1. Assassin’s Creed Origins review – Niets is meer waar, alles is toegestaan

Assassin’s Creed Origins review – Niets is meer waar, alles is toegestaan

Wat als Assassin’s Creed pas sinds 2017 zou bestaan? Wat als Assassin’s Creed zou zijn gemaakt in een wereld waar The Witcher 3, Zelda: Breath of the Wild, Metal Gear Solid 5 en Horizon ieder op hun eigen manier al een stempel op de gamesindustrie hebben gedrukt? Wat als Assassin’s Creed bij het begin zou beginnen? Nou, dan krijg je Assassin’s Creed Origins.

Assassin’s Creed Origins is écht een nieuw hoofdstuk in de serie. Het laat vele dogma’s die aan de serie hangen achteloos achter zich en zet daarmee een nieuwe, frisse, maar bovenal fundamenteel leuke ervaring neer. Ironisch genoeg zijn het juist de dogma’s die de game niet achter zich laat, die nog als nadelen worden meegesleept in deze totale nieuwe wereld.

Bayek, Medjay van Siwa
De hoofdrol is in dit deel weggelegd voor Bayek, een Medjay, een soort beschermheer. Door toedoen van een groep gemaskerde mannen verliest hij zijn zoontje. “Alweer een wraakverhaal vanwege een dood familielid?”, horen we je nu al zuchten. Ja, maar wacht even met je oordeel. Bayek heeft veel meer te bieden dan blinde woede. Bayek is niet verteerd door wraak, zoals Ratonhnhaké:ton dat was, maar zoekt gerechtigheid. Ondertussen voelt hij zich als Medjay geroepen om iedereen te helpen, terwijl hij ook nog eens een atypische relatie onderhoudt met zijn vrouw Aya, die overigens evenveel lof verdient voor haar aandeel in het verhaal als medesluipmoordenaar. Bayek is iemand die we snappen. Hij doet ons denken aan Ezio en Kenway. Kortom, Bayek is een toffe peer.

Bayek leeft in het Egypte van omstreeks 49 voor Christus. Een tijd van vóór de Assassins en de Templars. Een onwijs interessante periode, waarin een oorlog tussen de door Griekenland gesteunde farao Ptolemy en zijn zus Cleopatra, die een alliantie vormt met Julius Caesar, op het punt staat om uit te breken. Assassin’s Creed zou Assassin’s Creed niet zijn als jij niet een flink aandeel in dit stukje geschiedenis krijgt, maar daarnaast maakt deze periode ook de spelwereld bijzonder interessant, doordat de sporen van de Egyptenaren, Grieken én Romeinen goed zichtbaar zijn.

<3 Egypte
Het Egypte dat we verkennen, is werkelijk waar gigantisch en elk gebied is weer even bijzonder en interessant. De desolate woestijn waar je begint vormt een enorm contrast met de groene, weelderige Nijldelta in het oosten. Steden als Memphis en Krokodilopolis hebben echt een Egyptische sfeer, terwijl Alexandrië vooral Grieks aandoet en Cyrene een echte Romeinse stad is, met gigantische tempels en een Colosseum. Maar in veel gebieden gaan de verschillende invloeden hand in hand, wat het voor iedereen met een beetje fascinatie voor geschiedenis een feest maakt om rond te kijken in de steden. Vergeet overigens niet dat de meeste piramides ook rond die tijd al zo’n slordige 2500 jaar oud zijn en dus allang tot stoffige graftombes zijn verworden. Kortom, er valt héél veel te ontdekken in Egypte.

Assassin’s Creed Origins draait dan ook veel meer om ontdekken dan zijn voorgangers. Deze game speelt zich niet af in een grote stad, die slechts een decor vormt waarin je je verstopt in putten, op bankjes of midden tussen een groepje prostituees. Rennen over daken is dan ook slechts bijzaak en de map verkennen via syncpoints is verleden tijd. Waar Assassin’s Creed je vroeger toch evooral lijstjes met missies, collectibles en syncpoints liet afvinken, is Egypte echt een open wereld waar het avontuur op je wacht.

Spoilervrij spelen? Foto’s uit!
Assassin’s Creed Origins is een mooi spelletje en de fotomodus zal dan ook dankbaar gebruikt worden. Maar pas op: foto’s van andere spelers verschijnen automatisch op je kaart en kunnen zomaar flinke spoilers bevatten! Wil je zeker weten dat je geen spoilers te zien krijgt? Verberg dan de foto’s totdat je het verhaal uit hebt.

Die avonturen kunnen quests zijn, waarin je jaagt op de moordenaars van je zoon of de bevolking van Egypte helpt met hun alledaagse problemen, variërend van afpersing door Griekse soldaten of een ontvoering, tot losgeslagen krokodillen weer koest krijgen of zelfs met een boot zeeslagen uitvechten. Leuk detail is dat veel missies wel op de een of andere manier inhaken op het hoofdverhaal, en daardoor minder generiek aanvoelen. Een avontuur kan echter ook het verkennen van een graftombe zijn, of het jagen op de lokale dieren voor huiden waarmee je je eigen uitrusting verbetert. Of gewoon die ene piramide aan de horizon, dat stukje onverkende land in een uithoek van de kaart verkennen, of kijken of je een kat kan temmen, want Assassin’s Creed Origins heeft echt een vibe die goede open wereld games hebben waarin je soms gewoon je eigen plan wilt trekken.

Reizen naar een uithoek gaat overigens simpeler dan ooit. Naar reeds ontdekte locaties kun je fasttravelen, maar ook naar nieuwe gebieden reizen is comfortabel. Je tikt op de kaart aan waar je heen wil, springt op een kameel of paard, en met een druk op de knop brengt het beest je vanzelf naar je bestemming. Prima moment om even Facebook op je telefoon te checken misschien, maar zo mis je een hoop. De reis is in Assassin’s Creed Origins namelijk vaak mooier dan de bestemming. Als je de groene Nijldelta doorkruist en hele zwermen vogels stijgen op, of als je door de woestijn banjert en ineens doemen er een paar kolossale piramiden op aan de horizon, is het verdraaid moeilijk om niet verliefd te worden op de game. De net iets te prominent uit het niets verschijnende bosjes en grassprietjes doen daar nagenoeg geen afbreuk aan.

Typische assassins creedjes
De momenten dat je klem komt te zitten in een hoekje of op een krat of rots, harde overgangen tussen scènes of wanneer zinnen in gesprekken weer eens slordig afgekapt worden, doen dat wel. Ook is op een normale PlayStation 4 in stedelijk gebieden de framerate minder betrouwbaar. Op een PS4 Pro hadden we daar geen noemenswaardige last van. Op de PS4 Pro hadden we echter wel beduidend vaker last van harde vastlopers, waarin de game onherroepelijk crasht.

Bovendien stuiten we doorlopend op rariteiten. Opdrachtgevers zijn soms niet aanspreekbaar, na een filmpje kan de camera blijven hangen en een enkele keer moet je een quest gewoon maar herstarten omdat je een bepaald object of persoon niet kan bereiken. Ook moesten we meermaals iemand redden met een gebroken heup, voet of ander ledemaat, die na het voltooien van de missie doodgemoedereerd wegliep, en zagen we een koets met een gevangene spontaan de lucht in vliegen – en de gevangene over straat stuiteren. Een fata morgana? Nee, het zijn typische assassins creedjes; technische problemen die helaas erg herkenbaar zijn voor de doorgewinterde assassin. Doodzonde, want Assassin’s Creed Origins heeft alles in zich om zich in het eerder genoemde rijtje genre-definiërende topgames te scharen, maar het komt er nu nét niet uit.

Maakt moorden weer leuk
Toch is Origins beduidend minder frustrerend dan zijn voorgangers en dat komt door een combinatie van factoren. De klassieke assassination-missies hadden in de voorgaande delen vaak een uitgekiend pad. Alles ging prima zolang je op dat pad van gunstig geplaatste kratjes, boomstronken en wagens bleef, maar als je eraf donderde of het verkeerde muurtje of bankje beklom – wat nog weleens gebeurde – was je de sjaak. Bovendien voelde het vechten met een zwaard, wat veel te simpel was gemaakt met counters die altijd werkten - veel minder bevredigend dan een echte assassination, waardoor de drang om te herstarten bij een misstap groot was.

Dat is anders in Origins. Het vechtsysteem is volledig op de schop gegaan waardoor alleen maar counteren verleden tijd is en je vooral bij grotere, sterkere vijanden echt moeite moet doen om raak te slaan met je zwaard, scepter of speer. Een doelwit omleggen in een direct gevecht, of vanaf een afstand met pijl-en-boog, voelt daardoor eigenlijk net zo bevredigend als wanneer je dat met je hidden blade doet, iets dat overigens ook niet meer garant staat voor een insta-kill. Vijanden alarmeren ook niet gelijk al hun vrienden, waardoor je de kans krijgt iemand die je ziet snel koud te maken. Het zorgt er al met al voor dat je in Assassin’s Creed Origins veel vaker je een weg naar je doel kan improviseren, ook als iets net niet helemaal gaat zoals bedoeld.

Bovendien zijn er veel minder voorbestemde paden. Je vogelt zelf maar uit hoe je het makkelijkst naar je doelwit komt. Natuurlijk is er altijd nog wel een raampje dat open staat, of zit er ergens een gat in de muur, maar het voelt allemaal veel minder voorgekauwd dan voorheen. Zoeken naar een doorgang – of je target – doe je overigens niet meer met de Eagle Vision, maar met letterlijk de blik van een adelaar: Senu. Deze gevederde vriend is op vrijwel ieder moment als een soort drone in te zetten om de omgeving te verkennen. Ideaal tijdens een sneaking mission, maar het is ook ontzettend rustgevend om boven Bayek te hangen wanneer je met je kameel de woestijn doorkruist.

Levelsysteem als blok aan je been
Op dat soort momenten is het aantrekkelijk om simpelweg een kant op te rijden en te zien wat er gebeurt, maar helaas heeft Assassin’s Creed Origins een hinderlijke beperking: het levelsysteem. Deze Assassin’s Creed is echt een rpg en daar hoort ook een levelsysteem bij, maar dat pakt niet altijd even goed uit. Elk gebied heeft een bepaald level en vijanden, maar ook dieren zijn daardoor zonder enige logische uitleg ineens veel sterker. Een leeuw kan in het ene gebied een laag level hebben en slacht je met een enkele klap, terwijl een even grote leeuw enkele meters verderop ineens zonder pardon de kop van je romp trekt.

Vijanden van enkele levels boven je worden bovendien niet aangegeven met een nummer, maar met een doodskopje, waarmee de game je eigenlijk vertelt: “vergeet het maar, vriend”. Ghost Recon was ook verdeeld in gebieden met elk hun eigen moeilijkheidsgraad, maar in die game mocht je het op zijn minst proberen en was niets onmogelijk. Assassin’s Creed Origins stuurt je veel meer langs een voorbedachte route en dwingt je bovendien om zijmissies te doen voor xp, omdat je anders te zwak bent voor verhaalmissies. Dat gezegd hebbende is het geen straf om meer tijd door te brengen in het prachtige Alexandrië, Memphis of Krokodilopolis. Tientallen uren rondstruinen in een Assassin’s Creed voelt – eindelijk – weer aan als een zege.

Assassin’s Creed Origins is vanaf 27 oktober verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PS4. Voor de recensie is gespeeld op een PS4 Pro en een gewone PS4.

AC

Vergeet alles wat je weet over sluipmoorden, want met Assassin’s Creed Origins is bijna alles op de schop gegaan. Van verstopmogelijkheden en het vechtsysteem, tot de manier waarop je paardrijdt, tot de invulling van je tijd. Alleen daardoor al is Origins de frisse wind die deze serie zo hard nodig had. Maar doordat de verschillende facetten ook nog eens beter op elkaar aansluiten, neemt Origins ook veel frustraties weg. De game schiet helaas op technisch vlak net even te kort en dat staat een absoluut topcijfer in de weg. Desondanks is Ubisoft er in geslaagd om van Assassin’s Creed een échte openwereldgame te maken, met een adembenemend mooie wereld die lonkt en vol avontuur zit.
8,5
85
Score: 85
  • Katten aaien
  • Vliegen met Senu is leuk
  • Automatisch paardrijden
  • Vechtsysteem voelt beter
  • Onderhoudend verhaal met goed slot
  • Prachtige gevarieerde wereld
  • Technisch net niet afgewerkt
  • Levelsysteem beperkt je vrijheid

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.