1. Sword of Mana

Sword of Mana

Sword of Mana is niet de eerste conversie voor de Game Boy Advance en zeer zeker ook niet de laatste. Wat Sword of Mana anders maakt? Dit spel is niet meer terug te herkennen, daar het origineel op de Game Boy verscheen en niet op de SNES. Het spel heeft een complete metamorfose ondergaan op vrijwel alle denkbare fronten.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=2048

Het verhaal is wel overeind gebleven. Of de mensen van Brownie Brown daar goed aan gedaan hebben is een tweede. Bij aanvang van het spel mag je kiezen uit een held en een heldin. De held van het verhaal beschikt over brute kracht en de heldin houdt zich bezig met magie. De schurk in het verhaal gaat door het leven als prins Stroud. Geen naam om trots op te zijn, daarom heeft hij zichzelf omgedoopt tot Dark Lord. Met zo’n naam is het moeilijk om sociale contacten aan te gaan, dus vermoordt hij de vader van onze held en verwoest hij het dorp van onze heldin. De beide helden bundelen hun krachten en gaan op zoek naar the Sword of Mana om vervolgens de degens te kruisen met de wrede Dark Lord. Is dit verhaal te stom voor woorden? Zelda fans krijgen al jaren lang een dergelijk verhaal voorgeschoteld.

Blok aan het been

Vele handen maken licht werk en een goed begin is het halve werk. Beide spreekwoorden zijn niet van toepassing op dit spel. Vanaf het begin van Sword of Mana krijg je de beschikking over een reisgenoot die jou bij zal staan in de strijd tegen het kwaad. Helaas moest ik regelmatig van gedaante verwisselen met mijn metgezel, omdat ze weer eens vast was komen te zitten achter een kiezelsteentje. Hoewel ze aan het begin van het spel vele niveaus verder was dan ik, had ik haar gemakkelijk geblinddoekt aangekund met één hand op mijn rug. Je reisgenootje is waardeloos, een blok aan je been. Was het zo moeilijk om een reisgenoot te programmeren die jou in je voetsporen volgt? Kennelijk.

Een verschil tussen dag en nacht

Wat meteen opvalt, wanneer je Sword of Mana voor het eerste aan een testsessie onderwerpt, is dat het spel er bijzonder fraai uitziet. Voor mij persoonlijk was Golden Sun tot nu toe de mooiste RPG voor de Game Boy Advance, maar inmiddels mag Sword of Mana deze titel opeisen. Wat dan wel weer vreemd is, is het dag- en nachtsysteem. Sword of Mana is opgedeeld in verschillende schermen en iedere keer wanneer je een nieuw scherm op loopt, ben je weer een kwartdag verder. Na vier kleine schermpjes ben je weer een etmaal verder.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=2052

Wat wel weer erg leuk gedaan is, is dat je na ongeveer twee uur gespeeld te hebben de beschikking krijgt over een Hot House. Dit is een grote cactus, die je in een bloempot moet planten. In je gigantische cactus kun je allerlei handelingen verrichten, die niet mogelijk zijn op de wereldkaart. Zo moet je in dit huisje je persoonlijke uitrusting smeden en kun je zaadjes planten. Wat de betekenis van dit laatste is, laat ik je lekker zelf uitvinden. Helaas zal het huisje een hoop spelers afschikken, omdat het nu eenmaal erg ingewikkeld is om je uitrusting op te waarderen. Het vereist een hoop onderzoek en geduld.

Conclusie en beoordeling

Sword of Mana is niet een spel gebleken dat voldeed aan mijn verwachtingen. Daarvoor zitten er te veel haken en ogen aan het spel. Toch is Sword of Mana het overwegen wel waard. Het spel biedt met zijn twintig uur genoeg waar voor je geld en wanneer je jouw reisgenoot even vergeet blijft er best een leuk spel over. De gevechten zijn interessant, de eindgevechten misschien iets minder. Al met al niet de Square-Enix topper waar we allemaal op gewacht hebben, maar een miskoop is het zeer zeker niet.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Flink opgepoetst
  • Hot House
  • Leuke gevechten
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Reisgenoot luistert niet
  • Dag- en nachtritme
  • Ongeïnspireerde eindbazen

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • naja dat probleem met die chars dat was in secret of mana ook al das soms wel irri maja ik moet hem toch hebben alleen om de naam al

  • ………als het alleen om de naam gaat…kunt ge even goed: "The most fabulous game of theme all" kopen hé….niet waar?

  • Erg korte review… EN er wordt niet veel gezegd over de gameplay, alleen over je metgezel, wat overal al te lezen is. En waar komt de 6 voor speelbaarheid vandaan? Puur en alleen om je metgezel? Want het is gewoon even wennen, na een half uurtje heb je wel door hoe je metgezel denkt en loopt.



    Waarom niets over het menu systeem? Dat is namelijk veranderd en lijkt nu op die van Secret of Mana, en nog een kleine geschiedenis had ook wel gemogen, over de hele Seiken serie :)



    Verder is het eindcijfer en de conclusie uiteindelijk wel goed :)


  • volgende keer zou ik graag Secret of Mana willen spelen op me GBA, zonder metamorfose, dus een echte directe poort van de SNEs naar de GBA…. dank u!!!

  • sword of mana is helemaal geen port hoor.het lijkt alleen heel erg op mystic qeust

  • Sword of Mana is gewoon Mystic Quest in een compleet nieuw jasje, nieuwe graphics en vele andere toevoegingen.

  • @ ugly bob



    ik bedoelde dus dat ik secret of mana zo goed vond dat ik sword of mana ook moet hebben maja

  • Het is gewoon een recensie van ongeveer 650 woorden. Zo tref je ze in alle vakbladen aan. Wanneer je hier klachten over hebt moet je maar een thread openen in het InsideGamer forum. Als er veel klachten over zijn, willen bepaalde mensen de lengte van artikelen misschien wel herevaluaren.



    Over de geschiedenis staat niets geschreven, omdat ik dat al in de impressie had gedaan en dubbelop vind ik onnodig.



    Misschien had ik wel iets meer over de speelbaarheid zelf kunnen vertellen:

    - puntensysteem

    - ronddraaimenu etc.



    Maar dit heb ik bewust niet gedaan, omdat het niet echt revolutionair of iets dergelijks is. Het is leuk dat je na iedere upgrade punten kunt geven aan een ander beroep, maar is dit nu zo nieuw? En het menu is gewoon net zo standaard als ieder ander menu, alleen deze draait rond. Niets bijzonders wat mij betreft.



    Als iemand nog wat vragen heeft over het spel, schiet maar raak.








  • Ok, doe er dan voortaan een link bij naar de impressie, en eventuele andere artikelen. Dan heb je iig al een veel uitgebreidere indruk.

  • Ik mag aannemen dat iedereen wel weet hoe ze op InsideGamer naar de productpagina kunnen surfen wanneer ze behoefte hebben aan meer informatie, maar ik zal er wat meer rekening meehouden bij toekomstige recensies.

  • Degenen die zeggen dat deze game op Mystic Quest lijkt, hebben één van beiden echt niet gespeeld.

  • Degenen die zeggen dat deze game op Mystic Quest lijkt, hebben één van beiden echt niet gespeeld.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren