1. Need for Speed Payback review – Lekker snel, overbodige furie

Need for Speed Payback review – Lekker snel, overbodige furie

Need for Speed-ontwikkelaar Ghost Games zal eens goed om zich heen gekeken hebben na de release van de vorige game, alweer twee jaar geleden. Want hoewel de franchisenaam nog altijd garant staat voor grijnzen op de gezichten van gamers die gewoon lekker willen scheuren, zijn er de laatste jaren zat alternatieven gekomen om op een andere, vaak betere snelheidskick te ervaren. Zeker ook op gebied van een open wereld met mogelijkheden om je auto op te voeren, aan verschillende disciplines binnen het (straat)racen mee te doen én – diepe zucht – een verhaallijn volgen. En daar is nieuw deel Need for Speed Payback zich maar al te goed bewust van.

Fistbumps
Wie zijn of haar geduld al op de proef heeft laten stellen door weer een extra jaar te wachten op de nieuwe Need for Speed, moet echter ook na het opstarten van deze editie nog even geduld hebben alvorens er echt wat te genieten valt. De proloog ter lengte van een standaard B-actiefilm, die je geforceerd moet uitzitten, valt namelijk alleen maar als tenenkrommend te beschrijven. Ondanks de flinterdunheid van het plot overheerst de verwarring, mede omdat je twee uur lang aan het handje gehouden wordt. Daarin maken Jan en alleman zich druk om verraad en bedrog zonder dat het je als speler ook maar enige sympathie voor iemand krijgt. Gelukkig ontbreken in de vele geanimeerde tussenfilmpjes de eerstepersoons fistbumps uit de vorige game.

Eenmaal losgelaten in de open wereld – die losjes op Las Vegas en de omliggende omgeving is gebaseerd – klaart de boel vlot op. De brede opzet van Need for Speed Payback laat je aan de slag gaan in vijf verschillende disciplines, waarbij we straatracen, dragracen en driften nog goed kennen van eerdere edities. Nieuwer is de offroad-categorie, waarin je door de woestenij racet in auto’s die geschikt zijn voor het onverhard. In elk van deze categorieën neem je het in meerdere wedstrijdjes op tegen bendes, met aan het eind van de rit een leider om te verslaan. Verder is er een speltype waarbij je als huurling achter het stuur fungeert: soms als getaway driver, dan weer als veredelde bode.

Het feit dat je voor de diverse disciplines schakelt tussen stereotype straatschoffie Tyler (straat- en dragracen), de donkere Brit Mac (driften en off-road) en stoere blondine Jess (huurling), is daarbij een slimme zet. Het drietal vormt bovenal een geldig excuus om je in spectaculaire, hoofdstukafsluitende missies constant te laten schakelen van rol. Daardoor zit je constant midden in de actie. Zo steel je niet alleen een peperdure hypercar van Koenigsegg, maar leid je vrijwel tegelijkertijd de politie af én en bestuur je de begeleidende vluchtauto om overgebleven smerissen van de weg te rammen.

Need for Speed The Crew
Los van deze gameplaytechnische chemie zijn de vondsten die de game je voorschotelt eigenlijk niet bijster origineel. Sterker nog, in veel opzichten doet de game aan het drie jaar geleden verschenen The Crew van Ubisoft denken: niet zozeer de (veel kleinere, maar nog steeds forse) spelwereld, maar vooral de verschillende speltypes met corresponderende auto’s en de bijpassende upgrades, die nota bene ook hier middels speciale kaarten kunnen worden aangebracht. Ook het zoeken naar opknapbare autowrakken is verre van nieuw. Wat dat betreft steekt ook de gelijkenis met Forza Horizon de kop op, al is die game in bijna alle opzichten superieur aan Need for Speed Payback. Verder proeven we een vleugje Grand Theft Auto, alleen al door de (tot storends toe flauwe) dialogen die de Tyler, Mac en Jess met elkaar en anderen voeren tijdens het rijden.

Wél onderscheidend voor de franchise is de manier waarop je auto’s visueel naar eigen smaak kunt aanpassen – van bumpers en banden tot stickers en spoilers. Je kunt het ditmaal nog gekker maken dan ooit tevoren, zonder dat het rijgedrag daardoor beïnvloed wordt. Gevorderden kunnen overigens wel in beperkte mate zaken als stuurgedrag aanpassen. Ook handmatig schakelen is een optie. Heel uitdagend wordt het sturen echter nooit: het is vooral een kwestie van de voorkant de juiste richting op laten wijzen en gas geven, waarbij het ene model gemakkelijker gaat glijden dan de andere. Subtiliteit is ver te zoeken – zoals we gewend zijn van de franchise – al wil dat niet zeggen dat échte autogekken er geen plezier aan kunnen beleven.

Verder is het een pluspunt dat de singleplayer-campagne dit keer gewoon offline te spelen is. Verbinding met internet is alleen nodig om je te kunnen meten met prestaties van anderen via de fijne Autolog-leadersboard, of aan in rechtstreekse competities tegen menselijke spelers deel te nemen in zogeheten Speedlists. Verwacht overigens geen visuele uitblinker: Need for Speed Payback is geen lelijke game – zeker niet in 4K op bijvoorbeeld de PlayStation 4 Pro – maar het is niet zo dat de schellen van je ogen springen, ondanks de aangename dag- en nachtcyclus. Ook de soundtrack springt er – ondanks een bijdrage van Neerlands trots Lil’ Kleine – niet uit.



Als samenraapsel van ideeën is Need for Speed Payback geslaagd, al hadden lang niet alle elementen er van ons in gehoeven – zoals het onnavolgbare verhaal. Het resultaat is namelijk een erg vermakelijke arcade racegame die eenmaal op gang gekomen het grootste deel van de tijd goed doet wat ‘ie moet doen, zonder dat het saai wordt.

Need for Speed Payback is getest op de PlayStation 4 en vanaf 10 november verkrijgbaar, ook op de Xbox One en PC.

Conclusie en beoordeling

None

We zijn wel gewend dat Need for Speed-games met een verhaal komen, maar het plot van Payback had echt niet zo nadrukkelijk aanwezig hoeven zijn. Gelukkig hebben we verder te maken met een plezierige game waarin je je nooit hoeft te vervelen dankzij een brede keur aan mogelijkheden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Zeer gevarieerde gameplay
  • Veel elementen die Need for Speed herkenbaar en sterk maken
  • Geen internetverbinding nodig om te spelen
  • Minpunten
  • Tenenkrommende proloog
  • Veel clichés, weinig originaliteit

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Er wordt een rechtse hoek uitgedeeld naar GT Sport. Prima , niks mis mee. Alleen jammer dat de aanwezige microtransacties vervolgens worden doodgezwegen.

  • Nou rechtse hoek…

  • Zolang je niet verplicht bent om microtransacties te gebruiken zie ik niet het probleem.

  • En daar zit nu het probleem: je mag behoorlijk lang gaan grinden in de latere speeluren of je kan het versnellen door te betalen.
    Ik heb hier, net als bij NBA2k, niet echt zin in.

  • Het grinden vind ik juist wel weer wat toevoegen. Je zou eigenlijk ook in game geld moeten hebben.

  • UPDATE: Na verschillende reviews gelezen te hebben… heb ik deze game alsnog gecancelt! Daarvoor waag ik het niet… zonde

  • Ben benieuwd heb ook paar hele lage cijfers voorbij zien komen. Ach heb altijd veel plezier met deze serie en gooit laatste tijd toch al geen hoge ogen meer.

  • Komt vanzelf wel naar EA Acces dan bekijk ik hem wel ff

  • Vaag overal scoord deze game best slecht en hier weer goed games die hier een mindere score krijgen scoren vaak ergens anders weer goed

  • Het is ook maar net wie de review doet. Als een fanatieke sim racer deze game zal reviewen en die hebben meestal hekel aan arcade racers dan zou de score stuk lager wezen over het algemeen.

  • Deze site heeft ook een walgelijk cijfer aan Yooka-Laylee gegeven, terwijl het een heerlijke ouderwetse platformer is.

  • IG zit net boven het gemiddelde en met sommige games ook er net onder, dit hou je toch bij iedere review site.

  • Geen internet verbinding noodzakelijk voor singleplayer een plus noemen is een beetje hetzelfde als "je kan de game op een normale PS4 of XBONE spelen". Tis wel iets wat je mag verwachte van een game :) Dat er games zijn die je niet offline laten spelen in de singleplayer nemen we hopelijk nog niet voor lief.



    En "veel herkenbare elementen die NFS sterk maken" en "veel cliches, weinig originaliteit", van welke is er nu veel? Of zijn het de vele herkenbare elementen die NFS sterk maken cliche en zorgt dat voor weinig originaliteit?



    Het is zeer fijn dat elke racegamer de laatse tijd aan zijn trekken kan komen. Een semi-realistische racer , exclusief voor PS4 of XBOX, specifieke F1 en Rally games en een realistische racer op beide consoles en nu voor diezelfde consoles een lekkere arcade game. Mooi najaar zo.



  • De singleplayer van Fifa Ultimate Team heeft dat helaas wel. Ook zo leuk als je de verbinding met de server verbroken wordt.. Dag wedstrijd… Hallo verlies partij in de battle modus..

  • Furie is een Nederlands woord?

  • http://vandale.nl/gratis-woordenboek/…

  • Ik zie heel veel elementen van The Crew terug ( meerder type voertuigen en races, tuners, groot map etc). Helemaal prima maar ik mis gewoon bepaalde automerken zoals Ferrari, Bugatti, Toyota etc. Dat verwacht je niet bij NFS die altijd een sterke line up van wagens hebben. Ik speel zelf sinds kort The Crew. Ik voel helemaal geen noodzaak om over te stappen. Prima game.

  • Mijn tenen zijn nu gruwelijk krom. Wie precies heeft nou om storylines in race spellen gevraagd ?

  • Maar weer even geld lappen, kan het toch niet laten om deze in huis te halen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren