1. Mario + Rabbids: Battle Kingdom review – Guitig en verbluffend

Mario + Rabbids: Battle Kingdom review – Guitig en verbluffend

Het is een gedurfde move van Nintendo om Ubisoft aan de slag te laten gaan met de grootste en beroemdste IP die het Japanse bedrijf in handen heeft. Het is namelijk makkelijk om zelfs een Mario-game te verknoeien, zoals bijvoorbeeld het schrikbarend slechte Hotel Mario voor de CDi heeft bewezen. Nintendo heeft Ubi echter niet zomaar ‘een beetje met Mario laten pielen’, maar bleef zeer nauw betrokken bij het ontwikkelen van deze game. En dat zie je.De keuze voor het spelgenre is sowieso opvallend. Mario + Rabbids: Battle Kingdom is een turn-based strategie-rpg en dat is nou niet een genre waar heel veel gamers warm voor lopen (vergeleken bij populairdere genres), of waar je Mario mee zou associëren. Maar hoewel op papier het een nogal ‘droog’ gameconcept is, blijkt Mario + Rabbis vooral erg uitdagend, verslavend, schattig en grappig.
Mario + Rabbids: Battle Kingdom

Schaakspel

Het principe is eenvoudig: bij elk level heb je de beschikking over drie personages. In het begin zijn dat Mario, Rabbid Peach en de nogal (heerlijk) achterlijke Rabbid Luigi, en elk heeft zo zijn of haar sterke punten. Zo is Mario van het zware geschut, kan Rabbid Luigi vooral blokkeren en HP stelen door middel van een aanval en heeft Rabbid Peach een schild en krijgt ze een special waarmee ze zichzelf en anderen kan genezen. Gedurende het spel wordt je teamaanbod uitgebreid tot acht verschillende personages, waaronder Rabbid Mario en Peach zelf met elk weer eigen moves, specials en wapens. En het is aan de speler om uit te vogelen wat de beste combinaties zijn.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Juist dát aspect maakt Mario + Rabbids veel strategischer en ‘hardcore’ dan het in eerste instantie doet vermoeden. Het is van uitermate groot belang dat je vóór een battle goed nadenkt over de keuze van je crew. Sommige vijanden en eindbazen hebben zeer specifieke aanvalstactieken. Sommige logge, grote Rabbids bewegen zich als schaakstukken over het veld, waardoor je makkelijk kan anticiperen maar enorm veel schade krijgt als ze klappen uitdelen, terwijl andere Rabbids, zoals de Ziggy’s en Hoppers, als stuiterballen door de levels bewegen en knap lastig zijn om te grazen te nemen.

Wapentuig

Los van de personages an sich en de specials die ze hebben, is de wapenkeuze ook van groot belang. Tijdens de game verdien je de welbekende Mario-munten die je in Battle HQ kunt uitgeven aan upgrades. Het spreekt voor zich dat elk wapen zeer specifieke eigenschappen en plus- en minpunten heeft. Hierbij is natuurlijk de eerste impact (Hit Damage) van groot belang, maar ook bijvoorbeeld de Bounce Damage, de schade die een vijand oploopt als hij geraakt wordt als hij door de lucht stuitert vanwege een hit van een andere personage. Sommige wapens zijn bijvoorbeeld ook geschikter om vijanden aan te vallen als ze verscholen zijn, terwijl andere wapens juist de speciale abilities van tegenstanders voor één beurt even uitschakelen. Al met al komt er dus een hóóp kijken nog voor het begin van elke battle en dat is exact wat Mario + Rabbids zo ontzettend vermakelijk maakt.

Zelfs tijdens een enkele beurt (dus na de voorbereiding bij de start), waarin je je personages op strategische plekken neerzet, is scherp zijn van cruciaal belang. Zo rijst de vraag of je meteen vuurt als je personage verplaatst is, of dat je juist eerst je ‘pionnetjes’ op de juiste posities zet om dán pas ze een voor een hun specialisme uit te laten voeren. Ook kun je je personages op lastiger te bereiken plekken plaatsen door de een op de ander te laten springen, of een aanval middels een sliding te doen wanneer een vijand binnen bereik staat. In veel levels zijn er ook warp-buizen die je kunt gebruiken als shortcuts en als je dát dan weer gebruikt in combinatie met een bounce, kan je door het level rossen als een (heel aandoenlijke) engel des doods. Feitelijk houdt het in dat je dus twee of drie aanvallen kunt uitvoeren binnen één beurt met één personage, maar dat dien je heel goed te plannen. Het is dan ook zeer prettig dat er een Tactic Cam is waarmee je zowel voor als tijdens de veldslag makkelijk kunt checken wat je beste opties zijn.

Mario+Rabbids: Battle Kingdom

Voor degene die zijn of haar skills wil delen met anderen is er ook nog een co-opmodus. Hierbij krijgt elke speler twee personages tot zijn beschikking en worden de beurten afgewisseld. Je speelt dus samen tegen de computer. Het mooie van dit systeem is dat je andere tactieken leert kennen, omdat je medespeler zonder enige twijfel een hele andere speelstijl en aanpakt heeft dat jij. Misschien kunnen we dan ook stellen dat het spijtig is dat er geen onlinemodus is, want deze game leent zich daar zeer goed voor. Aan de andere kant heeft ook een vergelijkbare game als X-Com de online optie in deel 2 laten varen, dus wellicht zitten spelers van dit type games er gewoonweg niet op te wachten.

Zowel een echte Mario- als Rabbids-game

Maar los van de enorme strategische diepgang heeft ook het guitige voorkomen van de game een enorme aantrekkingskracht. Wellicht dat het mensen toch overtuigt om ‘m te proberen, ook al hebben ze in eerste instantie niet echt iets met het genre. Het zit zo: Mario + Rabbids voelt als een échte Mario-game. De look, feel, geluiden en muziek; het klopt als een bus en Ubisoft is overduidelijk zorgvuldig te werk gegaan met de IP. En dat brengt ons ook tot een ander intrigerend punt: het is ook wel degelijk een Rabbids-game. Hoewel de witte konijnen niet door iedereen worden gewaardeerd, zijn ze in dit spel wel degelijk grappig en van toegevoegde waarde. Ze halen de raarste fratsen uit (soms zelfs op de achtergrond tussen levels als je minipuzzels moet oplossen) en hoewel de humor een hoog slapstickgehalte heeft, is dat verre van irritant.

Mario + Rabbids: Battle Kingdom

Mensen die al wat van de game mochten proeven kwamen van E3 en Gamescom terug in een jubelstemming. En daardoor word je wel wat kritischer. Dit is geen game die je even tien minuten speelt en dan snapt wat er de échte kracht van is. Blijft zo’n spel ook op de langere termijn leuk? Wij vinden van wel. Mario + Rabbids: Battle Kingdom maakt de hoge verwachtingen waar. Een puntje van kritiek is soms de moeilijkheidsgraad, zeker als je het type speler bent dat met alle drie personages ‘levend’ een level door wilt komen. Maar da’s misschien een puntje dat vooral een perfectionist zou aankaarten. Een ander dingetje is wellicht het gevoel van herhaling. Niet alle levels zijn even inspirerend, ook al zijn er vier heel verschillende werelden. Daarnaast word je ook gestimuleerd om terug te gaan naar eerdere levels (met een tijdreizende wasmachine) om zo meer munten en skills bij elkaar te sparen. Moet je maar net zin in hebben.

Mario + Rabbids is vanaf morgen beschikbaar voor Nintendo Switch.

Mario + Rabbids: Battle Kingdom is een heerlijk spel geworden dat de kleurrijke en grappige wereld van beide oorspronkelijke IP’s op ideale wijze weet te combineren met de enorme strategische diepgang die een game als X-Com ook heeft. Voeg daar ook nog eens een grote verslavingsfactor aan toe (even een potje hier, even een potje daar, nog één potje dan) en we mogen wel spreken van een uitstekende Switch-exclusive, ondanks de soms ietwat té uitdagende levels en eindbazen en een pittige leercurve. Maar dat hebben veel gamers er vast graag voor over.
8,7
87
Score: 85
  • Verslavend
  • Heerlijke Mario én Rabbids-sfeer
  • Enorme strategische diepgang
  • Levels niet altijd even boeiend
  • (Te) pittige levels
  • (Te) pittige leercurve

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).