1. Game Goeroes

Game Goeroes

Deze maandag in de rubriek ‘Top 5’ bespreken we de game goeroes die wij zien als de vijf belangrijksten. Wat we verstaan onder een goeroe? Simpelweg is dat iemand die niet alleen leiding geeft aan een studio of een ontwikkelteam, maar bovendien een heel spelconcept van het begin tot eind heeft bedacht. We zetten hier dus niet zomaar de beste programmeurs neer, maar eigenlijk de breinen achter een innovatief spel.

Natuurlijk is een top 5 veel te klein voor dit soort onderwerpen. Daardoor zijn mensen als Chris Sawyer (Tycoon spellen), Michel Ancel (Rayman, Beyond Good&Evil;), Sid Meier (Civilization), Shinji Mikami (Resident Evil) en Alexey Pajitnov (Tetris) buiten de boot gevallen.



Nummer 5 - John Romero
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209043.jpgDe inmiddels 37-jarige John Romero zette samen met John Carmack, Tom Hall en Adrian Carmack de studio id Software op. Hiermee stond hij aan de basis van onder andere Wolfenstein 3D en DOOM. In 1996, na de komst van Quake, stapte hij samen met Tom Hall op om elders meer geluk te vinden. Zij stichtten daarom Ion Storm, waarmee John Romero zijn legendarische imago een deuk op liet lopen. Eén van de meest gehypte spellen ooit, bleek namelijk een enorme mislukking te zijn; Daikatana.

Toch verdient John Romero zijn plaats in deze Top 5. Samen met John Carmack stond hij aan het begin van het FPS-genre. Romero bedacht het spelconcept, ontwierp het doel van het spel en liet dat alles programmeren door de talentvolle Carmack. DOOM, Romero’s geesteskindje, staat bovendien nog steeds te boek als één van de meest revolutionaire spellen ooit.

Nummer 4 - Hideo Kojima
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209074.jpgAls iemand bekend staat om zijn expertise en talent in het maken van computerspellen, dan is het Kojima wel. De 41-jarige Japanner is onder andere verantwoordelijk voor de Metal Gear serie, Boktai, Snatcher en Policenauts. Kojima werkt sinds 1986 bij Konami en bracht in 1987 zijn eerste topper uit; Metal Gear voor de MSX. Inmiddels is de geniale Japanner vice-president van Konami Computer Entertainment Japan.

De reden waarom Kojima in dit lijstje te vinden is, is niet alleen omdat hij fantastische eindproducten maakt. Opvallend is namelijk dat zijn spellen meestal actuele thema’s bevatten. Zo verwerkte hij in Metal Gear Solid voor de PlayStation niet alleen een plot over nucleaire wapens, maar ook over genetische manipulatie. Bovendien verdient zijn Gameboy Advance titel Boktai complimenten; hierin verwerkte hij een systeem waardoor spelers in het zonlicht moesten spelen om hun wapen op te kunnen laden.

Nummer 3 - Yu Suzuki
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209095.jpgIn 1983 maakte een jonge Japanner zijn entree in het gigantische spelbedrijf SEGA. Yu Suzuki zou zich later bewijzen als een genie op het gebied van spelconcepten en bovendien met enkele prachtige eindproducten komen. Suzuki begon als programmeur en producent en bracht in die tijd spellen als Hang On, Out Run en After Burner uit. Bovendien was hij verantwoordelijk voor Virtua Racing, het eerste 3D racespel met meerdere camerastandpunten.

Maar bovengenoemde spellen zijn niet de primaire reden dat Yu Suzuki voor ons in dit lijstje behoort. De 46-jarige Japanner ontplooide zich later namelijk als geestelijk leider en innovatief brein. Zo bracht hij bij Sega AM2 het legendarische vechtspel Virtua Fighter uit en creëerde hij op de Dreamcast zijn eigen genre met Shenmue. Inmiddels is Suzuki oprichter en uitvoerend producent van Digitalrex, een nieuwe SEGA-studio die tevens eigenaar is van de Shenmue licentie. Tijdens de E3 zal SEGA zes nieuwe spellen aankondigen, het is zeer aannemelijk dat er minimaal eentje van Suzuki’s hand zal komen.

Nummer 2 - Peter Molyneux
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209115.jpgDe eerste en enige Europeaan in dit lijstje is alweer een echte veteraan. Peter Molyneux startte in de jaren ’80 Taurus op, een bedrijfje dat zich richtte op het ontwikkelen van software voor bedrijven. Toen er op kantoor een aantal Amiga computers van Commodore arriveerden, die niet voor Taurus bedoeld waren, begon de liefde van Molyneux voor het medium. Hij zette Bullfrog op en begon spellen te ontwikkelen voor de Amiga. Met Bullfrog bedacht Molyneux een eigen genre: de zogenaamde ‘GOD games’. Populous was het eerste spel binnen dit genre en niet alleen belangrijk voor Peter zelf, maar voor de gehele industrie.

Later zou Molyneux nog komen met titels als Dungeon Keeper en Syndicate, om vervolgens Bullfrog voor een smak geld aan Electronic Arts te verkopen. Hij werd vice-president van EA, maar besefte zich al snel dat hij liever weer een onafhankelijke studio wilde opzetten. En zo kwam hij voor de dag met Lionhead Studios. Met dit bedrijf heeft hij inmiddels zijn eerste innovatieve spel al uitgebracht; Black&White.; Helaas tekent deze titel zijn carrière een beetje. Molyneux bedenkt vaak betere concepten dan dat hij ze uitwerkt. Hij hoopt met Black&White; 2 en Fable daarom ook een hoop goed te maken.

Nummer 1 - Shigeru Miyamoto
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209135.jpgOp de eerste plaats in deze Top 5 hadden we natuurlijk niemand anders verwacht dan Nintendo’s grootmeester Shigeru Miyamoto. De huidige Director and General Manager van Nintendo Entertainment, geboren in 1952, staat in de boeken als één van de vaders van de computerspellenindustrie. En terecht, want naast het legendarische Donkey Kong bedacht hij ook de rondbuikige loodgieter Mario en staat hij aan de basis van de Legend of Zelda titels.

Het is vanzelfsprekend waarom Miyamoto bovenaan (of onderaan, ligt eraan hoe je het bekijkt) in deze Top 5 staat. Hij is niet alleen geniaal in zijn concepten, maar zorgt er ook voor dat al de door hem geproduceerde titels bijna perfect zijn uitgewerkt. Zo heeft hij met Super Mario 64 één van de eerste platformtitels op een goede wijze naar 3D omgezet en hetzelfde deed hij onlangs met Metroid Prime. Miyamoto is bovendien razend populair bij de Nintendo liefhebbers. Vorig jaar heeft hij in London duizenden handtekeningen uit moeten delen tijdens een bezoek aan een gerenommeerde winkel.


Dit was het weer voor deze week. Volgende week bespreekt Jeffrey de vijf computerspellen die we het liefst verfilmd zouden zien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk stukje .

    De rubrieken zijn de bomb , meestal dan he !

  • Tnx, dat was ook de bedoeling. Planning deze week:

    Morgen: het bedrijf - SEGA

    Woensdag: de serie - Resident Evil

    Donderdag: het genre - RPG

  • Miyamoto is overrated imo. Natuurlijk zou de gamesindustrie er veel anders uit zie zonder hem, maar dat heb je bij zo veel developers. En Peter Molyneux hoort zeker niet in deze top-5 thuis. Ik kan zo veel mensen noemen die hier hadden moeten staan in deze top-5, maar goed, het is een top-5…



    On a side note: Gaan jullie nog wat mensen interviewen op E3?

  • buigt voor kojima. THE ALMIGHTY HIDEO!!

  • Lol, als Peter hier niet thuis hoort dan hoort niemand hier thuis!

  • En Peter Molyneux hoort zeker niet in deze top-5 thuis. Ik kan zo veel mensen noemen die hier hadden moeten staan in deze top-5, maar goed, het is een top-5…Waaaat? Peter er niet in? Voel jij je wel lekker Akira? Zal wel de naam zijn, Japafreak. All bow before the mighty Molyneux - the man who should have been number one!

  • Kojima is mijn held.

  • Je moet wel kijken wat ze allemaal hebben gedaan he…niet alleen welke spellen ze hebben gemaakt.Een ingenieur die gare grafx maakt voor een topspel kan je ook niet gelijk in de top 5 zetten

  • _O_

  • ik hoefde niet eens verder te lezen om te weten wie de nummer 1 zou wezen.

  • Voor blijft Kojima de held. De eerste psx game die ik speelde en ook het eerste spel waar door ik echt in de gamewereld kwam was mgs.

  • Hij is niet meer van EA en Blizzard is geen persoon.

  • Ben het wel eens met dit rijtje. Kojima en Miyamoto sowieso en Molyneux heeft zulke speciale games uitgebracht dat hij hier zeker ook tussen moet staan.

  • Hulde aan al deze wijze mannen die op een of andere manier van grote invloed zijn (geweest) voor de gaming industrie!

  • En vergeet niet dat Moulineux ook nog verantwoordelijk was voor theme park en theme hospital ;)



    En dat Miyamoto op 1 staat is ook erg logisch, kijk maar eens naar mario bros het eerste sidescrolling platform spel, the legend of zelda was het eerste spel waarbij je een avontuur beleefde als nog nooit tevoren en zo zijn er nog veel meer dingen die hij bedacht heeft.



    En je kan wel door blijven zeuren over wie er allemaal nog meer bij had moeten zitten maar dat is altijd zo met zulke lijstjes. Een voorbeeldje is warren spector :D heeft toch ook briljante games gemaakt.


  • Hironobu Sakaguchi anyone?!? Waar staat die ergens…. nergens?! Hmm… anyways de man achter de gehele Final Fantasy serie!! De man die het RPG genre een andere betekenis gaf? De man die SquareSoft (nu Squarenix) op de kaart zette…

    Ik zou hem er toch maar snel ergens tussen zetten…

    Trouwens voor nog meer spellen van Squarenix verantwoordelijk… ! Respect to the man!

  • misschien moet er de volgende keer ene top 15 komen, dan komt niemand iets tekort :P

  • Ik ben het helemaal eens met deze lijst.

  • respect voor Shigeru Miyamoto

  • …FABLE yeah….MOLYNEUX RULZZZZZZZZ!!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren