1. Code Vein (hands-on) preview - Niet zomaar een Dark Souls-kloon

Code Vein (hands-on) preview - Niet zomaar een Dark Souls-kloon

Het is tegenwoordig een cliché om iedere pittige actiegame te vergelijken met Dark Souls of Bloodborne, maar wanneer Bandai-Namco zijn nieuwe game zelf introduceert met de slogan ‘Prepare to Dine’, kunnen we er niet meer omheen. Ja, Code Vein is een regelrechte kloon van SoulsBorne-achtige games, maar dan wel een met een eigenzinnige vampier- en anime-twist.

Op het kantoor van Bandai-Namco in Tokio spelen we een tweedelige demo, of althans, we proberen die te spelen, maar erg ver komen we niet. Het eerste waar we mee geconfronteerd worden is namelijk de snoeiharde moeilijkheidsgraad van Code Vein. Net als bij genregenoten is elke beweging die je maakt te vergelijken met een schaakzet: er is geen terugkomen van de stap die je zet, en als jij een inschattingsfout maakt, voel je de gevolgen daarvan als een klap in je gezicht. Meestal in de vorm van een sikkel of een ander scherp object dat je schouder doorklieft, gevolgd door een Game Over-scherm.

Je moet dus tactisch te werk gaan door lichte en zware aanvallen af te wisselen en in te zetten op geschikte momenten. Ontwijken, afweren en verdedigen zijn net zo belangrijk, net als het uitkiezen van een wapen dat goed bij jou past of het monster dat je probeert te slachten. In de demo hebben we beschikking over een enorm zwaard dat niet zou misstaan in een Monster Hunter- of Final Fantasy-game, een kleiner en behendiger zwaard, en later pikken we ook nog eens een bajonet en speer op.

Samen sta je sterk
Door vakkundig demonische vijanden uit te schakelen en van tijd tot tijd hun bloed op te zuigen kunnen we bovendien speciale vaardigheden gebruiken. Met een volle Focus-meter ben je tijdelijk sneller en sterker en de met bloed verkregen Ichor zijn om te zetten in zogeheten Gifts, die je allerlei voordelen geven. Zo is er een Gift die je wapen een bepaald element geeft en een die je heelt of tijdelijk robuuster maakt. Het zijn toevoegingen als deze waarmee Code Vein een eigen draai aan het genre geeft.

Datzelfde geldt voor de buddy’s, die een belangrijk onderdeel vormen van de gameplay. Buddy’s zijn computergestuurde metgezellen, waarvan je er steeds een mee kan nemen op missies. Voor onze hands-on zijn wij toegewezen op Mia, een pittige blonde dame met een zwarte bontmuts en een bajonet. Mia praat niet veel, maar wijst ons wel af en toe op een verscholen vijand in de verte of een item op de grond. Tijdens gevechten vinden we haar niet bijster nuttig, maar voor het opbreken van grotere groepen vijanden is ze wel handig. Nog handiger is haar speciale vaardigheid waarmee ze ons heelt of zelfs uit de dood doet herrijzen. Iets dat wij overigens terug kunnen doen met behulp van een Gift.

Code Vein biedt je op bovenstaande manieren veel ruimte om een eigen speelstijl te ontwikkelen. Niet alleen via het eerdergenoemde buddy- en Gift-systeem en de diversiteit aan wapens, maar ook mede dankzij de character creator waarmee je je eigen personage samenstelt, en de mogelijkheid om wanneer je maar wil van klasse te veranderen. Die laatste twee features zijn helaas niet aanwezig in de demo die wij mogen spelen, waardoor het bijvoorbeeld nog afwachten is hoe verschillend alle classes spelen.

Beter goed gejat…
Waar de game zich echter vooral in onderscheidt is de presentatie. De animepersonages in Code Vein staan in hoog contrast met de grauwkleurige en troosteloze omgevingen die zo uit Bloodborne hadden kunnen komen, wat voor een unieke sfeer zorgt. Bovendien zijn de npc’s en buddy’s er niet enkel voor de sier of om je te ondersteunen tijdens missies: de belooft een groots uitgewerkt verhaal te hebben met keuzes die het verloop ervan beïnvloeden.

Al met al weet Code Vein ons te overtuigen dat het niet een simpele Dark Souls-rip-off is, maar misschien loont het de ontwikkelaars om nog eens goed te spieken bij hun inspiratiebron. Het ziet er gelikt uit en de verschillende speelstijlen zijn veelbelovend, maar de kern – het vechten – mag nog wel verfijnd worden. Aanvallen missen een bepaalde impact, waardoor vijanden weinig substantie lijken te hebben – alsof ze gewichtloos zijn. Het doet al helemaal af aan de geloofwaardigheid wanneer ons zwaard tijdens een baasgevecht door een stalen schild snijdt alsof het een klontje boter is.

Toch blijft het moeilijk om een goede indruk te krijgen van een game in dit genre waarbij alles draait om vallen en opstaan. Gezien de gelimiteerde tijd tot onze beschikking tijdens de demo, waren we namelijk vooral bezig met vallen. We kijken dan ook uit naar onze volgende ontmoeting met Code Vein, want afgezien van de missende impact tijdens gevechten zijn we alvast positief gesteld.

Code Vein komt in 2018 uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze preview speelden we een demo op PlayStation 4.