1. Super Mario Odyssey review – Wanderlust met Mario

Super Mario Odyssey review – Wanderlust met Mario

Mario gaat op reis en neemt mee: zijn iconische pet. Natuurlijk mag de rode muts met een herkenbare ‘M’ erop niet ontbreken in een nieuw avontuur, maar nog niet eerder speelde het hoofddeksel zo’n grote rol. Na een hele rappe intro – waarin Peach door Bowser wordt meegenomen voor een gedwongen bruiloft – raakt Mario bevriend met Cappy. Dit figuur past prima op Mario’s hoofd en hij heeft bovendien een speciale gave.
Super Mario Odyssey

Alles waar Cappy op landt kan Mario overnemen. Een nietsvermoedende Goomba krijgt op die manier de hemelsblauwe ogen en dikke snor van Mario en is vervolgens te besturen. Net zo makkelijk kunnen op die manier elektriciteitskabels, dinosauriërs, tanks, mensen, bloembollen en tal van andere dingen overgenomen en bestuurd worden. Het laat zich raden, maar dat brengt vooral heel erg veel maffe, originele en creatieve mogelijkheden met zich mee.

Gooi er met de pet naar!

Als Mario een Bullet Bill bezit kan hij razendsnel vliegen, als Cheep-Cheep kan hij uitstekend zwemmen en als een putdeksel kan hij de weg naar het riool openen. Nee, niet iedere overname is even nuttig, maar de gameplaymogelijkheden zijn eindeloos en Super Mario Odyssey weet er vooral constant mee te verrassen.

Super Mario Odyssey

Het uiteindelijke doel van het spel is om Peach uit de klauwen van Bowser te redden en daar ben je aanvankelijk misschien een uur of zeven zoet mee. Het echte werk begint traditiegetrouw voor een moderne Mario platformer daarentegen nadat het hoofdverhaal ten einde is gekomen. Pas dan openen zich alle uitdagingen, bonuswerelden en verborgen locaties, die de moeilijkheidsgraad bovendien behoorlijk opschroeven.

Geen leven

Word je drie keer achter elkaar geraakt of valt Mario in een bodemloze put? In plaats van levens raak je in Super Mario Odyssey kostbare gouden muntjes kwijt. Het zijn er iedere keer dat je het loodje legt gelukkig maar tien en met een beetje geluk kun je ze in je tweede poging weer oprapen. Grijp die kans vooral, want muntjes zijn namelijk hard nodig om alle beschikbare kostuums te kopen.

Missie voor de maan

Waar het in Odyssey dan allemaal om draait zijn manen. Deze kleurrijke hemellichamen met oogjes zijn de brandstof van Mario’s vliegende voertuig: de Odyssey. Lever ze in en het schip kan naar verdere en exotischere oorden vliegen. De manen zelf zitten ondertussen op iedere mogelijke plek in de werelden verstopt. Een verdachte lantaarnpaal, een race tegen een vliegensvlugge Koopa en een eindbaas die verslagen moet worden, verbergen allemaal zo’n kostbare maan.

Er zijn er zonder te dollen honderden te halen en in de eerste paar uur struikel je bijna over de hoeveelheid manen die je in ieder level tegenkomt. Wil je zien wat er op het einde van Mario’s reis op hem staat te wachten dan heb je er vijfhonderd nodig en zelfs daarna is er nog genoeg te verzamelen en te doen. Het valt daarbij op dat het spel op eindeloos veel creatieve manieren weet uit te dagen en verbazen. Voor sommige manen moet je behoorlijke platformcapriolen uithalen terwijl andere weer draaien om het helpen van een willekeurig personage in de wereld.

Super Mario Odyssey

Duizelingwekkende afwisseling

Overal waar Bowser en zijn akelige volgelingen zijn geweest moet Mario de lokale bevolking uit de brand helpen. Op die manier reist hij af naar bevroren woestijnen, kleurrijke keukens, realistisch ogende metropolen en verloren werelden. De afwisseling in locaties is uitstekend en er zit eigenlijk geen enkele misser tussen. Dat maakt het ook zo fijn om steeds weer terug te keren naar deze plekken. Naast de manen – waar er in ieder koninkrijk altijd wel tientallen van zijn te vinden – heeft iedere wereld ook zijn eigen muntsoort.

De paarse muntjes van een specifieke plek kunnen in speciale winkeltjes ingewisseld worden voor souvenirs en stickers voor op de Odyssey. Iedere locatie heeft bovendien ook een passende outfits voor Mario te koop. Het oog voor detail is bij deze kledingstukken ook niets minder dan geniaal. Een beetje Nintendohistoricus herkent in Mario’s kledingkast ongetwijfeld een paar hoedjes en pakjes uit eerdere avonturen van de loodgieter. Het voelt daarom wel een klein beetje jammer dat deze outfits geen echte invloed hebben op de gameplay.

Super Mario Odyssey

Weird Mario in Weirdo World

Toch blijft het leuk om Mario in iedere wereld in een nieuw pakje te hijsen en dat spreekt eigenlijk boekdelen over hoe Odyssey spelen als een klein feest voelt. Mario laat zich bijvoorbeeld nagenoeg perfect besturen met een arsenaal aan sprongen waar je u tegen zegt. De aanwezigheid van Cappy geeft daar een verdere draai aan. Door hem vooruit te gooien en op zijn plek te laten draaien kan Mario hem als opstapje gebruiken. Zijn nieuwe pet is bovendien ook in staat om vijanden aan de kant te meppen, wat ervoor zorgt dat je uiteindelijk meer bewegingsvrijheid hebt dan ooit.

Co-op Cappy

Een echte multiplayer is het niet te noemen, maar een tweede speler kan op ieder moment meedoen en de rol van Cappy aannemen. Als deze pet kan je Mario beschermen en objecten en personages die de held kan overnemen voor hem vangen. Heel erg complex is het niet, maar het is een geinige toevoeging waarmee Odyssey meer is dan een singlesreis.

Juist door die grotendeels vertrouwde ren-en-springgameplay en simpele missies is Odyssey ook bereid om iets verder te gaan en gekker te worden dan zijn voorgangers. Laat er geen twijfel over bestaan: in veel opzichten is dit de meest rare, humoristische en zelfbewuste Mario ooit. Verwijzingen naar vorige delen zijn er onder andere in de vorm van 2D-gedeeltes compleet met NES-graphics en jazzy remixes van originele deuntjes, maar Odyssey is niet bang om stukken obscuurder te worden. Echt vreemd is bijvoorbeeld de botsing van stijlen die in eigenlijk iedere wereld plaatsvindt. Mario in New Donk City zien rondlopen tussen mensen die wél realistisch in proporties zijn blijft vreemd, maar Odyssey weet het op een of andere manier toch te laten werken.

Door constant een andere nieuwe creatieve uitdaging op Mario af te gooien verliest Odyssey nooit zijn momentum. Toch komt er aan al dit moois uiteindelijk een eind en daarin schuilt misschien wel het allergrootste probleem van Super Mario Odyssey. Nog niet eerder was een verzamelwoede iets om zo verschrikkelijk vrolijk van te worden.

Super Mario Odyssey is vanaf 27 oktober beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Er is geen andere game dit najaar waar het plezier er zo overduidelijk vanaf spat als bij Super Mario Odyssey. Mario wordt er niet opnieuw in uitgevonden, maar de hoeveelheid creativiteit en vrolijkheid in deze game doet dat eigenlijk allemaal vergeten. Super Mario Odyssey is een feest, het is fantastisch en het is bijna zonde dat er na het behalen van honderden manen in de meest veelzijdige en kleurrijke werelden er een einde aan komt.
9,5
95
Score: 95