1. alex

alex

”Swing your arms from side to side. Come on, it’s time to go. Do the Mario! Take one step, and then again. Let’s do the Mario, all together now!” Deze zinnen waren afkomstig uit het introliedje van de Super Mario Bros show en gingen op de melodie van dat zeer bekende deuntje waar Super Mario Bros 1 in 1985 mee begon. Het was Nintendo’s zet om met het uitbrengen van de NES 8-bit en Super Mario Bros de videospelletjesindustrie in de VS weer op de kaart te zetten. De verkopers zagen er in eerste instantie niet veel brood in; ze hadden immers nog vele machines van Atari op de plank liggen die maar niet verkocht werden. Niemand had durven dromen dat deze spelcomputer en dat grappige figuurtje Mario zo’n succes zouden worden. Ook nu nog, bijna twintig jaar later, is Mario nog steeds mateloos populair. In deze replay kijken wij terug op het eerste ‘echte’ avontuur van Mario en zijn broertje Luigi in Super Mario Bros.

Waar ging dat revolutionaire platformspelletje van bedenker Miyamoto nu precies over? King Koopa, die gevaarlijke kruising tussen een schildpad en een dinosaurus, had Mushroom Kingdom geterroriseerd. Alsof dat nog niet genoeg was had King Koopa ook Prinses Toadstool gegijzeld. Het was aan Mario om haar te bevrijden en af te rekenen met de gemene King Koopa, nu beter bekend als Bowser. Helaas moest Mario wel eerst scrollend acht verschillende werelden doorlopen voordat hij uiteindelijk bij de almachtige King Koopa terechtkwam.

Wat was (en is) er nou zo geweldig aan Super Mario Bros? In eerste instantie was het gewoon gaaf om van links naar rechts door het scherm te hollen en onderweg muntjes op te rapen en vijanden te verslaan. Daarnaast bevatte het spel maar liefst 32 verschillende levels (8x4). Elke wereld bestond uit vier levels die er allemaal weer anders uitzagen. Zo begon het eerste level nog fris en vrolijk, terwijl het level daarna zich diep onder de grond afspeelde. Ook maakte Mario in enkele levels nog een sprong in het diepe, om al zwemmend de vele kwallen te omzeilen. Het vierde level daarentegen speelde zich altijd in een kasteel af. Aan het einde van het kasteel stond King Koopa op je te wachten en deze viel in de kokende lava nadat je hem verslagen had. Het bleek telkens op een nep King Koopa te gaan en Prinses Toadstool was in de eerste zeven kastelen ook nergens te vinden. De vrolijke Toad daarentegen wel, en die zei dat Mario maar een kasteel verderop moest gaan kijken.

Naast dat Mario van links naar rechts al rennend en springend Mushroom Kingdom onveilig kon maken, kon hij zich ook groter maken door het opeten van een paddestoel. Alsof dat nog niet genoeg was kon je onder sommige vraagtekenblokjes een vuurbloem vinden. Zodra Mario deze gevonden had kreeg Mario een nieuw pakje en kon hij vuurballen afschieten op moordlustige vijanden. Als laatste was daar nog de ster. Als Mario een ster opraapte was hij een paar seconden onoverwinnelijk en kon hij met alle gemak het level doorlopen. Ook qua vijanden zat Super Mario Bros uitstekend in elkaar. Je kent ze allemaal vast wel: Goomba, Koopa Troopa, en the Hammer Brothers.

Super Mario Bros is een echte klassieker. Het spel verscheen later in enkele vernieuwde jasjes op de SNES in Super Mario All Stars en op de GameBoy Color in Super Mario Bros Deluxe. Tot op de dag van vandaag is het spel nog steeds leuk om te spelen. Kortom, elke zichzelf respecterende gamer moet dit spelletje minstens één keer gespeeld hebben.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ah, the memories! :)



    topspel

  • Ik heb wel mario allstars ge had.Waar stopten de levels eigenlijk bij The Lost Levels?

  • Deze game is super ziek

  • meeeeeeeeeeemoriees from the corners of my mind! those simple memorieeeeeeeeees of the way we where!

  • I love mario :D:D:D:D

  • Misty water coloured memories Of the way we were :D



    aaaaah yes mario ownage :)

  • jaaa dat is weer wat anders als zelda the ww of halo of überhaupt een 3D game :p

  • Mario owned echt! :)

  • Alleen mag hij zich wel een keer scheren en wat sit-ups doen, hehe.

  • Yup, dit is gaming history…



    De loodgieter zal zijn charme niet verliezen.

  • @Neo Igaga, volgens mij lopen de levels bij The Lost Levels tot en met wereld 18 als ik het me goed herinner.

  • Gisteren nog gespeeld :) topgame, nu nog steeds.

  • Ik ga Mario vandaag weer ff spelen, ik heb namelijk nog een NES thuis liggen die het (hopelijk) nog doet. Op mijn NES hetb ik nog een klassieker: Zelda. ook een leuk spel !!

  • huh?

    Wie is dat grappige ventje met die snor?

  • Je kan toch niet saven in Super Mario Bros :)

  • lol @ remco



    Mario is koel, want Mario heeft een snor. Logisch, toch?

  • Itsa me, Mario! Man ik ben met deze spellen opgegroeid…..pure nostalgie! Deze game was echt vet!

  • was vet?…Hij is nog steeds vet ;)

  • *zucht*



    Ik weet nog wel dat ik deze game uitspeelde voordat ik zindelijk was ;).

  • hmmmm heerlijk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren