1. Call of Duty: Black Ops 3 Hands-on Preview - Tony Hawk met guns

Call of Duty: Black Ops 3 Hands-on Preview - Tony Hawk met guns

Mark Lamia, studiohoofd van Call of Duty-ontwikkelaar Treyarch, oogt relaxt als ik ‘m voor de deuren van zijn eigen studio in Los Angeles spreek. Met datzelfde gemak deelt hij vervolgens in zijn zomerse shirtje mee dat ik de game mag gaan spelen. Z’n zelfvertrouwen is terecht, want even later blijkt dat Call of Duty: Black Ops 3 een van de interessantste Call of Duty-games sinds Call of Duty 4 is.

De designers die tijdens de twee uur lange presentatie van Black Ops 3 op de spreekstoel gaan zitten vertellen veel en goed. Over de Zombies-modus, die zijn terugkeer maakt, inclusief een experience-based progressiesysteem voor spelers. Geen details, alleen de belofte dat ondanks het levelen van je personage nog steeds ‘simplicity and accessibility’ voorop moeten staan, dat maakt Zombies immers zo populair.

Er wordt verteld over Gunsmith, een aparte modus waarin je wapens kan aanpassen en kan voorzien van je eigen ontwerpen en tags. Het wapen dat je overhoudt kun je een eigen naam geven en zo van wat meer persoonlijkheid voorzien. Het lijkt een wassen neus. Dat ‘aanpassen’ is simpelweg het kiezen van attachments, maar dan in een ander scherm. Het ontwerpen en plaatsen van tags deed Treyarch al een tijdje, maar nu zijn de mogelijkheden iets uitgebreider. Gunsmith wordt enthousiast uitgelegd alsof het meer is dan het daadwerkelijk is. Het zal uiteindelijk het enige die dag blijken waar ik niet van onder de indruk ben.

In de singleplayer vinden we de eerste grote veranderingen. Het jaar is 2065, de gebeurtenissen uit Black Ops 2 hebben een schokgolf door de globale geopolitiek gejaagd en de wereld is een totaal andere plek. Het leeuwendeel van de landen is aangesloten bij één van twee grote allianties, na het drone-debacle van het vorige deel is luchtafweergeschut zo ver doorontwikkeld dat de focus van oorlogvoering weer op het grondwerk ligt en de techniek is met sprongen vooruit gegaan.

Advanced Warfare kende al een flinke scheut sciencefiction, Black Ops 3 laat een vrachtwagen sciencefiction over zijn verhaallijn heen denderen. Denk vergevorderde augmentations, soldaten met robotarmen, robot benen of verregaande cyber implantaten, rollende stalen wielen met ijzeren spikes die gestuurd door een uitgebreide A.I. vijanden afjagen en, hou je vast, robots. Pure, klassieke robots.

Darth Vader Force Choke
Dus, Call of Duty laat je spelen als cyborg en laat je (naast de gebruikelijke menselijke soldaten) schieten op robots. Laat dat even bezinken. Of wacht, laat het trouwens maar niet bezinken, want we moeten nóg een bommetje op je gooien. Call of Duty’s nieuwe campaign is coöperatief. Vier spelers online of twee lokaal. Het mooie is dat elk speelbaar personage zijn eigen skilltree aan cybernetic enhancements heeft, genaamd CHADS. Deze skills zijn onderverdeeld onder Cores (actieve skills, zoals het hacken van drones, het kortsluiten van robots op afstand of het aan elkaar linken van mêleeaanvallen) en Rigs (passieve skills, zoals het taggen van vijanden voor je medespelers of een versterkte armor).

Nu hadden we vooraf heel veel verwacht van deze game, maar niet dat we zouden zien hoe vier man tegelijkertijd een level overhoop blazen, met één scout op een mobiele barricade die vijanden tagged, een andere speler die met een gehackte drone over het slagveld vliegt, een derde die midden in het strijdgewoel een technologische variant van Darth Vader’s Force Choke uitvoert op een robot, terwijl speler nummer vier een rollende bal vol stalen pinnen achter zich aankrijgt.

Treyarch belooft verder grotere maps die beter passen bij vier spelers en een aangepaste AI. We hebben te weinig gezien om iets nuttigs over die beloftes te zeggen. Maar we hebben genoeg gezien om te zeggen dat Advanced Warfare’s EXO-suit (dat we vorig jaar nog roemden als grote verandering) een druppel op een hete plaat is als je ziet hoe hard Treyard terug naar de tekentafel is gegaan. Dat is an sich al best wel een ding. Maar nog veel schokkender is het feit dat de multiplayer nóg harder op de schop is genomen.

Mobiliteit in het kwadraat
De talloze (steekhoudende) filosofieën achter de design-keuzes zullen we je even besparen, het resultaat spreekt immers boekdelen. Call of Duty: Black Ops 3 wil in zijn multiplayer geen moment meer dat je niet kunt schieten. Of je nu over een obstakel heen klimt, langs de muur rent, onder water zwemt, triple-thrust-jumpend over het dak heen komt, of zijwaarts power slidend de hoek om glijdt; je kunt altijd schieten.

Wacht, misschien lopen we op de zaken vooruit, er is misschien een tikje veranderd in de manier waarop je over het slagveld beweegt. Ja, je kunt zwemmen. Ja, je kunt wallrunnen zo lang je wilt. Ja, je kunt elke denkbare kant op powersliden (wat wel een snel oplopend stamina-metertje leegtrekt) en je kunt in de lucht meerdere keren boosten en met kleine stootjes gas nogal wat meters afleggen (zolang datzelfde stamina-metertje het toelaat).

Verborgen onder die mobiliteit, zit nog steeds het razendsnelle hart van de twitch-shooter die Call of Duty altijd al was. Kleine levels, maximaal twee verdieping verticaliteit, non-stop actie, scorestreaks en het vooraf uitbouwen van je eigen load-out aan equipment. Het speelt vertrouwd, maar tegelijkertijd ook als compleet nieuwe game. Zo erg zelfs dat we voor het eerst twijfelen of we niet beter de term actiegame kunnen gebruiken, in plaats van first-person shooter.

Tony Hawk met guns
De situaties die ontstaan in bekende modi als Kill Confirmed, Capture the Flag en Domination zouden stuk voor stuk een artikel an sich kunnen verantwoorden. Zoals die Kill Cam van die gozer die over een muur heen rent buiten het level, al rennend op die muur een vijand overhoop schiet, van de muur afspringt en met een thrust-jump in mid-air de laatste kill van de match maakt. Of dat moment dat we zelf onder water zwommen, uit het water sprongen en vervolgens in de lucht een vijand van de muur afknalden, voordat we weer terug koppie onder gingen.

Of die Kill Confirmed-match waarbij we powerslidend de hoek om kwamen, als Max Payne drie gasten omver schoten, vervolgens hun dogtags oppakten en met een welgemikte wall-run het hoekje om verdwenen voordat hun teamgenoot ons om kon leggen. Het is maar een greep uit zeker een dozijn situaties die het beschrijven waard zijn, in misschien een potje of vijf .

Het blijft nog altijd onwaarschijnlijk lekker om een ‘normale’ kill te maken in Call of Duty: Black Ops 3, maar vraag even aan onze adrenaline hoe lekker het is om iemand van de muur af te schieten, of tien meter ver door te lucht te boosten en een vijand vanuit de lucht te verrassen, of om vanuit te water te komen en in mid-air een killetje te maken. Het hoogtepunt is absoluut de mogelijkheid om al deze nieuwe vormen van mobiliteit aan elkaar te linken. Een thrust-jump omzetten in wall-run, eindigend in een power slide waarmee we na een kill veilig doorglijden het water in. Nooit gedacht dat we ooit deze vergelijking zouden maken, maar Call of Duty is plotseling te omschrijven als Tony Hawk met guns – op de best mogelijke manier.

Om nog maar te zwijgen over die keer dat we als Reaper spelen, tijdens een wall-run achterna gezeten worden, de schouderknoppen indrukken, achter diezelfde vijand warpen die ons een seconde eerder nog achtervolgde en vervolgens de jager in de rug schieten nog voordat ie doorheeft dat ie een prooi is geworden. Wacht, misschien lopen we weer op de zaken vooruit. In deze Call of Duty speel je de multiplayer niet als naamloze soldaat, maar als één van negen helden die elk een eigen superwapen en power skill hebben. Ja, hadden we misschien even eerder moeten vermelden…

Specialists
Over de nuances van de Specialists (de negen helden waaruit je kiest) is zoveel te zeggen dat we daar nog een apart artikel aan gewijd hebben, maar in een notendop: elke held heeft een eigen uiterlijk, achtergrond, wapen en unieke skill. Die gebruiken is een kwestie van tijd, dus zelfs de slechtste spelers kunnen in ‘n match een keer de boog met explosieve pijlen van Allasandra gebruiken, of de one shot, one kill handgun van Seraph. Maar beter presteren betekent eerder toegang tot de speciale aanval van je specialist.

Tekenend voor de Specialists is Treyarch s onuitgesproken maar overduidelijke filosofie om karakter toe te voegen aan een game die dat op alle fronten miste. Call of Duty: Black Ops 3 is het eerste deel in de serie dat niet meer draait om naamloze soldaten die elkaar overhoop schieten voor punten. Je ziet het terug in de Gunsmith-modus, spelers die hun wapens eigen namen geven en met eigen tags rondlopen, in de unieke skills en wapens van de Specialists, in een nieuw sociaal systeem dat geïmplementeerd moet worden (maar waarover de ontwikkelaar de kaken nog stijf op elkaar houdt) en de spectaculaire mobiliteit die ongetwijfeld op Twitch, E e sports-to ernooien en Youtube beelden gaat opleveren die interessanter en aantrekkelijker zijn dan ooit tevoren .

What’s another year
Als ik aan het einde van de dag afscheid neem van Lamia lacht hij nog steeds. En terecht, want de respons van alle aanwezigen is unaniem overweldigend. Treyarch gooit z’n ballen zo hard op de tekentafel dat-ie doormidden breekt. Nee, dit is geen serie die elk jaar een revolutie teweeg brengt. Misschien heeft het dat zelfs maar één keer gedaan, ten tijde van Call of Duty 4: Modern Warfare. Maar als de serie ooit durf genoeg toonde om de boel écht op te schudden, dan is het nu.

“This game… We did it.” Ik hoor het ‘m nog zeggen. Dacht ik in eerste instantie nog aan slap PR-gelul, na alles wat ik gezien en gespeeld heb moet ik die mening bijstellen. Hij zou namelijk zomaar eens heel erg gelijk kunnen hebben, die relaxte man in zijn zomerse shirtje.