1. VrijMiRob: Cliffy B en de arenashooter-revolutie

VrijMiRob: Cliffy B en de arenashooter-revolutie

Cliffy B zit bomvol goede ideeën, zo bleek afgelopen week wel. Blijkbaar vindt de beste Amerikaan, die we natuurlijk kennen als het belangrijkste gezicht achter Unreal en Gears of War, dat het weer hoog tijd is voor een nieuwe arenashooter. Nou Cliff, ik ben het helemaal met je eens!

Ik kan mij nog steeds prima vermaken met de hedendaagse multiplayershooter. Battlefield 4 vind ik zelfs geweldig, maar ik kan niet ontkennen dat het competitieve shootergenre in een nogal vast stramien is komen te zitten. Dat heeft natuurlijk vooral te maken met het succes van Call of Duty, die een nieuwe standaard heeft neergezet in hoe we online shooters spelen. De perks, het levelen, het vrijspelen van nieuwe wapens, het maken van eigen load-outs; in elke recente multiplayershooter vind je wel één of meerdere van deze elementen terug.

Dat is een hele prestatie, en de formule wordt met elk deel getweaked en gefinetuned, wat op papier elk jaar voor een betere game zorgt. Maar ik merk aan mijzelf dat elk deel van Call of Duty mij steeds minder lang bezighoudt. CoD 4: Modern Warfare heb ik minstens een jaar lang intensief gespeeld, bij Black Ops 2 was dat slechts een maandje of twee. Ghosts heb ik überhaupt niet eens aangeraakt.

”Zie je wel! Ook Rob is helemaal klaar met Call of Duty! Leve Battlefield!” Ho ho, rustig aan. Ja, ik vind op dit moment Battlefield 4 een stuk interessanter dan Call of Duty, maar ik begin sowieso een beetje moe te worden van heel het genre. Stiekem verlang ik, net zoals meneer Bleszinski dus, terug naar de goede oude tijd van Unreal Tournament en Quake. Ik wil vliegensvlugge arena-based actie met verschillend functionerende wapens in een futuristische setting. Mét pompende technobeats op de achtergrond, als het even kan.

InsideGamer en de {H2O}-clan

Leuk feitje: zonder de geweldige arena shooter Unreal Tournament 2004 was ik nu waarschijnlijk niet eens een redacteur van InsideGamer. Back in the day had het forum van InsideGamer namelijk een eigen clan binnen UT2k4. Omdat de communicatie tussen de clanleden vooral via het forum van InsideGamer verliep, ben ik op die wijze op de site terecht gekomen. Een jaar later zou ik toetreden tot de redactie. Eigenlijk heb ik dus een hoop aan de game te danken.

Mijn voorliefde voor het genre begon met de eerste Unreal. Na het uitspelen van de singleplayer begon ik met het spelen van de multiplayer. Op dat moment was de online community van de game al bijna uitgestorven, waardoor ik een hoop van de actieve spelers leerde kennen. De kracht van de game (en van diens grote concurrent Quake) zat hem in de snelle gameplay en de focus op skills. Dat laatste klinkt misschien een beetje stom, aangezien skills ook in class-based shooters belangrijk zijn, maar in arenashooters begint iedereen hetzelfde: honderd health points en een zwak wapen. Door het level verspreid liggen power-ups, betere wapens en ammunitie.

De echte pro let dus niet alleen op het maken van kills. Het uit je hoofd leren van de maps, goed kunnen omgaan met diverse wapens en het onthouden van de plekken waar belangrijke power-ups liggen zijn essentieel. Daarnaast is movement ook erg belangrijk. Iedereen die wel eens potje Unreal Tournament, Quake, of meer recentelijk Halo, heeft gespeeld kan beamen dat spelers soms als een stel kangoeroes op steroïden door het speelveld springen.

Om de charme van arena shooters te ervaren zal je een dergelijke game toch echt zelf moeten spelen. Een aantal goede recente voorbeelden zijn Nexuiz op de Xbox 360 of het gratis te spelen Quake Live op de PC. Maar zoals gezegd is ook de Halo-franchise een voorbeeld van een arena shooter (al is Halo: Reach daarin juist weer uitzondering op de regel, omdat daarin gebruik wordt gemaakt van classes).

Dat Cliffy B graag weer een dergelijke shooter wil maken en zelfs al een pitch en artwork klaar heeft liggen is hoe dan ook goed nieuws. Mijn enthousiasme heeft misschien een beetje met nostalgie te maken. Maar in dit tijdperk waarin elke nieuwe first person shooter een herkauwde, kant-en-klare magnetronmaaltijd van zijn voorganger lijkt te zijn, ben ik blij dat er aandacht is voor een subgenre dat met de jaren langzaam dood is gebloed. Het is dan ook te hopen dat hij snel een uitgever en ontwikkelaar kan vinden. Ik start tot die tijd in ieder geval The Nexuiz op om mijn vaardigheden van weleer weer een beetje op te poetsen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rob

Reacties

  • No offence maar blij dat we weer gamegerelateerde columns hebben. Leuke column rob :)

  • H2O clan _O_

  • Metroid prime: Hunters voor de DS was een geweldige arena shooter.

  • superspel!

  • De goede oude tijd met Unreal Tournament. Tot UT2k4 helemaal kapot gespeeld, en maximaal volgepropt met mods. Een ideale game voor een LAN-party. Cliffy, bring back the old days please!

  • Ik ben ook op Halo uitgekeken vanwege de overstap van arena shooter naar CoD clone shooter. Ik hoop dat Destiny ook een arena shooter gedeelte bevat :P

  • Ik ben 1 van de spelers die vroeger Unreal Tournament(classic) hardcore gespeeld heeft, en toen UT2003 en UT2004 uitkwamen speelde ik dat zelfs nog meer, ik ben een grote fan van dit soort games, het is alleen jammer dat het nu vol met shooters die zijn zoals Call of Duty en Battlefield. Het varieert niet echt meer qua shooters de laatste tijd.



    Het lijkt trouwens wel dat Epic Games bezig is met Unreal Tournament 4, maar dit is nog even afwachten.



    Sinds Cliffy nu weg is bij Epic Games(of was dat maar tijdelijk?) zal dit misschien wel om een kickstarter kunnen gaan?

  • UT2k4 flink gespeeld. Bleef ook altijd fun door de mods en custom maps die er waren.



    Ik hoop dat Cliffy het genre opnieuw kan uitvinden.

  • (A) The redeemer.. Because destruction is such a beautifull gift.. Een echt warme gedachte.



    Dat waren nog game-tijden :D



    Leuk artikel btw !!

  • cliffy b is dom.

  • Kom nou eens met iets écht vernieuwends Cliff!



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren