1. Splatoon 2 review – Zelfde game, nieuw likje verf

Splatoon 2 review – Zelfde game, nieuw likje verf

Op de Wii U kreeg de eerste Splatoon het onmogelijke voor elkaar. Een compleet nieuwe game van Nintendo – niet gebaseerd op iets uit Mario of Zelda – kreeg een kans en werd een enorm succes. Het was niet genoeg om de kwakkelende console te redden, maar Splatoon had de stijl en de charme om zichzelf staande te houden. Het vervolg kan niet anders dan minstens zo succesvol worden, maar gaat tegelijkertijd op dezelfde dingen onderuit.

Dat heeft alles te maken met het feit dat Splatoon 2 echt een vervolg is volgens het boekje. Alles dat de eerste game zo tof maakt is nu weer aanwezig, maar dezelfde onhandige menu’s en kleine irritaties duiken ook weer op. De gameplay is ondertussen nog steeds ijzersterk. Inktviskids strijden in Splatoon om superioriteit in de straten van hun metropool. Bewapend met de nieuwste verftechnologie is het online het doel om de arena onder te kladderen in jouw kleur. Teams van vier vechten het met een enorm arsenaal hulpmiddelen uit om ieder hoekje en gaatje te voorzien van een nieuw kleurtje.

Splatoon 2

Splatnet 2

Voor deze recensie was het helaas nog niet mogelijk de officiële app van Splatoon 2 te testen. Met deze app kun je vanaf 21 juli voice chatten met andere spelers, privélobby’s aanmaken en allerlei details over je prestaties bekijken. Hopelijk maakt het de online-ervaring wat beter te behappen.

Major League Painting

Splatoon 2 is eigenlijk een bijzonder competitieve third-person shooter, maar dan een stuk vrolijker en met een heleboel bonte kleuren. Waar het in andere games altijd draait om het zo vaak mogelijk uitschakelen van je tegenstanders moet je je hier juist richten op de levels zelf. Het team dat een skatepark, campus of parkeergarage voor het grootste gedeelte onder sproeit is de uiteindelijke winnaar. Tijdens de potjes zelf hebben oppervlaktes in jouw kleur bovendien een tactisch voordeel. Je kunt er gemakkelijk doorheen lopen of zwemmen door met een druk op de knop in een vliegensvlugge inktvis te veranderen.

Dezelfde hectische, vrolijke en snelle potjes die de eerste game zo kenmerken zijn ook nu weer in al hun glorie aanwezig. Ieder potje duurt maar drie minuten, wordt altijd gespeeld onder begeleiding van een idiote coole soundtrack en voelt als een razend spannend spelletje touwtrekken. Het andere team flankeren, snel in de inkt in duiken om je wapen bij te vullen en een heel gebied van de tegenstander opnieuw inkleuren is potje na potje een adrenalinerush. Splatoon 2 ziet er misschien kindvriendelijk uit, maar er is niets gemakkelijk aan een potje Turf Wars op hoog niveau.

Splatoon 2

Leren van de singleplayer

De trucjes van de gameplay onder de knie krijgen is cruciaal om online een beetje mee te kunnen doen. De singelplayer functioneert daarom als uitstekende tutorial voor alle mogelijkheden die je op het slagveld hebt. In vijfentwintig levels krijg je bijna alle verschillende wapens onder handen en leer je ze te gebruiken tegen de kwaadaardige Octolings.

Het bijbehorende verhaal bij deze missies is geheel typerend voor Splatoon prettig gestoord en wordt verteld met een dikke knipoog. De veel geziene presentator Marie uit de eerste game stuurt je er deze keer op uit. Collectibles en korte gesprekjes tussendoor brengen de liefhebbers op de hoogte van alle sappige details over de verdwijning van Marie’s nichtje Callie, maar ook voor wie het verhaal gestolen kan worden is de singleplayer de moeite waard. De levels zijn stuk voor stuk bijzonder creatief, draaien steeds om een simpel terugkerend concept en iedere wereld wordt afgesloten met een compleet bizarre eindbaas.

Splatoon 2

Ranked en Salmon Run

Heb je de smaak door de singleplayer eenmaal te pakken dan stroom je vanzelf door naar Turf Wars, waar je het online tegen andere spelers opneemt. Wie na level 10 gehaald te hebben echt de uitdaging wil aangaan is bij de Ranked speellijst op de juiste plek. Hierin draait het niet alleen maar om het onderverven van de levels. Zo moet je bijvoorbeeld een specifiek gebied in de arena bezet houden of een speciaal wapen afleveren in het startpunt van het andere team.

Verdere ondersteuning

Net zoals bij de vorige Splatoon 2 heeft Nintendo plechtig beloofd de game na de lancering verder te ondersteunen. Verwacht bovenop de bestaande maps, gear en wapens dus nog de nodige toevoegingen en events zoals Splatfest. De eerste nieuwe toevoeging wordt in alle waarschijnlijkheid een shotgun-achtige parapule die net zo gemakkelijk als schild functioneert als dat-ie verf schiet.

De echte teamspeler kan ook zijn vissenei kwijt in Salmon Run. Deze horde-achtige speelmodus introduceert een nieuwe groep vijanden, bestaande uit aan land kruipende zalmen. In groepen van vier krijg je in deze speelstand de opdracht om zoveel mogelijk gouden eieren te verzamelen. Die komen alleen tevoorschijn wanneer een baas-vis met zijn buik omhoog komt drijven. De verschillende monsterlijke zalmen vragen om de nodige samenwerkingen tussen de verschillende spelers, want je kunt bijvoorbeeld niet in je eentje alle eitjes naar veiligheid brengen – als je ze te lang laat liggen worden ze weer door de zalmen terug gestolen.

splatoon 2

Beperkt beschikbaar

Salmon Run is een fantastische aanvulling op Splatoon, wat het des te vreemder maakt dat Nintendo het maar beperkt beschikbaar stelt. De speelstand is alleen op specifieke (door het spel aangegeven) tijden op te starten. Daarmee wordt ook deze speelstand op een gekke manier beperkt. Daarnaast zijn er net zoals in de eerste game ook steeds maar twee verschillende maps speelbaar in Turf Wars en Ranked. Om de twee uur wisselen ze, maar er is eigenlijk geen goede reden voor te bedenken. Het voelt onnodig en echt als iets dat helemaal niet overgenomen had hoeven worden uit het eerste deel.

Zo zijn er nog wel meer vreemde pijnpunten die in de vervolg weer aanwezig zijn. Heb je eenmaal aangezet dat je naar spelers zoekt om tegen te spelen dan kun je je zoekopdracht niet meer annuleren. Je moet een heel potje uitspelen voordat je weer weg mag. Ook snel je wapens, subwapens of kleding met speciale perks aanpassen kan niet terwijl je aan het wachten bent. Als je met een vriend of vriendin samenspeelt is het daarnaast geen garantie dat je ook bij elkaar in het team komt te zitten Het zijn misschien kleine dingen, maar het is daardoor des te vreemder dat er in het vervolg niets aan gedaan is.

De onhandige menu’s, de stomme tijdsrestricties op speelstanden en de veel te lange introductie van wat er allemaal speelbaar is wanneer je het spel opstart zijn allemaal weer aanwezig. Het zouden voor de hand liggende onderdelen zijn om aan te pakken, maar Splatoon 2 trekt er zich helemaal niets van aan. Daartegenover staat namelijk dat de game gigantisch veel stijl heeft. Het spel is ondanks alles nog steeds zo uniek en vrolijk dat je simpelweg nooit te lang boos op Splatoon 2 kan blijven.

Splatoon 2 is vanaf 21 juli verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Splatoon 2 doet precies dezelfde dingen fout als zijn voorganger. Dat is teleurstellend, maar de gameplay en de ronduit verse stijl van dit vervolg doen je alle irritaties tussen het spelen door grotendeels vergeten. De singleplayer heeft toffe levels en leert je de fijne kneepjes waarna je online helemaal los kan gaan. Op de online competitie is het nieuwe Salmon Run een uitstekende aanvulling, maar de beperkte beschikbaarheid voelt overbodig en ietwat arrogant van Nintendo’s kant. Het weet Splatoon 2’s zomerse vrolijkheid niet te bederven, maar het zorgt er wel voor dat dit vervolg net zoals zijn voorganger niet op ieder gebied even fris is.
8,3
83
Score: 85