1. Half-Life 2

Half-Life 2

Aan de top komen is moeilijk, er ook blijven is echter véél moeilijker. Valve heeft dat wel gemerkt de afgelopen periode, terwijl ze bezig zijn met de ontwikkeling van Half-Life 2. Het bedrijf moet alles uit de kast halen om de voorganger te kunnen overtreffen. Maar warempel, het lijkt ze te lukken. Tijdens de E3 2003 werd een demo getoond aan de pers waarin de meest bizarre technische foefjes tevoorschijn kwamen. Door deze unieke vertoning is de hype rond Half-Life 2 groter dan ooit tevoren. En dat is dus nog steeds zo, óók voor de volgende E3, waar het spel waarschijnlijk speelbaar zal zijn.

Voor Half-Life 2 is een volledig nieuwe engine gebouwd, ‘Source’ genaamd. Daarbij is rekening gehouden met de MOD gemeenschap en het zal op deze engine stukken makkelijker zijn om een modificatie te bouwen. Daarnaast zorgt ‘Source’ ervoor dat de ontwikkeling soepeler verloopt. Of dat ook echt waar is, is nog maar de vraag. Immers, waar blijft Half-Life 2? Valve zei nog zo tijdens de E3 dat het spel zeker in de herfst van 2003 zou verschijnen. Inmiddels lijkt die datum met een jaar verschoven te zijn.

Het realisme in Half-Life 2 wordt ongekend hoog. Dat begint met de gezichtanimaties van de karakters en eindigt bij de uitgebreide physics. Natuurlijk zagen we de mogelijkheid om voorwerpen om te duwen en schieten al terug in onder andere Far Cry, maar in Half-Life 2 hebben deze voorwerpen ook nog eens directe invloed op de naaste omgeving. Schuif een tafel voor de deur en de vijanden kunnen moeilijker binnen dringen of gooi een computerbeeldscherm om en de professor die erbij staat wordt boos. De emoties die de karakters uitstralen, worden verwezenlijkt door de animaties van het gezicht. Zo zal de eerder genoemde professor zijn wenkbrauwen kunnen fronsen en zijn ogen dicht kunnen knijpen om zijn woede te tonen.

Zoals vermeldt, is het mogelijk voorwerpen te gebruiken tegen de vijanden. De deuren kunnen geblokkeerd worden, maar middels een speciaal wapen kan de speler ook voorwerpen naar zich toe zuigen (via een soort magnetische werking) en ze vervolgens weg schieten. Zo is het dus mogelijk om een zombie met een verwarming aan te vallen of een stoel tegen zijn hoofd te schieten.

De kunstmatige intelligentie van deze vijanden is niet mis. Ook al schuif je een tafel voor een deur, de vijanden zullen dit merken (de deur gaat immers niet open) en een andere manier zoeken om binnen te dringen. Misschien is dát wel de grote kracht van Half-Life 2; je weet nooit wat je kunt verwachten. Sommige soldaten of zombies zullen met een machine geweer de dichtstbijzijnde ramen kapot knallen, anderen proberen de deur op te blazen en weer een enkeling zal via een ventilatieschacht de kamer betreden.

Qua wapens zal Half-Life 2 ook dik in orde in zijn. In de beelden was ondermeer een lokmiddel voor grote insecten te vinden. Deze balletjes zijn weg te gooien en verspreiden een soort vloeistof waar gevaarlijke beesten op af komen. De speler met deze balletjes in bezit, kan de leiding nemen over een arsenaal bloeddorstige wezens en hoeft zo geen kogels te verspillen, maar laat het vechten door die creaturen uitvoeren. Er zijn sowieso heel veel manieren om de vijanden te vervelen. Door ‘Source’ kunnen allerlei omgevingskenmerken gebruikt worden tegen de vijand. Schiet een stalen balk aan de muur kapot en je zult merken dat deze rond gaat slingeren. Als daar precies enkele zombies te vinden zijn, dan zullen zij het loodje leggen. Ook ontploffende auto’s en het vuur dat daarbij ontstaat, is gevaarlijk voor de vijand en dus niet alleen voor de speler zelf.

Helaas is er verder niet heel veel bekend over Half-Life 2. Valve heeft vooral veel tijd gestoken in het tonen van allerlei technische foefjes en verder niet veel over het verhaal of de verdere inhoud verteld. Wel duidelijk is dat de speler zal samenwerken met een vrouwelijk karakter, Alyx, die tevens de hoofdrol zal spelen in het derde deel van Half-Life, dat dus ook al is aangekondigd. Bovendien werd er een grote stad getoond, vol met enorme beesten, vernielde gebouwen en te gebruiken voertuigen. Het enige duidelijke is dat de speler wel in de huid kruipt van Gordon Freeman en ook hulp krijgt van allerlei soldaten en doktoren. Half-Life 2 speelt zich overigens ná Black Mesa af. Hoe lang deze ramp geleden is, blijft vooralsnog onduidelijk.

We hopen dat Half-Life 2 speelbaar zal zijn op de E3 en dat er dan ook heel wat meer details zullen vrijkomen. Duidelijk is in ieder geval dat het spel nog steeds één van de meest veelbelovende spellen is voor dit jaar, ook al hebben concurrenten als Far Cry de lat erg hoog gelegd. Meer informatie volgt na de E3.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als de titel speelbaar is - wat ik hoogstwaarschijnlijk acht - dan heeft InsideGamer antwoord op je vraag :).

  • Mij kan die concurrentie helemaal niks schelen.Breng gewoon die spellen uit en ik koop ze.Naja Doom 3 en Half Life 2 dan.

  • releasedatum: eind 2008.

  • Ik twijfel nog steeds of er niet dingen pre-renderd waren van het E3 filmpje. Zoals met die deur en die tafel.

  • wel heel stom vind ik dat ze bij de vorige e3 zeiden dat hij binnekort zou uitkomen en dat je pas bij deze e3 misschien het spel kan spelen, waarom kunnen ze niet gewoon gelijk zeggen dat hij pas in 2006 uitkomt…ik zit eigelijk meer op HL² voor de xbox te waxhten, kijken hoe die er uitziet

  • Schijt aan de releasedatum, als ie maar goed wordt.



    Kwaliteit vergt tijd, simpel.

  • Alles leuk en aardig maar wat voorn monster van een pc zal je daarvoor nodig hebben, een pentium 5, 5.0 Ghz?

  • misschien is dat wel de reden dat ze hem uitstellen, dat iedereen een NASA computer nodig heeft omdit allemaal te kunnen spelen, ze worden dus gewoon gedwongen te wachten ;+)

  • Hmm ik heb die beta-versie gespeeld..nouja gespeeld..je kon door een wereld lopen die nog niet helemaal af was en er zaten veel bugs in zoals dat je vast kon staan in jezelf ofzo..maar verder ziet het er allemaal heel mooi uit. echt super! vooral die mensen in het spel.

  • Ach, alle andere spellen (behalve Fable) zien er nog steeds uit als kinderspellen vergeleken met Half-Life 2 qua gameplay. Ik kan niet wachten dat dit spel uitkomt, kan ik de sceptisme van sommige personen in de grond boren.

  • ….een jaar na datum…..hoewel door "gestolen software"….ik denk toch dat hier iets meer achter zit….

  • naaaaaaaaaaais

  • deze game wordt echt goed…maar hitmastersnake je kan niet alle andere spellen kinderspellen noemen kwa gameplay want dan ga je toch echt te ver :@

  • dit is dus zeker een topper ik kan echt niet w8ten tot hij uit is!! het kuttigste er aan is natuurlijk de release… ik hoop 3 dingen dat er een demo uitkomt , dat hij speelbaar is en niet te veel kost :P;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren