1. TrackMania Turbo review - Hot Wheels uit de krochten van de hel

TrackMania Turbo review - Hot Wheels uit de krochten van de hel

TrackMania is razen in zijn puurste vorm, met als voornaamste spin dat je vaak rijdt op bizarre tracks die zijn volgestouwd met loopings en kurkentrekkers. Ook TrackMania Turbo omarmt het racen zonder poespas met poespas. Geen terugspoelen van de tijd, geen hulpmiddelen: gewoon racen om sneller te zijn dan tegenstanders.

TrackMania Turbo teert op zijn basis. De game heeft weinig onderscheidende modi. Multilap-potjes met meerdere rondes, verschillende Challenges waarin je vrienden of vreemden kunt verslaan, een offline split-screen mogelijkheid en een simpele Party-modus; ze verschillen niet of nauwelijks. De Double Driver-modus, waarin je met tweeën in split-screen één auto bestuurt, valt nog het meest uit de toon, maar is uiteindelijk niet meer dan een (buitengewoon onhandig) extraatje.

Onbestuurbaar
Enfin, ben er vooral niet al te rouwig om. Het is niet alsof een grote hoeveelheid verschillende modi van TrackMania Turbo een betere game hadden gemaakt. Turbo spreekt juist aan omdat het concept zo simpel en behapbaar is. TrackMania Turbo is een arcaderacer pur sang, zo stelt ook ontwikkelaar Nadeo. Binnen de wetten van dat genre excelleert Turbo. Het gevoel van snelheid is onwerkelijk goed neergezet en van het driften door bochten word je oprecht heel erg vrolijk.

Turbo is sowieso een hele vrolijke en mooie game, met zijn olijke kleurtjes, kabbelende riviertjes en zonovergoten tropische omgevingen. Ook ‘s nachts, als de zon is gaan liggen en de banen omringd zijn door pulserende neonlichtjes, weet Turbo te imponeren.

In totaal zijn er vier omgevingen om in rond te rijden, ieder gekoppeld aan één type wagen. Er zijn in principe dus vier soorten rijstijlen. Op het losse zand van het jungle-achtige Valley en de stranden van Lagoon is het slippen en driften geblazen met je buggy. In Canyon rijd je op enigszins zanderige wegen, maar omdat je in een logge pick-up zit, heb je in Canyon altijd het gevoel in controle te zijn.

Het volgende is persoonlijk, maar voor ons heeft het crossen over de zachte ondergronden, zoals gras of los zand, niet die heerlijke feel van het racen op geasfalteerde tracks. Zeker omdat de Stadium-omgeving veruit de meest overzichtelijke banen oplevert. Met name vergeleken met de dichtgegroeide en smalle banen in Valley. Het is bovendien lastig schakelen tussen de verschillende ondergronden en voertuigen.

Alles went, is ons verteld door een TrackMania-expert, maar wij kunnen er nog niet over meepraten. Wel signaleren we verbetering, met name in de Campaign-modus, zeg maar, dé singleplayermodus in Turbo. Je strijdt in Campaign op tweehonderd door Nadeo gemaakte racetracks voor bronzen, zilveren of gouden medailles. Hoe meer medailles je haalt, hoe moeilijker en complexer de banen worden die je vrijspeelt.

Om dat te illustreren: wij hebben tot nu toe zeventig zilveren of gouden medailles gehaald op de in totaal tachtig banen die we hebben vrijgespeeld. Voordat we de volgende serie met veertig nieuwe banen vrijspelen, moeten we nog tien races op zilver of hoger afronden. Aanvankelijk leek ons dat onmogelijk, maar we worden steeds beter in het perfectioneren van onze rondetijden. Omdat we blijven oefenen, boeken we gestaag kleine successen. We komen er wel. One corner at a time, zeg maar.

Ouderwets en goed
Online race je net als offline voor de beste rondetijden, met als voornaamste verschil dat het niet de tijden van de computer, maar de tijden van andere spelers zijn waartegen je het opneemt. In een server kunnen maximaal 99 anderen. Die spelers worden als ghosts weergegeven. Je kunt elkaar dus niet van de baan beuken, en dat is prima, aangezien je soms met wel twintig mensen dezelfde bocht in vliegt. Het oogt met al die ghosts bovendien al druk genoeg op de baan.

Gelukkig hoef je het niet te doen met de 200 banen van Nadeo zelf: iedereen kan zelf aan de slag in de Track Editor, die zowel in hele complexe als hele simpele vorm beschikbaar is. Zelf bouwden we in de versimpelde versie aan een baan, wat ook een versimpelde baan opleverde. Om geslaagde tracks met loopings, lange jumps, boosterpads en obstakels op het wegdek te kunnen bouwen, heb je duidelijk meer ervaring nodig. Of tijd.

De game is nu nog niet uit, maar online zijn er al servers beschikbaar die volledig teren op banen die door de community in elkaar gezet zijn. Sommige van die banen zijn imponerend, met vele loopings, gigantische jumps, smalle paden zonder zwaartekracht en een aaneenrijging van kurkentrekkers. Het is dan een uitdaging om überhaupt de finish het halen. Andere banen zijn daarentegen verrassend simpel van aard, en nodigen enkel uit om een zo strak mogelijke tijd neer te zetten.

Vind je een baan zo tof dat je ‘m later nog een keer wilt spelen, dan kun je ‘m toevoegen aan je favorietenlijstje. Hetzelfde gaat op voor leuke servers: door ze te favoriten kun je op een later tijdstip gemakkelijk terugkeren. Simpel en efficiënt. Bovendien kun je op inzichtelijke wijze zien in welke servers je vrienden op dat moment rijden.

Grijns op je bek

TrackMania Turbo doet eigenlijk heel weinig fout, maar dat betekent niet dat er niets mis kan gaan. We schreven het ook al in de preview, maar de game valt of staat bij de community. Als nou blijkt dat niemand de game speelt, heeft TrackMania Turbo weinig tot geen kans op overleven. Krijgt de game daarentegen een actieve community, dan is er een constante aanvoer aan nieuwe en toffe tracks, en is Turbo in theorie nog heel lang speelbaar.



We hopen en vermoeden het laatste. De voortekenen in de servers die wél online zijn, zijn op dit moment in elk geval gunstig. TrackMania Turbo is simpelweg een erg goede racegame. Het racen op Hot Wheels-achtige banen die lijken te zijn gebouwd in de diepste krochten van de hel, is topvermaak, het rijden van strakke tijden is ouderwets, maar onderschat amusement en van het perfect inzetten van een lange drift krijg je altijd wel een onverwachte grijns op je bek.

Voor deze review is TrackMania Turbo gespeeld op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar op de Xbox One en pc.

Conclusie en beoordeling

None

TrackMania Turbo is niet perfect maar racet fantastisch en is een genot om naar te kijken. Bovendien, als de community zich in positieve zin laat gelden, is TrackMania Turbo nog heel lang houdbaar.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Racet heerlijk met een fenomenaal gevoel van snelheid
  • Vrolijk en prachtig
  • Bizarre tracks dankzij track editor…
  • Minpunten
  • Sommige omgevingen minder leuk dan andere
  • …die moeilijk onder de knie te krijgen is

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heel tof !
    Ben ook benieuwd hoe deze game gaat zijn in VR.

  • En de pre-order problemen ?????? Het naar elkaar wijzen is al begonnen … sony zegt ubi ….. ubi zegt sony …. en de gamer is weer eensde klos

  • Ziet er heel goed uit, lekker snelle arcade gameplay. Ga ik zeker checken binnenkort

  • Ben een race fanaat en voor slechts onder de € 40,00 zeg ik kopen die snack!

  • Dat jungle achtige in valley vond ik in de beta ook storend. Heel slecht te zien waar je heen moet waardoor je tracks meerdere malen moet racen om te weten waar de bochten zitten. Dit vind ik niet echt goed game design.

  • Ik ben zo hyped! De beta was fantastisch, en ik heb jaren gehoopt op een consoleversie. Ik pre-order het liefste niet, en heb toch even de cijfers afgewacht, maar nu zorg ik zeker dat ik 'm morgen binnen heb. :D

  • Beta was heel fijn, maar 'ondanks' dat de game, ik meende, €35,- kost vind ik het nog steeds vrij duur. Ze zouden dit net als Rocket League hadden moeten uitbrengen, succes gegarandeerd. Later €20,- vragen was dan een perfecte prijs geweest. Maar misschien ben ik nu een krenterige Hollander.

  • Klopt.

  • Zit wat in. Trackmania is eerst altijd een gratis game op de pc geweest. Toen bestond het alleen uit het stadium gedeelte. Toen nam Ubi het over en vroegen ze er 20 euro voor. Nu heb je stadium en drie andere omgevingen voor 35 euro. Maar gezien het karakter van de trackmania games is 35 euro gevoelsmatig aan de hoge kant.



    Aan de andere kant moet je het volgende bedenken. Er zijn al aardig wat tracks standaard bij de game geleverd en met deze tracks waren de servers ook gevuld. Echter is het zo dat de mogelijkheden van de editor ONEINDIG zijn. Gaandeweg zullen de servers gevuld worden door tracks die door de spelers zelf gemaakt zijn. Dat is altijd al de grote kracht van Trackmania geweest; de community. Tegenwoordig hebben we het er vaak over hoe lang je met een game bezig kunt zijn, en dit systeem geeft Trackmania oneindige replayability. Dat is mij de 35 euro wel waard.

  • Je beschrijft precies de strubbeling die ik ervaar met de prijs, Bakbanaan. Dank.



    En Thijs, je bent echt niet altijd grappig of ik lees het verkeerd.

  • Zo duur is dit niet, bovendien is de pc versie maar 30 en voor wat je krijgt al helemaal niet. En de playability period is vele malen hoger dan 99% van de andere games.

  • Een minpunt is de track editor die moeilijk onder de knie te krijgen is?



    Je schrijft zelf dat er een versimpelde editor aanwezig is. Dus is dat toch mooi instappen? Daarnaast geef je aan dat je alleen met de versimpelde versie bezig bent geweest. Hoe is dat dan een minpunt? Het is toch logisch dat je tijd in een editor moet steken als je ingewikkelde banen wilt maken ;)



    Het lijkt me wel echt een toffe game. Had ook niks anders verwacht! Trackmania NF ook erg veel gespeeld.

  • Klopt deels. Het is inderdaad makkelijk instappen, maar dan bouw je niet in de 'echte' editor natuurlijk. En in de uitgebreide editor, die we uiteraard hebben getest, is het met name met een controller nogal onhandig bouwen en schakelen tussen onderdelen. Het duurt in die zin langer dan je zou willen om een simpele baan te maken. Alle handelingen kosten onhandig veel tijd om te verrichten.

  • Zo moeilijk lijkt me die anders niet

  • Kan het me voorstellen, heb er even mee gespeeld, en veel functies zitten op niet intuitieve plekken. Je gebruikt je sticks bijvoorbeeld voor zowel categorie als elementkeuze, en de dpad voor verplaatsen over het grid. Die haal je echter gemakkelijk door de war, waardoor je gaiuw foiten maakt.



    Zal vooral een kwestie van veel gebruiken zijn - FarCry editors vind ik persoonlijk heerlijk, maar kosten me ook flink wat moeite - om te leren meesteren, maar bij zon sterke community gedreven game als deze kan dat de database opbreken indien dat betekent dat 95% v alle maps simpele edities worden

  • Is er nou ook nog verschil tussen deze en andere Trackmania-games? Ik krijg de indruk dat ze gewoon wat onderdelen uit oudere versies gehaald hebben om daar vervolgens een nieuw pakket van te maken. En hoe is de game op grafisch gebied? Is hij echt mooier dan bijvoorbeeld Nations/United Forever?

  • Voor een gedeelte waar. Ik heb niet elke Trackmania op de pc gespeeld, ik was altijd gefocust op stadium, dus ik kan hier fout zitten, maar voor zover ik weet zijn er vier omgevingen aanwezig, waarvan er drie al eerder in enige vorm in een Trackmania game aanwezig zijn geweest. Er is dus één nieuwe.



    En ja, ik vind persoonlijk dat de game op grafisch gebied heel wat beter is geworden.

  • Dus toch…



    Maar afgezien van de omgevingen, zijn er dan nog andere vernieuwingen? Nieuwe speelmodus of functies bijvoorbeeld.

  • Hoe kan ik nu in 1 oogopslag zien voor welke platformen deze game uit is gekomen en welke versie jullie gespeeld hebben? Dat mis ik vaak bij de reviews.



    On-topic: Lijkt me een hele vette game! Zeker cool dat consolebezitters er ook mee aan de slag kunnen!

  • Excuses daarvoor. Normaal gesproken zetten we het er altijd bij, maar dat is er nu even bij ingeschoten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren