1. Zo verhelp je PS4-internetproblemen door het juiste NAT-type in te stellen

Zo verhelp je PS4-internetproblemen door het juiste NAT-type in te stellen

Sommige gamers ervaren bij het online gaan met hun PS4 problemen: het is onmogelijk om in dezelfde server als je vrienden te gaan, je wordt in multiplayer-games gedisconnect en/of je ping is hartstikke hoog. Gelukkig bestaat er een oplossing, en dat heeft alles te maken met het zogeheten NAT-type van de console. Hieronder volgt een uitleg over hoe connectieproblemen met een paar simpele aanpassingen verholpen kunnen worden.

Voor je van start gaat met het veranderen van je consoles NAT-type is het belangrijk om een paar dingen na te gaan en uit te sluiten. Zo moet je zeker weten dat het niet aan je eigen internetverbinding ligt dat de PS4 problemen ondervindt – hebben de rest van je apparaten ook problemen, dan zal onderstaande oplossing weinig uitvoeren - en is het een aanrader om in plaats van WiFi een ethernetkabel te gebruiken. Dit zorgt er niet alleen voor dat de internetconnectie continu blijft, maar zorgt ook voor een snellere verbinding – zeker als je geen duur modem en/of router in huis hebt staan.

Wat is NAT?
NAT staat voor Network Address Translation en maakt het kort door de bocht gezegd mogelijk voor meerdere apparaten en IP-adressen om aan elkaar verbonden te worden zoals bijvoorbeeld gebeurt bij een multiplayergame op PlayStation 4. Er zijn drie verschillende NAT-types: van een gesloten en erg veilige verbinding tot een compleet open en riskante verbinding:

1. NAT-type 1 (Perfect)
NAT-type 1 is perfect voor het spelen van online games. Het biedt de snelst mogelijke online ervaring van alle types, maar daar staat tegenover dat het de meest onveilige is. De PS4 maakt op deze manier verbinding met de server zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een firewall van je router. Alleen aan te raden als je verstand van zaken hebt.

2. NAT-type 2 (Aanbevolen)
In de meeste gevallen biedt NAT-type 2 een uitstekende ervaring. De PS4 kan nagenoeg vlekkeloos verbinden met het internet en loopt minimale risico’s op door tussenkomst van beveiligingssoftware.

3. NAT-type 3 (Strikt)
Het derde NAT-type maakt communicatie met andere spelers en de servers erg lastig. Vaak is het nog wel mogelijk om verbinding met PSN te maken en downloads/updates binnen te halen, maar andere online functionaliteiten als het spelen van bepaalde multiplayergames worden onmogelijk.

Wat is mijn NAT-type?
Om te achterhalen wat het NAT-type van jouw PS4 is moet je simpelweg de console de internetverbinding laten testen. Dat kan met deze vier korte stappen:
1. Ga op je PlayStation 4 naar ‘Instellingen’.
2. Ga naar ‘Netwerk’.
3. Kies ‘Internetverbinding testen’.
4. Bij de resultaten zie je onder andere “NAT Type” staan, waarachter vermeld staat wat jouw huidige NAT-type is.

Hoe ga ik van NAT-type 3 naar type 2 (of 1)?
Mocht jouw PlayStation 4-console NAT-type 3 hebben, dan kan een aanpassing naar type 2 wonderen verrichten voor je internetsnelheid. Het is niet mogelijk om handmatig te kiezen uit één van de drie types; de aanpassing verricht je door Universal Plug and Play (UPnP) in de instellingen van je router in te schakelen. Bij de nieuwste routers is dit hoogstwaarschijnlijk de standaard, maar UPnP kan ook handmatig geactiveerd worden. Hiervoor heb je wat informatie van je router nodig die te vinden is op de onder- of achterkant ervan, op een sticker of iets dergelijks. Kan je de gegevens niet vinden, zoek je router dan even op op RouterPasswords.com.

1. Open je browser en typ het IP-adres van de router (bijvoorbeeld 192.168.3.8) in de adresbalk. Druk op enter.
2.Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van je router in zoals je die vindt op de sticker/achterkant. Bij veel routers is de standaard inlognaam ‘Admin’ en het wachtwoord blanco.
3. Probeer de UPnP-instellingen te vinden. Vaak lukt dit wel door door de verschillende menu’s te klikken, anders kun je altijd de bij je router geleverde handleiding raadplegen.
4. Zorg ervoor dat Universal Plug and Play (UPnP) op ‘geactiveerd’ of ‘enabled’ staat.
5. Sla de gewijzigde instellingen op en herstart je router om ze door te voeren.
6. Ga met de bovengenoemde vier stappen na op je PS4 of je NAT-type nu op type 2 staat.

Mocht het niet geholpen hebben dan kun je overwegen om over te schakelen naar NAT-type 1, maar dit raden we af vanwege mogelijke bijkomende veiligheidsproblemen. Je kunt hier lezen hoe je toch met behulp van je IP-adres en de DMZ (demilitarized zone) je PS4 compleet open kunt zetten voor alle dataverkeer, maar weet waar je aan begint.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nog een tip: Ik heb onlangs een PS4 gekocht en had de download voor Horizon Zero Dawn aangezet nadat ik de aankoop had voltooid. Ondanks dat ik 60mbps internet heb gaf mijn PS4 een download tijd van 36 uur aan.



    Vervolgens mijn DNS naar dat van Google verandert en voila, HZD was binnen 2 uurtjes volledig binnen. Dus stel manueel je DNS in in de netwerkinstellingen, en geef 8.8.8.8 voor de Primary DNS in, en 8.8.4.4 voor de Secondary.

  • Vaak als er na een bepaalde tijd een onmogelijk lange tijd vergeven wordt werkt het wel eens om internet even aan en uit te zetten.

  • Ik had hetzelfde probleem toen ik overstapte naar kpn.. Alles geprobeerd wat hierboven staat en meer maar niks hielp. Kpn was op de hoogte van het probleem maar willen niet meehelpen. Terug naar ziggo en nergens meer last van.

  • Er is in kpn routers een optie voor gamers lol….kan me niet meer herinnereb hoe t heet maar als je dat aanzet zijn al je problemen weg

  • Ik heb een 200mbps abonnement van Telenet en ik heb bij alle apparaten met wifi een snelheid van 160-180mbps. Ik heb een paar weken terug een Telenet acces point gekocht met 802.11 ac. Waarom heeft de PS4 (op dezelfde locatie als waar de laptop of smartphone staan die wel 160 mpbs hebben) maar een snelheid van 13 mbps? Ik heb een ps4 pro dus die ondersteunt toch 5GHz wifi? Ik snap het niet, je moet toch nergen instellen dat die op 5ghz moet gaan? NAT is type 2 trouwens

  • Ik zou even testen of dit bedraad ook gebeurt. Als dat 't geval is ben ik bang dat de beperking in de snelheid van PSN zelf zit… Je bent niet de eerste die ik hier over hoor klagen.
    De PS4 Pro ondersteunt overigens 5 GHz én 802.11ac. In mij geval heb ik twee netwerken waarbij ik simpelweg bij het 5 GHz netwerk "5G" achter de naam geplakt heb, waarmee je deze makkelijk kunt herkennen.

  • PSN begrenst de snelheid. ik krijg bekabeld maar maximaal 70 mbps ofzo.

  • Raar, mijn maatje heeft de duurste ziggo abb en die krijgt veel hoger plus ik was jn de veronderstelling dat het pas rond de 150+ begrenst werd?

  • Playstation servers zijn ruk….soms moet je even je download pauzeren en starten….plus als de ps servers niet in staat zijn om meer dan 100mbps te sturen dan kun je wel 1gbps t maakt niks uit.

  • Maat van me in België heeft problemen met NAT type vanuit de ISP (provider). Al sinds Xbox 360 tijdperk. Nu dus op x'n Xbone en PS4 (en ook PC).
    We hadden als netwerktechneuten ALLES bij hem geprobeerd, maar alles bleef strikt. Tot de dag van vandaag is hij compleet afhankelijk van dedicated servers of héél toevallig mensen met connecties die zijn 'strict' connectie wél accepteren.



    Je kan dus ook gewoon compleet pech hebben met waar je woont, gebied, provider, etc.

  • Het kan van de provider af hangen wat voor router er ingebouwd is bij de modem/router combinatie en of deze lekker functioneert, maar vrijwel alle providers bieden de optie om de ingebouwde router "uit te schakelen". Dit heet ook wel de "bridge-mode".
    Dan kun je je eigen router aansluiten op (meestal) de eerste LAN poort en heb je geen issues als deze met de gebrekkige firewall van de ingebouwde router.

  • Ontzettend slecht advies om UPnP aan te zetten! Verwijzen naar DMZ is helemaal van de zotte.

    @iedereen. Doe het niet!
    Specifieke poorten openen is het enige dat ik zou adviseren, meer niet.
  • @BrutalGamer

    Waarom is dit zo erg dan?
  • @Shuckles
    Omdat die techniek het mogelijk maakt om automatisch poorten te forwarden.
    Dat is ook de reden dat na het activeren van UPnP PS4 wel goed werkt, omdat die dmv dat protocol dan de benodigde regels aanmaakt voor port forwarding.
    Maar als de PS4 dat kan, betekend ook dat spyware, virussen, kwaadwillenden of gewoon andere software dat ook kan, zonder dat jij er weet van hebt.
    Ik ben van mening dat je alleen de poorten moet forwarden die je wilt , voor een spcecifiek IP adres. Op die manier blijf je controle houden.

    Hier nog wat info van een UPnP onderzoek van Rapid7 in 2016 (dat zal nu wel erger zijn):

    —————————————-
    - 2,2 procent van alle openbare IPv4-adressen reageerden via internet op UPnP-verkeer, oftewel 81 miljoen unieke IP-adressen.
    - 20 procent van die IP-adressen reageerden niet alleen op het internetverkeer, maar boden ook, bereikbaar op afstand, een API aan om het UPnP-apparaat mee te configureren!
    - 23 miljoen apparaten gebruiken een kwetsbare versie van libupnp, een veelgebruikte softwarelibrary die het UPnP-protocol implementeert. Lekken in die versie kunnen op afstand worden uitgebuit, waarvoor maar één UDP-pakketje nodig is.
    ——————————————

    Edit: En ohja, met DMZ forward je alle poorten voor een specifiek IP adres. Die staat dan gewoon helemaal open, onveiliger kan bijna niet.
  • Firewall naar beneden of poorten opzetten in je modem maar welke poorten dat weet ik niet.
  • @darroox
    https://portforward.com/playstation-4
    If your router supports Protocol Both:
    Protocol Both: 1935,3074,3478-3480
    If your router does not support Protocol Both:
    Protocol TCP: 1935,3478-3480
    Protocol UDP: 3074,3478-3479

    Eventueel moet je dit nog doen
    https://portforward.com/networking/static-ip-ps4

    En op dezelfde site vind je ook voor heel veel routers uitgelegd hoe je poorten moet forwarden.
    https://portforward.com/router.htm
  • @BrutalGamer Bedankt voor de info !!
  • @darroox Geen probleem!
  • De Store loopt bij mij wel es te ouwhoeren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren