1. First Person Shooters

First Person Shooters

Twaalf jaar geleden kwam John Carmack met Wolfenstein, een spel dat een genre inleidde dat inmiddels ongelooflijk bekend is: de First Person Shooter. Anders dan de platformtitels of de RPG’s bestaat dit genre nog niet zo heel lang, maar in de tijd dat het bestaat, heeft het een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt. Een First Person Shooter is niets meer of minder dan een schietspel waarin de speler alleen een wapen ziet en alles kan bekijken vanuit de ogen van de hoofdrolspeler. De voordelen van het genre zijn echter immens. Omdat het gezichtspunt ervoor zorgt dat de speler zich direct in de spelwereld waant, brengt het enorm veel mogelijkheden voor de makers met zich mee.

Dat werd al onderschreven door Troika, de makers van de Vampire spellen. Hun nieuwste titel, Vampire: The Masquerade – Bloodlines, zal het gezichtspunt van een FPS bevatten omdat de speler zich zo meer één met de spelwereld voelt en beter kan communiceren met de niet-speelbare karakters. Ook Nintendo moest de populariteit van de FPS al toegeven: Metroid Prime werd een avonturenspel met veel kenmerken uit het FPS genre.

DOOM zorgde voor een ware revolutie binnen het genre

De geschiedenis

Hoewel het FPS genre zijn oorsprong vindt bij Wolfenstein 3D, maakte het pas echt een revolutie door in 1993, één jaar na de uitgave van dat spel. Met DOOM werd niet alleen het ‘zoek naar de sleutel’ spelsysteem geïntroduceerd, maar ook de spanning werd opgevoerd dankzij het gezichtspunt in het spel. Na DOOM brak een periode van evolutie aan; Quake kopieerde het systeem en hoewel het een goed spel was, is het niet revolutionair te noemen. Daarna werden steeds kleine aspecten toegevoegd aan het genre. Met CyClones was voor het eerst mogelijk de muis te gebruiken tijdens het spelen en Heretic voegde een inventory systeem toe aan het geheel.

Grote veranderingen bleven uit tot Quake II. Aan de nieuwe telg van id Software is op het eerste gezicht weinig speciaals te bemerken, maar het spel maakte het wel mogelijk om terug te gaan in de spelwerelden. Een jaar ná Quake II leek een machtsstrijd te ontstaan tussen id Software en Epic Games. Na vijf lange jaren van ontwikkeling, was het eindelijk tijd om Unreal te spelen en dat spel zag er werkelijk fenomenaal uit. De buitenlocaties oogden prachtig en nooit eerder ware de textures zo ongelooflijk scherp. Het was dus ook niet zo gek dat Unreal één van de eerste spellen was waar je een 3D kaart voor nodig had, iets wat voorheen alleen een verbetering was en geen must.

Na Unreal volgde Half-Life, het spel dat nog steeds gezien wordt als de meest revolutionaire titel in het genre. Toch schudde Valve Software de hele industrie slechts wakker, en liet het alleen zien wat er allemaal mogelijk was in dit genre. Een prachtige verhaallijn werd toegevoegd en de strijd tegen verschillende groepen vijanden was erg interessant. Bovendien zorgde Valve Software voor goede ondersteuning richting de ‘MOD-gemeenschap’ waardoor we spellen als Counter-Strike konden verwelkomen.

Quake III: Arena bracht rondingen in de spelwerelden met zich mee

De machtsstrijd tussen id Software en Epic zette zich voort in de online gemeenschappen. Met de komst van Quake III: Arena (voorzien van rondingen in de visuele stijl!) en Unreal Tournament (weerzinwekkend ontwerp van de werelden) kwam het online spelen eindelijk goed van de grond. Later volgden spellen zoals Battlefield 1942 die puur bedoeld waren om online gespeeld te worden. Zo zette het genre weer een goede stap voorwaarts.

Ondertussen ontwikkelde het genre zich ook richting de spelcomputers. Met Goldeneye op de Nintendo 64 werden alle elementen van een goed schietspel overgezet naar een spelcomputer en Halo deed op de Xbox alle vooroordelen over schietspellen op de spelcomputer vergeten; Bungie liet zien dat schietspellen wel degelijk goed speelbaar zijn op de huiskamerkastjes van Microsoft, Nintendo en Sony.

De ontwikkelingen

De technische ontwikkelingen binnen het genre zorgen ervoor dat de toekomst er rooskleurig uit ziet. Met de komst van een degelijke Kunstmatige Intelligentie zijn vijanden niet langer meer zombies die alleen op je af lopen, maar kunnen ze met elkaar communiceren en dekking zoeken. Ook de toenemende kracht van de spelplatformen zorgt ervoor dat de makers hun visuele ei kwijt kunnen in de spellen. Superscherpe textures, immens grote werelden zonder lange laadtijden en prachtige watereffecten zijn niet langer onmogelijk.

Thief liet spelers voor het eerst langs tegenstanders sluipen

Veel interessanter zijn de ontwikkelingen van de verschillende soorten schietspellen. Met de komst van Delta Force werden tactische schietspellen ineens heel populair en dat heeft zijn gevolg gevonden in veel nieuwe spellen. Toch grijpen veel ontwikkelaars ook weer terug naar de no brain manier waarin de speler met een groot arsenaal aan wapens een heleboel vijanden afmaakt zonder ook maar een moment na te hoeven denken. DOOM 3 wordt een spel waarin dit weer helemaal naar voren komt.

Een positieve ontwikkeling is het kruisen van de genres. Thief, Deus Ex en Metroid Prime lieten zien dat een spel met het FPS gezichtspunt niet per definitie een schietspel hoeft te zijn. In Thief was het belangrijk al sluipend langs de vijanden te komen, Deus Ex combineerde dat met veel technische foefjes en een meeslepende verhaallijn en Nintendo zorgde ervoor dat de unieke Metroid speelstijl terugkeerde in het spectaculaire Metroid Prime.

Toekomstmuziek

Far Cry verlegde vorige maand op fantastische wijze de grenzen voor veel aankomende toppers. Half-Life 2 belooft een spel te worden dat alle dromen waarmaakt en STALKER combineert RPG-elementen met het uiterlijk van een FPS. Door de toenemende mogelijkheden binnen Kunstmatige Intelligentie en visuele prestaties, lijkt het erop dat het genre nog lang niet uitgebloeid is. We kunnen binnen enkele jaren weer veel spellen verwachten waar veel veranderingen in zijn doorgevoerd en de kruisingen van de genres zorgen ervoor dat we niet meer alleen hoeven te kiezen tussen tactische schieten of schieten zonder na te denken. Volgende week komt het RPG genre aan bod in de rubriek ‘Het Genre’.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • DOOM zorgde voor een ware revolutie binnen het genreOoh ja dat klopt, ik was verslaafd aan deze game…. Vaak was ik ook bang om de hoek om te kijken O_o



    FPS is imo een van de beste genres die er zijn!! samen met RPG….



    vooral FPS via Live >>>>> de andere FPS…..



  • leuk stuk(Y)

  • Ik speel nog steeds quake 3 arena vind m meer up close and personal en met betere wapens dan unreal tournament 2004 :)

  • Leuk stukkie om te lezen. Ben vandaag toch al helemaal into the FPS, want ik heb net 2 uur Halo gespeeld op de xbox.

  • Quake 1 niet revolutionair? Com'on. Was een van de eerste volledig 3D FPS. Singleplayer heeft minder gedaan dan de multiplayer, deze laatste werd enorm veel gespeeld & er ontstond een hele rage door met alle verschillende mods en dergelijke. Quake 1 is veel belangrijker geweest dan Quake 2 & waarschijnlijk ook Unreal.

  • volgens mij was Quake 1 trouwens de eerste game die je met een muis kon besturen en niet dat andere spel wat je noemt… (kan me vergissen)

  • Met Goldeneye op de Nintendo 64 werden alle elementen van een goed schietspel overgezet naar een spelcomputer en Halo deed op de Xbox alle vooroordelen over schietspellen op de spelcomputer vergeten; Bungie liet zien dat schietspellen wel degelijk goed speelbaar zijn op de huiskamerkastjes van Microsoft, Nintendo en Sony.In mijn ogen deed Goldeneye dit al. Wat een spel :).



    Maar leuk, interessant stukje.

  • En wat zal de toekomst brengen met Metroid Prime 2, dat wordt zeker een strak spel..

  • Goldeneye was zeker één van de beste shooters die op een console is uitgekomen. De MP was ook al geweldig. Deus Ex staat nergens vermeld, terwijl ook dat een geweldige stap voorwaarts was.

  • Zoals eerder vermeld, dit is al weken geleden ingepland. Bovendien had de PU een heel andere invalshoek.

  • Idd die van de pu gingen over de beste shooters en dit is de geschiedenis…trouwens Kris bij Unrela Tournament is het weerzinwekkend GOED en niet alleen weerzinwekkend wan dat is heel slecht…nou ja boeit ook niet echt, het viel me alleen op….



    Maar ff ontopic, Alhoewel het niet een van me favo spelgenres is, is het wel een leuk stukkie om te lezen. De enige (half) FPS die ik helemaal sceel gespeeld heb was Metroid Prime…damn wat was die game goed man! Dat belooft wat voor deeltje 2! Al mis ik in dit stukkie wel Max Payne ertussen….maar anyway goed gedaan.

  • Max Payne is toch ook geen FPS?

  • Counter Strike?

  • Ik heb laatst weer Perfect Dark gespeelt zo wat was dat weer vet Laptopgun rulez lekker vuil.

  • TIMESPLITTERS!!!! QUAKE 3!!!!

    maar vooral……..



    CALL OF DUTY!!!!!!!!!!!!!!

    (afgezien van de belachelijke stomme AI)



  • Toch vind ik het vreemd dat Halo nergens genoemd is omdat dat het eerste spel was wat echt goed voertuigen verwerkt had. Samen met BF1942, maar dat is niet helemaal meer een FPS.

  • BF1942 geen FPS? Huh? Moet je me uitleggen…



    En Halo vindt ik niet echt op voertuigen gericht. Goldeneye vindt ik meer recht op vermelding hebben dan Halo.

  • Nee man , Golden Eye was/is goed , maar HALO is beter .

  • Halo is echt niet zo goed hoor er zijn veel betere shooters die beter spelen met een betere draaisnelheid zodat je ook nog kan reageren als je in je rug geschoten word zelfs op consoles. En tuurlijk leuk hoor die voertuigen maar ik werd er niet echt warm van je kan nl niet eens alle beschikbare voertuigen in de mp kiezen dat is toch nep. naja timesplitters 2 vond ik 10x leuker om te spelen maar dat is mijn mening.

  • Overdrijven is ook een vak. Je kon maar één vehicle niet in Halo MP kiezen, in co-op kan dat wel weer gewoon…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren