1. Fortnite review - Bouwen, schieten, gearen
Fortnite
53% hot!
1 member volgt dit
0 members willen dit
3 members hebben dit

Fortnite review - Bouwen, schieten, gearen

Fortnite is een rare game. Hij ligt op dit moment voor 55 euro in de winkels, maar wordt in 2018 gratis aangeboden – ontwikkelaar Gearbox heeft nu alvast aangekondigd plannen te hebben met een free-to-play-model. Huidige kopers van de game zijn in feite ‘vroege investeerders’, die alvast wat bonussen krijgen door nu alvast in te springen. Een leuk experiment, ware het niet dat de huidige winkelversie van de game al bomvol zit met microtransacties.

De kern van Fortnite bestaat uit twee onderdelen: bouwen en schieten. Aan het begin van een potje ga je op zoek naar grondstoffen en bouw je een basis, met daarbij muren, valstrikken en andere obstakels. Die komen van pas bij de tweede helft van het spel, waarbij je hordes aan zombies weg moet houden bij de kern van je basis.

Dat proces van bouwen en verdedigen is op zichzelf ontzettend leuk. Er zitten nogal wat nuances in Fortnite verborgen, zoals de manieren waarop je met muren zombies naar de juiste plekken kunt lokken. De game is coöperatief, waardoor je jouw basis zelfs kunt inrichten zodat jij en je teamgenoten ieder plekken hebben om in de gaten te houden. Daarmee is Fortnite meteen ook een stuk dieper dan Orcs Must Die, een game waarin je ook met valstrikken aanvallende vijanden tegenhoudt. Omdat je in Fortnite namelijk ook het gebouw maakt, heb je veel meer invloed op hoe vuurgevechten verlopen.

In losse missies bouw je steeds een nieuwe vesting, maar je kunt ook aan je eigen basis sleutelen. Omdat het bouwsysteem aardig de diepte in gaat, geeft die je de gelegenheid om net zoals in Minecraft naar eigen smaak een nederzetting te bouwen. Komt je creatie ruimte tekort? Dan kun je het gebied vergroten door een aantal golven aan vijanden te verslaan en vervolgens het schild uit te breiden.

We vergelijken Fortnite met Orcs Must Die en Minecraft, maar tegelijkertijd heeft de game ook verdraaid veel gemeen met de horde-modus van Gears of War, de stijl van hero-shooters zoals Overwatch en de progressie in loot-games zoals Diablo. Het is bijzonder hoe de game al deze elementen met elkaar weet te rijmen, zonder dat je het idee hebt bij elkaar geforceerde gameplayonderdelen te hebben. De gameplay van Fortnite is één ontzettend leuk geheel.

Boekhouden

Op de momenten dat je niet in Fortnite speelt is de game een stuk minder leuk. Tussen missies door kom je namelijk terecht in een verwarrend menuscherm waarin je je progressie bijhoudt, nieuwe vaardigheden leert, wapens beheert en nieuwe helden ontgrendelt. Onderdelen van de game die allemaal onnodig verwarrend in elkaar zitten. Neem bijvoorbeeld de vaardigheden: die koop je vanuit meerdere menupagina’s, waarop je twee soorten punten moet besteden. Dat is vooral bezigheidstherapie, want de meeste vaardigheden die je ontgrendelt geven saaie passieve bonussen, zoals iets meer aanvalskracht of levensenergie.

Dan zijn er de wapens van de game. Die hebben niet alleen een eigen level, maar ook een zeldzaamheidsniveau en rang. Twee van die drie zaken kun je laten stijgen, maar allebei op een andere manier. Dat voelt op zichzelf al als een boekhoudklus – en dan hebben we het nog niet eens gehad over de dorpelingen die je kunt managen voor een verbetering van je statistieken en om je op het strijdveld te helpen.

Slinkse early access

Terwijl je dat allemaal doet, open je in de tussentijd ook piñata’s – de equivalent van loot chests in deze game. Hierin vind je nieuwe helden om te spelen, wapens om te gebruiken en dorpelingen om in te zetten. Tijdens het spelen krijg je eens in de zoveel tijd zo’n met loot gevulde piñata om stuk te slaan, maar in de tussentijd lonkt de game je ook met microtransacties om ze sneller mee te krijgen. Daarmee voelt Fortnite nu al als een free-to-play-game, terwijl huidige spelers toch echt de volle mep betalen om te mogen spelen.

Begrijp ons niet verkeerd; de microtransacties zijn op geen manier een vereiste om het spel te spelen. Met de gratis beloningen wisten we ons voor een uur of twintig prima in de game te redden. Maar het geeft sterk het idee dat de game zijn spelers niet serieus neemt. Gearbox verkoopt een game voor een premium prijskaartje, om direct daarna nog meer geld te vragen. Dat is niet ongehoord in games – Overwatch verkoopt ook zijn loot crates. Maar bij die game zitten er alleen cosmetische upgrades in die dozen. Fortnite geeft je daadwerkelijk sterke personages en uitrusting voor echt geld.

Vraag je Gearbox naar waarom het dit zo aanpakt, dan verwijst het geheid naar de early access-sticker die in het spelmenu hangt. Volgens de ontwikkelaar is dit een early access zoals bij vele andere games en betalen we alleen om een jaar eerder toegang te krijgen. Een leuke uitleg, ware het niet dat een game bij early access nog vol in ontwikkeling is. Het is dan bizar om zowel een cash shop te hanteren die spelers een oneerlijk voordeel geeft én een instapbedrag te vragen. Bovendien is de early access-markering niet op de voorkant van de doos te vinden, wat onwaarschijnlijk leidt tot verwarde ouders die de game voor hun kinderen kopen.

Nee, het gebruik van de term ‘early access’ voelt hier als een slinkse marketingtruc. Een manier om een free-to-play-game dubbel geld te laten opleveren, met de pretentie van een spel in ontwikkeling.

Fortnite is beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de PlayStation 4-versie gespeeld.

Conclusie en beoordeling

De kern van Fortnite is leuk. Het bouwen van een basis en vechten met zombies komt samen in een verrassend goed geheel, dat vooral leuk is als je samen met drie vrienden speelt. Wij zouden echter nog even wachten totdat de game volgend jaar gratis te spelen is. De huidige ‘early access’ voelt als een goedkope truc om extra geld uit mensen te slaan, zonder dat je daar iets héél bijzonders voor terug krijgt. Fortnite is leuk, maar is best het wachten waard.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Voelt nooit als een samenplaksel van andere games
  • Gears of War en Orcs Must Die leuk samen
  • Brengt elementen uit Minecraft
  • Minpunten
  • Menu’s voelen als boekhoudwerk
  • Zogenaamde ‘early access’ voelt als marketingtruc om dubbel geld te verdienen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vind het een rare review, lijkt wel of je de game er goed en leuk vind maar alleen vanwege een dubieus verdien model een laag cijfer geeft.



    Ook raar dat van deze early acces titel opeens een review wordt gedaan terwijl je normaal een preview doet.



  • De game ligt fysiek in de winkel.

  • Het is ook een rare game. Ik speel hem inmiddels al een goede 2-3 weken en weet niet of ik het nou ontzettend tof vindt of superkut. De gameplay is geweldig alleen het hele transactiegebeuren maakt de game heel erg grindy en repetief. Zonde, want de kern van de game is geweldig.

  • @breadmanz, dat omschrijft toch perfect een early acces game?
    @martin want als iets alleen digitaal vekrijgbaar is het minder erg? k maak anno 2017 geen onderscheid tussen digitaal en fysiek. Op het doosje staat ook duidelijk early acces en het is dan ook aan de verkopende partij om de consument hier over in te lichten.



    -edit-



    Zelf ga ik gewoon wachten op de F2P versie en indien ik me daar mee vermaak schaam ik me niet om een paar euro's uit te geven voor een game.

  • @Extace: Helemaal waar alleen ik heb de game meteen gekocht toen ik zag dat hij (opeens) in de PS store stond. Ik had geen game verwacht met microtransacties, eigen schuld maar wel een beetje een domper omdat ik veel potentie zie in de gameplay maar dat grinden maakt het allemaal wat kuttig.

  • dan moet je betalen hé! ga je voor je snelle fix, of voor de grind en meer voldoening voor het behalen van een item!

  • Grinden voor items is prima maar het moet niet te extreem worden, dat doet enorm af aan het plezier wat je van een game kan hebben.

  • Vind het gewoon een voorbarige review aangezien de game nog lang niet af is. De kritieken die worden geuit zijn echter wel compleet terecht het gaat er nu dus om hoe epic/gearbox met deze klachten of suggesties vanuit hun community omgaan.

  • Extace ik snap je punt, maar misschien moeten ze op IG een aparte 'Early acces' review-type plaatsen. Hierbij zouden populaire early-acces titels een recensie kunnen krijgen die zich puur richt op de staat van het spel, zodat je weet of het de aanschaf waard is.
    Want ik vind het wel fijn om te weten waar ik voor betaal. Sowieso vind ik het hele EA principe bullshit. Breng een demo uit om je game onder de aandacht te brengen, en daarna de game wanneer deze af is. Helemaal wanneer deze al in de winkels ligt, een doosje en CD voor een game die niet eens af is? Serieus zijn we inmiddels zo ver?
    Als ik een schilderij laat maken dan betaal ik toch ook niet eerst voor een halfbakken proefschets zodat ik deze alvast aan mijn muur kan hangen. Wacht liever tot het af is, maarja, wachten is wat velen erg moeilijk vinden. Ik zie wachten juist als een charme, ergens naartoe leven is niet verkeerd.

  • Je moeten laten maken veranderen in wil kopen en dan klopt je vergelijking :P Als je iets laat maken is het namelijk heel normaal dat je vooraf bijvoorbeeld vooraf enkel onkosten dekt.



    Verder zouden previews dit moeten kunnen dekken maar een aparte early acces review zou ik ook niet op tegen zijn hoor.

  • Nee, klopt. Maar je snapt hoop ik waar ik op doel : Is t niet af dan wil ik het tegen betaling ook nog niet in huis hebben. Daarom koop ik ook geen Ubi games, wwwoooooooooooohhhoooooooooooooo!!! :O

  • @Extace: Ze verkopen het wel voor de volle mep, je kan zelfs versies kopen van 150 euro. Dat is wel een beetje vreemd toch?

  • Dat vind ik de verantwoordelijkheid van de retailer dat kan epic/steam/ lokale gameshop zijn.



    Sowieso ga je dit verschijnsel steeds vaker zien vooral als dit soort praktijken daar ons gamers/consumenten niet worden afgestraft. Ik ben ook geen voorstander hoor.

  • Er zijn genoeg games die we bewust niet in reviewvorm behandelen, omdat er sprake is van een early access. Maar zoals ik in de review benoem: dit spel voldoet niet aan de voorwaarden van een 'gewone' early access, waarbij sprake is van een kleine game die nog in ontwikkeling is. Fortnite ligt vol in de winkel met een misleidende boxart, waaruit totaal niet blijkt dat dit early access is voor een F2P-game. De cash shop draait al vol met premiumprijzen. Dat doe je niet bij een game die nog in de steigers staat, maar met een product waar je gewoon vol geld aan wil verdienen. En games die op zo'n manier 'gewoon' worden verkocht zijn een recensie waard. Een review is immers een koopadvies, en deze game kun je kopen.



    Ik snap dat je verlangt naar een early access-rubriek, maar ik denk dat het lastig kan zijn. Bij 'echte' early access zijn games namelijk nog in zo'n vroeg ontwikkelstadium, dat het oneerlijk is om er een cijfer aan te hangen. Vandaar dat we het bij Fortnite op deze manier hebben aangepakt. Ik denk dat mijn tekst voldoende benadrukt dat het volgens Gearbox en Epic een early access is, dus de lezer zal de nuance geheid begrijpen. :)

  • Qua misleidende boxart was ik niet op de hoogte en dat is inderdaad wel schandalig! hier zou in ieder geval duidelijk op vermeld moeten staan dat je een Alpha/beta ervaring koopt en dat het een early acces titel is.



    Ik denk dat je echter niet door hebt dat de cash shop ook gewoon in early acces zit… De prijzen / items hiervan staan dus ook niet vast en kunnen nog aangepast worden. Echter valt die zooi niet te testen als het gratis is want tja wat voor value geeft je dan aan een item….



    Player unknown battlegrounds kan ik ook kopen, en ik kan daar ook voor 200 euro een korte broek kopen wanneer kan ik daar een review van verwachten?



    Fortnite zit nog in zijn Alpha fase…. de manier waarop ze game uitbrengen is vreemd en tegen het schofterige aan dat ben ik met je eens! maar toevallig heb ik onlangs nog een video van ruim 1uur en 20minuten gekeken over de game waarin een aantal redactie leden van giant bomb een hands-on ervaring kregen en tegelijk de dev mochten interviewen: (https://www.giantbomb.com/videos/unfi…)



    Ik moet zeggen dat ik daar wel eens tukje vertrouwen uit putte.



    Verder koop ik games anno 2017 in 99,99% van de gevallen nog digitaal en vind ik het onderscheid tussen fysiek en digitaal eigenlijk helemaal niet van belang meer.



    Maar bedankt voor je opheldering.

  • Vind het best een leuk idee en kan me er denk ik wel mee vermaken, maar ik ga wachten tot ie volgend jaar gratis is. Heb nog genoeg te spelen tot die tijd, want heb zojuist Persona 5, Nier: Automata, Nioh, Gravity Rush Remastered en Gravity Rush 2 aangeschaft. Dinsdag is echter eerst Uncharted: The Lost Legacy aan de beurt!

  • Ik vind de game best leuk om te spelen, maar het lootsysteem is echt verschrikkelijk en totaal niet lonend. De game wordt dan ook gauw een extreme grindfest, waar ik totaal geen zin in heb.

  • Dit dus…

  • als in warframe grindfest?

  • Iets minder, het grinden is wel een stuk 'leuker' dan in Warframe.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren