1. Mario Kart 8 Deluxe review – De beste Mario Kart ooit

Mario Kart 8 Deluxe review – De beste Mario Kart ooit

Drie jaar geleden verscheen op Wii U een game die het tij voor de matig verkopende console even leek te keren. Mario Kart 8 had het namelijk allemaal mee. Niet alleen was het de eerste game in de reeks die in high definition speelbaar was, het was vooral het meest uitgebreide en meest fantastisch spelende deel tot dan toe. Dat was alleen niet genoeg om van Wii U een verkoopsucces te maken, maar Mario Kart 8 krijgt een tweede kans op het nieuwst stukje hardware van Nintendo.Mario Kart 8 Deluxe op Switch is grotendeels dezelfde game met dezelfde duizelingwekkende banen. Alles wat deze racegame al zo goed wist te maken is zo goed als onaangetast inbegrepen in dit pakket. De resolutie is iets hoger en de framerate wat beter wanneer je in splitscreen speelt, maar veel nieuws kom je op technisch gebied verder niet tegen.
Mario Kart 8 Deluxe

Kleine verbeteringen

Echt noodzakelijk voelt dat ook niet want Mario Kart 8 is nog steeds zo verschrikkelijk goed dat enorme verbeteringen niet eens echt nodig zijn. Kleine toevoegingen zijn er echter wel op het gebied van gameplay. Je kunt nu twee items tegelijk oppakken, Fire Hopping is gelukkig uit de game gehaald en in bochten kun je nu net zo lang driften totdat er roze vonken van de wielen afslaan. Hierdoor ga je buiten de bocht net weer ietsje sneller.

Er zijn in Deluxe ook een paar personages toegevoegd. Opvallende afwezigen King Boo, Koopa Troopa, Dry Bones en Bowser Junior maken bijvoorbeeld hun entree. Iets verrassender zijn de Squid Kids uit Splatoon, die ook een nieuw voertuigen met zich meebrengen. Ze passen prima tussen de toch al behoorlijk uitgebreide cast van onder andere Link uit the Legend of Zelda en Isabelle uit Animal Crossing.

Grote verbeteringen

De nieuwe personages en de nieuwe karts zijn leuk, maar de grootste en meest noemenswaardige toevoeging zit hem in de Battle modus. Mario Kart 8 op Wii U laat je de inmiddels klassieke ballongevechten spelen op de standaard racebanen en dat was geen succes. Deluxe keert terug naar de basis met acht speciale tracks die specifiek bedoeld zijn voor deze speelstand. Een paar daarvan kunnen je bekend voorkomen (Wuhu Village uit Mario Kart 7 en Battle Course 1 uit Super Mario Kart), maar er valt ook heel wat nieuws in te ontdekken. Een aantal van deze banen heeft bijvoorbeeld zero-gravity gedeeltes waardoor je schuin of helemaal ondersteboven op het parcours rijdt.

Battle is bovendien uitgebreider dan ooit en verder dan alleen elkaars ballonen lekprikken. Er zijn in totaal vijf verschillende speelstanden die stuk voor stuk nieuw leven in deze modus blazen. In de arena’s rondrijden en elkaar items ontwijken is nog steeds de hoofdzaak, maar kleine verschillen zorgen ervoor dat al dat ze allemaal op andere manieren leuk zijn.

Mario Kart 8 Deluxe

Battle Royale

Neem bijvoorbeeld (mijn persoonlijk favoriet) Shine Thief waarin het draait om de speler die twintig lange secondes de Shine kan vasthouden. Wordt de racer geraakt dan komt de Shine weer vrij en kan de glimmende zon door een andere coureur opgepakt worden. Coin Runners heeft wel iets van deze modus weg. Hierin is het namelijk de bedoeling om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen die in de arena verspreid liggen. Met hoeveel munten andere spelers rondrijden is voor iedereen te zien, waardoor rijke spelers ineens belangrijke doelwitten worden om te bestelen.

Minstens zo leuk is Bomb-omb Blast, waarin alle items worden vervangen door bommen. Door deze explosieven in de rondte te gooien of door ze stilletjes achter je neer te leggen moet je zoveel mogelijk tegenstanders uitschakelen. Minstens zo chaotisch is Renegade Roundup. In deze variant van cops & robbers is de ene helft van de spelers een agent met een happende piranhaplant voorop zijn of haar kart, en de andere helft een voortvluchtige. Wie wordt gehapt door de plant belandt in een kooi die boven de arena hangt. Het spel is daarmee nog niet gespeeld, want als het team van boeven over de knop onder de kooi rijdt worden alle gevangen bevrijdt en begint het kat-en-muisspel weer helemaal opnieuw.

Mario Kart 8 Deluxe

Battle Beperkt

De aandacht en moeite die is gestoken in de Battle Mode maakt het opnieuw kopen van Mario Kart 8 eigenlijk al waard, maar helemaal perfect is de modus nog niet helemaal. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om deze speelstand zonder de computer te spelen als je lokaal speelt. De arena’s zijn bovendien zo groots opgezet dat het met minder deelnemers vooral een zoektocht naar doelwitten zou zijn. Ook iets uitgebreidere opties om het spel naar je smaak aan te passen ontbreken. Spelers bij wie iedere ballon lek is geprikt krijgen bijvoorbeeld drie nieuwe ballonen en enkel wat strafpunten waarna ze weer mee mogen doen. Het zou een welkome toevoeging zijn om de oude regel te hanteren waarin je helemaal uit het spel ligt wanneer je zonder ballonen komt te zitten.

Waar is Blockfort?

Misschien wel de meest legendarische arena van Mario Kart’s Battle Mode is Blockfort uit Mario Kart 64. Deze symmetrische map bestaande uit vier blokkentorens met smalle verbindingsbruggetjes was een vast onderdeel van menig avond Mario Kart. Hij ontbreekt alleen in de Battle Mode van Deluxe. Mocht er dus nog downloadable content voor deze uitvoering van Mario Kart 8 komen, laat het dan alsjeblieft Block Fort zijn.

Het lijkt een kleine knieval om het spel voor een zo’n breed mogelijk publiek toegankelijk te maken. Een Balloon Battle kan tenslotte best lang duren en als je vroeg uitvalt is er weinig aan. Andere manieren om Mario Kart 8 Deluxe voor iedereen leuk te maken zijn een stuk geslaagder. Zo is er de Smart Steering-optie die beginnende racers assisteert in bochten. Een 150cc race ga je hiermee absoluut niet winnen, maar het is een goede manier om jonge of juist hele oude spelers een kans te geven om op de behoorlijk bochtige banen te blijven zonder constant de afgrond in te vallen.

Enorm veel raceplezier

at die parcours soms behoorlijk wild kunnen worden is inmiddels geen verrassing meer. De in totaal 48 banen zorgen voor behoorlijk wat gerace te land, ter zee en in de lucht. Zwaartekracht is daarbij iets waar je maar nauwelijks rekening mee hoeft te houden. Iedere kart transformeert automatisch in een zweefmobiel of duikboot om de race voort te zetten. Het niveau van zowel de compleet nieuwe banen of de nieuwe uitvoeringen van klassiekers uit eerdere games is zo verschrikkelijk hoog dat er eigenlijk geen missers tussen zitten. Het is alleen een beetje jammer dat al die tracks al in de Wii U-versie speelbaar zijn en dat er voor deze Deluxe-versie op dit gebied niets nieuws is toegevoegd.

Mario Kart 8 Deluxe

Dat is jammer, maar Mario Kart 8 is nog steeds fantastisch en het blijft in alle waarschijnlijkheid ook nog een game die je over jaren nog speelt. Online of met vrienden is de lol namelijk zo goed als oneindig. Het spel is bovendien met verschillende combinaties van controllers te spelen, waardoor je net zo makkelijk naar de eerste plaats racet met een enkele Joy-Con als met de pro controller. Splitscreen is voor de multiplayer niet eens noodzakelijk. Lokaal kun je tegen iemand anders met een Switch en de game spelen en online rijdt het spel ook prima weg. Voor die laatste optie moet je alleen wel Nintendo’s ietwat achterhaalde online-systeem zonder invites voor vrienden of party chat doorstaan.

Mario Kart 8 Deluxe is vanaf 28 april beschikbaar voor Nintendo Switch.

Mario Kart 8 Deluxe is simpelweg de beste Mario Kart ooit. De game ziet er op Switch net iets beter uit, speelt iets fijner en is dankzij de uitstekende Battle Mode het complete pakket dat het spel op de Wii U nét niet is. Kleine toevoegingen zoals de nieuwe personages, de extra drift en de opties voor beginnende spelers zijn daarbij net die fijne extra’s die ervoor zorgen dat Mario Kart 8 opnieuw voor jong en oud een aanrader is.
9,3
93
Score: 95