1. Killzone

Killzone

Na enkele mislukte projecten, heeft Nederland met Guerilla Studios eindelijk weer een spelontwikkelaar om trots op te zijn. In het hartje van Amsterdam is dit voortvloeisel uit Lost Boys bezig met een schietspel van formaat: Killzone. Aan het hoofd van de ontwikkeling staat Arjan Brussee. Inderdaad, de persoon die ook verantwoordelijk was voor Jazz Jack Rabbit. Met zijn Orange Games en een groepje van zo’n tien programmeurs heeft hij sinds de komst van dat spel veel energie gestoken in de ontwikkeling van techdemo’s, waarmee het kleine bedrijfje een uitgever aan de haak moest gaan slaan.

Eén van die techdemo’s – genaamd Core – werd opgemerkt door Sony en dat is vaak een erg goed teken. Uit Core komt nu een schietspel dat hetzelfde moet doen voor de PlayStation 2 als Halo deed voor de Xbox. Want dát is het grote doel van Sony: op elk mogelijk genre een immense klassieker neerzetten. Met Killzone moet dit ze eindelijk gaan lukken.

Killzone speelt zich af in de nabije toekomst, waarin de kolonisatie van het heelal begonnen is. Een militaire organisatie genaamd Helghast heeft enkele aardse kolonies aangevallen en de taak van de speler is, als lid van de ISA zijnde, via kleine operaties wat tegengas te geven. Het spel is het best te zien als een kruising tussen Halo en Rainbow Six, een soort semi-realistisch schietspel dus. Hoewel de speler zich vaak te midden van een aantal andere soldaten bevindt, moet er niet gerekend worden op het geven van bevelen zoals in de Rainbow Six serie het geval is. Immers, ook in een echte oorlog zal er geen menuutje geopend kunnen worden waaruit enkele opties te kiezen zijn.

Ook dat is namelijk een doel van Killzone: het simuleren van een echte oorlog. Tijdens het spelen zul je te maken krijgen met vast staande machine geweren, hele legers die het tegen elkaar opnemen en veldslagen om u tegen te zeggen. Doordat de kunstmatige intelligentie verschrikkelijk complex lijkt te worden, is de interactie met de niet speelbare karakters subliem verwerkt. De teamgenoten zullen niet in de weg lopen, en daarbij ook nog eens handige tips geven. Bovendien communiceren de soldaten met elkaar terwijl ze beschoten worden en dekking zoeken. Dat alles geeft een realistisch tintje aan het spel mee.

Omdat het spel zich afspeelt in de nabije toekomst, hebben we niet direct te maken met een echte science fiction titel. Realisme kan zo dus toegevoegd worden, terwijl de makers hun inspiratie toch de vrije loop kunnen laten. Killzone hoeft bijvoorbeeld geen rekening te houden met historische feiten, zoals de Medal of Honor serie.

De grootste kracht van Killzone lijkt de setting te zijn. De futuristische trend zorgt ervoor dat er enkele originele wapens ontwikkeld zijn en dat de wereld vooral erg grimmig oogt. Dit wil overigens niet zeggen dat de wapens niet gebaseerd zijn op gerei dat tegenwoordig beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de kleding; de Helghast soldaten lijken qua kleding verdacht veel op de Nazi’s uit de Tweede Wereldoorlog.

Tot slot zal Killzone er echt fantastisch uit gaan zien. De lichteffecten, grauwe textures en grote oppervlakten brengen niet alleen een goede sfeer met zich mee, maar laten ook zien dat de PlayStation 2 meer kan dan we hadden verwacht. Ook de geluidseffecten, het levelontwerp en de toevoeging van voertuigen zijn punten waarmee Killzone zeker gaat scoren. Deze voertuigen zijn overigens niet speelbaar, maar wel allemaal vanaf de grond opnieuw ontworpen. Bovendien zorgen ze voor nóg realistischere en massale veldslagen.

Tijdens de E3 zal Killzone vast en zeker speelbaar zijn en wij kunnen niet wachten om het daar te testen. De vraag is immers niet óf Killzone een goed spel gaat worden, maar eerder hoe goed het dan wel niet gaat zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ziet er spannend uit, graphics zijn tamelijk mooi, maar toch niet echt mijn.

  • lijkt me een vet spel alleen vind ik FPS op de PS2 niet fijn spelen

  • Ik heb geen Playstation maar moet eerlijk toegeven dat dit er enorm goed uit ziet voor sony's spelsysteempje. Ik denk ook wel dat ze een potentiele hit in handen hebben. Petje af hoor Guerrilla

  • Het zal een goede titel worden, maar beter dan Halo 2? Don't think so.

  • Ik hoop dat het een enorm goede titel gaat worden. Nederlandse gamesontwikkelaars hebben dan direct een flinke opsteker, en het zet zein één keer goed op de kaart. Of het Halo 2-killer kan en zal worden is maar de vraag. Sony steekt echter een hoop tijd en geld in het spel, en ik heb er zeker vertrouwen in dat dit spel zeer goed zal gaan worden.

  • Er zullen geen BESTUURBARE voertuigen erin zijn…….

  • Er zitten wel degelijk voertuigen in, heel realistische zelfs, maar we schrijven nergens dat ze ook speelbaar zijn. Ik heb het nog even verduidelijkt in de tekst.

  • Killzone wordt zo te zien errug cool, deze zal zeker in mijn collectie plaats nemen. (tenzij die kut is natuurlijk)

  • Killzone gaat master worden, ziet er gruwelijk uit!!

  • Halo 2 heeft zijn naambekendheid, dat is toch wel erg belangrijk tegenwoordig. Het wordt steeds moeilijker om als beginnend gameontwikkelaar door te breken.

  • Kijk ook erg naar dit spel uit. Lijkt wel een Xbox spel man, qua graphics

  • Er zijn 70 miljoen PS2 gamers plus de woord "Halo killer" op het internet verspreid………

  • Lijkt me zeker bruut maar ik vind de ps2 controller tamelijk klote voor FPS games :/ Mss maar een xbox<>ps2 converter kopen als dat kan.

  • moet eerst het spel zien draaien en dan zien we wel verder,

    ik heb wel vaker gedacht wat een leuke game en toen het eenmaal uitwas was het een balle spel, dus eerst afwachten en als het spel uit is

    dan zien wel of het is zoals ze nu laan zien.

  • Ik sluit mij aan bij zowel de mening van CC als savie100. Ik ben nog steeds van mening dat de analoge sticks op de PS2 controller vollledig misplaatst zijn, waardoor je handen bij het gebruik van beide analoge sticks na een tijdje volledig verkrampen.

    Verder moet ik het spel ook nog maar eens zien draaien want eh… Graphics van het caliber Halo op een PS2, een hele sterke AI en veldslagen waarbij hele legers elkaar te lijf gaan? Dat ruikt naar heel wat framedrops, dus ik wil eerst weleens wat bewegende beelden zien. Mocht dit alles goed werken, dan zie ik een hele sterke game tegemoet.

  • lijkt me cker een goed spel worden maar ik vind de fps niet op de ps2 horen te komen want het stuurt voor geen meter

  • Voor zo'n spel wil ik wel een PS2'tje kopen. Eer dit spel uitkomt zal de PS2 toch wel weer in prijs verlaagd zijn dus de prijs ljikt me niet zo'n probleem. Overigens zijn de graphics van Halo 2 echt wel mooier dan dat van Killzone hoor, laat daar geen twijfel over betaan.

  • Over die analoge sticks van de PS2 controller: die vind ik juist wel goed, maar moet wel zeggen dat ik kleine handen heb…met TimeSplitters beviel het me i.i.g goed, al is die Xbox controller (wel de S voor mij natuurlijk;)) wel iets fijner.



    Dat van de naamsbekendheid van Killzone komt ook wel goed in Nederland, omdat het natuurlijk van Nederlandse makelij is. Bovendien verwacht ik dat Killzone een heleboel 'beste spel van de beurs' prijzen gaat binnenhalen op de E3.

  • Hmmm zou wel es wat kunnen worden.



    Of ie beter dan Halo wordt betwijfel ik, over Halo 2 ga ik het niet eens hebben.

    Leuk dat het een NL'se game is, totnogtoe kwamen er wel goede games uit Belgie (Outcast, Divine Divinity enz.) maar bleef NL hopeloos achter.


  • Dat vind ik nou ook..

    Hup Holland Hup laat die leeuw niet in z'n uppie staan..

    Hup Holland Hup

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren