1. Electronic Arts

Electronic Arts

Verguisd door sommigen, bewonderd door anderen. ’s Werelds grootste uitgever van computerspellen is vaak punt van (heftige) discussie. In dit achtergrondartikel zullen we proberen te beschrijven hoe Electronic Arts het bedrijf is geworden wat het nu is: de grootste uitgever van games ter wereld met een omzet van 2,5 miljard dollar in het jaar 2003.

In de zomer van 1982 richtte Trip Hawkins met een eigen investering van $120.000 Amazin’ Software op. Vóór Hawkins dit bedrijfje oprichtte, was hij werkzaam bij Apple, waar ook drie van zijn zeven eerste werknemers vandaan kwamen. In 1983 was er kritiek op de naam binnen de organisatie, en daarom werd in oktober van dat jaar beslist om het bedrijf om te dopen tot Electronic Arts.

Het doel was om binnen zes jaar een omzet van één miljard te realiseren. In 1983 was EA de 136ste uitgever van computerspellen in de VS. Twaalf jaar later - in 1994 - realiseerde EA als eerste uitgever een omzet van een miljard.

Het concept dat EA hiervoor hanteerde, maakte de uitgever al snel populair bij ontwikkelaars. In plaats van ‘gewoon’ spellen te kopen van ontwikkelaars en vervolgens onder eigen naam te vérkopen en alle winst op te strijken, zag EA hun ontwikkelaars als ‘Artiesten’, vandaar de naam Electronic Arts. Ook werd er met een soort royalty’s systeem gewerkt, wat veel ontwikkelaars motiveerde.

EA was het eerste bedrijf dat spellen verkocht in aantrekkelijke verpakkingen, met veel kleuren en uitgebreide handleidingen. Dat was erg vernieuwend voor die tijd. Ook in hun eerste advertenties stonden ontwikkelaars centraal. Zo waren in de advertenties van EA in de jaren tachtig foto’s te zien van de ontwikkelaars met slogan’s er bij als ‘We see farther’ en ‘Can a computer make you cry?’. Kortom, de nadruk bij EA lag erg op het woord Arts. De eerste games die EA in 1983 op de markt bracht waren o.a. Archon, M.U.L.E. (Atari 800) en Hard Hat Mack (Atari 800 en Apple II).

Begin jaren negentig vertrok Hawkins bij EA om een nieuw bedrijf op te starten; 3DO. Binnen EA ontwikkelde Hawkins het concept van een nieuwe spelcomputer, wat hij later bij 3DO realiseerde. Helaas was 3DO’s spelcomputer geen groot succes, en ook als uitgever van videogames lukte het 3DO niet om vat op de markt te krijgen zoals EA dat wel goed lukte in de jaren tachtig en negentig. In 2003 ging 3DO na jaren van tegenslagen failliet.

In 1987 opende EA haar eerste vestiging buiten de VS, in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien lanceerde het bedrijf in 1987 hun eerste sporttitel uit de serie die tot op de dag van vandaag een doorslaand succes is. In 1989 maakte EA de weg naar de beurs, en kreeg het een notering op de technologieindex Nasdaq, met een openingskoers van $1.

Begin jaren negentig werd EA Sports in het leven geroepen. Onder dit label begon EA met het ontwikkelen van sporttitels voor SNES, Megadrive en PC met als eerste titel de American Football game Madden. Meer dan tien jaar later komt er nog jaarlijks een nieuwe versie van Madden uit en is het één van de succesvolste franchises allertijde.

Dan gaat het hard met EA, begin jaren negentig scoren ze de ene na de andere hit, en nemen ze veel bedrijven over zoals Origin en Bullfrog. De omzet stijgt snel, en in 1994 is EA voor het eerst ’s werelds grootste uitgever van computer en videogames. EA heeft die positie tot vandaag de dag in handen.

EA wist ook eind jaren negentig zijn positie te verstevigen door een aantal strategische overnames te doen, zoals Westwood Studios (bekend van de Command & Conquer games), Maxis (Sim City, en later The Sims) en Tiburon Entertaiment. Echter, nog veel belangrijker zijn de vele licenties die EA aanging in die jaren. Zo sloot het een langdurige exclusieve licentie met de FIFA om het officiële voetbalspel te maken en een deal met Tiger Woods om een golfspel te ontwikkelen.

Koersverloop van het aandeel EA op de Nasdaq de afgelopen 10 jaar.

Dat die licenties EA geen windeieren leggen, merkt EA maar al te goed, en daarom werden ook de afgelopen jaren grote namen binnengehaald, vooral uit de filmwereld. Harry Potter, Lord of the Rings en James Bond zijn grote namen die onder het EA Games label vallen.

Inmiddels heeft EA door dit grote scala aan franchises een goede fundering neergezet waar ze nog jaren op kunnen teren zonder al te veel aan te passen. Dit laatste heeft bij vooral veel hardcore gamers tot ergernis geleid. Klassiekers als Command & Conquer en James Bond vallen inmiddels onder EA. Toch is dit wat de mainstream gamer aanspreekt; herkenning.

Opvallend is hoe de tactiek waar EA groot mee is geworden inmiddels bijna vergeten is. Alle games worden uitgebracht onder drie labels (EA Games, EA Sports en EA Sports BIG) en de naam van de ontwikkelaar is vaak niet, of nauwelijks meer merkbaar. Alleen Maxis lijkt nog enige eigen indentiteit behouden te hebben. Dit neemt niet weg dat binnen EA nog steeds een goede sfeer hangt, zo was EA in 2002 en 2003 één van de fijnste bedrijven om voor te werken volgens een onderzoek onder bedrijven in de gehele wereld.

Hoe je ook over EA denkt, er kan niet ontkend worden dat de gigant een grote stempel heeft gedrukt op de ontwikkeling van computerspellen in het eind van de vorige eeuw en dit nog steeds doet anno 2004. De concurrentie neemt inmiddels toe omdat bedrijven als Ubisoft en Take 2 een snelle opmars maken (zo stond Take 2 samen met EA in de Forbes Top 100 snelst groeiende bedrijven in de VS). EA was één van de eerste bedrijven die zich als een serieuze commerciële onderneming gedroeg in de spelindustrie en de bedrijfsvoering die EA voert, is er één waar menig bedrijf jaloers op is.

“If it’s in the game, it’s in the game.”

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tja, EA games hebben vaak een wat negatieve lading, maar ze verkopen het best van allemaal zo'n beetje, elk jaar weer. En dat is toch erg knap. De marketing en de bedrijfsstructuur is gewoon geniaal! Dat verdient toch wel wat respect!

  • Ik wil dat EA een vervolg maakt op little big adventure 2 twinsens odessey die heb ik nl helemaal doet gespeelt:P

  • kan wel begrijpen waarom EA zoveel negatieviteit krijgt. ten eerste steunen ze niet xbox live en dat viel niet zo goed bij xbox gebruikers. ten tweede lijken ze net microsoft, die wil ook de hele wereld overnemen.

  • ben niet echt EA/microsoft hater hoor. kan het alleen wel begrijpen van mensen. SSX3 rulez….

  • Jammer dat je binnenkort bij elk spel zowat EA gaat zien:S

  • misschien omdat jij een casual mainstream gamer bent? K'wil niet zeggen dat ik zo hardcore ben ofzo…

    Maar dit is een fenomeen dat in verschillende soorten markten voorkomt, zodra iets wat ooit een beetje underground was, commercieel word krijg je altijd tegenstanders. Kijk maar naar muziek. Ik kom nog uit de tijd dat je house muziek alleen in de underground scene hoorde, toen het commercieel werd had ik ook een hekel aan al die gasten die die commercieele zooi vertegenwoordigde.

  • wat is mis met EA!?



    ze zijn prima, bijna elke game is (zeer) vet

    ik noem C&C Generals, Bond, SSX3, LotR TT + RotK, Simcity 4, dat ene football game….etc. etc….



  • Ik wil dat EA een vervolg maakt op little big adventure 2 twinsens odessey die heb ik nl helemaal doet gespeelt:P

    EA heeft geen rechten op LBA die heeft heeft de orignele maker nog maar die kan het nu nog niet maken. Maar hij wilde wel een nieuwe LBA maken voor dat ie dood gaat :?



    Verder het is wel bewondings waardig hoe EA zijn macht heeft verkregen maar geef mij maar nintendo games die zijn niet zo standaard. En leuker :)


  • Shit!!! Had ik maar aandelen gekocht in april 1994, dan was ik nu echt wel rijk!!! :-D



    EA is goed bezig, echt knap van ze!! terwijl de meeste games worden uitgemolken!! en ook nog is teveel sportgames :-(…… nee ik ben geen goede vriend van EA!!

  • En of, dan waren we allemaal rijke stinkerts :P



    Jammer dat je binnenkort bij elk spel zowat EA gaat zien:SIk weet wat je bedoelt. Een tijdje terug installeerde ik Renegade, en kreeg helemaal kippevel toen ik het Westwood logo weer terugzag. En op dat soort momenten (en als ik eraan terugdenk) krijg ik toch een gloeiende bloedhekel aan EA. Ik snap niet dat Westwood z'n bedrijf verkocht, het ging toch prima met die gasten? En hopa, het eerste C&C spel dat geheel onder EA wordt uitgegeven (Generals) slaat bij de C&C fans van het eerste uur meteen de boot mis!



    Kan geen toeval zijn, toch…?


  • Dat mischien niet , maar hij verkocht toch wel goed Generals ????????

  • Tja… EA verkoopt goed.. Ook de melkkoe spellen. Zie toch elk jaar weer bijvoorbeeld FIFA bovenaan de charts staan. En de sims doen het ook goed met aardig wat add-ons…

  • Ach, zo erg vind ik EA niet. Ik vind Generals best aardig spel maar heb nooit eerder het spel gespeeld. Enige wat ik niet zo geweldig vind is de EA Sports. EA Sports BIG is een goed label en vooral de NBA Street serie vind ik erg goed. Ook SSX3 mag er wel wezen. EA Games zelf is soms wel aardig maar ook lang niet altijd.

  • Command en Conquer Generals is idd geen al te best spel. Maar de serie was gewoon toe aan een nieuwe stap. Dat pakt dan voor de die hards verkeerd uit, tsja kan je EA niet de schuld van geven denk ik.

  • Red Alert 2 werd niet uitgegeven door EA, ik kan nergens een logo of aanwijzing er voor vinden. Alleen een groot Westwood Studios logo.

  • RA1 niet (was nog Virgin Interactive), RA2 wel door EA.

  • Volgens mij werden red alert 2 en tiberian sun ook al uitgegeven door EA…. Inderdaad, uitgegeven. Het spel werd ontwikkeld door Westwood. Generals is ontwikkeld door EA-LA (zo uit m'n hoofd) en uitgegeven door EA…



    Enneh, Virgin Interactive ken ik ook nog wel. Alleen, welk bedrijf is dat nu? Of is dat failliet?

  • EA maakt voornamelijk games voor casual gamers.. combineer dit met veel reclame bekend mannetje op de cover en tja daarmee heeft EA wel bewezen dat de beste game niet perse het beste verkoopt..

  • het enige probleem dat EA heeft is dat ze grotendeels kwantiteit in plaats van kwaliteit leveren (met uitzonderingen natuurlijk) en ze verkopen het gewoon ontzettend lekker door hun "hippe" imago en het richten op de mainstream doelgroep … verder niets mis met EA. Ben niet zo'n fan van de games maar verder no shit

  • Quote:Volgens mij werden red alert 2 en tiberian sun ook al uitgegeven door EA….



    Inderdaad, uitgegeven. Het spel werd ontwikkeld door Westwood. Generals is ontwikkeld door EA-LA (zo uit m'n hoofd) en uitgegeven door EA…



    Enneh, Virgin Interactive ken ik ook nog wel. Alleen, welk bedrijf is dat nu? Of is dat failliet?Generals is het eerste spel wat door EA LA werd gemaakt, de restanten van westwood (velen zijn daar vertrokken sinds overname van EA) horen bij EA LA.



    Virgin Interactive is een verhaal appart. Werd in 2000 ofzo overgenomen door Titus interactive (frans) maar is sinds 2003 weer zelfstandig onder de naam Avalon.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren