1. De drempel van de Madden games

De drempel van de Madden games

Amerika is alles wat de rest van de wereld niet is. Nou kan ik wel talloze voorbeelden noemen waarom de rest van de wereld verschilt van Yank central, maar ik wil het gewoon hebben over de Madden NFL games. Eigenlijk ben ik best nieuwsgierig naar deze games. En elke keer wanneer ik een Madden game zie voor een spotprijsje voor de cube, laat ik het toch maar liggen. Elke keer kijk ik op de achterkant van het hoesje, om daarna in een staat van verwarring het toch maar weer terug te zitten. Al die tactieken, speelplannen en codes zijn gewoon intimiderend. Dat Amerikanen niet in de war raken van al dat gedoe. (Dat zou je toch verwachten, niet?) Maar anyways, als ik een Madden game zou aanschaffen denk ik dat ik na een tijdje mijn cube controller uit pure frustratie tegen de muur aan zal flikkeren. Dat is voor mij de drempel van de Madden games, de game is gewoon moeilijk te doorgronden voor iemand die totaal geen verstand van American Football.

Maar daar komt de Wii versie van Madden 2007 om het hoekje kijken. Dit kon weleens de game worden die me over die American football drempel haalt. Als ik de impressies lees over deze game, moet het toegankelijker worden. EA Sports wil met behulp van de Wiimote football fans (en n00bs) laten kennis maken met dit soort games. En de Matt-man (je weet wel, van IGN) had dit te vertellen over de game en EA:

Of course, with Wi games visuals will always be secondary to the method by which the Wii remote controls the on-screen action. This, surprisingly, is where EA has not dropped the ball -- and excuse the pun. We honestly didn't expect the developer to put as much thought as it has into reworking the fundamental control make-up of the Madden series. The studio has also meticulously refined the sensitivity of the Wii-mote controls so that they don't feel jumpy, but smooth, which is more than can be said for some other third party launch games. And the entire setup is complemented by a series of great tutorials that work hand-in-hand with the on-screen play to teach gamers how to become pros in minutes and not hours.

Does this all sound kind of gimmicky and unnecessary? We admit, when we first heard about the controls, we were skeptical. After all, the traditional Madden mechanics have worked just fine for years. But almost shockingly, the Wii-mote controls not only operate perfectly, but they feel very natural and are incredibly easy to pick up. Indeed, were we to introduce someone who has never played football videogames before to both the Wii and Xbox 360 versions of Madden, we're confident they'd find the Nintendo iteration much more accessible right off the bat. Which is exactly what EA is hoping will happen, thus attracting an audience of sports fans who have in the past resisted videogame footballers because of their complexity.

Niks dan lof voor voor Madden nieuwe stijl en ook EA. Dat laatste vond ik ook zeer verrassend, want in de tekst van IGN word gemeld dat EA echt goed met de controller omgaat. Daarnaast verteld Matt in zijn blog dat de graphics een stuk beter zijn dan de Gamecube, zelfs beter dan de eerste Xbox. Het mag zich niet meten met de 360 versie, maar deze keer was het niet erg. De controls zijn goed, met de Wiimote is het leuk en snel te leren hoe je moet spelen.

Wordt dit ‘em? Zal dit mijn eerste Madden game worden die ik nu eens niet intimiderend zal vinden en zal mijn nieuwsgierigheid naar “America’s number one sport” eindelijk het eens overwinnen mijn Europese geest? Ik wacht met spanning af.

PS. Mijn rpg kuur heeft gewerkt. (afkloppen)

Dit artikel delen

Over de auteur