1. Vampyr preview - Terugkeer van de bloedzuigers

Vampyr preview - Terugkeer van de bloedzuigers

Het is je misschien niet opgevallen, maar vampiers zijn niet erg prominent aanwezig geweest in games de laatste tijd. In vorige generaties mochten we nog genieten van talloze Castlevania-delen en games als BloodRayne en Vampire: The Masquerade. Misschien dat de tienerhype rondom de Twilight-films de interesse bij gameontwikkelaars heeft weggenomen, maar de Franse ontwikkelaar Dontnod, bekend van het futuristische Remember Me en de episodische avonturen van Life Is Strange, hoopt hier verandering in te brengen met de actie-rpg Vampyr.

Vampier met een dilemma
De nieuwste game van de Franse studio is niet gebaseerd op bestaande literatuur over vampiers van bijvoorbeeld Bram Stoker, maar heeft een geheel eigen verhaal dat alleen het klassieke beeld van een bloedzuigende vampier gebruikt. Vampyr speelt zich net na de Eerste Wereldoorlog af in Londen. De hele stad wordt geteisterd door de Spaanse Griep, die meer dan duizend slachtoffers per dag opeist. Dit virus lijkt ook verantwoordelijk voor een ander fenomeen in de Engelse hoofdstad: de opkomst van vampiers.

Je speelt in Vampyr als Jonathan Reid, een arts die net is teruggekeerd van een slagveld en zich nu wil richten op het helpen van de burgers in zijn stad. Tijdens het behandelen van een patiënt wordt de geneeskundige geïnfecteerd en verandert hij zelf in een vampier. Hierdoor wordt het aardig lastig voor Jonathan, omdat hij als vampier worstelt met een immense drang naar bloed. Moreel gezien gaat dit helaas niet hand in hand met de eed van Hippocrates, die medici verbiedt om nooit iemand kwaad te doen. Als speler kies jij in hoeverre de goede dokter zijn belofte verbreekt of nakomt.

Dynamisch Londen
De lastige keuzes moet je maken in een semi-open wereld met verschillende unieke districten die ieder een eigen statusmeter hebben. Tijdens het spelen heb jij impact op het welzijn van deze buurten door burgers te genezen of juist te gebruiken als prooi. Volgens Dontnod moet het mogelijk zijn om de gehele game uit te spelen zonder iemand te doden, maar zegt hier wel bij dat dit extreem moeilijk is. Het drinken van bloed is immers noodzakelijk om in level te stijgen en nieuwe skills te leren.

Wanneer je ervoor kiest om een Londenaar te doden, dan heeft dit impact op de hele stad. De unieke inwoners hebben vaak een eigen familie, routines, geheimen en een baan. Wanneer een deeltje van dit ecosysteem verandert, heeft dit gevolgen voor de andere burgers. Dit achterliggende netwerk doet denken aan het Nemesis-systeem uit Shadow of Mordor, waar de functies van Orcs veranderen gebaseerd op jouw prestaties. Het principe dat in Vampyr elk personage van belang kan zijn, geeft het fijne gevoel dat je je daadwerkelijk in een levende stad bevindt.

Arts in actie
De interacties met de vele stedelingen hebben wat weg van de gesprekken in Life Is Strange en andere adventure-games. Dialogen kennen meerdere opties die compleet andere uitkomsten kunnen hebben. Wanneer je een verkeerde keuze maakt, kun je als alternatief ervoor kiezen om de “Mesmerise”-skill te gebruiken. Dit trucje maakt gebruik van je vampierkrachten om een burger te hypnotiseren en belangrijke informatie te ontdekken, of ze naar een verlaten steegje te leiden waar niemand ziet hoe jij je bloedpeil opkrikt.

Tijdens het spelen van Vampyr ben je niet alleen bezig met het beslissen van het lot van anderen, maar moet je ook zelf zien te overleven. Op je zoektocht voor een geneesmiddel kom je andere vampiers, vampierjagers en gemuteerde vampiers genaamd “Skulls” tegen en gelukkig heb je genoeg middelen tot je beschikking om jezelf mee te beschermen, mocht je in een gevecht belanden. Jonathan kan gebruikmaken van wapens voor korte en lange afstand en heeft uiteraard ook speciale vampierkrachten. Een voorbeeld hiervan is “Spring”, een voorwaartse sprong die kan worden geüpgraded om schade mee aan te richten, moeilijke plekken te bereiken en tijdelijk geen schade te hoeven incasseren. Het upgraden van wapens is tevens mogelijk door te craften met schroeven of andere kleine voorwerpen die je vindt in de lichamen van je slachtoffers.

Met Vampyr lijkt Dontnod een interessant concept te hebben gevonden met een duister verhaal, interessante Dark Souls-achtige gevechten en de kenmerkende focus op keuzes en consequenties. Het dynamische ecosysteem van Londen bewijst nu al een interessante speelplaats te bieden om je innerlijke vampier los te kunnen laten. Of Vampyr een nieuw tijdperk met bloedzuigers in de gamesindustrie start, ontdekken we helaas pas ergens volgend jaar. Voorlopig zijn we optimistisch over het nieuwste project van de Franse studio en maken we ons op voor de lastige keuzes die ons worden voorgeschoteld.

Vampyr wordt in 2017 uitgebracht voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze maffe industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.