1. Hypes

Hypes

Hype, je kent het woord vast wel. In de wereld van de videogames wordt het woord veelvuldig gebruikt. Het woord is afkomstig uit de Engelse taal en is zelfs te vinden in de Dikke van Dale. De Dikke van Dale omschrijft het woord als “een opgeblazen iets, iets zonder feitelijke inhoud, een rage”. Ook de media wordt omschreven bij het afgeleide woord hypen; “via de media tot hype maken”. Als we het weer terugtrekken naar de videogamewereld, dan blijkt de media in veel gevallen ontzettend veel spellen te hypen. Natuurlijk komt dit mede tot stand door die vele positieve persberichten die de uitgevers opsturen.

Op dit moment worden er een aantal spellen ontzettend gehyped. Neem nu de PlayStation 2 first person shooter Killzone, afkomstig uit Amsterdam. Voordat er nog maar screenshots te vinden waren van dit spel werd er al gezegd dat dit dé Halo killer zou gaan worden, Master Chief zou mogen inpakken. Waar komen die berichten dan vandaan, vraag je jezelf af? Eén persoon begint het verhaal te verkondigen en voor je het weet staat op iedere gamesite dat Killzone het helemaal moet gaan worden. De hype is geboren!

Sinds enkele weken verschijnen er steeds meer filmpjes van Killzone op het Internet. En inderdaad, het ziet er best indrukwekkend uit. Of het spel lekker speelt weten nog maar enkele mensen die het spel bij ontwikkelaar Guerrilla hebben mogen uitproberen. Op de aankomende E3 beurs in Los Angeles zal het grote publiek eindelijk in aanraking komen met Killzone en zullen we zien of dit echt een bruut spel gaat worden. Als we Sony mogen geloven gaan ze in ieder geval breed uitpakken met Killzone.

En wie kent het PlayStation 2 spel The Getaway nog? Ergens in 2000 verschenen er ontzettend mooie screenshots van dit spel. Dit moest het helemaal worden en het spel werd gehyped van hier tot Tokio. Toen werd het een tijdje stil rondom The Getaway en eind 2002 lag het spel dan eindelijk in de schappen. In mijn ogen was het een ontzettende tegenvaller en hield ik het liever bij Grand Theft Auto. De eerste screenshots van dit spel leken in de verste verte niet op het uiteindelijke resultaat. Mede omdat het spel zo ontzettend gehyped werd en er een heel Sony media-apparaat achter zat, werd The Getaway een groot succes. Een vervolg is inmiddels al in de maak.

Niet alleen spellen worden gehyped. Ook de spelcomputers zelf worden voor de lancering ontzettend gehyped. Wie kent die PlayStation 2 techno demo’s nog, en beloftes als “De PlayStation 2 zal Toy Story beelden kunnen tonen”? Allemaal PR praat! En binnenkort, of eigenlijk nu al, begint het hele circus weer opnieuw. Microsoft, Sony en Nintendo zullen opnieuw alles uit de kast halen om er voor te zorgen dat de media weer ontzettend veel lovende stukjes over hun nieuwe machines zullen gaan plaatsen. De “De PSP zal betere visuele prestaties neerzetten dan de PlayStation 2!” en “Wij zullen met de nieuwe Xbox de PlayStation 3 qua techniek verpletteren!” vliegen je nu alweer om de oren. Maak je borst maar weer nat, want ook wij zullen waarschijnlijk door al dat gehype meegesleurd worden!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Sommige games krijgen echter een hype terwijl de ontwikkelaar er niks aan doet. Van Unreal Tournament 2003 werd heel veel verwacht omdat het orgineel zo populair was. Unreal Tournament 2004 was deze hype echter niet maar verdiende hem wel meer dan de 2003 variant.



    Op de Ati stand op de E3 vorig jaar werdt 1 filmpje van Half-Life 2 getoond, 1 filmpje op 1 beeld en meteen stond het spel voorop alle bladen en mainpages, en meteen zijn er velen tienduizenden pagina's vol geschreven over 1 filmpje, een handjevol screenshots en een paar kleine feiten.



    Rockstar weet het het best te doen in mijn ogen. Zoals bij Max Payne 2, het spel kwam (op PC) in oktober 2003 uit. Het spel werd 2 of 3 maanden daarvoor aangekondigd met wat screenshots. Een maand later volgde meer screenshots en informatie over het spel. Nog een maand later (1 maand voor release) komen er wat filmpjes en hands on. Iedereen kijkt naar het spel uit, maar is er niet helemaal lirisch over zoals bij veel titels. En het spel word door iedereen goed ontvangen want niemand had te hoge verwachtingen gezet simpele weg doordat Rockstar het spel niet meer had gehypt dan het waard was.



  • Of bijv. bij farcry bijna geen marketing alleen iedereen zat er met zijn neus boven op.

  • Alleen de weakones gaan mee met de hype.

  • 90% dus

  • Hmm Far Cry is wel best gehypt door Ubi, maar het ging daar ook automatisch door de mooie beelden.



    BTW: Veel games die gehypt worden zijn ook wel goed, er zijn maar weinig top titels die niet van te voren al heel veel aandacht krijgen.

  • Idd… het is bijna nooit zo dat een supergehypede game een dikke baggergame blijkt te zijn.

  • SC PT valt wel mee hoor… Ik heb er iig nooit wat over gehoord ofzo. Tuurlijk wist ik dat er een vervolg op kwam, maar ik weet ook dat er een vervolg komt op Ty; the tasmanian tiger :P



    Iig, Far Cry was gehypt, Far Cry is bagger geworden. Alleen fanboys beweren dat de game 'revolutionair' zou zijn.

  • Sorry Splinter Cell Pandora tomorrow. Is more anticipated. Uiteraard wordt dat omgezet in hype. Maar er word gewoon veel verwacht aangezien het eerste deel erg goed deed. Net zoals elk spel dat iets orgineels brengt en daarin slaagt.

  • Maar als je kijkt naar bijv. comandos en Half-Life, hier werd nagenoeg geen reclame gemaakt maar ze sloegen in als een bom. Je hoeft echt niet een spel te hypen als je een spel op de markt brengt wat helemaal goed is dan wil het ook wel.



    Maar als je dan naar Homeland kijkt dan is het weer andersom, het spel zat van voor tot achter helemaal goed in elkaar maar toch verkocht het slecht.



    Eigenlijk is er helemaal geen touw aan vast te knopen :)



  • Eigenlijk is er helemaal geen touw aan vast te knopen :) En dat slaat de spijker op zijn kop. Tuurlijk worden dingen gehyped, een hype levert immers geld op. Hoe dan ook :)

  • Hmm, EA spellen worden nooit echt gehypt, hooguit Battlefield. Iedereen koopt alleen standaard al die EA sports spellen. MGS2 en Splinter Cell Pandora Tommorow hadden beide behoorlijke hype, zijn beide geen slechte spellen. Sommige vonden MGS2 misschien tegenvallen maar die hadden er dan gewoon teveel van verwacht.

  • Het valt me op dat vooral Sony een hyper (nieuw woord) is. Veel spellen van hun zelf worden overhyped en stellen dan teleur. Maar de andere kunnen er ook wat van, Nintendo en Microsoft doen ook lekker eraan mee.

  • Wat dacht je van dat "bruute" Brute Force ?

  • Het eerste Splinter Cell werd erg gehyped. Pandora Tommorrow… amper hype.

  • Rickraptor2, je hebt gelijk, kijk maar naar bijv Getaway en ik ben bang dat het bij Killzone ook gebeurd. Maarja spellen verkopen wel goed, maar het is wel slecht voor als een spel een vervolg krijgt, dat verkoopt dan niet.

  • Vertigo, dat is echt een persoonlijke mening, ik heb genoten van de delen 9 en 10 :)

  • yup 8,9,10 waren ook zeer cool. FF still rulez! Maar goed mij boeien die hypes niet zo heel erg. Kijk gewoon of ik het spel leuk vind en dan koop ik het of niet.

  • Beyond Good & Evil, een top spel, maar is niet gehyped….



    En was geen financieel succes, heeft iemand ooit gehoord van Daikatana een uber gehypte game, maar is toch op een financiele flop uitgedraaid.

  • Daikatana….. één van de geestelijke vaders van FPS komt met een troep spel. John Romero ofzo heette die gozer toch??? Wat is er met hem gebeurd, na Daikatana heb ik niks meer gehoord.

  • Zeg gast, kijk eens om je heen in de speelgoedzaak. Er is niks anders dan de gba. Hier kunnen we er niks aan doen. Alleen in Japan zijn er andere, wat dat betreft heb je wel een beetje gelijk. Maar ga me niet vertellen dat de PSP niet gehyped is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren