1. Halo 5 review - 343 drukt zijn eigen stempel

Halo 5 review - 343 drukt zijn eigen stempel

Met Halo 4 overwon 343 Industries de eerste horde: in de voetsporen van Bungie treden met een kwalitatief goede game. Toch kleurde de destijds kersverse ontwikkelaar soms iets te braaf binnen de lijntjes die zijn voorganger had uitgetekend. Halo 5: Guardians is duidelijk anders. Zowel wat campaign als multiplayer betreft maakt 343 Industries met deze game de serie zich definitief eigen, al zijn invloeden van andere multiplayerhits duidelijk zichtbaar. Denk daarbij aan richten met het vizier en versneld een kant op dashen. Daarop is ook het besturingsschema aangepast, wat Halo 5 aanmerkelijk sneller en dynamischer maakt.
Halo 5

Chaotisch feesten in Warzone

De multiplayermodus is verdeeld in twee duidelijke hoofdmodi: Warzone en Arena, die ontzettend van elkaar verschillen. Warzone is een ontzettend spectaculaire, maar chaotische modus voor maximaal 24 spelers. Het is nog het beste te omschrijven als een combinatie van Assault en Territories. Aanvankelijk is het de bedoeling meerdere controlepunten te veroveren, maar als één team alle punten bezit, kunnen ze doorstoten naar de thuisbasis van het andere team, om daar een generator te vernietigen. Als dat lukt, resulteert dat in een directe overwinning.

In de praktijk is Warzone niet zo simpel. Computergestuurde Marines verdedigen veroverde controlepunten, terwijl ook Covenant en Prometheans zich in het strijdgewoel mengen en voor extra dynamiek zorgen. Het team dat sterke computergestuurde vijanden verslaat, kan namelijk rekenen op een flinke smak extra punten. Spelers kunnen hun persoonlijk vergaarde punten bovendien weer omzetten in extra Requisitions, zoals een Mantis of Scorpion Tank (die je overigens wel weer moet hebben vrijgespeeld met een Requisition Pack, een soort boosterpack dat je verdient op basis van je algehele prestaties online). Voertuigen van dat kaliber hebben weer een enorme impact op het spelverloop, mits ze bestuurd worden door bekwame spelers, maar aangezien je een Mantis echt moet verdienen, zit dat meestal wel goed.

Halo 5

Het gevolg is dat ieder potje Warzone tot de allerlaatste seconden even chaotisch als onvoorspelbaar is. Het kan zomaar voorkomen dat je team alle controlepunten bezit en bezig is aan een opmars naar de generator, maar dat je toch de pot verliest omdat het andere team een sterke eindbaas verslaat. Het komt ook voor dat potjes zich volledig centreren rondom één bunker, die om de zoveel tijd van eigenaar wisselt. Warzone leent zich door zijn onvoorspelbaarheid perfect voor ontspannen en ongegeneerd knallen, maar het is frustrerend voor controlfreaks en puristen.

Toon je skills in Arena

Aan het andere uiterste van het spectrum zit Arena, een heel compacte modus voor maximaal acht spelers. Waar explosies en chaos de boventoon voeren in Warzone, zijn het welgemikte headshots en succesvolle assassinations die beslissend zijn in Arena.

Halo 5

Het is compact, snel, actievol en waanzinnig competitief. In kleine teams van vier tegen vier worden klassieke modi als Slayer en Capture the Flag gespeeld. Iedereen begint met dezelfde wapens, waardoor de reflexen en skills er de dienst uitmaken. De levels zitten zoals we van Halo gewend zijn vol slimme hoekjes, doorkijkjes en hoogteverschillen, waardoor zichtlijnen even gemakkelijk ontstaan als dat ze gebroken worden. Arena is daardoor in grote lijnen de multiplayermodus die je kent en verwacht van Halo, maar door de snellere gameplay is het stukken intenser dan wat je gewend bent. Arena draait om de pure vaardigheden van de speler en dat maakt het de perfecte tegenpool van Warzone.

Online beperkt getest

Op het moment van schrijven, enkele dagen voordat de game officieel uit is, zijn er nog weinig spelers online te vinden, waardoor we nog geen representatief oordeel kunnen geven over de wachttijden bij matchmaking, of stabiliteit van de servers. Ook is het aantal Playlists nu nog zeer beperkt. In Arena worden bijvoorbeeld alle modi nog door elkaar gehusseld. We hopen dat na lancering van Halo 5: Guardians ook snel Playlists beschikbaar komen met bijvoorbeeld alleen Capture the Flag of Slayer.

Campaign voor vier online spelers

De schaalvergroting van Warzone en het snelle, tactische samenspel uit Arena komen samen in de campaign van Halo 5: Guardians, die helemaal is ingericht voor vier spelers. Let wel: vier spelers die <em>online</em> spelen. Splitscreen coöp is verdwenen. Dat betekent dat bankkameraadschappen die soms meer dan tien jaar geleden zijn ontstaan ten einde komen, wat extra bitter is nu de game zo duidelijk bedoeld is om samen te spelen.

Omgevingen zijn ruimer opgezet en er zijn meer vijanden. De nieuwe Promethean Soldiers kunnen bovendien teleporteren over korte afstanden, wat het tempo van de game verhoogt. Het is dus zeker op de hogere moeilijkheidsgraden maar goed ook dat er altijd nog drie Spartans aanwezig zijn, ook als er offline wordt gespeeld. Er zijn zelfs basale commando’s uit te delen (in coöp kan alleen de teamleader dat). Die reiken niet verder dan ‘ga daarheen’ of ‘richt je vuur op hem’, maar het is genoeg om sterkere vijanden af te leiden of een groepje vijanden te flankeren . Veel meer vragen we niet tijdens een hectisch potje aliens uitroeien. Dit is Halo, geen Rainbow Six.

Halo 5

Ondanks de veranderingen verloochent Halo 5 zijn roots namelijk niet, afgezien van dat de splitscreen coöp geschrapt is dan. Zelfs de grootste gevechten zijn te tackelen met de heilige drie-eenheid: schieten, slaan en granaten gooien. De schietactie wordt bovendien in een goed ritme aldoor afgewisseld met rustmomenten, of levels waarin je een voertuig bemant.

Progressieve resolutie

Met actie die zo erg leunt op snelheid en reflex is het fijn dat Halo 5: Guardians op een stabiele 60 frames per seconde loopt. Om dat te bewerkstelligen, levert Halo 5 helaas wel op een ander vlak in. Terwijl veel games een standaard resolutie hebben en de framerate soms schommelt, draait 343 Industries dat juist om en introduceert een ‘progressieve resolutie’.

Dat is een zegen en een vloek. Als de actie echt uit de klauwen dreigt te lopen zijn we iedere keer weer blij met de hoge framerate, maar op een aantal momenten tijdens de campaign belt 2004 dat het zijn resolutie terug wil. Daar komt nog eens bij dat sommige omgevingen in de campaign door die schaalvergroting soms wat kaal en leeg ogen, waardoor Halo 5 lang niet altijd die visuele topper is die je zou verwachten van een game van dit kaliber.

Jagen op de waarheid als Locke

Daarentegen kent Halo 5 ook nog genoeg momenten waarin wonderlijke buitenaardse locaties en ontzagwekkende Forerunner-bouwsels wél schitteren in al hun pracht. En ook niet onbelangrijk voor de fans: het verhaal stelt absoluut niet teleur. Centraal in het verhaal staat de strijd tussen Master Chief en de nieuwe Spartan Locke, die vorig jaar werd geïntroduceerd met de miniserie Halo: Nightfall. Chief negeert samen met zijn Blue Team orders en Fireteam Osiris, onder leiding van Locke, wordt achter Blue Team aan gestuurd. Die strijd is iets minder spectaculair dan Microsofts grote mediacampagne doet vermoeden, omdat de nadruk eigenlijk niet zo ligt op het op elkaar jagen. Wel zorgen de twee vervlochten verhaallijnen voor een goede spanning. Door de opzet blijft het namelijk lang onduidelijk wie nu wel en niet te vertrouwen is. De afwisseling zorgt bovendien voor enkele cliffhangers, die het moeilijk maken de controller neer te leggen.

Halo 5

Het is daarom soms jammer dat je niet om beurten met Chief en Locke speelt. Ongeveer een kwart van de game speel je uiteindelijk maar met Chief, de rest van de game bedien je Locke. Locke en co. worden gelukkig met een spetterende opening gelijk sterk geïntroduceerd, waardoor Chief veel minder gemist wordt dan in Halo 2 het geval was. Chief krijgt een missie later overigens ook een perfecte entree, onder begeleiding van de traditionele Halo-muziek die direct een sentimentele snaar raakt. 343 weet tussen alle fanservice door ook nog eens een goede fundering te leggen voor de toekomst van de serie, zonder dat de game net zo open en onbevredigend eindigt als Halo 2. Halo zit nu zowel wat verhaal als wat gameplay betreft definitief op de weg van 343 Industries, en dat is een goede weg.

Conclusie en beoordeling

343 Industries toont met Halo 5 aan dat het durft te vernieuwen. Vooral in Arena is goed zichtbaar hoeveel sneller en preciezer Halo 5 speelt, terwijl de campaign en Warzone de grootschaligheid van de serie tentoonstellen. Ondertussen voelt Halo dankzij de drie-eenheid van schieten, slaan en granaten gooien nog altijd net zo vertrouwd als de afgelopen vijftien jaar. Los van het gebrek aan lokale multiplayermogelijkheden hebben Halo-fans hebben weinig om ontevreden over te zijn. De campaign richt zich dan wel meer op Locke dan op Chief, maar de nieuwe Spartan wordt goed neergezet en dat maakt het verhaal tussen de twee hoofdpersonen boeiend tot het einde. Het is daarom helemaal niet erg dat het verhaal ook gelijk de loper uitrolt voor een vervolg, want 343 Industries bewijst dat het de serie inmiddels eigen heeft gemaakt en een goede weg in is geslagen.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Spannend verhaal vol fanservice
  • Multiplayermodi Warzone en Arena zijn twee perfecte tegenpolen
  • Stabiele en hoge framerate
  • Snelle en precieze gameplay
  • Minpunten
  • Grotere campaign-omgevingen soms kaal en leeg
  • ‘Progressieve’ resolutie is soms wel erg laag
  • Geen splitscreen coöp

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Zo zin in deze game! Erg benieuwd waar de campaign naar toeleidt en hoe de arena speelt. Wel jmmer dat de Xbox one niet sterk genoeg is om de lage resolutie te voorkomen.

  • Morgen los! Ben zeer benieuwd. Vroeger altijd wel samen op de bank Halo gespeeld, maar ik moet toch bekennen dat ik dat de afgelopen jaren niet meer gedaan heb.

  • En dat dat niet meer kan de komende jaren…

  • Dat is zeker waar. Ik zie 't dan ook niet als pluspunt.. ;) Ben wel benieuwd hoeveel verschil dit daadwerkelijk brengt op grafisch gebied.

  • Als ik het zo lees hadden ze voor de sp campaign beter 1080p 30fos kunnen doen.

  • Nice, erg veel zin in morgen!

  • Nee ik vind het niks en niet alleen omdat het Xbox only is. Of eigenlijk toch wel. Wat heb ik een **** aan die waardeloze Xdoos.



    Modbreak: Let op je taalgebruik.

  • Die zoveel beter is dan een failstation en die pc's die geen game op release date krijgen.



    Ik heb niet voor niets de Paystation verkocht.

  • Jezus wat een figuur is dit dan. Hoe waardeloos en kansloos ben je zelf als je zo vooringenomen over een apparaat praat. Anyway your loss om een prima spelsysteem zo eencellig de deur te wijzen.

  • Misschien moet SPN alleen op artikelen met ps4 of Uncharted in de titel klikken voortaan

  • Laten we het erop houden dat het in zijn algemeen gewoon een zeer zwak game jaar is. Zeker als je net als mij niet van Rpgs houd. Dan is het vrij karig. Maar goed ik heb Halo uitgebreid geprobeerd met die Halo collectie maar het kan mij niet bekoren.

  • @Cattivo. Gelukkig weet ik dat je reactie niet serieus is en je je PS4 niet daadwerkelijk hebt verkocht. De playstation heeft veel betere specs dan zo'n xdoos. Alleen mensen die zich willen afzetten tegen de meute kopen zo'n ding. Voor de rest kan ik geen reden verzinnen om zo'n slap aftreksel te kopen ten opzichte van de PS4.

  • Bedoel je rpg of openworld

  • Nu lul je weer nadat je verstand hebt en zo te lezen is dat niet erg veel. Ten eerst als je zo afschuw van de Xbox hebt waarom reageer je dan in hemelsnaam op een exclusieve Xbox one game review. Maar goed qua exclusieve games ben ik dit jaar klaar op me Playstation hoor Until Dawn en Uncharted met veel liefde voltooid maar voor de rest heeft de PS niks dit jaar op exclusief gebied. Microsoft heeft met Tomb Raider, Halo 5, Forza een breeder aanbod en dat Sony hun grootste najaar klapper een hele goede en vette dat wel HD collection is zegt veel dat Sony niet zijn beste najaar had. En als je nu nog gaat roepen dat het najaar van Sony als nog beter is dan die van Microsoft op first party content dan is het beter dat je hier niet meer vertoond want dan ben je niet meer serieus te nemen.



    En Tipederasi ik bedoel Rpg want open world games vind ik tof maar Rpgs zoals Fallout 4 en The Witcher spreken mij niet aan.

  • De Xbox is misschien zwak, maar de game line-up niet. Snap niet dat mensen zich verheerlijken door middel van hun aankoop te vergoelijken OF mensen die zich goed voelen omdat ze de minderheid of meerderheid vertegenwoordigen.

  • De specs zijn zeker minder van de One maar hier zijn staan ze keurig beiden aangesloten en de grafische verschillen zijn (als het al eens zichtbaar is) niet van dien aard om te kletsen alsof de One zwaar tekort komt. Echt lachwekkend.



    Ernstig is wel dat mijn ps4 sinds TLOU rem alleen nog is aangezet voor psplusgames binnen te halen. Bloodborne was mijn ding niet en alleen until dawn pak ik nog wel eens op wat 2015 betreft. Zo zie je maar hoe het kan verschillen. Al zou ik mn ps4 zeker niet wegdoen.

  • Komt kaassouflee weer mijn zijn Until Dawn en Uncharted en verder niks exclusiefs op de PS4. Ruim een week terug zijn er 3 top spellen verschenen op de PS4: Dragon Quest Heroes, Disgaea 5 en Tales of Zestiria. Voor dit soort spellen kies ik juist voor de PS4. Je hebt wel een hele erge tunnelvisie als je enkel Until Dawn en Uncharted noemt.



    Gelukkig dat 2016 er bijna is. Je lijkt me een aardige jongen hoor kaassouflee, maar je herhaalt jezelf echt zo vaak. Net een vastlopende plaat.

  • Niet te emotioneel worden mensen!

  • Starscream, ik wil best geloven dat jij dat hele vette games vindt. Maar jij snapt dan toch ook wel dat dat een ontzettende niche is, die drie titels die je daar noemt? Dat is echt pielen in de marge, waar Microsoft dit jaar voor elke type gamer een AAA-waardige titel heeft.

  • Komt Starscream weer met zijn waardeloze PS4 titels.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren