1. Far Cry 4 review – Olifantastisch

Far Cry 4 review – Olifantastisch

Het tropische eiland heeft plaatsgemaakt voor de fictieve bergregio Kyrat, wat eigenlijk gewoon een schitterende digitale weergave is van Nepal. Op het eerste gezicht lijkt Far Cry 4 veel weg te hebben van het vorige deel, met wederom een getikte extravagante badguy en een gigantische open spelwereld. Het zijn ingrediënten die van Far Cry 4 een fantastische game moeten maken.


Welkom in Kyrat

Het verhaal begint in Far Cry 4 op een nobele en iets serieuzere toon dan zijn voorganger. Spelend als Ajay Ghale, reis je af naar je vroegste thuis om de as van je overleden moeder een waardige en definitieve rustplaats te geven. Bij aankomst kom je al snel terecht in een schermutseling die het begin is van een kleinschalige burgeroorlog. Aan de ene kant staat de badguy van de game, Pagan Min, een extravagant figuur die in zijn eigen tirannieke wereld de regio onderdrukt, en aan de andere kant staan de rebellen die de mensen hun vrijheid terug willen geven.

Om het regiem te breken en de vrede terug te brengen, strijd je aan de zijde van de rebellen. De missies die dit oplevert vormen de, ongeveer vijftien uur durende, singleplayer. In het rebellenkamp zelf vindt er ook een tweestrijd plaats tussen twee leiders, waarbij je regelmatig moet kiezen hoe je een missie aanpakt. Kies je er bijvoorbeeld voor om een fabriek waar heroïne versneden wordt met explosieven op te blazen, of schakel je alleen de vijanden uit zodat de inkomsten van het verslavende middel de arme lokale bevolking kan helpen. De keuze die je uiteindelijk maakt hebben niet direct invloed op het einde van de game, maar leveren wel verschillende missies op. Een tweede speelsessie kan dus meer en ander speelplezier opleveren.

Bovendien biedt het verhaal voldoende afwisseling in de missies, waardoor je iedere keer het gevoel hebt iets nieuws te doen. De setting van Far Cry 4 draagt hier gigantisch aan bij. Want naast de kleurrijke bossen en besneeuwde bergtoppen neemt het verhaal je ook mee naar plekjes buiten de normale kaart. Zo beland je in de spirituele wereld van Shangri-La, waar je het verhaal speelt van een eeuwenoude Kyratische legende. In dit paradijs krijg je hulp van een witte tijger die je op vijanden af kunt sturen en neem je het op tegen demonen. Bovendien zorgt het met zijn herfstachtige roodbruine droomkleuren voor een prachtige setting die totaal anders is dan de rest van de locaties in de game. Toch past Shangri-La perfect in Far Cry 4 thuis, daar de wereld boordevol zit met spiritualiteit, van pelgrims en verborgen altaars in grotten, tot kolossale Boeddhabeelden in de bergen.

Regelmatig geraak je ook in het Himalayagebergte, waar ruwe sneeuwstormen woeden en zuurstof soms beperkt is. In de besneeuwde bergtoppen wordt er vaak een oproep gedaan op alpinisme: het beklimmen van bergen. Hiervoor heb je de beschikking over een handige grijphaak, waarmee je bergwanden kunt beklimmen en afdalen. Bovendien moet je regelmatig al slingerend over diepe afgronden springen, wat de nodige timing vereist, maar uitstekend aanvoelt. Net als Shangri-La zorgen de missies hoog in de bergen, en de algemene diversiteit in missies in het algemeen, ervoor dat de game leuk en afwisselend blijft. De ene keer val je een zwaarbewapend kamp aan, de andere keer ben je opzoek naar schatten in de bergen en even later spring je uit een vliegtuig met je wingsuit. Dat de kleurrijke personages stuk voor stuk uiterst geloofwaardig overkomen en goed zijn ingesproken draagt ook bij aan de uitstekende campaign.

Diversiteit

Natuurlijk hoef je het verhaal niet meteen te volgen en het zou ook zonde zijn om de grote open wereld van Far Cry 4 niet te verkennen. Kyrat biedt namelijk een gigantische hoeveelheid aan activiteiten om te ondernemen. Wat wel meteen opvalt is dat de game qua opzet exact hetzelfde is gebleven als zijn voorganger. Zo zijn er wederom radiotorens die je kunt veroveren. Door deze te beklimmen en over te nemen zijn nieuwe locaties op de kaart te zien met bijhorende missies. Andere activiteiten zijn ook gelijk aan Far Cry 3, zoals de kleine controleposten die je kan overnemen en enkele grotere forten die zijn te tackelen. Ook dit gaat net als in zijn voorganger vaak gepaard met hectische vuurgevechten, al is een stealthy aanpak natuurlijk ook een optie.

Deze vuurgevechten voelen prima aan en het schietarsenaal is behoorlijk uitgebreid. De meeste schietijzers zijn ook aan te passen met diverse geluidsdempers en vizieren. Het cover-systeem uit het Far Cry 3 is eruit gehaald, waardoor de actie een tikkeltje sneller is. Ook de kunstmatige intelligentie lijkt enigszins verbeterd. Dit maakt de actie in de game wederom verschrikkelijk leuk om te beleven. De leukste toevoeging hieraan is de diversiteit aan dieren die zich kunnen mengen in het geheel. Zo is het mogelijk om dieren te lokken, waardoor er bijvoorbeeld in alle hectiek een beer of een tijger losgaat. Dit levert schitterende taferelen op met wegrennende en schreeuwende vijanden. De toevoeging van de olifant in Far Cry 4 is fantastisch, helemaal wanneer je besluit op de rug van zo’n gigant te springen. Hiermee een vijandelijk basis binnenrennen staat gelijk aan vijanden en voertuigen die door de lucht vliegen. Het zorgt voor een prachtig schouwspel dat perfect past in Far Cry 4.

Het uitvoeren van dergelijke extra missies levert je vaak een hoop XP en geld op. De eerste gebruik je om nieuwe vaardigheden mee vrij te spelen, die dit keer verdeeld zijn over twee takken. De ene kant (tijger) geeft je nieuwe aanvallende opties, zoals de mogelijkheid stealth kills aan elkaar te rijgen, de andere kant (olifant) zijn de verdedigende functies, zoals een grotere levensbalk. Karma-punten zijn ook nieuw. Je krijgt ze voor goede acties, bijvoorbeeld gevangenen bevrijden, en je slechte acties, zoals het doden van een onschuldige bewoner, worden bestraft. Goede karma zorgt er bijvoorbeeld voor dat de lokale bevolking je eerder geneigd zijn te helpen. Een echt grote of bepalende invloed heeft het echter niet.


Samen op de olifant

Map editor
De map editor is wederom aanwezig in Far Cry 4 en dit keer is het mogelijk nog meer voorwerpen en vijanden te plaatsen. Denk aan de rode bomen uit Shangri-La en de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya’s. De maps die je kunt maken zijn geen multiplayermaps, maar singleplayeruitdagingen: Outpost (verover een outpost), Assault (dood alle vijanden), Hunt (dood alle dieren), en Extraction (bereik een bepaald punt). Wel zijn de maps met andere spelers online te delen.

Een belangrijke feature in Far Cry 4 is de mogelijkheid in co-op los te gaan. Vrijwel op ieder moment in de game is het mogelijk een vriend uit te nodigen. Ondanks dat je niet het verhaal met z’n tweeën kan volgen, is het heerlijk de open-wereld te verkennen en vijandelijke outposts of forten aan te vallen. Wat is er nou leuker dan die hectiek met zijn tweeën mee te maken? Met twee olifanten een fort binnen marcheren voelt machtig aan. Gaat een speler dood, dan kan de andere deze weer tot leven wekken, en voorwerpen en munitie zijn onderling uit te wisselen. Niets is zo heerlijk als na een gevecht samen in een helikoptertje te stappen en op weg naar de volgende outpost te gaan, met het schitterende landschap van Kyrat onder je.

Ondanks dat Kyrat een berggebied is, biedt het een gigantische diversiteit aan kleuren en omgevingen, van kleine boerderijtjes met wroetende varkens en prachtige meertjes, tot bergpaadjes behangen met kleurrijke wapperende vlaggetjes en ruige bergenpassages. Toch moet gezegd worden dat de game gemaakt lijkt te zijn met de last-gen versies in het achterhoofd, want de game toont grafisch nog net niet het indrukwekkende effect dat je verwacht van de nieuwe generatie consoles.


Naast de indrukwekkende open wereld van de singleplayer is er ook een multiplayermodus in Far Cry 4. Deze heeft drie varianten waarin je in twee teams van vijf tegen elkaar speelt in zogenaamde asymmetrische match-ups. Dat wil zeggen dat het ene team bestaat uit spelers die beschikken over geweren en explosieven, terwijl het andere team alleen beschikt over een pijl en boog. Nu klinkt dit oneerlijk, maar team Pijl-en-Boog heeft een paar interessante opties. Zo kan het olifanten berijden, wat ook in de multiplayer zorgt voor ongekend plezier, andere dieren oproepen, en plantjes gebruiken om bepaalde tijdelijke upgrades te krijgen. Dat zorgt ervoor dat beide teams hun eigen voordelen en nadelen hebben. De modi die hiervoor beschikbaar zijn bestaan uit Outpost (wat eigenlijk capture the flag is), Demon Mask (waarbij de drager van het masker ongekende krachten krijgt) en Propagand (waar bommen geplaatst en verwijderd moeten worden). Alle drie de modi zorgen voor uitstekende multiplayerfun met een goede balans. Een minpuntje zijn het beperkte aantal maps en modi die op het moment voorhanden zijn, maar wellicht komt daar snel verandering in.

Deze game is gespeeld op de PlayStation 4. De multiplayer hebben we voorafgaande aan de officiële release online getest.

Conclusie en beoordeling

None

Far Cry 4 is alles wat Far Cry 3 zo goed maakte, maar dan in een volledig nieuw jasje. De missies en gameplay van het vorige deel zijn nog net zo goed als in 2012, maar daarnaast biedt Far Cry 4 ook genoeg nieuws. Het verhaal en de personages zijn divers en vermakelijk, maar de echte hoofdrolspeler is Kyrat. De spelwereld is prachtig vormgegeven met unieke kleurrijke locaties die zorgen voor tientallen uren speelplezier. De co-op en multiplayer werken prima en zorgen, met name als er ook een olifant in het spel is, voor puur plezier. En dat is precies wat we in Far Cry 4 zoeken.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Kleurrijke unieke open-wereld
  • Campaign divers en interessant
  • Olifanten
  • Co-op
  • Minpunten
  • Multiplayer niet heel uitgebreid
  • …lijkt nog erg veel op zijn voorganger

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Redacteur voor Gamer.nl. Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Het minpunt is erg vreemd. Elke AAA-titel lijkt toch op voorgaande delen (AC, CoD). Waarom is het slecht dat de gameplay van een fantastische game wordt gebruikt en verbetert waar dat nodig is? Wat zijn dan wel je verwachtingen?



    Voor de rest lijkt mij dit een ideale game om mee te beginnen op de next-gen.

  • Tegenwoordig is dat mss een trend. Maar dat betekent niet dat we niet uit een tijd komen waar sommige sequels enorm veel verbeterden op hun voorganger.



    Zie SMB > SMB 3 of Half Life > Half Life 2. Of zelfs toepasselijker Far Cry 2 > Far Cry 3.



    Dit is een fantastische game tuurlijk. Maar het is gewoon Far Cry 3.5, veel mensen zien dat als minpunt ja.

  • Hmmm ik blijf het een vaag argument vinden, alhoewel ik je redenatie snap. Het is meer te vergelijken met mw1 en mw2 denk ik.



    Persoonlijk vind ik het niet erg, omdat zoals gezegd 3 bijna perfect was.

  • Tja daarom heeft AC een cijfer 7 gekregen volgend jaar een 6 ;)

  • Alle call of duty's lijken toch ook allemaal op elkaar. En dat verkoopt ook als een trein. Zelfde als gta, behalve dat je het met 3 personages kan spelen is de gameplay ook hetzelfde.



    Als jullie verandering willen. Wat moet er veranderen dan? Moeten de olifanten gaan vliegen misschien.

  • Totaal met je eens Gilbie.



    Vind het raar dat spellen daar op afgerekend worden. Je hebt een concept en daar maak je per deel veranderingen. Hoofd dingen wat meestal word veranderd zijn graphics, setting en gameplay elementen.



    Kijk naar Unity de technische problemen had niet gemogen maar het spel opzicht is gewoon zeer vet.



    Aan de ene kant vind ik het goed dat Unity slecht in de media is gekomen dan gaat Ubisoft tenminste snel met oplossingen komen.



    Ik heb nooit begrepen waarom GTA5 niet slecht in de media is gekomen als het om de framerate gaat. De framerate is zo slecht maar daar hoor je niets over. Zal wel te maken hebben omdat het om GTA gaat.

  • Omdat GTA 5 op de last-gen was uit gekomen wat een hele prestatie was. Toen was frame-rate ook niet echt een issue (in de publieke opinie). Current-gen GTA5 heeft een stabiele 30fps waarschijnlijk



    AC Unity haalt die 30fps niet eens soms

  • Het is een punt dat vermeld moet worden, het zou vreemd zijn om het niet te benoemen. Natuurlijk is er niets mis mee als een game op zijn goede voorganger lijkt. In de review geef ik ook aan dat ondanks dat veel elementen hetzelfde zijn, deel 4 er in geslaagd is ook genoeg afwisseling en nieuws te bieden. Toch kan ik me goed voorstellen dat je wellicht wel een erg groot deja-vu moment beleeft waarbij sommige gameplay soms weinig nieuws doet, iets wat je toch altijd graag ziet. Het is een minpunt dat ook niet te zwaar weegt, maar dus wel even benoemd moet worden.

  • Alles lijkt op elkaar, dus om daar een minpunt voor te geven…

  • Dat is inderdaad een punt dat vermeld moet worden. Tegenwoordig zijn mensen veel te snel tevreden waardoor games steeds meer generic worden (uitgebracht). Je begint hier de recensie te lezen, en meteen krijg je de informatie mee - die we al eerder wisten - dat er een gebied getiranniseerd wordt en er een geflipte leider aan de macht staat. Jij sluit je aan bij de rebellen en zal proberen dit regime omver te werpen.



    Daar begint het al mee: één van de belangrijkste aspecten in een game is het verhaal, of de vertelling daarvan. Een generic good vs evil-battle. Waarom niet eens een stel scenaristen erachter zetten die met een ietwat intelligenter verhaal afkomen dat niet volledig gekopieerd lijkt te zijn uit het voorgaande deel.



    Dan haal je AC en COD erbij: die games moeten natuurlijk trouw blijven aan hun voorgangers (al lijkt COD dat met het nieuwste deel niet te doen), iets wat iedere game hoort te doen naar mijn mening, maar dat neemt niet weg dat er naast vernieuwing ook vooruitgang moet zijn. Belangrijke aspecten worden niet aangepakt en andere zaken worden hergebruikt. De games draaiden al jarenlang op dezelfde engine en steunden op dezelfde graphics. Het verhaal was altijd generic dat een vijfjarige kleuter nog kon verzinnen (we leren pas na een tijdje dat 'goed' en 'slecht' helemaal niet zulke Yin-Yang begrippen zijn als in onze vroege levensjaren gedacht), de gameplay en omgeving hetzelfde, alleen vaak in een ander jasje gestoken met wat nieuwe elementen - die natuurlijk noodzakelijk zijn want anders heb je geen nieuwe game en gaan zelfs de mensen die amper kritisch zijn beginnen morren.



    Daarmee negeren ze wel de aspecten die MOETEN veranderd worden, maar 15 delen nodig lijken te hebben om daadwerkelijk veranderd te worden. Zo heb je het vechstsysteem van AC dat zelfs tot de dag van vandaag in Unity redelijk brak is en nooit degelijk op de schop werd genomen, het sluipsysteem dat er vanaf het begin had in moeten zitten en met elk deel verfijnd(er) had moeten worden, maar waarvan de basis er nú pas inzit. Het klim/klautersysteem dat ze na elk deel hadden moeten beoordelen om het te perfectioneren etc. In COD heb je dan weer de omgevingen die hergebruikt worden en een generic 4-uren verhaal dat je niet weet te boeien.



    Dit zijn punten die aangegeven moeten worden, en ik vind dat we wel degelijk kritisch(er, wat geldt voor velen) moeten kijken naar games. Anders krijg je steeds weer delen die wel leuk zijn maar zoveel meer hadden kunnen bieden en op zeer korte termijn worden uitgepoept, terwijl een jaartje extra ontwikkeltijd er misschien een meer complete game van had gemaakt.

  • Cod is nog steeds hetzelfde little C je kan classic mode spelen zonder al die exo bullshit but again its the same song, ain't no different biscuit.



    S/O naar Louis Van Gaal

  • COD is een voorbeeld van sequels die enorm weinig veranderen.



    Maar GTA ? Komaan, de kern gameplay blijft dan wel hetzelfde maar de sprong van GTA SA naar GTA IV was gigantisch: de meer levende stad, de physics engine, het cover systeem, … En ga zo maar door. Ook GTA V verbeterde en veranderde heel veel.



    Nee, GTA games zijn net een voorbeeld van hoe een sequel wel moet.



    En tjah, hoe beter het origineel spel, hoe minder een sequel moet veranderen zeker ? Far Cry 2 was slecht, dus Far Cry 3 veranderde veel. Far Cry 3 was zeer goed, dus deze verandert weinig.

  • @ LittleC:



    Ubi-verhalen zijn al jaren van zo diep bedroevende kwaliteit, dat punt wordt niet eens meer meegenomen in het oordeel (van de massa) over diens games.



    Daarbij willen mensen graag exact dezelfde game in een nieuw jasje - liefst zelfs jaarlijks. Dat blijkt keer op keer. De nieuwe generatie gamers heeft diversiteit en progessie nooit meegemaakt, wil graag laagdrempeligheid en denkt kennelijk het liefst zo min mogelijk na tijdens het gamen.



    Ubisoft doet er goed aan om AC tijdelijk in de ijskast te zetten en deze franchise uit te gaan buiten.

  • Het ligt niet alleen kwa gameplay dat een game lijkt op zijn voorganger, verhaal, personages en mogelijkheden tellen ook mee.
    AC zijn games die elkaar volgen in een zelfde setting, COD ook soms. (Ookal doet AW dat niet met die EXO-suits -.-…ja, weet dat het ook classic kan, met iets van 3 maps -.-)
    Far Cry volgt echter niet zijn voorganger op in verhaal en staat er los van, maar het verhaal van Far Cry 4 en de personages die in het spel zijn lijken aardig op die van Far Cry 3.

  • Ik zie dat niet echt als een minpunt, eerder een plus punt, is het goed waarom dan nog weer veranderen en niet verbeteren, maar ja dat is de zoveelste persoonlijke mening.



    Ik zie het zelf als een volgende deel maar dan weer wat beter.

  • Ik vrees dat ik nu niet meer om deze game heen kan..

  • En maandag pas komen de reviews van de pc versie. Hopelijk minder buggy als Unity. Zou wel moeten want deze game heeft dezelfde basis als FC3. Vind het een hoog cijfer voor een game die voor mij aan voelt als een FC 3.5.Weinig veranderd en paar opties erbij gedaan. Ga het zeker even spelen als de PC port goed is. Maar bij Ubisoft weet je het maar nooit.

  • Tsjah, Ubi geeft geen PC code's uit, dan weet je al hoe laat het is.



  • komt die pc review ook hier te staan op insidegamer?

  • Ik denk dat je beter PC gamer (Site) en Totalbiscuit (YouTube/Twitter) volgen als je alles wilt weten over de FC4 port op de PC.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren