1. Ori and the Blind Forest Review - Liefde maakt blind

Ori and the Blind Forest Review - Liefde maakt blind

Slechts enkele minuten heeft Ori and the Blind Forest nodig om ons hart te veroveren – en te breken. Zonder dat we nog maar iets weten over de lichtgevende Ori en het donkere bosbeest Naru, wordt met indringende muziek en schilderachtige beelden een treurige toon gezet. Maar niet voor de rest van de game. Ori and the Blind Forest draait niet om rouwen en sip zijn, maar is een avontuur dat gaat over verkennen, ontdekken en puzzelen. Ori and the Blind Forest is een echte Metroidvania.

In het begin kan Ori alleen springen en daar gaat de kleine beschermgeest het grote woud niet mee redden. Gaandeweg krijgt Ori gelukkig steeds meer vaardigheden: van het schieten van vuurbolletjes, tot double jumps, tegen muren opklimmen of de dash, waarmee Ori zich via vijanden of objecten de lucht in kan schieten. Met iedere vaardigheid zijn weer nieuwe, voorheen ontoegankelijke gebieden te bereiken, waardoor je je tocht kunt voortzetten om de drie elementen water, vuur en wind in de uithoeken van de map te herstellen. Maar ook backtracken loont, aangezien in eerder bezochte omgevingen vaak allerlei power-ups liggen die je aanvankelijk nog niet kunt bereiken.

Simpelweg het volgen van die blauwdruk die Metroid en Castlevania al in de jaren ‘80 legden, staat helaas niet gelijk aan soortgelijk succes. Ontwikkelaar Moon Studios heeft wel een aantal unieke twists op het genre bedacht, al pakken niet alle keuzes even goed uit.

Saven, een riskante keuze
Neem bijvoorbeeld het saven. Ori and the Blind Forest kent vaste savepunten, maar geeft je ook de mogelijkheid om tussendoor te saven door een ‘Soul Link’ te maken. Dit kan op vrijwel ieder punt in de game. Op zich een geweldige oplossing, want zo kun je even snel saven als je gevaar ziet naderen, of juist na een uitdagend stukje platformen. Het probleem is echter dat je ook op hele ‘verkeerde’ momenten kunt saven. Met slechts één Life Cell vlak voor een pittig platformgedeelte (en daar kent de game er heel veel van) bijvoorbeeld. Met die ene Life Cell zul je niet ver komen, maar backtracken kan dan zomaar onmogelijk zijn. En een eerdere save laden is geen optie. Dit probleem maakt de game onnodig moeilijk en frustrerend.

Dat terwijl er toch al geen touw aan de moeilijkheidsgraad valt vast te knopen. Het ene moment loop je rustig van de omgeving te genieten, of is het kinderspel om van vijand naar vijand te dashen. Even later word je geconfronteerd met platformactie die het uiterste van je timing vergt – en van je geluk. Een veelgebruikte move is de eerder genoemde Dash, maar deze move is soms afhankelijk van het onvoorspelbare gedrag van je vijanden. Er komt daarom ook een stukje mazzel kijken bij dit soort sprongen. Pech betekent vaak meteen je dood. Het zijn dit soort momenten die het rechtvaardigen om met je controller te gooien.

De frustratie ontstaat soms ook door de graphics. Ori, Sein (Ori’s sidekick), de XP- en health orbs en de projectielen die vijanden op je af vuren, hebben één gemeenschappelijke factor: het zijn felle en lichtgevende, ronde objecten. Veel confrontaties monden daardoor uit in een waar vuurwerkspektakel waarin het onmogelijk is waar te nemen welke van die felgekleurde pixels precies bij Ori horen en welke een dodelijk projectiel vormen, laat staan dat je hierop kunt anticiperen.

Speelbare Droomvlucht
Het doet pijn om iets negatiefs te moeten zeggen over de grafische stijl van Ori, want los van de soms onduidelijke gevechten is de dit ongetwijfeld de grootste trekpleister van de game. Ori and the Blind Forest is simpelweg prachtig. De schilderachtige omgevingen en het felle kleurgebruik doen zelfs de meest recente Rayman-games verbleken. Volgens de ontwikkelaar is bovendien alles dat je in het level of de achtergrond ziet, uniek. Elke paddenstoel, elke boom, elk rotsblok. We geloven ze op hun woord. Geen moment krijg je een déjà vu, elke paar minuten wandel je weer een heel nieuw, uniek gebied binnen.

Dat zorgt ervoor dat het verkenningsgedeelte van Ori and the Blind Forest wel goed zit. Geloof ons, je wílt het volgende stukje level verkennen, gewoon om te zien wat Moon Studios nu weer voor je in petto heeft. Zelfs die paar donkere vlekjes op de map (gebieden die je meestal eerst niet kunt bereiken, omdat je nog niet alle vaardigheden hebt) intrigeren, want ook dat hoekje zal ongetwijfeld prachtig zijn en is dus de moeite waard om even te bezoeken zodra je hoog genoeg kunt springen of een blokkade kunt kapotmaken. En de muziek? Die hobbelt betoverend op de achtergrond mee en zwelt aan op precies de juiste momenten om van Ori and the Blind Forest echt een speelbare Droomvlucht te maken.

We waarderen Moon Studios’ pogingen om met Ori and the Blind Forest iets unieks neer te zetten, maar moeten ook constateren dat niet al hun pogingen zijn geslaagd. Op de sfeer valt niets af te dingen. Beeld en geluid gaan hand in hand om een geweldige ambiance neer te zetten die gedu-rende de hele game als voornaamste drijfveer werkt: verkennen is alleen om die reden al leuk. Maar zelfs de betoverende muziek kan de gemoederen niet bedaren als platformen afhankelijk wordt van geluk, of wanneer je op een zeer ongelukkig moment je voortgang opslaat en het jezelf zo waanzinnig moeilijk maakt.
7
70
Score: 70
  • Prachtige, schilderachtige omgevingen
  • Betoverende muziek
  • Saven met Soul Links kan soms handig zijn
  • Je kunt ook erg ongelukkig saven
  • Platformen leunt soms te veel op geluk
  • Vijandige projectielen af en toe moeilijk waar te nemen

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

• Huh…. echt huh…. Ik mag wederom net als met the order (die nogal hoog uitviel hier op IG tov de rest van de wereld) hopen dat men verder kijkt dan deze review. Ori scoort hier weer het laagste van wat ik elders heb waargenomen. Zelf ben ik vol in de game bezig en in de verste verte kan ik me niet voorstellen dat je gevoelsmatig op een 7 uit kom. Wat een ge-wel-dige game is dit. De minputen die je noemt kan ik me ook helemaal niet in vinden, in geen enkele zelfs. Lars Cornelis ik hou je in gaten ;)

IG geeft een 70 average is 89

IG geeft een 83 average is 64

Uiteraard is het niet allemaal leading maar meer en meer heb ik moeite om in Nederland een medium te vinden voor een goede review in lijn met mijn verwachtingen. Als ik gevoelsmatig kijk naar uitgedeelde cijfers zit ik er op average rankings nooit verder dan een vol punt vandaan maar bij IG scheelt het vaak enorm.

• Dus als ik jou begrijp als dit een ps4 only titel was dan had deze en 8 of meer gehad bij IG? Ik denk zelf dat het los staat van een platform maar meer aan persoonlijke voorkeuren van de reviewer!

• Nee daar heb ik het toch niet over. Ik haal die slechts aan als afwijkend voorbeeld. Ik zie gewoon vreemde scores voorbijkomen. Een game die wereldwijd gigantisch teleurstelt vs een game die erg goed scoort. Dit zijn wat mij betreft de interessantste releases van de afgelopen weken. Heb zelf beide consoles maar ik kan me gewoon steeds minder vinden in de recensies hier

• Tja, als je zo'n agressieve reclame als die van The Order wilt draaien op je site en je eindejaarslijstjes wilt vullen met Sony-games, dan kun je niet met een zesje aan komen kakken. Bovendien wil je het Nederlandse percentage van 20 miljoen PS4-gamers niet tegen de kop stoten, natuurlijk… Die verwachten (ondanks de slechtste line-e-up van alle platformen) wel wat van hun speeltje.

Als de servers ooit weer gaan werken, wil IG zich omdopen tot InsideSony of InsideSimon (daar zijn ze nog niet helemaal over uit).

• IGTA is ook een mogelijkheid

• @xevulutionx ja het is indd vreemd dat deze game zo een lage scoren krijgt in vergelijking met andere sites! En dan met de reclame en de score van the order kan ik me voorstellen dat sommige mensen denken dat ig financieel baat hierbij heeft..Misschien moet de redactie zelf hier wat meer duidelijkheid over scheppen, anders zijn er dadelijk een hoop mensen weg ben ik bang.

• Ik dacht precies het zelfde!

Smells fishy to me….

Gelukkig is die mega irritante The order advertentie nu weg.

• Je weet dat een review subjectief is, als in de mening van de reviewer (en dus niet jouw mening) wordt weerklonken in de reviews die hij schrijft. Dan kan het dus zo zijn dat scores afwijken van de score die jij aan een game zou geven, aangezien niet iedereen hetzelfde leuk vindt.

Verder denk ik weleens dat reviewers te veel games spelen, waardoor ze de verkeerde prioriteiten gaan stellen in een game. Zoals bij deze game, grafische stijl zou zwaarder moeten wegen dan een beetje frustratie om ongelukkige savepoints.

• Die verklaring is vrij simpel, een recensie heeft een stukje subjectiviteit. Je kunt je ook afvragen wat we waard zouden zijn als we op iedere game maar het gemiddelde Metacritic-cijfer plakken, of er standaard 2 punten onder of juist boven gaan zitten, toch?

• @rippert, in dat geval heeft IG de verkeerde reviewer op het spel gezet. Dit spel is geniaal, briljant qua design en speelt heerlijk. Dat een game als The Order die serieus zoveel gebreken kent dat je enkel de graphics en verhaalals pluspunt kunt zien hoger scoort dan een werkelijkwaar fantastische game is in mijn ogen allemaal te danken aan die geweldige advertentie hier in de achtergrond.

Ooh en dan hebben we natuurlijk ooo nog Dying Light wat wellicht wel één van de spellen is waar ik het meeste plezier uit heb gehaald en die krijgt dsn ook een relatief laag punt. Ik denk dat IG gewoon helemaal de weg kwijt is en met zijn hoofd tussen wat Sony billetjes zit. In de tijd van Jelle waren er veel dingen niet goed met IG, maar ik heb het idee dat het op de huidige manier alleen maar achteruit gaat… Ach in ieder geval hebben ze de meest irritante reclame ooit dus dat zal wel helpen met de inkomsten!

• Over de slechte review van Dying Light was ik ook zeer verbaasd! En over Ori kan ik begrijpen dat je wat lager uit valt, maar 't laagste cijfer van allemaal? Kom op.. Misschien inderdaad de verkeerde persoon op 't spel gezet, maar komt dat dan vaker voor?

Mijzelf kennende blijf ik toch wel op IG zitten, maar ik kan begrijpen dat diverse mensen dit zat worden en dat 't niet voor nieuwe "core gebruikers" zal zorgen.

Ik heb uiteraard geen inzicht op 't aantal bezoekers per dan van IG, maar dit zegt ook wel wat:

• MisterShakerNL je hebt helemaal gelijk!

• Ik ben het er totaaaaal niet mee eens. Als je hier geen pareltje in herkend dan ga ik me toch ook dingen afvragen.

Nouja, ik schrijf er zelf wel een memberrecensie over… O nee, dat gaat natuurlijk niet :D

• @Lars Cornelis
    Daar heb je helemaal gelijk in maar toch kom ik hier (en ook elders) om inspiratie te halen uit de wereld van games. Als een partij waar je graag komt dan een review plaatst ben je nieuwsgierig wat jouw vaste stek aan info/score etc te vertellen heeft. Als ik dan steeds afwijkende scores zie tov mijn eigen bevindingen, wat steeds vaker gebeurt, dan vraag ik me af of ik nog op de juiste site zit.
    Wat Mistershaker zegt, ben je wel de juiste reviewer voor de game. Wellicht is dat een terechte vraag.

• Ik kom op IG voor de community, om te praten over games, omdat pixelcake helaas niet mijn ding is en omdat ik me vaak in de recensie kon herkennen. Met de serverproblemen en de recensies die ik de laatste tijd echt bedroevend vind uitpakken begint het plezier toch wel minder te worden. Ik zal niet vertrekken, maar ik heb sinds het eruit knikkeren van Jelle zoveel dingen gehoord die zouden gebeuren en beter zouden worden en er zijn er slechts enkele pas van te zien. Een paar dingen zijn zelfs slechter geworden en dat is gewoon treurig.

• Mijn samenvatting van IG:

+ fijne community
    + interactie is uitgebreid
    + meer videocontent (al vind ik het nog steeds vrij schaars als je niet van Simon Says houd.)

- technische problemen (die frustrerender zijn dan foutgeplaatste savepoints in een game)
    - ontzettend irritante reclames die de toch al trage site nog trager maken
    - recensies van de laatste tijd (Dying light leek wel een relatief slecht punt te krijgen omdat het van de makers van Dead Island was dus het kon geen topper zijn)
    - de overduidelijke voorkeur richting Sony

• Lars geeft wel vaker lage cijfers misschien is het wel een hele nuchtere jongen je weet het niet. Met als hoogtepunt de review van Black Ops Declassified ahahahahaah. InsideSony klinkt niet goed lol

• @ MisterShakerNL: Eens met de technische minpunten (waarom geen video reviews meer, de site wordt er steriel door!).
    De voorkeur richting Sony komt mij te butthurt over.

• @xevulutionx: Da's een terechte vraag die altijd gesteld mag worden. Ik kan daarop alleen maar zeggen dat ik een groot deel van mijn jeugd heb doorgebracht met een GBA met Metroid Fusion en Zero Mission in mijn knuistjes, twee games die ik nog altijd beschouw als twee van de beste games ooit gemaakt. Dus ik hou van een goede metroidvania, ik begrijp en bewonder het genre. Of mij dat geschikt maakt of juist te kritisch laat ik aan jullie om in te vullen, maar dan weet je in ieder geval de achtergrond ;)

• Ik vraag mij iedere keer weer af hoe het kan dat een game site een review kan schrijven met op de achtergrond reclame over dezelfde game. Ik kom eigenlijk alleen voor de community en de reacties op artikelen. Maar de waarde van jullie artikelen is gewoon stukken minder dan daarvoor. Weinig tot geen eigen artikelen en veel knip en plak werk nieuws. En waar willen jullie heen met insidegamer? Vind ook jammer dat de consoles zo in de spotlight staan maar de pc gaming niet. Gelukkig heb ik PCgamer daarvoor, maar zou graag meer op insidegamer zien. Misschien ook eens artikelen maken over aanbiedingen op steam en humble bundle?