1. Sonic Mania review - Helemaal de oude

Sonic Mania review - Helemaal de oude

Het is altijd spannend als een franchise die jarenlang in handen was van een ontwikkelaar overgaat naar een nieuwe. In het geval van Sonic is het nu niet langer Sonic Team, maar een drietal ontwikkelhuizen: Christian Whitehead, Headcannon en Pagodawest. Geen bekende studio’s, hoewel Christian Whitehead voor de fans wel een bekende is: hij werkte mee aan de mobieletelefoongames van Sonic. In ieder geval is het een goede keuze geweest om dit bekende retropersonage eens aan een ander over te laten: de studio’s hebben veel liefde voor de serie, getuige Sonic Mania.

Oldskool
Deze Sonic gaat terug naar het begin: hij is weer 2D, de pixels zijn groot en de bitbeats van de soundtrack klinken als vanouds. Er zijn veel omgevingen terug uit de goede oude tijd, zoals Chemical Plant en Stardust Speedway, en de nieuwe werelden Mirage Saloon en Studiopolis passen daar prima tussen. Dat zijn mooie dingen voor het oog, maar op zich zijn de 3D-Sonics wat dat betreft prachtig – het zegt dus niet veel. Deze franchise staat of valt bij het leveldesign. Immers moet het mogelijk zijn om in een mooie lijn door zo’n level heen te zoeven. Dat is prima voor elkaar in Sonic Mania: je neemt een aanloopje en de snelheidsduivel sprint moeiteloos door diverse achtbaanachtige constructies.

Dat gaat echter niet altijd even soepel. Omdat er veel gebruik wordt gemaakt van hoog en laag om zo de levels optimaal te gebruiken, moet je naast al dat rennen soms pittig platformen. Zeker als er bijvoorbeeld water bij komt kijken, waarin Sonic na enige tijd verdrinkt, gaat de sfeer in de game van vrolijk naar frustrerend. Dat lekkere gevoel van snelheid wordt tenietgedaan door die platformopdrachten.

Wat wellicht maar goed ook is, want als het allemaal zo makkelijk doorzoeft dan ben je ten eerste veel te snel klaar met het spel en ten tweede ontbreekt er dan heel veel uitdaging. Bovendien is het tof om te zoeken naar de meest efficiënte manier om het einde van het level te halen: bij replays ontdek je vaak nieuwe weggetjes, verzamel je Chaos Emeralds of kom je een bonuslevel tegen waarin je nieuwe vaardigheden voor Sonic of de aanwezigheid van Knuckles kunt verdienen.

Lekker moeilijk
Sonic Mania is namelijk ook moeilijk als vanouds. In de twaalf zones die je doorkruist is Tails wel altijd bij je om je te helpen zweven of te vechten tegen eindbazen, maar het is nog altijd aan jou om uit te puzzelen hoe je hem het beste kunt inzetten. In het water kan hij je sowieso niet helpen, dus dan ben je helemaal op jezelf aangewezen. Die moeilijkheid tilt het spel naar een niveau dat we in veel jaren niet hebben ervaren. Ga je vaak genoeg dood, dan heb je kans op een ‘game over’ die je een paar levels teruggooit.


De eindbazen dragen ook bij aan die moeilijkheidsgraad. Ze zijn niet allemaal even moeilijk te bevechten, maar regelmatig moet je even een strategie uitdokteren voor je tot actie kunt overgaan op de enorme, robotische hulpjes van Dr. Eggman. Bovendien is het zeer prijzenswaardig hoe de eindbazen helemaal geen tekst of gekke achtergrondverhalen nodig hebben om toch persoonlijkheid uit te stralen. Dat geldt in het algemeen voor Sonic Mania: alle elementen in de levels dragen bij aan de sfeer die we jaren hebben gemist, en dat smaakt naar meer.

Sonic Mania is beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en Switch. Een pc-versie volgt nog. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Conclusie en beoordeling

None

De Sonic-game waar de fans al jaren om smeken is eindelijk gearriveerd. Ieders favoriete blauwe egel bewijst decennia later dat hij niet mag worden vergeten. De combinatie van oude werelden en nieuwe omgevingen in een oud jasje werkt als een trein, net als het sprinten met Sonic zelf.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Goed leveldesign
  • vrolijke werelden
  • uitdagende gameplay
  • Minpunten
  • Platformactie remt soms teveel af

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Echt een super spel. Ideaal spel voor de switch ook.

  • Mijn persoonlijke goty!

  • BEST.SONIC.GAME.EVER!!!



    Fantastisch spel! Speelt als vanouds, erg mooie 16-bit pixel graphics en goed leveldesign.
    Als ik de review moet geloven is de game nogal moeilijk, maar dat vond ik wel mee vallen.
    Maar ik ben dan ook een Sonic veteraan :D

  • Deze video laat zien hoe je Sonic niet moet spelen



    https://youtu.be/E1AIr0PfPCM

  • Blast processing is niet van toepassing bij kaassouflee met dubbel EE.

  • Ik ben absoluut ge een ster in gamen, maar dit is me wel een potje slecht hé. Waarom staat de game audio zo hard, kunt Kaas niet eens horen praten. Das de hele bedoeling van LP toch? Alleen een savegame selecteren lijkt al uren te moeten duren.

  • Lol, dit is alsof ik in een alternatieve dimensie zit. Een Sonic game review met een 9- als cijfer en alleen maar lof in de comments :O Hoe het kan verkeren.



    Offtopic: een cartoon met die graphics van de trailer en een goed verhaal zou ik ook niet verkeerd vinden, btw.

  • Side-scrolling is daar een grote reden van. Sonic is niet gemaakt voor 3D, althans, niet op de wijze waarop Sega het keer op keer probeert. halfbakken meuk.

  • Ouderwets genieten, maar moest wel de game verhuizen van externe schijf naar intern op Xbox One. Anders heel veel frame drop en slowdown. Switch versie is erg goed, graphics zien er strak uit in handheld mode.

  • Vreemd. Bij mij staat ie wel intern en nergens last van gehad.

  • Op de interne schijf loopt het spel wel goed, maar op de externe schijf zijn sommige stages niet eens speelbaar door de frame drops.

  • oh ik las verkeerd dan. Ik heb m per toeval intern opgeslagen maar speel wel op een One S. Vraag me af of het aan jouw xbox ligt of dat t een bekend issue is.

  • Goede vraag, ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik speel op een gewone Xbox One.

  • Welke externe harde schijf heb je dan? Lijkt er op dat deze een te trage leessnelheid heeft.

  • Dan is het wel vreemd dat ik GTA V zonder problemen kan spelen, Maar het zijn USB 3.0 2TB Seagate harde schrijven. Twee stuks.

  • Kan zijn dat GTA anders ontworpen is, maar dat je daardoor wel extra lang moet wachten tot je kan spelen (let op: dit zijn dus aannames). Om de leessnelheid van je harddisk op te zoeken is er wel iets meer gedetailleerde info nodig.

  • Ik denk niet dat de externe HDD leessnelheid de bottleneck is. De discs van ps4 en xbox games zijn nog veel trager.



    Het kan zijn dat het met de software te maken heeft. Of het is de usb bus die te traag is, maar aangezien je zegt dat GTA wel soepel draait lijkt mij dit onmogelijk.

  • Die zijn inderdaad trager, en dat is dan ook de reden dat alle games op de interne (of externe) harddisk geïnstalleerd worden.

  • Het kan zijn dat het met de software te maken heeft. Of het is de usb bus die te traag is, maar aangezien je zegt dat GTA wel soepel draait lijkt mij dit onmogelijk.[\quote]</p>

    <p>Dat dacht ik ook. Ik hoop dan ook dat Sega/de ontwikkelaars snel een patch maken zodat hij wel constant vloeiend draait, want op de Switch draait hij zoveel beter dan op de Xbox One.</p>

  • Ik ga deze wel halen voor een leuk prijsje voor op de Switch.
    Ik moet geld besparen, dus ja.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren