1. Wat is SATA 3 en wat heb je eraan?

Wat is SATA 3 en wat heb je eraan?

Bij de onthulling van de PlayStation 4 Pro werd bekend dat de geüpgraded console een snellere en betere opslag zou krijgen dan zijn voorganger in de vorm van SATA 3. Maar wat is dat nou eigenlijk en – belangrijker nog – wat heb je eraan?

Wat is SATA?
Pc-gamers zijn misschien al bekend met de term SATA, maar voor mensen die nooit een eigen pc hebben gebouwd klinkt de term waarschijnlijk niet bekend in de oren. Serial Advanced Technology Attachment is de techniek waarmee computers doorgaans met opslagapparaten communiceren en data uitwisselen. Een pc kan SATA bijvoorbeeld gebruiken om data uit te lezen van een cd-speler, harde schijf of SSD.

Ook PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro gebruiken SATA om gameschijfjes uit te lezen en data van de harde schijf of SSD uit te lezen. Maar waar PlayStation 4 nog gebruik maakt van het inmiddels dertien jaar oude SATA 2, beschikt PlayStation 4 Pro over het modernere en snellere SATA 3.


Wat is het verschil tussen SATA 2 en SATA 3?
Er zijn veel verschillen tussen SATA 2 en SATA 3, maar de belangrijkste is de snelheid. SATA 2 kan met maximaal 300 megabyte per seconde data verplaatsen, bij SATA 3 is dat het dubbele. Een apparaat met SATA 3 kan data wegschrijven of lezen met 600 megabyte per seconde!

Naast die hogere snelheid is SATA 3 beter geschikt voor het streamen van video, zoals 4K films, en is het over het algemeen een stuk zuiniger, wat natuurlijk altijd mooi is meegenomen.

Wat merk je daarvan op PS4?
De extra snelheid van SATA 3 betekent in theorie dat games sneller laden, downloads sneller worden weggeschreven, installaties van games korter duren … kortom, alles is nét iets sneller. Helaas is PlayStation 4 Pro standaard uitgerust met een harde schijf, die bij lange na niet de volledige 600 megabytes per seconde kan benuttigen. Daarom is het voordeel van SATA 3 beperkt op PlayStations met de standaard harde schijf.


Voor gamers die een SSD in hun Pro hebben gemonteerd is het echter een ander verhaal. SSD’s gebruiken in tegenstelling tot harde schijven geen bewegende onderdelen. Hierdoor kunnen ze een stuk sneller data lezen en wegschrijven. Terwijl de allersnelste harde schijven maximaal 157 megabyte per seconde kunnen verplaatsen, gaan zelfs goedkope SSD’s met gemak over die snelheid heen.

Test
De extra snelheid die SATA 3 verschaft is goed te merken. Wij hebben bij wijze van steekproef de laadtijden van ABZÛ getest op PlayStation 4 Pro, zowel met de standaard harde schijf als een Samsung 850 Evo 1TB SSD.

Voor het laden van drie grootste levels had de harde schijf één minuut en vijftien seconden nodig, terwijl de SSD het klaarspeelde in vijfenveertig seconde – een vermindering van veertig procent. De SSD wist de laadtijd gemiddeld met veertig tot vijftig procent te verminderen, afhankelijk van het level. Op de ‘oude’ PlayStation 4 was dit iets minder, daar verminderde de SSD de laadtijd met gemiddeld vijfendertig procent. Dit percentage verschilt ook per game; games die een grote open wereld moeten laden, zoals Fallout 4 of The Witcher 3, hebben bijvoorbeeld het meeste voordeel van een SSD.

Helaas weet zelfs PlayStation 4 Pro met zijn SATA 3-verbinding niet volledig gebruik te maken van de snelheid van SSD’s. Dit komt omdat de extra snelheid vooral wordt gebruikt om achtergrondtaken zoals downloads, opnames, streaming en installaties soepeler en sneller te laten verlopen. Een SSD kopen voor je PlayStation 4 Pro is dus – net als bij de originele PlayStation 4 – nog steeds een goede investering, maar verwacht geen gigantische verbetering ten opzichte van een normale PlayStation 4 met een SSD.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Samsung

Door: Floris de Bijl

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Houdt er rekening mee dat SATA puur de techniek is, en dat de specs zijn wat maximaal mogelijk is. De hardware kan dit flink beperken. Het kan nog steeds zijn dat een SATA2 controller beter presteert dan een SATA3 variant. Vooral qua bijvoorbeeld random read/writes, wat vaak een stuk belangrijker is voor games.
    Nog even wachten en de prijzen van SSD's zijn lager dan die van HDD's. In mijn ogen is een SSD in je laptop/pc al een must, wat binnenkort voor consoles ook het geval is (vooral met 4K gaming, door grotere texture files e.d.).

  • SATA3 is een techniek die bestaat sinds 2009. Het maakt inderdaad het verschil tussen 3 Gbit/s op SATA2, en 6 Gbit/s op SATA3.



    Dat is echter niet de winst die dit artikel laat zien. In games word de cap van 600 MB/s eigenlijk vrijwel nooit behaalt, die van 300 MB/s zal zelfs weinig overschreden worden.
    SSD's zijn vlotter door de lagere toegangstijd wat je vooral merkt bij random read/writes. Dat laat zich uitddrukken in IOPS, niet in MB/s. Het is ook niet afhankelijk van het aantal MB/s en dus ook niet van SATA2 of SATA3.



    Een SSD is dus net zo goed nuttig in apparaat zonder SATA3.

  • Zelfs SATA loopt al achter qua snelheden vergeleken met m2 NVMe (Non-Volatile Memory), wat gebruik maakt van de PCIe lane op je moederbord. Hierbij praat je over snelheden boven 2GB p/s. Zo heb ik steam, Star Citizen en Arma 3 op een NVMe SSD staan en die snelheden merk je behoorlijk vergeleken met een normale SSD. Access times zijn hier nog een stuk hoger namelijk.



    Hopelijk gaan de volgende generatie consoles ook gebruik maken van interne NVMe snelheden in plaats van SATA.

  • Ik snap niet waarom die hier nog een SATA300 in knallen, als al 7 jaar de SATA600 op de markt is en tegenwoordig standaard op de (betere) moederborden te vinden. Maakt je uitbreidingsmogelijkheden met SSD's voorlopig ook eindeloos. (Tot de 900 of hoger verkrijgbaar is)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren