1. Resident Evil 4

Resident Evil 4

Sjini Mikami is een zieke Japanse geest. Althans, dat lijkt dé verklaring voor de onheilspellende, zieke en beklemmende sfeer die in zijn Resident Evil-serie aanwezig is. Zombies die rochelend op je afwandelen, in een verlaten landhuis waar zij nog voor de minste van je problemen zullen zorgen. Je angst wordt werkelijkheid, en bij iedere deur die je opent, slaat de schrik je om het hart.

Met Resident Evil 4 draait het spel niet meer om zombies; er is geen verlaten landhuis en de setting speelt zich voornamelijk overdag af. Exclusief voor de GameCube voor een bepaalde reden? Is het spel plotseling niet meer zo angstaanjagend en gruwelijk? Nee, de nachtmerrie staat op het punt te beginnen, en je vast te houden tot je met de controller geklemd in je handen wakker wordt. Was het wel een droom, heb je dit niet zelf beleefd?

Leon S. Kennedy is de held, die al eerder verscheen in deel twee, en degene die naar Europa wordt gestuurd om verschillende zaken uit te zoeken. De dochter van de president is gekidnapt, en geheim agent Kennedy mag haar gaan bevrijden. Tot zover de clichéopening van het verhaal, want dit spel zal je achterover laten slaan van verbazing en weg laten kruipen van angst. Rijdend over een gammele brug komt Leon in een klein dorpje waar hij na gebruik van zijn verrekijker – één van de nieuwe voorwerpen in de serie – een groepje dorpelingen ziet die rondom een vuurtje staan. Niets bijzonders, totdat hij ziet dat een lokale politieagent verkoold op datzelfde vuur ligt te smeulen. Ontsnappen kan niet meer: de brug die Leon naar het dorp bracht, is samen met zijn auto in een diep ravijn door een kolkende rivier meegesleurd.

Een flauw zonnetje schijnt, maar de sfeer is beklemmend. Niet de o zo bekende zombies om van ledematen te ontdoen, maar dorpelingen die via een onverstaanbare taal met elkaar communiceren. Onze held ontdekt een klein huisje waar hij een bewoner informeert of hij meer weet over de dochter van de president. Deze haalt uit, en na enkele rake schoten, stort de oude man ter aarde. Opgelucht haalt Leon adem, maar niet lang daarna hoort hij gefluit buiten de deur, en ziet hij een groep dorpelingen met allerhande steekwapens op hem aflopen. Een man met een juten zak over zijn hoofd komt aanwandelen met een cirkelzaag, waarna het Leon te heet onder zijn voeten wordt.

In het vertoonde beeldmateriaal valt dan op dat er veel meer interactie in het spel aanwezig is dan in voorgaande delen. Met een simpele druk op de knop springt Leon van een dak af, duikt hij door een raam of schopt hij een ladder om die de dorpsbewoners zojuist tegen de muur hebben geplaatst. Weinig beperkingen en een gevoel van vrijheid dat alleen wel betrekkelijk mag worden genoemd.

Het visuele aspect van Capcom’s Resident Evil 4 is een verhaal apart. Het spel is volledig 3D, heeft een camera die ditmaal naar alle kanten kan worden gestuurd en zeer detailrijke karakters. Capcom loopt gemakkelijk lichtjaren voor op andere ontwikkelaars en bewijst maar eens dat de kracht van de GameCube niet dient te worden onderschat. Regen druppelt realistisch terwijl dorpelingen met fakkels op je afwandelen in de duistere setting. Vuur heeft er nog nooit zó realistisch uitgezien en het spel is dan ook tot in het detail uitgewerkt om zo realistisch over te komen.

De dorpelingen die Kennedy tegenkomt, dienen zoals gezegd niet als voorbij-wandelend slachtvoer voor Leon’s wapens. Ze stappen opzij wanneer er op hen wordt geschoten, werken samen, en zijn uitermate intelligent, maar jagen je evengoed de stuipen op het lijf. Het hele spel is veel meer actie georiënteerd en zeer intens, terwijl de zieke sfeer nog steeds van het spel afdruipt. Gevechten met vreemde, grote eindbazen zijn wederom aanwezig. Diverse kleine kritiekpuntjes zijn aangepast en verbeterd, en de muziek is nog even macaber als altijd.

Bezitters van een GameCube moeten zeker deze titel in hun must-buy lijstje plaatsen, en fans van de horror-games en de serie in het bijzonder hebben een zeer goede reden eenzelfde GameCube aan te schaffen. Aan het einde van 2004 zal het spel zoals het er nu naar uitziet in de winkels liggen. De definitie van griezelen wordt herschreven, de nachtmerrie begint.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • lijkt me wel een vette game de screenshots zijn ook mooi.

  • dit spel moet ik hebben

  • Ziet er echt gruwelijk uit. Niet verwacht.

  • ik moet wel toegeven dat ik ook onder de indruk ben maar waar past dit deel van resident evil in de rst van de verhalenlijn ben benieuwd. vind het zo jammer dat er geen zombies meer zijn (toch een heel groot min puntje). de aller eerste trailer vond ik toch wel enger.

  • Ja, met die zaklamp; dat was inderdaad heel leuk uitgewerkt. Maar dit had ik echt nooit verwacht en ik denk dat Capcom de goede keuze heeft gemaakt. Een afgezaagd vierde deel zou toch genadeloos de grond in geboord worden.

  • hahaha release Q4 2003?? volgens mij is Daniël nog niet echt wakker..

    Verder, deze game gaat echt rullen!!!

  • Ja het spel komt eind vorig jaar uit Ere@ser :P..



    Foutje in t systeem, en wakker ben ik al even ;) *fixed

  • ik vind dat de cube niet veel goede games heeft, maar deze lijkt me een topper ga ik zeker halen.

  • hmmm ziet er zeker vet uit…..

  • idd, mooi

  • Ziet er wel mooi uit

  • Het ziet er zeker mooi uit en het word ook wel vet. Maar ik mis toch nog een beetje het RE sfeertje met de echte bloog and gore. BTW waarom staan er silenthill 4 scans bij de screens.

  • Dit is enorm veelbelovend, niet normaal dat dit nog uit die kleine GameCube gehaald kan worden. Deze game staat bovenaan mijn 'most anticipated' lijstje… totdat er meer bekend is over Metroid Prime 2 waarschijnlijk ;).

  • Reactie van (217.122.53.6) geplaatst op 2 april 2004 16:22

    geen zombies?????????

    het spel kan toch vernieuwend zijn en zombies hebben?

    ———————————————————————



    Er staat nergens dat er geen zombies aanwezig zijn. Of ze er in zitten

    is niet eens zeker, maar ze zijn iig niet meer de hoofdmoot,

    en daar ben ik blij mee to be honest. Slaan ze eens een nieuwe

    weg in..






  • Leuk geschreven tekstje. Alleen tikfoutje in 't begin: Sjini = natuurlijk Shinji Mikami ;)

  • ze hadden wel wat meer uit de zombie formule kunnen halen eerlijk gezecht. ze hadden de zombies er gewoon in moeten laten zitten. wat ze wel hadden kunnen veranderen is de manier waar op de zombies bewegen en zo zoals in de film Dawn of the dead waar de zombies echt suppersnel zijn en anders zijn dan in de standaard zombie films.

  • weet iemand hoe ik verder kan met die rollende steen ik kan niet wegspringen . ik kan niet verder met het spel

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren