens naar de geschiedenis en zie dat er ongelijkheid was. De kracht is juist om die ongelijkheid met andere skills te overwinnen.



    - UI groot en log, deel 1 was overzichtelijker en je zag ook nog eens de damage en kills van je units in een window.



    - Tanks schieten ballen rook af? Panther kan gesloopt worden door een light tank aan de voorkant, maar panther schiet en het bounced af? ja, hoor. Puur randomness ten behoeve van balance, maar geen realisme. Terwijl dat met de engine wel beoogd wordt.



    - Engineer met flamethrower? beste unit van het spel op de supertanks na. Dit is je eerste en beste unit.



    - Resources zijn wat mij betreft niet goed gebalanceerd, deel 1 zat beter in elkaar op dat gebied. Je hebt of echt een schrijnend tekort of je hebt teveel. Het voelt ook nutteloos om sommige keuzes te maken, je hebt daar geen tijd en 'geld' voor. Waardoor elke game op elkaar gaat lijken. Ik dacht dat de oorlog in het oosten ging om massa en complete vernietiging! En waar is die vernietiging? Zelfs een katjusha slaat nauwelijks een deuk in de grond. En je hebt nu bijna minder units op het veld dan in deel 1, waar de oorlog in het westen meer om kwaliteit ging.



    - Verdediging iemand? Ik begrijp dat het oostfront wat minder verdediging werd gebouwd door de duitsers ( in rusland althans ), maar de russen hadden gigantische bunkers staan hier en daar. Nu kan je als rus niets bouwen. Hopelijk hebben ze nog niet alles laten zien.



    - Artillerie ongeveer nutteloos door popcap, je hebt alle units op het veld echt nodig. Is nu vervangen door katjusha en mobile nebelwerfer, en zijn ongeveer verplicht als je wilt winnen zeker tegen AI.



    - MG is waardeloos, suppression werkt nog niet goed. Mortieren zijn nog steeds goed, je normale soldaten echter niet, raken echt niets… ook een stil zittende mortier ploeg niet.



    - Cover system lijkt minder te zijn, mijn mannen hebben vrijwel niets aan de muurtjes en de gebouwen wordt je meteen uitgemortierd of geflamed. In iedergeval minder nuttig dan in deel 1.



    - Online unlock systeem, leuk, maar kan oneerlijke situaties creëren. Maakt het alleen maar lastig als dit niet goed op elkaar is afgestemd. Hopelijk gaat dit goed.



    - Engine, precies hetzelfde als deel 1. Nou is dat niet erg aangezien 1 zijn tijd vooruit was en prima eruit zag. Maar nog steeds geen uitzoom mogelijkheid.



    = Anyways, je had na deel 1 in iedergeval verwacht dat ze het gelijk hadden gehouden, want er was niet heel veel mis mee. Maar in mijn ogen is de kwaliteit echt stukken minder. Deze argumenten hierboven verklaren dat enigszins.



    + probeer eens CoH+expansion vanilla en vergelijk gameplay!!
    ( koopje en nog steeds top!! )
    ++ doe hier bij www.blitzkrieg-mod.de/board/
    ( meerdere keren uitgekozen tot beste mod van het jaar op moddb )
    [dit raad ik iedereen echt van harte aan, de beste game in dit genre ooit in combinatie met BK ]
    +++ of google easternfront mod voor russen
    ( minder goed dan BK, maar niettemin leuk voor vergelijking )



    +=- De game is ok, maar haalt het zeker niet in vergelijking met 1. Leuke RTS aangezien er niet veel anders is behalve starcraft ( en hopelijk een goede CnC generals 2 binnenkort ). Koop het wel als het iets goedkoper is en hoop dat er een BK mod voor deze uitkomt!!



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren