1. Nightshade

Nightshade

Hoewel de titel niet al te bekend is, zullen de meeste van jullie het spel toch enigszins kennen. Nightshade is namelijk de opvolger van het in 2002 verschenen Shinobi, dat geïnspireerd was door Sega’s gelijknamige klassieke ninja serie. Dit keer speel je met de vrouwelijk shinobi Hibana, die ook wel een kunoichi wordt genoemd. Ze werkt voor het Shinobi agency om missies voor de overheid te volbrengen. In Tokio is namelijk een invasie van ninja’s, demonen en andere monsters (“Hellspawns”) aan de gang en jij moet dit hoe dan ook zien te stoppen.

Tijdens de gevechten tegen allerlei vijanden komt na de eerste paar missies nog iets vervelends opduiken. Van het vervloekte zwaard Akujiki, dat de zielen van mensen eeuwenlang tot zich heeft genomen, blijken we nog steeds niet helemaal af te zijn. Het zwaard, dat in het vorige deel werd verslagen, had een enorme kracht en om die kracht te bezitten zijn vele oorlogen geweest. In Nightshade duiken er stukken van het zwaard op, die nog steeds wat kracht bezitten. Naast het stoppen van het kwaad heb je dus nóg een doel: het verzamelen van de stukken voordat Jimushi ze vindt, de ex-baas van Hibana. Hij heeft er namelijk andere gedachten over dan Hibana en doet er alles aan om die kracht te bezitten.

Het belangrijkste element van Nightshade zijn de vlotte gevechten. Door horizontaal over muren te lopen en dubbele sprongen uit te voeren heb je de mogelijkheid de monsters van alle kanten aan te vallen. De gevechten spelen zich namelijk lang niet altijd op de grond af, want sommigen monsters hangen vaak ergens hoog tussen twee muren. Dit is een van de verschillen met Shinobi. De rest van de bewegingen zijn identiek, al zijn ze wel beter uitgevoerd. Zo is de dubbele sprong erg belangrijk en zul je ook de dash vaak gebruiken. Een dash zorgt ervoor dat je een paar meter in hoog tempo vooruit schiet, wat je erg vaak nodig hebt om iemand te bereiken. Deze twee bewegingen kun je samen gebruiken om een TATE aanval op te zetten. Wanneer je namelijk een monster in de lucht hebt uitgeschakeld, kun je nóg een keer springen om je zo in de lucht van monster naar monster te verplaatsen.

Terug naar de TATE aanval; dit is een combinatie voor het uitschakelen van monsters. Wanneer je er een met je zwaard hebt bewerkt, gaat er een meter lopen. Wanneer je er nog een uitschakelt vóór de meter leeg is, heb je 2TATE. Hoe meer je er achterelkaar doet, hoe hoger je extra score oploopt. Hierbij kan je gebruikmaken van zowel traptechnieken als je zwaard, werpsterren en de nodige magische foefjes. Ook de mogelijkheid om je vizier op bepaalde vijanden vast te zetten is nog steeds aanwezig. Je zult in zo’n geval hoe dan ook altijd naar die vijand toe bewegen en springen. Soms kan dit erg handig zijn, want niet alle vijanden passen altijd op je scherm. Een pijl vertelt je dan waar het monster zich bevindt. Het kan echter ook lastig zijn wanneer een vijand zich bovenop een afgrond bevindt.

Buiten dat de gevechten zich nu wat meer in de lucht afspelen, zijn er niet zo veel verschillen met het vorige deel. Uiteraard is het visueel wat opgekrikt, waardoor vooral Hibana er nu een stuk gedetailleerder uitziet. De speelbaarheid is grotendeels gelijk gebleven. Je bent meestal in bepaalde ruimtes opgesloten door magische muren en moet alle vijanden uitschakelen om verder te kunnen. De speelbaarheid zorgt af en toe voor wat irritatie doordat je een veld of eindbaas soms erg vaak overnieuw moet doen, omdat deze best lastig kunnen zijn. Je kunt het namelijk niet opslaan waar je wilt, want Nightshade werkt met zogenaamde checkpoints.

De nodige minpuntjes zijn echter ook aanwezig. De camera doet niet altijd goed zijn werk, waardoor je niet altijd door hebt waar een vijand zich bevindt. Daarnaast vond ik de muziek vrij sfeerloos en bestaat de achtergrondmuziek vooral uit irritante arcadedeuntjes.

Conclusie en beoordeling

In zijn totaliteit is Nightshade best een leuk actiespel. Hibana zorgt voor genoeg gevechten en qua actie mist er niks. Het spel is af en toe knap lastig wat zorgt voor de nodige herkansingen. Visueel gezien oogt de wereld wat eenvoudig, maar Hibana ziet er wederom zeer gelikt uit. Het geluid doet in mijn ogen helaas weldegelijk iets af aan het geheel.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • TATE aanval
  • Bewegingen
  • Minpunten
  • Geluid
  • Camerawerk
  • Saaie omgevingen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ah je hebt de game dus blijkbaar uitgespeeld! Hmmz valt me op dat je als minpunt de moeilijkheidsgraad niet hebt genoemd. Ik moet deze game ook reviewen, maar dan voor P2G. Ik ben een paar dagen geleden begonnen en ik moet zeggen op Normal wordt het behoorlijk lastig. Toen ik in Stage 6 aan kwam werd het gewoon frustrerend. Btw kan je mij vertellen hoe je aan die 2e secret coin komt in stage 5? En dan op normal hé ;-) Redelijke review, maar ik mis nog wel een aantal dingen…

  • "Wanneer je namelijk een monster in de lucht hebt uitgeschakeld, kun je nóg een keer springen om je zo in de lucht van monster naar monster te verplaatsen"



    Dat is alleen in de Beginner mode ;-) Als je op normal speelt kan dat niet meer helaas. Je moet dan dashen en zelfs dat lukt niet altijd. Je kan namelijk maar 1 keer dashen dus van monster naar monster verplaatsen zit er niet in (in de easy of normal mode). Alleen bij de beginner mode… Nee sorry deze review vind ik erg matig…





    Heb je deze game wel gespeeld m8? Je hebt het niet eens over extra features in deze game! De missionmode onder andere! Damn! Naast de storymode heb je ook een missionmode, survivalmode en een time attack mode… Sorry maar er ontbreekt een hoop in deze review.



  • @ Supreme het is idd een behoorlijk lastig spel en ik heb het daardoor ook nog lang niet uitgespeeld. De moeilijkheidsgraad is misschien niet grondig behandeld maar staat er wel enigzins in vermeld met de zin "De speelbaarheid zorgt af en toe voor wat irritatie doordat je een veld of eindbaas soms erg vaak overnieuw moet doen, omdat deze best lastig kunnen zijn".



    Dat springen in de lucht, daarvoor moet je idd eerst dash-en, dit ging eerlijk gezegd best goed bij mij hoor. Alleen soms wist ik echt niet meer welke knoppen ik nou indrukte :p



    En over de verschillende spel modi, die kon ik simpelweg niet allemaal beschrijven. Helaas moest ik keuzes maken tussen wat ik wilde vertellen en wat niet. Ik heb namelijk maar een bepaalde lengte tekst die ik mag typen… En de time attack mode en de survivalmode spreken voorzich, vandaar dat ik deze niet heb meegenomen. Maar je hebt wel gelijk hoor, maar zoals ik zeg, ik kan gewoon niet alles bespreken helaas…


  • Dit leek mij wel een beetje een vette game maar ja de reviews zijn allemaal niet zo uitbundig :( maar ja ik heb dan ook geen ps2 :p

  • Hmmz ik begrijp het, maar die moeilijkheidsgraad is toch echt een zwaar minpunt hoor. Ik weet niet of je op normal heb gespeeld, maar dat is na stage 5 niet te doen… Over de spelmodi; je had het best in een zin kunnen vermelden, dan lijkt je review een stuk compleeter. Btw je zal de time attack mode en survival mode vast nog niet hebben geunlocked. Heb ik zelfs nog niet :-O Ik blijf zelfs al steken bij Mission1 bij de Missionmode. Maarja ik begrijp het wel :-)

  • @Supreme..

    Moeilijkheidsgraad in een spel moet je niet zien als een minpunt.. Maar als een pluspunt met de hedendaagse games..



    Ik heb Ninja Gaiden op de Xbox en dat spel is harstikke moeilijk en kan behoorlijk frustrerend zijn.. Maar zeker niet dat het een minpunt aan het spel is, want alles is te halen.. Hoe moeilijk de tegenstand ook is.. En daarnaast heb je het spel op die manier niet snel uitgespeeld..



    Wat heb je trouwens aan een spel waar je de eindbaas binnen 1 tot 3 keer proberen hebt verslagen?



    Hoe moeilijker een spel, hoe beter… Tegenwoordig zijn de gamers toch al veel te verwend.. Alles moet makkelijk en als een spel tenslotte binnen 10 uur uit te spelen valt beginnen ze te klagen.. Geef mij maar een beetje tegenstand in een spel..





  • @Cyberpunk:



    Ik vind Nightshade gewoon irritant moeilijk. Ik heb geen geduld om een missie 20 keer overnieuw te doen en dan ook nog weer helemaal vanaf het begin. Ik ben het met je eens dat de games tegenwoordig steeds makkelijker zijn daarom speel ik Nightshade ook op normal (dat is het hoogste niveau; hard kan je pas unlocken wanneer je normal hebt uitgespeeld). Maarja zoek maar eens op het internet; ik ben niet de neige die die mening deelt over de moeilijkheidsgraad. Ik heb tot nu toe bij bijna alle reviews op het net die moeilijkheidsgraad als minpount gezien. En ik moet zeggen daar ben ik het ook mee een! Een game moet wel leuk blijven en niet irritant!

  • Klopt hoor Supreme het is écht lastig. Alleen de een heeft het geduld er wel voor en de ander niet. Ninja Gaiden vind ik een uitzondering om dat die setting geweldig is en alles er prachtig uit ziet. Nightshade heeft dat duidelijk niet en daarom kan ik het daar ook niet echt opbrengen om het zovaak opnieuw te proberen.

  • wooojeeee…mensen schrijven hele verhaalen:S geen zin om te lezen… maar shinobi vond ik wel geinig en dit ook wel(geen top spel)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren