1. Red Dead Revolver

Red Dead Revolver

Sinds Outlaws voor de PC is er geen goede westernshooter meer verschenen, maar die stilte zal binnen afzienbare tijd verbroken worden door twee nieuwe spellen die zich afspelen in het wilde westen. De eerste hebben we reeds besproken, dat is Dead Man’s Hand van Atari, een spel dat nog deze maand zijn opwachting zal maken op de PC en Xbox. Omdat Red Dead Revolver minstens zo interessant is, bespreken we nu deze tweede westerntitel van dit jaar. Niet onbelangrijk om te vermelden is de ontwikkelaar Rockstar, die dit project onlangs overnam van Capcom.

Red Dead Revolver vertelt het verhaal van Red, een kerel die in zijn jonge jaren samen met zijn familie goud vindt. Normaal gesproken een geweldige situatie, maar het loopt op dramatische wijze af. Generaal Diego hoort namelijk van het nieuwe fortuin van de familie, en de valse Mexicaan besluit zijn bandieten te sturen om het goud te stelen en de familie te vermoorden. De liquidatie speelt zich voor de ogen van Red af; zijn moeder wordt verbrand en zijn vader wordt neergeschoten. Waanzinnig van woede pakt Red de pistool van z’n vader die zojuist in het vuur gevallen was, waarmee zijn hand een litteken krijgt als herinnering aan deze verschrikkelijke taferelen. Red twijfelt niet, schiet in de rondte, raakt iemand in z’n arm en jaagt zo de bandieten weg. Nu, jaren later als een volwassen man, zint Red op wraak…

Redelijk opzienbarend is het feit dat we hier te maken hebben met een spel dat uit de derde persoon wordt gespeeld; verwacht dus geen first-person shooter. De balans tussen realisme en arcade slaat duidelijk door richting arcade, waardoor we vooral een spel kunnen verwachten dat vermaakt. Doordat de camera zich dus achter de speler bevindt, zijn er een aantal aardige standaardbewegingen mogelijk, denk aan lopen, rennen, bukken, springen, sluipen, verstoppen achter allerlei objecten en muren, enzovoort. Overigens zijn er zes verschillende speelbare personages, waaronder zelfs Javier Diego en enkele vrouwen. De verschillende vaardigheden van deze mensen maken het spel lekker gevarieerd.

Sowieso lijkt er in de twintig scenario’s geen gebrek aan variatie te zitten. Dit komt mede door de toevoeging van paarden, waarmee sommige levels een geheel nieuwe insteek krijgen. Zo is er een level waar de speler via een paard op een rijdende trein moet springen, terwijl in andere levels het gebruik van een paard optioneel is, als je bijvoorbeeld de omgeving moet doorzoeken. Met een paard kan de speler snel bewegen en bandieten (kogels) ontwijken. Er zijn verschillende soorten bruikbare dieren, waardoor er ook in dit opzicht een redelijke variatie garant staat.

Leuk lijkt ook een andere toevoeging, genaamd Dueling. Hier moet de speler tegen een tegenstander (de computer) een duel uitvechten zoals de meeste wel kennen uit westernfilms. De duels beginnen in slowmotion, waarna de speler snel moet mikken en schieten. Een goede beheersing van de twee sticks is hierbij uiteraard gewenst. Naast dit aspect is er ook nog de vrijheid om sommige bandieten te vangen, waarbij levend gevangen bandieten de volle beloning opleveren. Nog zo’n toevoeging heet Multipliers; schiet de speler snel achter elkaar bandieten neer, dan staat daar een aardige geldprijs tegenover. Geld is te gebruiken voor het repareren van wapens, om de gezondheidsmeter aan te vullen of om meer opties in de meerspeler modi te ontgrendelen. Ja, coöperatieve opties zullen hoogstwaarschijnlijk ook aanwezig zijn.

Dat zijn allemaal leuke toevoegingen, maar het belangrijkste blijft natuurlijk de speelbaarheid. Nu kunnen we daar nog niet zoveel over zeggen, maar de eerste geluiden zijn positief over de precieze besturing van het vizier met de rechterstick. Ook de camera lijkt naar behoren te werken, want deze zal goed op het personage focussen. Hoewel we natuurlijk nog geen definitief oordeel kunnen vellen, lijkt het erop dat de speler gemakkelijk de bandieten met het flinke arsenaal aan dertig wapens kan doden. Het allerbelangrijkste, de besturing, laat een positieve eerste indruk achter.

Dead Man’s Hand zal aan Red Dead Revolver een fikse concurrent hebben, want beide spellen buiten het westernthema volledig uit. De omgeving bestaat vooral uit verlaten dorpjes en prairies, maar er belooft meer dan genoeg afwisseling in de missies te zitten. Door allerlei visuele foefjes (denk maar eens aan een ondergaande zon) zal het visueel gezien ook wel goed zitten. Belangrijker is misschien wel dat het westernsfeertje hierdoor zeer sterk aanwezig zal zijn. Dit wordt natuurlijk nog eens versterkt door allerlei countrymuziek. Eind mei weten we welke westernshooter we jullie kunnen aanraden, maar de voortekenen zien er vooral voor Red Dead Revolver goed uit.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • In april was die uitgesteld, hij komt nu in mei volgens mij. Ik kijk er wel naar uit :).

  • Dead Man's Hand had ik dit weekend uitgeprobeerd (de demo, welke ook de full versie is maar met een timelock voor 2 uur). DMH ziet er leuk uit maar speelt erg slecht. Ik hoop RDR leuker zal spelen, een goeie Western shooter gaat er zeker in. :)

  • Inderdaad, deze game heeft zeker de potentie om een mooie titel te gaan worden. Het wilde westen is weer eens wat anders van Vietnam of WOII. We shall see…

  • Ik kijk ook wel een beetje uit naar deze titel omdat t een setting is waarmee je gelukkig nog niet mee word dood gegooid en als het de beloftes waar maakt een hele leuke game gaat worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren