1. Final Fantasy

Final Fantasy

Vanaf vandaag begint InsideGamer met een nieuwe rubriek genaamd ‘De serie’.

Aankomende weken kijken we elke woensdag naar een nieuwe serie. We trappen af met één van de bekendste series, namelijk de Final Fantasy serie.

Stukje geschiedenis

Het is 1987. Een klein Japans ontwikkelbedrijf genaamd Square hangt aan de rand van de afgrond. Square verkoopt namelijk te weinig spellen. Het bedrijf, onder leiding van Hironobu Sakaguchi, krijgt nog één kans om een succesvol spel te maken.

In tegenstelling tot Square was concurrent Enix wél goed bezig. Ze hadden met Dragon Quest een dijk van een spel in huis. Dit was Square natuurlijk niet ontgaan en ze besloot om ook een RPG te maken. Het spel moest elk aspect van Dragon Quest gaan overtreffen. De laatste kans van Square kreeg de toepasselijke naam Final Fantasy.

De serie Final Fantasy kent vier periodes. De Famicom (Nintendo Entertainment System), de Super Famicom (Super Nintendo Entertainment System), de Sony PlayStation 1 en de Sony PlayStation 2 periode. Tot nu toe bestaat elke periode uit drie Final Fantasy delen.

De Famicom (Nintendo Entertainment System) periode

Op 18 december 1987 wordt Final Fantasy I voor de Famicom in Japan uitgebracht. Het voor die tijd vernieuwende class systeem, de progressie mogelijkheden van de karakters en de wereldkaart, maakte deel één een regelrechte hit.

Bijna een jaar later wordt het tweede deel uitgebracht. Dit deel bevatte als één van de eerste RPG spellen een waar evolutiesysteem voor de karakters en een diepgaand verhaal. De gele sesamstraatachtige Pino vogels, Chocobo’s genaamd, doen in dit deel hun intrede. Helaas werd dit spel, net als deel drie, niet buiten Japan uitgebracht.

Deel drie kwam uit in de lente van 1990. Dit spel kende een uitgebreid job systeem. Je kon tijdens het spel wisselen van job om zo de perfecte samenstelling te creëren. Helemaal nieuw was het oproepen van krachtige monsters die je hielpen tijdens gevechten. Dit spel haalde op grafisch gebied echt alles uit de Famicom.

De Super Famicom (Super Nintendo Entertainment System) periode

Het was 21 augustus 1991 toen Square het vierde deel van Final Fantasy uitbracht. Niet meer op de Famicom, maar op de Super Famicom. Dit stelde Square in staat om een mooier, uitgebreider en beter spel te ontwikkelen. Dit deel bevatte voor het eerst het active-time gevechtssysteem, het bestond voor het eerst uit meer dan één wereld en Final Fantasy IV is het enige deel waar je met vijf karakters in één team kan spelen. Het spel werd onder de naam Final Fantasy II uitgebracht in Amerika waar het, in tegenstelling tot Japan, niet zo’n groot succes was. Square had het spel speciaal voor de Amerikanen makkelijker gemaakt.

Final Fantasy V kwam eind 1992 uit in Japan. Dit deel was veel uitgebreider dan zijn voorganger. Deel vijf wordt door velen beschouwd als de meest Japanse Final Fantasy. Het was voor de hardcore gamer. Dit vond Nintendo ook en besloot daarom om Final Fantasy V niet uit te brengen in Amerika.

Deel zes van de serie wordt door velen beschouwd als het beste deel van Final Fantasy die uitgebracht is voor een Nintendo spelcomputer. De grafische pracht was ongekend voor een Super Famicom spel. Nieuw was het relic systeem. Je kon je karakters uitrusten met allerlei accessoires om zo nieuwe aanvallen en spreuken te leren.

Final Fantasy VI was een groot succes in Japan en Amerika. Het spel heeft de titel “best verkochte RPG ooit” drie jaar lang mogen dragen. Toen kwam deel zeven.

De Sony PlayStation periode

Na bijna drie jaar stilte is het zover. De artiesten van Square zijn niet langer gebonden aan té kleine cartridges en 2D graphics. Square heeft gebroken met Nintendo en een overeenkomst gesloten met Sony. Met een budget van 30 miljoen dollar werd Final Fantasy VII ontwikkeld. Op 31 januari 1997 komt dit deel in Japan uit. Gelukkig blijft het niet bij Japan. Amerika en voor het eerst Europa mogen ook genieten van dit snoepje. Op elk gebied overtrof deel zeven de voorgaande delen. Het visuele aspect was uitmuntend, de muziek was goddelijk, het verhaal adembenemend en de speelbaarheid was nog beter. Nieuw is het materia systeem. Die speler kan door middel van het plaatsen van magische stenen in wapens en bepantsering nieuwe aanvallen en spreuken leren. Door het combineren van deze magische stenen konden nog krachtigere aanvallen gecreëerd worden. Deel zeven wordt door velen niet alleen gezien als het beste deel uit de Final Fantasy reeks, maar ook als het beste spel aller tijden.

Bij Final Fantasy VIII hadden de mensen van Square een probleem. Hoe kan je een bijna perfect spel overtreffen? Het antwoord is: niet. Maar dat is ook niet nodig. Square maakt van deel acht weer een spel van formaat. Final Fantasy VIII zag op 11 februari 1999 het levenslicht. Ten opzichte van deel zeven was het grafisch erg vooruit gegaan. Hoewel de karakters er realistisch en volwassen uitzagen, is de wereld waarin het zich afspeelt fantasierijk. Square stapte af van het materia systeem en ging over op het junctioning systeem. Je werd sterker door magie aan de karakters en hun wapens toe te voegen. Deel acht is het eerste deel dat gebruikt maakt van een kaartspel. Het kaartspel van Final Fantasy VIII heet Triple Triad. Dit spel is samen met Final Fantasy VII ook op de PC uitgebracht.

Het laatste deel dat op de PlayStation 1 uitgebracht zou worden is Final Fantasy IX. Hartje zomer 2000 lag het spel in de schappen. Maar dit keer waren er qua speelbaarheid bijna geen vernieuwende elementen aanwezig. Square wilde met Final Fantasy IX teruggaan naar de oorsprong en probeerde dezelfde sfeer te creëren als in de eerste twee delen. Visueel gezien haalt dit spel alles uit de PlayStation, want het is een ware lust voor het oog. Ook in Final Fantasy IX zit een kaartspel genaamd Tetra Master, welke een stuk ingewikkelder is dan dat van deel acht.

De Sony PlayStation 2 periode

Het is het najaar van 2001. In Japan is de PlayStation 2 al een jaar uit en inmiddels is het een groot succes. Square’s eerste Final Fantasy op de PlayStation 2 is deel tien. Hoewel sommige mensen deel tien niet vernieuwend genoeg vonden, is het aantal veranderingen groot. Na lange tijd stapt men van het ATB vechtsysteem af. Hiervoor in de plaats verschijnt het meer tactische CTB vechtsysteem. De karakters konden zich ontwikkelen door middel van het spheregrid systeem. Door het plaatsen van magische stenen in nodes leert het karakter een nieuwe aanval of spreuk. Je kunt zelf bepalen welke weg je op het sphereboard kiest. Final Fantasy X had nog meer vernieuwingen: voor het eerst konden de karakters praten en de oproepbare monsters, in dit deel aeons genaamd, bleven bij je tijdens het gevecht. Maar de grootste vernieuwing is toch op het visuele gebied te vinden. De PlayStation 2 is velen malen krachtiger dan zijn voorganger. Dit resulteerde in oogverblindende visuele prestaties. Ook de tussenfilms zijn van een erg hoog niveau. Square besluit om voor het eerst een direct vervolg op een Final Fantasy te maken. Het spel, Final Fantasy X-2 is inmiddels uit in Europa en doet het redelijk goed.

Final Fantasy XI is inmiddels uit in Japan en Amerika. Het spel verschijnt voor zowel de PlayStation 2 als de PC. Dit deel ondergaat een grootse metamorfose. Het spel stapt af van het traditionele turn-based systeem en voor het eerst in vijftien jaar zal een Final Fantasy online te spelen zijn. Voor de PlayStation 2 gebruikers zal dit deel ook het duurste deel worden, aangezien je een harde schijf nodig hebt om het te spelen.

Waarschijnlijk het laatste deel van de Final Fantasy serie voor de PlayStation 2 is inmiddels aangekondigd en zal in het najaar van 2004 in Japan verschijnen. Ik heb het over Final Fantasy XII. Dit spel zal weer ouderwets en vertrouwt offline te spelen zijn. Veel is er over dit spel niet bekend, alleen dat het zich afspeelt in dezelfde wereld als de spin-off game Final Fantasy Tactics.

Typische Final Fantasy dingen

Cid

Sinds Final Fantasy III kwam Square met een terugkerend karakter genaamd Cid. Bij deze een kort overzicht van de rollen die Cid heeft gespeeld. In Final Fantasy begon hij zijn carrière als een luchtschipontwikkelaar, die ook speelbaar was. In Final Fantasy IV was Cid een techneut, die geen moment van de zijde van de held week. Deeltje V liet de beste man aan zich voorbij gaan, om daarna in Final Fantasy VI opnieuw te verschijnen. Helaas was hij in dit zesde deel niet speelbaar en overleed hij zelfs in dat spel.

De meeste mensen zullen de naam Cid waarschijnlijk uit Final Fantasy VII kennen. Hierin speelde hij een aan de grond geraakte ruimtepiloot. Na deel VII was Cid niet meer als speelbaar karakter te vinden, maar wist hij wel verschillende rollen te vervullen. Zo was hij in deel VIII de directeur van de Balamb Garden. Final Fantasy IX was het voorlopige dieptepunt van Cid. Hierin was hij de oom van prinses Garnett en was hij door zijn vrouw veranderd in een kakkerlak. Final Fantasy X is voorlopig de laatste keer dat we Cid zagen. Deze keer was hij de vader van Rikku en was hij wederom erg met techniek bezig.

Summons

Tijdens de vele turn-based gevechten die de Final Fantasy wereld rijk is, spelen de Summon monsters een grote rol. Deze monsters kunnen zeer veel schade aanrichten en worden daarom door Final Fantasy fans omarmd. De bekendste Summon monsters zijn Ifrit, een soort van hellebeest die een enorme vuurbal afschiet, Shiva, een beeldschone dame met een ijskoude adem, Ramuh, een oude knar die controle heeft over de bliksem en Bahamut, een gigantische draak. In bijna elk Final Fantasy deel maakten deze goden en godinnen een belangrijk deel van het spel uit.

Chocobo’s

Een ander terugkerend fenomeen in de Final Fantasy serie zijn de zogenaamd Chocobo’s. Deze uit de kluiten gegroeide gele kippen waren in het begin vooral handig om je snel over de wereldmap te transporteren. Vanaf Final Fantasy VII werden de Chocobo’s ook gebruikt voor verschillende minispellen. Zo heb je Chocobo’s mogen fokken, hebben de Chocobo’s voor je naar schatten gezocht en nog veel meer.

Tot zover een overzicht wat de Final Fantasy serie te bieden heeft. Volgende week gaan we het over een andere serie hebben.

Dit artikel delen

Over de auteur

Conkert Welkom op mijn profiel. Mijn naam is Roy Abbink. Op het moment van schrijven ben ik 23 jaar en woonachtig in Leeuwarden. In deze stad studeer ik 'Communication & Multimedia Design' aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Mensen kennen mij mogelijk van InsideGamer (waar ik dezelfde nicknaam heb). Ik werk bij InsideGamer als ontwerper en af en toe schrijf ik ook nog eens een stukje.

Reacties

  • dit zijn niet alle finalfantasy's

  • We hebben ons beperkt tot de Hoofddelen en de spin offs buiten beschouwing gelaten.

  • Hmm', naast Cid zijn er nog twee gozertjes die hele tijd terug komen verdienen ook wel wat aandacht vind ik…(weet alleen niet meer hoe ze heten ;)) en de moogles mogen ook wel wat aandacht :P

  • Heerlijke serie.. ben op het moment bezig met 9 wat ik ook een heerlijke game vind. 8 vond ik persoonlijk wat minder. Kan misschien komen doordat ik daarvoor net 7 had uitgespeeld… Ik snap ook niet wat sommige tegen 10 hebben. Vond dit ook een heerlijke game (prachtig verhaal).

  • oOSpYOo, je bedoelt denk ik Wedge en Biggs :) En inderdaad! Moogles zijn minstens zo belangrijk als Chocobo's.



    Cid is trouwens altijd wel cool, en om nou van een dieptepunt te spreken in IX… Hij was daar wel erg belangrijk in het verhaal. Dat ie een Oglob (EN DUS GEEN KAKKERLAK) was voegde gewoon wat extra humor toe :D



    Mijn favoriete deel is overigens nummer 9.


  • ik kan het mis hebben maar ik dacht dat X2 al in de schappen lag?

  • Oh wat een serie, het enigste wat ik mis is ff X en X-2, want heb geen PS2….

    overigens vond ik deel 8 het beste van allemaal!! alhoewel ik deel 7 nog nooit gespeeld hebt….. deel 6 (snes) vond ik ook erg goed….



    nu speel ik FinalFantasy nog op mijn GBA, ik heb er nu al ruim 48 uur op zitten!!! een erg coole game overigens….

  • @ Vincent, je moet iets beter lezen :)



    Het spel, Final Fantasy X-2 is inmiddels uit in Europa en doet het redelijk goed.

    Jij verwart het met XII denk ik.

  • Ja leuke feature, had alleen liever gehad dat ie dan per 2 of 3 of zelfs per maand was maar dan met nog veel meer informatie.



    VII en VIII zijn qua sfeer en verhaal de coolste (de duisterheid) naar mijn mening, al vind ik het soms jammer dat sinds IV het rpg element ondergeschikt is geraakt aan het verhaal. Maargoed daar hebben we dragon quest nog voor.



    "Final Fantasy V kwam eind 1992 uit in Japan. Dit deel was veel uitgebreider dan zijn voorganger. Deel vijf wordt door velen beschouwd als de meest Japanse Final Fantasy. Het was voor de hardcore gamer. Dit vond Nintendo ook en besloot daarom om Final Fantasy V niet uit te brengen in Amerika. "



    Wat een onzin trouwens, hij was in geen enkel opzicht moeilijk. Je hoeft vrijwel niet te levellen (in geen één moderne FF trouwens) of geld te verdienen. Weet niet wat je onder hardcore verstaat maar het job systeem is ondertussen al verschillende keren succesvol mainstream gebracht, FF Tactics (Advance) en FF X-2.




  • Blij dat de moogles er niet bij vermeld worden ;) Weet niet wat het is maar ik heb zon schijthekel aan die beesten…..

  • Uitgemelkte crap. Queer Enix is gewoon een FF fabriek.

  • Hehe, hebben jullie ook meegelezen op gamed jongens :p

    Toch altijd leuk zo'n feature.

  • Op 18 december 1987 wordt Final Fantasy I voor de Famicom in Japan uitgebracht. 1 dag voor mijn Geboorte ;-)

  • Hehe, het is al zo'n groot stuk en de meeste dingetjes zijn geeneens mee genomen. Wat dacht je van de Moogles bijvoorbeeld…

  • Hehe, het is al zo'n groot stuk en de meeste dingetjes zijn geeneens mee genomen. Wat dacht je van de Moogles bijvoorbeeld… Misschien een vervolg op dit artikel?

  • Volgens mij zijn jullie hier allemaal super verwent ofzo.

    Iedereen loopt te zeiken over Moogles etc. Denk ff verder na ok? De jongens/meisjes die deze artikel maken kost het ook veel vrije tijd!

    Maak dan zelf ééns een artikel ofzo!!!

  • FF is theoretisch wel leuk, met Chocobo's en Moogles. Maar het spel zelf heeft me nooit weten te boeien.

  • ff is goed in elk opzicht de game zelf en de chars die er in zitten maja das mij mening maar natuurlijk

  • Leuke Rubriek

  • Final fantasy 3 op de gameboy classic is nog steeds de beste in mijn ogen :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren