1. Pikmin 2

Pikmin 2

Shigeru Miyamoto zit sinds dat hij begon met het ontwikkelen van videospellen al vol met goede ideeën. Dagelijkse beslommeringen kregen van de Nintendo-goeroe de ruimte om tot een spel te worden ontwikkeld. Vele klassieke spellen als Super Mario Bros en The Legend of Zelda zijn op deze wijze tot stand gekomen. Miyamoto is naast het ontwikkelen van spellen graag bezig met hobby’s als tuinieren. Tuinieren is in Japan een manier om tot rust te komen na een dag hard werken, en op zo’n namiddag bedacht hij het spelconcept dat tot Pikmin leidde. Pikmin werd rond de lancering van de GameCube in Europa uitgebracht en liet je in de huid kruipen van Captain Olimar.

De planeet waarop Olimar neerstortte met zijn raket was vergeven van kleine plantjes, pikmin geheten, die Olimar inschakelde om zijn raket binnen dertig dagen weer aan de praat te krijgen. Diverse onderdelen moesten worden teruggevonden, en gevaarlijke grote wezens dienden te worden verslagen. Met de unieke gaven van de verschillende pikmin – geel, rood en blauw – werden puzzels opgelost en onderdelen teruggedragen naar het ruimteschip.

Nadat in het eerste deel zijn schip is gerepareerd, keert Olimar terug naar zijn thuisplaneet. Het bedrijf waar hij voor werkt blijkt zo goed als failliet te zijn. Nadat duidelijk wordt dat er vele schatten aanwezig zijn op de pikmin-planeet, besluit Olimar’s baas om hem terug te sturen, zodat het bedrijf kan worden gered. Dit keer gaat Olimar niet alleen, maar wordt de oorzaak van de hoge schulden van het bedrijf, Loojie, met hem meegestuurd.

Het vervolg op Pikmin is gelukkig niet zonder de nodige vernieuwingen. Naast de tweespeler mogelijkheid, waar we later op in zullen gaan, is er het nodige veranderd ten opzichte van de vorige titel. Allereerst is de tijdslimiet van dertig dagen van de baan. Je hoeft je niet meer te haasten om binnen een maand je taken te volbrengen, maar je zult wel voordat het donker wordt jezelf, je partner en je pikmin in veiligheid moeten brengen in je ruimteschip. De drie verschillende kleuren Pikmin worden extra kleurrijk met twee nieuwe familieleden: een paarse en een witte pikmin.

De paarse pikmin zijn groot en dik, langzaam, maar oersterk. De witte pikmin met de rode ogen zijn snel maar zeer giftig in gebruik. Ontwijk voor zover mogelijk de meer dan zestig verschillende soorten wezens op de planeet in je zoektocht naar verschillende items. Ook is het nu mogelijk ondergrondse grotten te gaan onderzoeken met Loojie en je pikmin aan je zijde. Een bijkomend voordeel is dat je ondergronds geen last hebt van de tijd, en er dus geen reden is om voor het donker naar je ruimteschip terug te gaan. Pikmin kunnen echter tijdens deze grottentochten niet worden toegevoegd aan het aantal pikmin dat je meeneemt. Ook wordt het steeds gevaarlijker naarmate je dieper de grot in gaat, waardoor je goed op zult moeten letten dat je Pikmin niet allemaal voor je ogen verdwijnen. De grotten zullen voorwerpen bevatten die je verder helpen in je zoektocht naar kostbare onderdelen, en doordat elke grot willekeurig wordt gegenereerd is er niet één hetzelfde.

Een andere unieke optie is de mogelijkheid om bessen te verzamelen. Wanneer er voldoende bessen zijn verzameld ontvang je een gasaanval die je tegen de wezens op de pikmin-planeet kunt gebruiken. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat gigantische insecten verstenen en een makkelijke prooi zijn voor je pikmin.

Tweespeler optie

De tweespeler mogelijkheid is nieuw en lijkt een interessant en verslavend spelonderdeel te gaan worden. Iedere speler heeft een aantal pikmin tot zijn beschikking in de verschillende kleine en grote arena’s. In de Challenge Mode is het de bedoeling dat je ‘key items’ vindt, die je naar grotten leiden waar het de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te halen. De Battle Mode verplicht je om onderdelen uit het territorium van je tegenstander te halen, en mag worden gezien als een variant op het welbekende capture the flag. Door gebruik te maken van de GameBoy Advance in combinatie met de e-Reader is het mogelijk puzzels te spelen die gebaseerd zijn op Pikmin. Verschillende kaarten zullen waarschijnlijk bij aankoop van het spel aanwezig zijn, terwijl andere kaarten apart kunnen worden aangeschaft.

Hoewel Pikmin 2 dus op het oog weinig verandering lijkt te brengen, is er het nodige aangepast aan het visuele gedeelte en de controle over je pikmin. De verschillende nieuwe opties, waaronder de mogelijkheid om met twee spelers het spel te spelen, zorgen er voor dat Pikmin 2, ondanks dat de basis hetzelfde is gebleven, de moeite waard lijkt om aan te schaffen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Als het spel al langer duurt dan het eerste is al het goed :)

  • Idd, pikmin werd erg repetitief na een tijdje. Je kreeg wel extra's, maar t bleef in principe t zelfde.

  • Pikmin 1 was echt gewoon een topgame, alleen totaal niet lang houdbaar. Vorig jaar heb ik in LA Pikmin 2 al tijdje gespeeld en ik merkte al aardig wat leuke extra, en de 2 player mode verlengt (hopelijk) de levensduur aanzienlijk.

  • Ik vond pikmin gewoon echt heel erg leuk om te doen alleen had m na een middagje uitgespeeld en dat vond ik echt minder als deze een stuk langer is ben ik al 200x blijer met dit deel en ik denk dat veel mensen me daar gelijk in geven.

  • Pikmin 1 vind ik echt een hele leuke game maar de tijdslimiet van dertig dagen was wel irritant. Dit deel is dus een grote verbetering op dat vlak en deze game ga ik dus echt kopen :) Vooral ook leuk dat er nu multiplayer inzit :D

  • Ik hoop dat het langer en veel verandert is.

  • Ik hoop dat pikmin twee langer en moeilijker word

  • Pikmin was een aangename verrassing twee jaar geleden, maar kon wat meer afwisseling en, voornamelijk, lengte gebruiken. Ook de moeilijkheidsgraad mocht een tandje of twee hoger. Ik ben benieuwd.

  • Een leger met pikmins commanderen om een groot beest aan te vallen..Dat was echt gaaf…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren