1. Fable - Vechtsysteem

Fable - Vechtsysteem

Eerder bespraken we al de spelwereld, de helden en een algemeen gedeelte van het spel Fable. Ditmaal is het vechtsysteem aan de beurt. Behalve het verkennen van de uitgestrekte spelwereld, het praten met allerlei mensen en het uitvoeren van missies, zal de speler vooral veel moeten vechten tegen allerlei tegenstanders. Onder deze tegenstanders zijn andere ‘helden’ te vinden. Bovendien schuilen er overal dieven in de donkere wouden en te verwachten zijn ook vreemde wezens met nogal scherpe klauwen. Alle vijanden zijn in real time te verslaan, Fable is dus geen turn based RPG zoals de Final Fantasy spellen.

Dat de gevechten real time zijn, hoeft echter niet te betekenen dat Fable hierdoor een hack and slash titel zal worden. Integendeel, Molyneux geeft in de vele interviews aan juist de gevechten erg belangrijk te vinden. Daarom zijn er heel veel verschillende speciale bewegingen aan het systeem toegevoegd. Toch houden de makers het simpel; Fable moet door iedereen te spelen zijn. Wil je echter meer dan alleen slaan en schoppen, dan is het mogelijk om allerlei bewegingen aan elkaar te linken. Nog mooier is dat magie met allerlei slagen gemengd kan worden waardoor je spectaculaire acties kunt verwachten.

Toch draait het vechten vooral om de precieze timing. Fable reikt beloningen uit aan spelers die op het juiste moment hun slag toedienen. Daar komt tactisch denkvermogen bij kijken: sla ik de tegenstanders nu of sla ik hem als hij mij zelf probeert te raken? De mensen die liever met hun ogen dicht op de knoppen rammen, kunnen soms slagen, maar het kan ook helemaal mislukken.

De speler zal in Fable te maken krijgen met tientallen verschillende zwaarden, bijlen, hamers, kruisbogen en stokken. Elk wapen is te verbeteren, te veranderen van uiterlijk en kan krachtiger worden door bepaalde upgrades. Sommige karakters kunnen niet elk wapen gebruiken. Zo moet een zwaar wapen met twee handen gedragen worden en dat vereist nogal wat kracht. Omdat je zelf mag bepalen of jouw personage sterk of juist wendbaar is, zal niet iedereen de mogelijkheid krijgen om een mega groot wapen tot zijn beschikking te hebben.

Nog uitgebreider is het magie systeem, dat liefkozend ‘Will’ wordt genoemd. Volgens Molyneux is het systeem zo uitgebreid dat veel spelers de voorkeur geven aan vechten met magische krachten, in plaats van met wapens. Dit terwijl de wapens, zoals eerder vermeldt, ook erg sterk aanwezig zijn in Fable. Het magie systeem bevat zestien verschillende spreuken en elke spreuk is weer ingedeeld in meerdere niveau’s. Zo kun je dus een bepaalde spreuk steeds beter laten worden door het te trainen. Overigens kom je pas later in het spel de meeste spreuken tegen, je zult ze niet alle zestien vanaf het begin kunnen gebruiken.

Tot slot is nog maar de vraag hoe dit alles in een goed besturingschema gevoegd kan worden. Daar hebben de makers echter veel tijd aan besteed. Bovenin het scherm staan de knoppen afgebeeld waarmee gespeeld kan worden. Elke knop kan voorzien worden van een bepaalde actie. Echter, meestal zul je één knop voor het praten hebben, eentje voor het vechten en eentje om aanvallen mee te blokken. De zwarte en witte knopjes zijn bovendien erg belangrijk; hiermee kunnen bepaalde ‘wisselvoorwerpen’ worden gebruikt. Als je bijvoorbeeld op de X-toets een zwaard hebt geplaatst, kun je via de witte of zwarte knop een ander wapen op die toets plaatsen. Denk hierbij aan een bijl of juist aan een magische aanval.

Overigens is het mogelijk om de kracht van een aanval simpel te veranderen. Houdt de knop langer in en een pijl zal verder weg geschoten worden. Hetzelfde geldt voor de klap van een zwaard of bijl. Vijanden kunnen worden vastgezet middels een targeting systeem, waarmee ook niet-vijandelijke karakters benaderd kunnen worden.

We verwachten dat Fable tijdens de E3 in volle glorie speelbaar zal zijn en kunnen daarom helemaal niet meer wachten om het vliegtuig naar Los Angeles te nemen. Na de E3 zullen we nogmaals met een uitgebreide impressie komen met daarin het voorlopige antwoord op de vraag: “Gaat Fable de beloften waarmaken?”

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • “Gaat Fable de beloften waarmaken?”



    (kruist zijn vingers en tenen)

  • Demmit, when does the hurting stop?

  • ik denk dat dit spel het word.

  • het ziet er allemaal FABLEachtig uit maar dit draagt natuurlijk ook bij aan het overhypen van het spel, k hoop dat het niet zo'n sof wordt als B&W

  • Ja, de hype is erg groot, maar ik denk dat Fable een wat minder gevaarlijk pad dan B&W betreedt.

  • dit wordt echt wel vet…maar zoals T1G al zegt: "when does the hurting stop?"

  • "when does the hurting stop?" It stops when the game comes out!!! :-P



    Aaargh ik wil nie meer wachten!!!

  • Is dit spel het waard om een Xbox aan te schaffen?

  • ja, hij is het waard om een xbox aan te schaffen

  • Dit spel is het waard om 3 xboxen aan te schaffen.

  • helemaal mee eens..

  • Gelukkig heb ik er al 1 :)

  • moet je noch steeds een craditcard voor hebben ook als je zo een pakket heb toch.

  • Dit is zeker een must-have, jammer genoeg heb ik geen xbox en een tekort aan inkomsten..

  • ….ik had twee redenen om een xbox te kopen: één……om een goede indruk te maken bij de vrouwen, en de tweede: Fable!!!!

  • En drie: X-box-live als je geld genoeg heb…

  • ….ik had twee redenen om een xbox te kopen: één……om een goede indruk te maken bij de vrouwen,

    Moet je iets compenseren?

    Ik vind het jammer dat ze de vrijheid in Fable hebben gelimiteerd. Bah.

  • Beetje overdatum maar kris wees me hier op!

    Mooi vechtsysteem vooral dat je met magixhe aanvallen combo's kan maken met zwaardslagen.

    Ik weet nu al dat ik voor wendbaarheid ga met die keuzes

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren